Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Intreprinzatori celebri: Preston Tucker si automobilul sau revolutionar

de Mihai Balescu 27 Aug. 2007 4499
5 din 1 vot
RATING UTILIZATORI
39% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
52% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
31% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Preston Tucker este omul care, la jumatatea secolului trecut, a avut curajul sa-i sfideze pe gigantii americani din industria auto, construind „automobilul de maine", un model futurist, avansat tehnologic si inovativ in privinta sigurantei.

Tucker 48, cum se numea automobilul, era o limuzina cu patru usi, foarte joasa pentru anii '50 (un metru si jumatate de la pamant), ce ingloba tehnologii de avangarda, experimentate in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Motorul, asezat in spate, constituia o replica a motoarelor elicopterelor de razboi si nu depasea 150 de kg.

In total, automobilul cantarea mai putin de doua tone, ajungea de la 0 la 100 km pe ora in aproximativ zece secunde si putea atinge o viteza maxima de 190 de km pe ora. Era dotat cu un circuit de racire complet sigilat si, alaturi de farurile anterioare, prezenta un fel de „ochi ciclopic" care dirija lumina dintr-o parte in alta a drumului, corespunzator orientarii rotilor. In caz de accident, portbagajul situat in fata functiona ca spatiu de amortizare a socului, iar parbrizul (din geam stratificat) se putea desprinde. In interior incapeau comod sase persoane.

Specialistii sunt unanimi de acord ca automobilul Tucker 48 a fost cu adevarat un automobil al viitorului, foarte avansat pentru perioada in care a fost creat. Din pacate insa, competitorii de atunci l-au considerat pe Preston Tucker incomod, desprins de orice reguli si in posesia unui produs poate prea valabil, in stare sa rastoarne piata si sa marcheze un punct fara intoarcere. Ca urmare, au facut tot posibilul sa sunteze afacerea care se nastea, iar piedicile puse de ei au determinat firma producatoare, Tucker Corporation, sa dea faliment.

Copil fiind, Preston Tucker petrece mult timp in garaje, printre automobilele uzate. Apoi, in timp ce lucreaza ca vanzator pentru cateva fabrici de automobile,  il intalneste pe geniul proiectarilor de motoare al acelor vremuri, Henry Miller. Impreuna fondeaza in 1935 societatea Miller-Tucker Inc., care debuteaza construind automobile de curse pentru Henry Ford.

Dupa primele zece exemplare, Ford se arata insa nesatisfacut si colaborarea se incheie. Dar cativa ani mai tarziu, in timpul celui de-al doilea razboi mondial, visul incepe sa capete forma: publicul american isi manifesta tot mai zgomotos dorinta de a vedea pe piata modele noi de automobile, iar Tucker intelege ca e momentul sa incerce marele pas.

Fondeaza Tucker Corporation si se stabileste la sud de Chicago, in interiorul unei foste fabrici care, in timpul razboiului, producea motoare pentru avioanele B29. War Assets Administration (WAA), care administra bunurile de razboi, ii pune la dispozitie dotarile fabricii, cu conditia ca intreprinzatorul sa achite 15 milioane de dolari pana la data de 1 martie a anului urmator.

Cu caracterul sau entuziast, stie sa se inconjoare de cele mai mari talente din lumea celor patru roti si il atrage pe designer-ul Alex Tremulis pentru a proiecta interioarele si caroseria a ceea ce definise drept „automobilul cel mai inovativ din ultimii 50 de ani".

Tucker incepe sa construiasca prototipul, dar proiectul are nevoie de o injectie imediata de capital. Apelaza la prieteni pentru finantare, dar acestia ii pretind controlul total (sau aproape total) al societatii. Tucker se gandeste atunci la o alternativa care sa-i permita sa ramana proprietarul afacerii si adopta sistemul vanzarii de actiuni. Ideea prinde masiv, dar intreprinzatorul se confrunta imediat cu atacuri in presa, dirijate de marile firme producatoare de automobile. Curand, vanzarile de actiuni scad, iar reputatia lui Preston Tucker are de suferit. Reuseste totusi sa pastreze fabrica, dar episodul ii aduce o serie de dusmani la Washington.

Intre timp, lucreaza la prototip, pe care il va realiza in 100 de zile. Fabrica nu este inca activa si inginerii pe care i-a angajat construiesc masina bucata cu bucata, batand si modeland tabla de fier. Este incredibil, dar asa se naste primul automobil complet facut de mana, supranumit „Tin Goose" ("Gasca din tabla"). 19 iunie 1947 este momentul in care Tucker isi realizeaza visul: in sfarsit, bijuteria sa este prezentata presei, distribuitorilor, clientilor si furnizorilor. In fata a 5.000 de persoane care isi tin rasuflarea, masina aluneca de-a lungul rampei... Un succes rasunator. Sosesc mii de comenzi, incepe productia de serie.

Dar Tucker mai are nevoie de bani, inca 5 milioane de dolari pentru a onora acordul cu WAA. Se hotaraste deci sa faca o noua miscare, vanzarea in avans a unor accesorii precum radio auto sau huse pentru scaune, prin care reuseste sa stranga 2 milioane $. Dar miscarea aceasta nu este chiar legala: Tucker vinde accesorii de instalat pe masini care inca nu exista. Incepe o ancheta extinsa si, ca urmare, este constrans sa intrerupa productia si sa concedieze 1.600 de persoane. Creditorii cer sa fie platiti, se apropie din ce in ce mai mult falimentul.

Tucker este convins ca gigantii din Detroit au conspirat pentru a-l elimina din business, dar nu are dovezi, numai cateva indicii. Nu-i ramane decat sa se predea: fabrica este inchisa, iar cele 50 de masini produse pana in acel moment sunt vandute la licitatie. Este sfarsitul visului. Asupra lui Tucker si a altor sapte asociati se abat o multime de acuzatii, printre care coruptie, furt si frauda. In 1950 sunt achitati, dar e prea tarziu - afacerea nu mai are nici o sansa sa fie repusa pe picioare.

Cu o asemenea poveste si fiind o masina atat de rara, Tucker 48 a devenit instantaneu un mit si un obiect de colectie. Astazi, in lume exista doar 48 de exemplare, unele in perfecta stare de circulatie, dar aproape toate sunt expuse in muzeele din Statele Unite. De mentinerea in viata a acestei legende se ocupa acum Tucker Automobile Club of America, cu sediul la Santee, in California. Pentru informatii: www.tuckerclub.org.

 



Tags: autobaniafaceri

Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Articole conexe

Intel investeste in Europa. Vestea este una extrem de buna pentru industria auto

16 Mar 2022
Intel s-a hotarat si investeste 80 de miliarde de euro in Europa. Anuntul este primit cu bucurie de industria auto. Iata de ce! Acest plan include...

Loteria Romana cauta parteneri de afaceri

de Florin Amariei
06 Ian 2022
Loteria Romana incearca sa intre intr-un nou domeniu si isi cauta parteneri de afaceri. Iata despre ce este vorba! CNLR organizeaza si...

Anul 2020 a insemnat pierderi de 1,7% pentru afaceri

de Florin Amariei
18 Iun 2021
Efectele pandemiei pot fi acum analizate si datele releva ca au fost inregistrate pierderi de numai 1,7% in 2020. Profitul, culmea, a crescut!...

CNCAV: Afacerile sustin campania de vaccinare la nivel national

de Florin Amariei
28 Apr 2021
Vicepresedintele CNCAV spune ca afacerile din Romania sustin campania de vaccinare desfasurata la nivel national prin initiative private menite a...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024







[x]