Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Idei de afaceri: Studio de portrete cu aer retro

de Bogdan Guta, Mihai Balescu 20 Iun. 2007 5789
5 din 1 vot
RATING UTILIZATORI
28% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
56% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
31% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Pe vremuri mersul la fotografiat era un eveniment foarte important, aproape o sarbatoare, iar oamenii veneau pregatiti sufleteste pentru a fi imortalizati de catre maestrul fotograf.



Acum, in epoca fotografiei digitale si a laboratoarelor foto ultra perfectionate, caracterul sarbatoresc a disparut, iar tehnica a luat locul talentului. A disparut si acel ingredient care face ca o fotografie adevarata sa strabata timpul: sufletul, clipa de gratie pe care doar un artist al imaginii reuseste sa o surprinda.

Eugen Ciocan isi propune sa aduca din nou in atentie farmecul fotografiilor de acum 100 de ani. La studioul sau, Foto Cabinet - Maitre Photographe de la Belle Epoque, orice client poate avea o fotografie realizata dupa canoanele de odinioara, care transmite atmosfera inceputului de secol XX. De la tehnica utilizata, pana la decorul, vestimentatia si obiectele de recuzita, absolut totul trimite la acea perioada.

Ineditul acestei initiative a facut ca la un an si ceva de la deschidere, Foto Cabinet sa fie un loc deja cunoscut si apreciat de clienti, reprezentand in acelasi timp si un pariu castigat de Eugen Ciocan - acela de a face o afacere in care bunul gust si standardele de calitate sa nu fie compromise de facil si comercial.

10.000 euro - cheltuieli necesare pentru demararea afacerii
Eugen Ciocan a fost pasionat de imagine dintotdeauna si, de aceea, dupa o cariera de succes in cinematografie si advertising, s-a retras in fotografie si a pus pe picioare aceasta afacere, unica deocamdata pe piata. Cunoscand foarte bine domeniul in care activeaza, artistului nu i-a fost greu sa sesizeze lipsa unui anumit tip de fotografie, anume portretul. Chiar daca in Romania sunt multi fotografi talentati, concurenta intre acestia se limiteaza de regula la nivelul aparatelor si ustensilelor pe care le au in dotare, fiecare incercand sa-si manifeste superioritatea tehnica si mai putin pe cea artistica.

Fotografia-portret este un gen care spune ceva despre om. Maestrul fotograf crede ca „fotografia este in primul rand o chestiune de emotie pe care o poti transmite in diferite feluri, indiferent ca este vorba de fotografie de presa, de moda sau de publicitate. Portretul este un gen mai vechi, care la origine vine din zona artelor plastice si «curge» astfel si spre fotografie. Literatura de specialitate vorbeste despre relatia dintre model si artist, care trebuie sa fie una speciala. Asa cum un croitor potriveste haina pe om, eu incerc sa potrivesc imaginea pe om."

Reusita afacerii a fost conditionata de identificarea unui sediu adecvat. Cum specificul acestei initiative - fotografia de epoca - impunea o anumita  atmosfera, era necesar ca spatiul sa se afle intr-o zona corespunzatoare acestei atmosfere, o zona care sa faca trimitere directa la Bucurestiul de inceput de secol XX.

Calea Victoriei parea astfel alegerea ideala (ar fi fost de greu de imaginat ca studioul sa se afle intr-o zona industriala sau intr-un cartier dominat de blocuri). Prin intermediul asociatei si fotografei Mihaela Marin a obtinut permisiunea Fundatiei „Anonimul" (care a dezvoltat mai multe proiecte culturale) sa amenajeze studioul de portrete intr-un spatiu detinut de aceasta, pe strada Enescu nr. 3. O sansa extraordinara avand in vedere chiriile practicate in aceasta zona ultracentrala a capitalei.

A urmat apoi amenajarea si dotarea spatiului, astfel incat sa redea atmosfera de epoca (de la mobilier, obiecte de decor pana la pictura de pe pereti), actiuni care au insemnat cheltuieli de cca 10.000 euro. Ca dotare tehnica, in Foto Cabinet se afla cam aceleasi lucruri ca odinioara: becuri, filtre, trepiede, diverse accesorii si un aparat de fotografiat care foloseste rolfilme si rolfilme late. Tehnica fotografica este cea traditionala: se fac poze pe suport fotosensibil alb-negru, developate manual, marite la tasa cu aparatul de marit, virate apoi pentru sepia cu aceleasi chimicale ca acum 100 de ani si, in final, la cererea clientului, colorate manual cu pensula.

La Foto Cabinet nu se fac poze „la minut"
Clientii care doresc sa-si faca o poza in stilul inceputului de secol XX  trebuie mai intai sa sune la studio si sa faca o programare. In ziua stabilita ei sunt intampinati de Eugen Ciocan, care-i invita sa ia loc, sa serveasca o cafea. „Prima conditie pentru realizarea unui portret reusit este ca omul sa se linisteasca, sa-si adune gandurile si sa intre in starea perfecta pentru a poza" spune artistul. Conversand cu el, artistul incearca sa afle ce si-ar dori, iar de multe ori il incurajeaza sa vina de acasa cu un obiect, o fotografie, un articol de vestimentatie din trecut, ca un element de continuitate.

Urmeaza pregatirea pentru sendinta foto: machiaj, costumare cu articole din garderoba studioului. De multe ori aceasta este o chestiune de imaginatie si de improvizatie, reusindu-se crearea de efecte surprinzatoare doar din cateva piese vestimentare puse intr-un mod original. Se fac mai multe poze dintre care clientul isi alege una preferata, urmand sa fie lucrata in laborator. Sedinta dureaza pana la o ora, iar pozele sunt gata in doua-trei zile. Tarifele merg de la 30 lei cea mai micuta cartolina-medalion sepia, pana la 150 lei un tablou colorat manual.

Echipa cu care lucreaza Eugen Ciocan este formata din doua persoane: un laborant si un ajutor la machiaj si costumare. Cheltuielile lunare se ridica la suma de 3000 lei, aici fiind incluse si salariile. De cateva luni studioul de portrete a inceput sa inregistreze si un mic profit, de pana la sase milioane de lei lunar. Nu este o suma mare, dar trebuie tinut cont de faptul ca intreprinzatorul este interesat sa atraga la Foto Cabinet oameni care inteleg despre ce este vorba. "As vrea sa educ gustul fara a face compromisuri". In acest sens el vorbeste despre o etica de afaceri: este corect  si reprezinta o dovada de respect fata de clienti ca acestia sa vada ca locul rezista fidel conceptului de la care a pornit.

Eugen Ciocan  spune ca „practic, daca nu ar fi aceasta fundatie care accepta sa ne tina intr-un spatiu de pe urma caruia ar putea castiga 2.000 euro pe luna, nu am reusi sa facem fata, nu atat datorita chiriei, cat impozitelor..."  Mestesugurile traditionale, cum este si fotografia de portret, sunt pe cale de disparatie, iar cei care incearca sa faca sa supravietuiasa aceste vechi meserii  nu sunt deloc sprijiniti din punct de vedere fiscal. Si este pacat, pentru ca ar putea fi o buna sursa de venituri pentru municipalitate, avand in vedere interesul manifestat de turistii straini relativ la tot ce tine de traditie.

Expozitiile atrag clientii la studio
Tinand cont de ineditul afacerii, aceasta a starnit interesul mass media inca de la inceput. Au aparut articole in ziare si reviste, interviuri la televiziune si astfel oamenii au aflat despre existenta studioului. A fost o modalitate importanta de promovare, dublata de existenta unui site pe Internet si de mici anunturi in ghidurile cu informatii utile petrecerii timpului liber. Aceste reclame anuntau de fapt existenta unor expozitii de fotografie gazduite de Foto Cabinet. Lumea citeste, vine sa vada expozitia si afla astfel si de afacere.

Pana acum au avut loc mai multe expozitii (tematica lor este gandita de intreprinzator). Au fost expozitii dedicate fotografiei cu copii (sub genericul "Varsta inocentei"), fotografiei pascale, o expozitie cu ilustratii si fotografii cu natura moarta (vanduta in intregime), o expozitie dedicata singurului fotograf de reportaj - Iosif Berman  (1890- 1941), urmand sa mai aiba loc o expozitie cu fotografie de cuplu, semnata de Mihaela Marin si una  cu Regele Mihai copil. O alta idee de  promovare a fost aceea de a trece studioul pe traseele turistice frecventate de strainii aflati in vacanta in Bucuresti.

Maestrul fotograf vrea sa extinda afacerea si are deja propuneri pentru deschiderea a trei filiale in tara, la Ploiesti, Arad si Timisoara. Este un fel de franciza, pentru ca el cedeaza de fapt  conceptul de afacere (numele magazinului, modul de decorare, consiliere in tehnica de fotografiere) in schimbul unui procent simbolic. Va creste si ritmicitatea expozitiilor organizate in galerie, urmand sa incerce sa vanda si fotografie de autor, asa cum se vand tablourile unui pictor.

Se pot comercializa la fel de bine si ilustratii realizate de fotografi. De asemenea, Foto Cabinet intentioneaza sa fie prezent la diversele manifestari ce au loc  in Bucuresti. In acest sens, a participat la Festivalul International "George Enescu", unde a avut un studio amenajat intr-un cort in piata festivalului. Parcul Cismigiu este o alta tinta vizata.

Incercand sa defineasca initiativa sa, Eugen Ciocan crede ca este „o afacere care se adreseaza portofelului, dar si sufletului".



Tags: fotografiefotoafacerefotografidei de afaceri

Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Articole conexe

6 idei de afaceri profitabile in Romania anului 2019

de Florin Amariei
29 Ian 2019
In acest articol vei gasi 6 idei de afaceri profitabile pe care le poti pune in practica pentru a obtine un profit decent, dar care nu iti vor ocupa...

Afacere romaneasca premiata cu 50.000 de euro

de Florin Amariei
13 Nov 2018
Un om de afaceri roman aflat la inceput in cariera de antreprenor a fost premiat cu 50.000 de euro pentru afacerea sa din Cluj si Bucuresti....

Afacere cu incaltaminte de lux: povestea antreprenorului care rescrie istoria confectionarii pantofilor

de Alina Constantinescu
31 Iul 2017
Dupa ce a terminat scoala profesionala, Andrei Tintoc din localitate Somesani a practicat meseria de pantofar in atelierul familiei sale. A crescut...

Interviu cu Leonard Radutz, Manager VivaNatura: De la argila terapeutica la afacere cu cosmetice naturale

de Alina Constantinescu
09 Mai 2017
Continuam seria interviurilor marca Idei de Afaceri cu o noua poveste de succes. Cand pasiunea se impleteste cu munca si perseverenta rezultatele nu...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024







[x]