Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Dosare de Afaceri: Tuning auto

de Petre Aldea 05 Apr. 2007 9686
4.9 din 5 voturi
RATING UTILIZATORI
61% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
38% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
41% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Modificarea estetica a masinilor reprezinta o moda noua la noi. Afacerea are o istorie de aproximativ un deceniu.



In Occident,  numarul firmelor specializate in vanzarea de accesorii pentru tuning a ajuns la cateva mii, producatorii sunt din ce in ce mai performanti, in timp ce showroom-urilor si firmelor specializate in montarea acestor piese li s-a pierdut numarul.

In Europa sau S.U.A. exista o cultura a tuning-ului, exista reviste specializate, dar si targuri sau expozitii dedicate exclusiv acestui fenomen. Sumele de bani care se ruleaza sunt ametitoare, fiind vorba de miliarde de euro. Pentru foarte multi, masina a devenit un fel de carte de vizita, o oglinda a propriului sau spirit si in consecinta sunt dispusi sa cheltuiasca sume mari pentru a obtine cativa cai putere in plus sau pentru o imbunatatire estetica semnificativa.

Ideea........import de accesorii si de piese  pentru modificarea aspectului si imbunatatirea performantelor masinilor. Montajul acestor elemente se face prin colaborari cu diverse service-uri
Capital initial......30.000-50.000 euro
Cifra de afaceri........100.000 euro, in primul an de activitate. Pentru a avea profit ar trebui rulata o suma de minimum 150.000 euro anual
Timp de amortizare a investitiei......in cel de-al doilea an se poate obtine un profit multumitor
Situatia pietei.....dat fiind faptul ca piata auto este in continua expansiune, cererea de accesorii pentru autoturisme va creste.

Piata auto autohtona se situeaza de mai multi ani pe o linie ascendenta. Apetitul pentru achizitionarea masinilor a sporit direct proportional cu cresterea puterii de cumparare si cu inlesnirea modului de a obtine credite de catre populatie.

Ideea ca tuning-ul este un domeniu rezervat doar oamenilor cu bani dispusi sa investeasca - pe langa suma necesara achizitionarii autoturismului - alte sute sau mii de euro pentru a-i aduce imbunatatiri estetice sau tehnice este numai pe jumatate adevarata. O janta de aluminiu sau un sistem audio, chiar daca nu de ultima generatie, ori niste faruri de halogen sunt investitii pe care si le pot permite multi. Asemenea elemente dau foarte bine chiar si pe o masina second-hand.

[pagina_noua]

"Am invatat mult chiar de la clientii nostri!"
In spatele blocului Flora, pe Calea Dorobanti, se afla sediul firmei Pit Stop Tuning. Am stat de vorba cu Gabriel Moisescu, cel care gestioneaza aceasta afacere.

Idei de AFACERI: Cum v-a venit ideea de a deschide o afacere de tuning auto?
Gabriel Moisescu: Eu am avut mereu legatura cu tot felul de activitati care tineau de bransa auto. In 1999, lucram la firma Autorom, importator  Mercedes, si, la un moment dat, am primit o brosura de la o firma belgiana care facea "modificari" la masini. Spre exemplu, am vazut ca transformarea unei caroserii de SLK, model mai vechi, intr-una foarte asemanatoare cu a modelului de ultima ora costa intre 6.000 si 10.000 euro. Am propus sefilor mei sa ne dezvoltam in acest sens. Atunci, nu s-a materializat nimic dar mie mi-a placut ideea. Am inceput sa studiez acest domeniu.

Prin 1999, tuning-ul era o chestiune cvasi-necunoscuta. Avantajul meu era ca aveam cunostinte temeinice despre piata auto, vanzari, potential de crestere, potentiali clienti. Timp de doi ani si jumatate cat timp am muncit la Porsche Romania, m-am pregatit temeinic pentru aceasta afacere. Am identificat modalitati de gasire a furnizorilor, gama de produse, modalitati de livrare, gasirea resurselor financiare, amenajarea spatiului, cautarea celei mai eficiente formule de promovare. La 1 octombrie 2002 am deschis propriul meu magazin, intr-un spatiu de 35 mp de pe langa Calea Victoriei.

Idei de AFACERI: Care a fost investitia initiala?
Gabriel Moisescu: Investitia initiala a fost de 35.000 euro. Si aici am inclus banii necesari pentru achizitionarea produselor, chiria pentru spatiu, amenajarea unui showroom. La primul transport, am adus accesorii in valoare de 14.000 euro. O alta cheltuiala importanta, de 8.000 euro, a reprezentat-o amenajarea spatiului. Mi-am dorit sa creez o atmosfera specifica produselor pe care le vindeam. Prin modul in care am amenajat spatiul am dorit ca oamenii sa inteleaga ca este vorba de ceva serios, ca nu sunt un amator care, daca vede ca nu ii iese aceasta afacere, se va reprofila in urmatoarele luni catre vanzarea de castraveti, de exemplu.

Idei de AFACERI: Exista o istorie a acestei investitii ?
Gabriel Moisescu: Desigur. Totul s-a facut treptat, nu am sarit nici o etapa. Cand am deschis, am considerat ca ar fi foarte bine ca daca  in cateva luni as ajunge la vanzari de 10.000 euro pe luna. Pe atunci aveam un singur angajat si chiria nu era foarte mare. Ziua mea de munca era de 14 ore. Lucram cu un singur partener extern, un fel de angrosist de accesorii din Germania, care imi furniza aproape toate tipurile de produse de care aveam nevoie: jante, spoilere, faruri, ornamente de design interior. El era un intermediar intre producatorii germani si firma mea. Imi convenea pentru ca, pentru acele vremuri, era o modalitate simpla de importa marfa.

Exista avantajul ca transportatorul pe care il angajam trebuia sa ajunga la o singura destinatie de unde incarca intreaga marfa. Partenerul german se ocupa de obtinerea tuturor actelor. Plateam totul in avans pentru ca, atunci ca si acum, nu exista o mare incredere fata de romani... In momentul in care ei aveau confirmarea ca le-au intrat banii in cont, imi spuneau sa trimit camionul. In trei zile acesta facea drumul pana in Germania, incarca marfa si se intorcea in Romania.

Idei de AFACERI: Afacerea a mers inca de la inceput?
Gabriel Moisescu: Am atins pragul de vanzari pe care mi l-am propus chiar mai devreme decat ma asteptam si asta mi-a dat un plus de incredere. Primul an important de vanzari a fost 2003. Am avut o cifra de afaceri de 80.000 euro cu care am reusit sa imi acopar cheltuielile, sa imi diversific oferta de produse, sa imi largesc clientela si sa fac fata unor solicitari ulterioare mai mari.

In cel de-al doilea an de activitate, am avut vanzari de 150.000 euro, iar in 2005 am ajuns la o cifra de afaceri de 390.000 euro. Acesti ultimi doi ani i-am incheiat pe profit. Estimarile pe 2006 ne conduc la o cifra de afaceri de jumatate de milion de euro. Astazi am ajuns sa colaborez cu 32 de parteneri externi, dintre care, cu doua exceptii, toti sunt producatori. Pe plan intern, avem 20 de furnizori permanenti. Am ajuns sa lucram fara intermediari. 

Idei de AFACERI: Care au fost modalitatile prin care ati convins clientii sa aleaga produsele dvs.?
Gabriel Moisescu: Pot spune ca am avut clienti inca dinainte de a deschide, deoarece multi stiau ca ma pregatesc sa pun pe picioare o astfel de afacere. In parte, pentru primul import pe care l-am facut am tinut seama de ceea ce isi doreau prietenii si potentialii mei clienti. O treime din marfa initiala am vandut-o instantaneu.

Am invatat mult la locul de munca. Ne-am lovit de clienti care erau mai informati ca noi in domeniu, pentru ca erau foarte pasionati. Au fost cazuri in care am avut nevoie de timp pentru a intelege ceea ce ne cere clientul nostru, ce inseamna produsul respectiv. Cu timpul, am castigat experienta, ne-am lovit de provocari noi si astfel am acumulat mult.

[pagina_noua]

Idei de AFACERI: Care sunt dificultatile pe care le implica punerea pe picioare a unei astfel de afaceri ?
Gabriel Moisescu: Eu am fost al doilea "jucator" pe piata din Bucuresti. O alta firma exista de aproximativ doi ani, dar nu a stiut sa fructifice acest monopol. Atuul meu a fost ca am avut o alta conceptie despre vanzari pe care am dobandit-o in Austria si Germania, unde am facut cursuri de specialitate. Am incercat sa facem oamenii multumiti de serviciile noastre. Dupa o vreme, clientii au capatat incredere si au revenit la magazin.

Am intampinat destule dificultati. Nu mai facusem importuri de marfa, a trebuit sa invat legislatie, sa ma familiarizez cu procedurile de import. Mi-a trebuit ceva timp pana am putut sa evaluez care este un cost bun de transport. Am cautat mult pana am gasit un comisionar vamal profesionist care m-a ajutat sa urgentez formalitatile vamale, astfel incat sa evit neplaceri precum blocarea marfii la granita. Am fost nevoit sa gasesc producatori europeni de accesorii, deoarece in acest caz nu plateam o serie de taxe.

Idei de AFACERI: Care sunt cele mai cerute produse ?
Gabriel Moisescu: Jantele de aliaj foarte usor sunt la mare moda, solicitarile sunt numerose. Avem clienti care sunt dispusi sa investeasca foarte mult pentru a-si personaliza masina, dar si altii care sunt limitati de buget. De aceea, exista si o mare variatie de pret in ceea ce priveste acelasi tip de produs: pretul unei jante Proline, de exemplu, se situeaza intre 65 si 1.500 euro bucata. Sunt foarte multi care vor sa isi personalizeze masina si pentru asta exista o serie de cataloage editate de firmele ale caror produse le importam. Si in acest caz, preturile variaza foarte mult.

Idei de AFACERI: Care ar fi planurile de dezvoltare a firmei ?
Gabriel Moisescu: In primul rand, avem nevoie de un spatiu mai generos pentru amenajarea unui showroom la standarde profesioniste. Mi-am indreptat atentia spre zona Piata Unirii, unde, oarecum paradoxal, nu exista o problema atat de mare in ceea ce priveste locurile de parcare. In aceasta meserie trebuie sa fi mereu la vedere. Noi avem clienti pretentiosi, cu bani, obisnuiti cu confortul si care nu sunt dispusi sa vina la marginea Bucurestiului, ci prefera o locatie centrala.

Ne convine sa platim in plus dar sa ramanem in centru. Este si o chestiune de prestanta. Ne dorim sa avem un showroom mare, un spatiu separat de birouri si un service. Ideal ar fi sa facem vanzarea si munca de montaj in aceeasi locatie. Dar este greu de crezut ca vom realiza acest lucru mai devreme de doi ani.

Investitia initiala
Achizitionarea marfii   15.000-20.000 euro
Amenajare showroom               10.000 euro 
Salariile angajati pe 3 luni         3 x 1.000 = 3.000 euro  
Chirie spatiu                4 luni x 1.500 = 6.000 euro
Dotari conexe      3 calculatoare x 400 = 1.200 euro
Publicitate         1.000-2000 euro
                                            Total           36.200-42.200 euro


Abecedarul afacerii
Exista in aceasta afacere cateva elemente care trebuie puse foarte bine la punct:

Showroom-ul. Spatiul necesar inseamna 50-150 mp, stradal si pozitionat in centru orasului. Neaparat este nevoie de vitrine mari, in care sa poata fi expuse accesorii auto: jante, roti, faruri, kituri etc. Numele firmei trebuie sa fie vizibil si pentru aceasta la decorarea magazinului ar trebui folosite imagini graffiti. Este de preferat ca showroom-ul sa fie separat de birourile angajatilor, lasand loc doar pentru un receptioner politicos, manierat si care sa aiba cunostinte bune in domeniul auto sau pe vanzari

Angajatii. Toti cei care lucreaza pentru o firma de tuning ar trebui sa fie pasionati de masini. Cunoasterea buna a legislatiei in domeniu este un factor pozitiv, deoarece acestia trebuie sa fie capabili sa incheie o factura, un contract, sa aiba capacitatea de face un virament etc. O firma de talie medie are nevoie de 3-5 angajati.

Montajul accesoriilor. In acest moment, majoritatea covarsitoare a firmelor care importa accesorii prefera sa lase aceasta operatie in seama unor ateliere de service cu care colaboreaza. Si asta deoarece piata nu este atat de matura incat sa permita patronilor investitii foarte mari, cum ar fi cea pentru deschiderea simultana a unui showroom si a unor ateliere-service.

"Montajul se face pe baza de colaborare. Fiecare client isi duce cu masina la service-ul indicat de noi", explica Gabriel  Moisescu. "Noi nu percepem nici un comision, nici service-urilor, nici clientilor. Luam comision doar din vanzarea produsului respectiv si, daca la final clientul este multumit de modul in care i s-a facut montajul, acest lucru ne este de ajuns pentru ca stim ca va reveni in magazinul nostru pentru a achizitiona alte accesorii.

[pagina_noua]

Cei cu care lucram stiu ca punem pret pe satisfactia clientului si actioneaza ca atare. Pe partea de tinichigerie-vopsitorie lucram cu Top Line, care au un service specializat pe Calea Plevnei. Montajele de praguri si cele exterioare pentru masini de teren se executa la General Service. Pe partea de sisteme de evacuare avem drept partener firma Pilot Autoservice, de pe Soseaua Pantelimon, iar pentru mecanica-electrica am incheiat un parteneriat cu Seat Metrotehnica. (Trebuie stiut ca principala activitate a acestor service-uri nu este tuning-ul. Deoarece nu exista un volum foarte mare de lucrari, nu exista service-uri specializate doar pe tuning.)

Durata unei lucrari variaza. De exemplu, pentru montarea unui kit exterior complet sunt necesare doua-trei zile. Pe de alta parte, se pot face modificari de natura tehnica: la un motor supra-alimentat, o crestere de putere semnificativa (30-70 CP) se poate face cu 350 euro. In fond, este o rescriere de soft si totul dureaza jumatate de ora. Se monteaza un laptop care are acel program de scriere a datelor din calculatorul masinii. Din acel moment masina va functiona la parametrii rescrisi," mai precizeaza Gabriel Moisescu.

Dotarile conexe. Alta investitie o reprezinta achizitionarea a doua-trei calculatoare (gestiunea firmei trebuie tinuta pe un calculator). De asemenea, exista o serie de cataloage cu oferte de accesorii - atat pe suport de hartie, cat si online -, precum si posibilitatea de a simula pe calculator modul in care ar putea arata masina unui client in urma unei proceduri de tuning. Un fax, un telefon sunt alte elemente necesare in aceasta afacere.

Accesoriile (furnizori). Gasirea furnizorilor este foarte importanta. Lista acestora se poate gasi  pe Internet. Pentru o mai buna informare, urmatoarele site-uri pot fi de ajutor:
www.wiseco.com;
www.pauter.com;
www.setrab.com,
www.kentcams.com;
 www.thermotec.com;
 www.s-spec.com
www.jrfilters.com;
www.dastek.co.za;
www.dastek.co.uk.

In ceea ce priveste ultimele noutati in domeniul tuning-ului, ele au fost prezentate la Salonul International Auto 2005. Printre ele am gasit: • Jante: ATP Inox Open, Double Face Inox, Giotto II PL, OZ Michelangelo II PL, Antera 343, Antera 345 SUV, Antera 349, Barracuda Cuda GT4, Barracuda Mirage, Corniche Topaz, Proline; • Sisteme de evacuare Borla; • Kituri de tuning (evazare, jante, eleron, spoilere, praguri etc.) JE Design, Caryone Specials, Rieger Tuning; • Blocuri optice: FK Automotive; • Bare stabilizatoare: Wiechers si H&R; • Suspensii fixe si reglabile: H&R; • Distantere: FK, H&R;

Finantarea afacerii. Daca bancile acorda credite pentru petrecerea unor vacante sau pentru realizarea unor lucrari dentare, tuning-ul incearca si el sa copieze acest sistem. Spre exemplu, firma Pit Stop Tuning, prin intermediul BCR Sector 6, a pus la punct un sistem de achizitionare in rate a produselor. Mai multe informatii se pot afla la sediul firmei. Pentru clientii fideli, unele firme fac discount-uri care pot merge pana la 10% in cazul unor achizitii mai mari de 10.000 euro.

Gabriel Moisescu, Pit Stop Tuning: "Exista doua tipologii de clienti: cei care pun accent pe partea estetica si cei care se arata interesati de performanta, care doresc putere. In acest domeniu, trebuie tinut seama si de experienta cumparatorului. Spre exemplu, cand lucram in vanzari auto, am vandut o masina foarte usor unui client pentru ca nu era foarte informat. Atunci cand acesta a schimbat masina, avea unele repere de calitate si putea evalua mai bine banii pe care ii platea pentru masina respectiva... La a treia masina, a trebuit sa duc o munca de convingere indelungata pentru ca respectivul client sa cumpere de la mine. Acelasi lucru se intampla pe piata de accesorii - cu timpul, clientii invata ca pot gasi acelasi produs in mai multe locuri, ca pot negocia, ca au posibilitatea de a opta intre mai multe tipuri de accesorii."

Concurenta neloiala, moartea afacerilor oneste
In acest domeniu, nu vorbim de un vid legislativ. Asta chiar in pofida noutatii aduse de tuning-ul auto. Autorizatiile care trebuie obtinute sunt similare cu cele necesare functionarii unui magazin care vinde marfa cu amanuntul. „O mare problema insa o reprezinta lipsa de reactie in ceea ce priveste concurenta", spune Gabriel Moisescu.

"Pe piata se folosesc piese de provenienta dubioasa, iar serviciile oferite (de montaj, spre exemplu) se fac, foarte adesea, la negru. Exista intreprinzatori care nu respecta cadrul juridic in care ar trebui sa se desfasoare aceasta activitate si folosesc bani negri. De aceea este foarte greu sa iti faci o retea de clienti care sa recunoasca faptul lucrezi la un grad ridicat de profesionalism si ca oferi cele mai bune piese sau servicii. Sunt destui care vin la o firma recunoscuta si acreditata numai dupa ce au avut parte de o experienta nefericita cu o firma care lucra la negru."

Interesant este ca, desi Consiliul Concurentei a derulat in ultimul an o serie de anchete in domeniul bancar, al cimentului sau al ajutoarelor de stat, nu s-a auzit nimic despre existenta vreunei autosesizari in domeniul auto. Si asta in conditiile in care vorbim de o piata de miliarde de euro.

[pagina_noua]

Factori de succes

1. Colaboratori profesionisti. In aceasta afacere depindeti mult de firmele care va furnizeaza accesoriile si de atelierele de montaj. Daca marfa nu va este livrata la timp sau daca clientul nu este multumit de modul in care s-a lucrat in service, acesta nu va va mai calca niciodata pragul

2. Clienti stabili. De multe ori, cheia succesului nu sta intr-un numar foarte mare de clienti, ci in faptul ca ei doresc destul de des sa isi modifice masina.

3. Facilitati la cumparare. Discount-urile, vanzarea in rate, prin credit bancar sau cu ajutorul cartii de credit sunt facilitati in masura sa atraga clientii.

Factori de risc

1. Intermediarii. Sub nici o forma nu trebuie lucrat cu intermediari, chiar daca ei sunt din Germania sau alte state europene. In acest caz, profitul dvs. s-ar diminua considerabil.

2. Lipsa de maleabilitate. In relatia cu clientii nu trebuie sa va impuneti punctul de vedere. Puteti cel mult sa faceti unele sugestii, dar niciodata pe un ton categoric sau arogant.

3. Locatia greu accesibila. Nu trebuie uitat ca toti clientii sunt posesori de autoturisme. Daca magazinul dvs. se afla pe un drum desfundat sau pe strazi cu trafic foarte mare, clientii ar putea avea retineri sa va faca o vizita.

Publicitate: de la grafitti la MTV
Cea mai simpla forma de publicitate o reprezinta decorarea adecvata a magazinului. Este indicat sa instalati o reclama luminoasa cu numele firmei si, daca este posibil, o imagine reprezentativa pentru tuning (un accesoriu). Masinile dvs. si ale angajatilor ar trebui modificate („tunate", in limbajul de specialitate) si decorate la exterior cu sigla si numele firmei. Exista site-uri de specialitate unde se tranzactioneaza masini (www.masini.ro si www.autovit.ro, spre exemplu) si unde se pot amplasa bannere. De vazut si site-ul www.4tuning.ro.

Am ajuns astfel la o alta forma de promovare a afacerii, cea prin intermediul unui site web. Este o treaba care trebuie lasata in seama specialistilor. Firma Tuning Bucur din Sibiu a ales galbenul ca fundal, a realizat o prezentare completa a firmei si nu a uitat sa mentioneze accesoriile oferite: elemente de caroserie, jante, sistem de evacuare, filtre de aer, schimbator de viteze, scaune etc. Punctul forte al site-ului il reprezinta sectiunea „design", unde cei interesati pot vedea sute de fotografii cu masini tunate de firma.

Pit Stop Tuning a ales sa cumpere spatiu publicitar in cadrul unei emisiuni de gen la MTV si la „Roata de rezerva" difuzata de Antena 1. Firmele interesate pot participa (prin bannere sau prin oferirea unor premii) la manifestari precum expozitia de masini „modificate" care a avut loc la Prisma 2 la inceputul lunii aprilie 2005.

Un alt eveniment important pentru cei care au investit in acest domeniu va avea loc in data de 21 mai 2006 pe aeroportul din Oradea. Este vorba de "Tuning & Sound Show by Dr.Zozo & Titus Bikers", un mare eveniment ce include cam tot ce inseamna tuning, sound, motoare, cai putere, design. Vor fi organizate curse de 400 de metri sau un sfert de mila numite si "liniute". Vor fi doua tipuri de competitii: pana la 3000 cmc si peste 3000 cmc .

Posibilitati de dezvoltare
Aproape nici una dintre firmele autohtone de tuning nu a ajuns la maturitate. Spre exemplu, foarte putine beneficiaza de service propriu pentru montare. Amenajarea unui astfel de garaj-service in apropierea showroom-ului ar fi un mare avantaj pentru clienti, care ar economisi timp. In functie de profitul obtinut, se poate opta si pentru largirea spatiului expozitional.

Unele au reusit, cel mult, sa puna bazele unor vopsitorii proprii. Firma Pilot Power a deschis trei puncte de lucru, la Pitesti, Brasov, Bucuresti, ceea ce indica faptul ca politica firmei este de a se extinde si in alte locatii. In acest caz, o optiune de dezvoltare o reprezinta diversificarea gamei de accesorii. In acest moment, Pilot Power pune accent pe gasirea  unor solutii pentru o evacuare optima, ce confera avantaje de performanta, rezistenta in timp, design si, nu in ultimul rand, un sound deosebit.

Adrese utile:
www.pilotauto.ro
www.pitstoptuning.ro
www.4tuning.ro
www.bucur-tuning.ro
www.streetracing.ro
www.siab.ro

[pagina_noua]

Coltul specialistului

Ce inseamna un tuning profesionist?*

Cam toata lumea stie cum se face tuning-ul unei masini... Ii pui jante cat mai late, tai arcurile, bagi un chip si niste geamuri fumurii, un filtru de aer, o muzica adevarata cu trei amplificatoare si subwoofer, ii mai aplici vreo cinci stickere si gata!
Asa sa fie oare? Ce e util si ce nu daca vrei sa scoti performante de la o masina, dar si sa ai un look decent? Depinde ce crede fiecare, dar nu tot ce zboara se mananca. Altfel spus, nu tot ce pui pe masina are si efect...

Jante din aliaj usor, cu pneuri de talie mai joasa
Primul pas in tuning-ul unei masini, care ii schimba atat aspectul, cat si comportamentul, il constituie inlocuirea jantelor originale cu unele de diametru mai mare, mai late, echipate cu pneuri de talie joasa, pastrand insa diametrul original al rotii. Pe langa castigul estetic, noile jante accentueaza caracterul sportiv al masinii si amelioreaza performantele de franare si motricitatea. In cazul tuning-ului extrem, jantele de diametre mari (17-18-19-20") permit si instalarea unor sisteme de franare mult mai puternice.

Este o greseala alegerea unor jante ieftine, din aliaje dubioase, ce se pot sparge la impacturi usoare si care, de cele mai multe ori, sunt aproape imposibil de echilibrat. Jantele din aluminiu se pot suda, cele din aliaj de magneziu nu. Cele mai performante, dar si mai scumpe jante sunt cele construite din mai multe bucati.

Kit suspensie
Caroseriile de serie sunt relativ inalte, din motive variate: ca sa nu loveasca bordurile, sa existe loc pentru montarea lanturilor de iarna pe pneuri etc. Prin montarea unui kit de suspensie scurt, autoturismul pierde un pic in materie de confort, dar pierde si din ruliul din viraje. Comportamentul rutier devine mai direct, mai incisiv, ca sa nu mai vorbim de look-ul masinii, ce are numai de castigat...
Trebuie evitata coborarea exagerata a caroseriei, de genul 8-10 cm; in general, 3,5 cm poate fi absolut suficient.

Eleron spate
Pentru o masina de Formula 1, eleronul din spate e vital - daca si-l pierde, devine practic nula pe un circuit. In schimb, pentru o masina de serie, chiar puternica, efectul eleronului nu este chiar atat de mare pe cat se crede. Pe un automobil super-sport, eleronul ajuta la portanta si este obiectul unor studii deosebit de aprofundate; in restul cazurilor, el nu va aduce decat o satisfactie estetica si poate servi, eventual, ca suport pentru montarea unui al treilea stop suplimentar, daca masina nu are deja din fabrica.

Scaunele sport sau de competitie
Sunt scumpe, dar merita fiecare banut - pe langa faptul ca schimba look-ul interiorului, sprijinul lateral oferit este de nepretuit la virajele abordate in forta.

Stopurile colorate
La mare moda, stopurile colorate nu aduc, totusi, decat o cheltuiala suplimentara. Stopurile cu LED-uri sunt mult mai vizibile si mai sigure. Alta investitie fara rost o reprezinta "pleoapele" de faruri - pe langa faptul ca dau un look mai agresiv, reusesc sa diminueze usor si luminozitatea farurilor. De altfel, ele s-au cam demodat; acum se poarta farurile cu fundal negru (Opel Astra, Vectra, Renault Clio Symbol).

Geamurile fumurii
Chiar si cea mai tunata masina din lume este incompleta daca nu are geamuri fumurii. Indispensabile pentru un efect vizual deosebit, geamurile fumurii (cu folie sau ionizate) au si un avantaj practic, regland intr-o oarecare masura temperatura din masina.
Dar, atentie, un grad prea mare de opacitate este periculos noaptea, ca sa nu mai amintim de problemele cu Politia rutiera. In general, se recomanda ca folia sa fie de calitate (3M), iar montarea ei sa se faca intr-un atelier care se ocupa numai de asa ceva.

Spoiler fata
Se spune ca nici o masina nu e tunata daca n-are spoiler. Totusi, se poate si fara spoiler. Prin coborarea suspensiei cu cativa cm, se obtine efectul vizual dorit. In afara de faptul ca schimbam un spoiler la trei luni, practic nu am obtinut vreun alt avantaj notabil de la acest element. Rationamentul este valabil si pentru pragurile laterale si spoilerul spate.

[pagina_noua]

  Kit de admisie directa
"Mi-am luat admisie directa K&N, masina fuge de rupe". Adevarat sau fals? De cele mai multe ori fals. Pe langa maraitul simpatic produs de kit-ul de admisie directa, rezultatele efective sunt, de cele mai multe ori, nule. Nu pentru ca firma K&N (sau altele...) nu ar produce echipamente de calitate, ci pentru ca, in majoritatea cazurilor, acestea sunt montate incorect. Asa ca cei cativa cai-putere pe care ii poate aduce un kit corect montat sunt anulati prin montarea gresita, prea aproape de motor sau in zone cu aer cald.

Modificarea cartogramei motorului
Daca un constructor de automobile produce motorul cu o anumita putere, asta se datoreaza mai multor factori: respectarea unui anumit consum de combustibil, a normelor de poluare, a legislatiei in vigoare etc. Dar orice motor poate oferi mai mult printr-o ajustare atenta a parametrilor sai prin modificarea cartogramei, respectiv a timpilor de injectie etc. Motoarele supraalimentate (fie diesel sau pe benzina) ascund, in general, destui cai-putere, ce pot fi "eliberati" prin interventii asupra computerului motorului, prin diverse metode, fie direct prin rescrierea softului sau prin montarea unor chip-uri aditionale (prezente in oferta firmelor de tuning).

Volan sport
Un accesoriu util, volanul sport prezinta in acest moment doua probleme majore. Prima ar fi faptul ca nu prea se gasesc volane sport cu airbag, iar cea de a doua este chiar inlocuirea volanului cu airbag existent pe masina: chiar daca marile companii producatoare de automobile au in oferta si volan sport cu airbag, nu toate firmele de tuning pot inlocui un volan cu airbag, in conditii de securitate.

Inlocuirea tamburilor de pe spate cu discuri
Costurile pentru a monta discuri in locul tamburilor de frana de pe puntea spate sunt, de cele mai multe ori, nejustificate. In plus, operatiunea nu se afla chiar la indemana oricui. Mai degraba ar trebui avuta in vedere o ventilare suplimentara a franelor de origine si achizitionarea de consumabile de calitate, tip Racing - astfel franele vor fi suficient de competente.
 
Instalatie de sunet superperformanta
4 difuzoare de calitate si o sursa performanta, instalate corect, sunt suficiente pentru a asigura o ambianta audio excelenta, pastrand o incarcare relativ mica a masei masinii. Elementele suplimentare (amplificatoare, subwoofere, condensatoare) sporesc masa totala, in dauna performantei dinamice a masinii, consumand si energie electrica in exces. Reducerea masei se poate face si prin renuntarea la diverse elemente de confort: un minus de 100 kg aduce reducerea cu o secunda a timpului de accelerare de la 0 la 100 de km/h, fara nici o modificare motorului. Ramane una dintre cele mai eficiente metode de sporire a performantelor unei masini.

* Sursa: www.turatii.ro



Tags: autoafaceriidei de afaceri

Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul

Rating:
Nota: 4.9 din 5 - 5 voturi.

Articole conexe

Cifra de afaceri din serviciile de piata prestate intrepriderilor a crescut cu 13,1%

de Bianca Tila
22 Ian 2024
Cifra de afaceri din serviciile de piata prestate in principal intreprinderilor a crescut in primele 11 luni ale anului trecut, in termeni nominali,...

INS: Cifra de afaceri din industrie a crescut cu 1,3% in primele zece luni

de Bianca Tila
14 Dec 2023
In perioada 1 ianuarie - 31 octombrie 2023, cifra de afaceri din industrie pe total (piata interna si piata externa) a inregistrat cresteri in...

INS: Volumul cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul a crescut cu 2% in primele 10 luni

de Bianca Tila
06 Dec 2023
Volumul cifrei de afaceri din comerul cu amanuntul a crescut in primele 10 luni din acest an comparativ cu perioada similara a anului trecut atat ca...

Ce ar trebui sa incluzi intr-un plan de afaceri pentru un restaurant

de Bianca Tila
08 Nov 2023
Gandul de a lucra pentru tine suna destul de tentant, mai ales daca esti un pasionat al gusturilor fine. Ideea de a castiga bani reprezinta o...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024







[x]