Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Va ganditi sa dati lovitura cu o inventie proprie?

de
1970 1 13 Mar. 2007
Dosare de afaceri


59% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
38% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
41% dintre persoanele care ne citesc zilnic au o afacere proprie de succes

3.7
din 5 voturi
RATING UTILIZATORI

Sa presupunem ca bradul artificial de Craciun inca nu a fost inventat si ca va vine ideea unui asemenea produs care, credeti dvs., s-ar vinde binisor.

Oamenii n-ar mai trebui sa cumpere un brad nou in fiecare an, n-ar mai trebui sa stranga ace uscate de pe covor si nu si-ar mai bate capul unde sa-l arunce dupa folosire. Si astfel ar fi salvati si o gramada de brazi naturali...

E o idee super, nu? Asa ca faceti rapid un drum la un avocat specializat in proprietate industriala, ca sa nu v-o ia altcineva inainte. Dar avocatul va spune de la bun inceput ca nu puteti proteja o idee, ca trebuie sa o transformati in ceva concret. Ca urmare va intoarceti acasa, faceti niste schite destul de amanuntite, adunati ce materiale aveti prin casa si incropiti un brad care aduce destul de bine cu unul natural, apoi fuga din nou la avocat. Acesta face o cercetare si va spune ca e-n regula, ca produsul e brevetabil, iar dvs. il indemnati sa completeze cat mai repede cererea de brevet.

Ce usurare! V-ati asigurat ca produsul e doar al dvs. si de-acum incolo banii pot incepe sa curga. Adevarul este ca lucrurile care incep sa curga de-acum incolo sunt... problemele.

Omul cu banii
In primul rand trebuie sa gasiti pe cineva, un producator important, care sa va sprijine. In consecinta, cercetati in stanga si-n dreapta, discutati cu o gramada de cunoscuti sau necunoscuti. Reactiile negative nu vor intarzia sa apara - "Un brad artificial distruge spiritul Craciunului!" sau "Eu nu mi-as pune in ruptul capului asa ceva in casa!" - dar important este sa gasiti macar un singur investitor interesat de produsul dvs. (de obicei, cei care au capacitatea sa aduca un produs nou pe piata sunt implicati intr-o gramada de alte proiecte).

Oricum, sa presupunem ca norocul v-a suras si ca ati gasit omul potrivit, realmente interesat de gaselnita dvs. Primele lucruri pe care le veti auzi din gura lui nu vor fi cuvinte de lauda, ci observatii foarte la obiect: "Bradul asta ocupa un sfert de sufragerie. Cum o sa depozitezi un stoc de 500 de bucati? Cum expediezi bradul la client acasa? Unde il pastreaza clientul in restul anului?"

Ups! Care va sa zica ar trebui sa fie pliabil... Inapoi la plansa de desen, unde imaginati niste crengi detasabile, pe care clientul trebuie sa le monteze singur. Va ganditi si la niste materiale mai usoare, ca nimeni nu e obligat sa faca fitness de Sarbatori cu bradul dvs., luati in calcul si o solutie ca ramurile sa se infoaie dupa ce sunt scoase din cutie si sa nu ramana turtite.

Cu zambetul pe buze, va intoarceti la investitor sa-l dati gata. Dar lucurile sunt departe de a fi terminate: "Bradul asta nu cumva ia usor foc? Daca e un scurt-circuit la instalatia de beculete ornamentale? Daca se joaca un copil cu artificii pe langa el?"

Ups din nou! Daca iesiti pe piata cu un produs inflamabil, chiar ca ati dat "lovitura". Inapoi la plansa de desen, cateva schimbari, inapoi la investitor. Si tot asa.
Observati ca nu trebuie sa dezvaluiti nimanui cum ati facut cutare sau cutare lucru, doar rezultatul conteaza. Ideea ramurilor detasabile nu este brevetabila, in schimb solutia tehnica prin care le-ati facut detasabile este.

Ce trebuie sa intelegeti din toata povestea de mai sus?
a)  In primul rand, ca este foarte putin probabil sa starniti interesul cuiva daca ideea dvs. exista doar pe hartie. Este mult mai usor sa convingeti pe cineva daca aveti un prototip, un model functional care, asa cum ii arata si denumirea, dovedeste ca produsul functioneaza.

b) Apoi, este foarte important ca inventia sa fie brevetata. Majoritatea potentialilor investitori nici nu se uita la inventator daca nu are brevet (brevetul va da o nota importanta de credibilitate, aratand ca sunteti preocupat serios de produsul pe care il propuneti).

[pagina_noua]

c) In fine, trebuie inteles un lucru aparent foarte clar: ca inventator, trebuie sa fiti dispus sa cedati investitorului dreptul de folosinta a inventiei dvs. (cu exceptia cazului in care aveti resursele sa demarati dvs. insiva productia de serie). Investitorul vine cu utilaje, cu furnizori de materiale necesare, cu canale de distributie - adica lucruri cel putin la fel de importante ca inventia in sine. Prea multe povesti de succes se termina cu fraza "Si a obtinut brevet pentru inventia sa si a devenit milionar", uitandu-se sa se mentioneze ce drum lung a mai fost de parcurs pana la a vedea produsul pe rafturile magazinelor.


Lavanda: cultura profitabila in 2017
Lavanda: cultura profitabila in 2017

Vezi detalii

Primii pasi pentru afacerea ta online
Primii pasi pentru afacerea ta online

Vezi detalii

Afacere la cheie cu flori in ghiveci
Afacere la cheie cu flori in ghiveci

Vezi detalii



Poate ca tocmai asemenea povesti de succes ciuntite au incetatenit ideea ca a avea un brevet echivaleaza cu o avere instantanee. Nicidecum. Statisticile arata ca doar 1 brevet din 100 ajunge sa fie materializat sub forma unui produs si ca doar 1 din 500 aduce, intr-adevar, bani. Acest potential castig, care uneori este chiar fabulos, ii determina pe majoritatea inventatorilor sa fie foarte circumspecti si foarte pretentiosi atunci cand vand drepturile de folosinta a brevetului lor.

Este celebru cazul lui Robert Kerns, cel care a pus la punct stergatorul intermitent de parbriz: lui Kerns i s-au oferit 30 de milioane de dolari pentru inventia sa, dar el a refuzat aceasta oferta si a insistat ca producatorii de automobile, fiecare in parte, sa cumpere direct de la el dreptul de a-i folosi inventia. Rezultatul? Cativa ani zbuciumati de lupta cu producatorii, procese indelungate si, in final, obtinerea unei sume de doar 15 milioane, din care o parte importanta s-a dus pe onorariile avocatilor.

Nici un inventator nu vrea ca investitorul sa se imbogateasca pe spinarea lui, dar nu trebuie uitat nici un moment ca a avea un brevet nu inseamna nimic - il inramezi, il agati pe perete si te uiti la el. A vinde drepturile de exploatare a acelui brevet se cheama a profita de pe urma lui. Mai mult sau mai putin , dar a profita.


Cine ce a inventat?
Whitcomb Judson - Fermoarul
Walter Hunt - Acul de siguranta
Marion Donovan - Scutecul de unica folosinta
Allen Breed - Airbagul
Sylvan Goldman - Caruciorul de cumparaturi
Candido si Roy Jaccuzzi - Cada jaccuzzi
Garrett Morgan - Semaforul
George de Mestral - Banda velcro
Bette Nesmith Graham - Pasta corectoare ("albisorul")


5 motive pentru care potentialul investitor nu este interesat de ideea/inventia dvs.

1. Ideea nu este noua. Faptul ca nu ati vazut un produs similar pe piata nu inseamna ca un astfel de produs nu exista. E posibil chiar ca inventia sa mai fi fost propusa pe piata si sa nu fi avut succes. Sau sa nu mai fi fost propusa, dar sa existe deja brevete care protejeaza anumite caracteristici ale ei. Singurul mod in care se poate afla adevarul este o cercetare profesionala, dar un asemenea demers costa (in S.U.A. se cere in jur de 1.000 $).

2. Producatorii nu cauta neaparat produse noi. Fiti convins ca orice producator are deja proiecte cu care sa isi bata capul, proiecte in care a investit timp si bani. Ideea cu care veniti dvs. se afla asadar in competitie cu alte idei si nu va fi luata in considerare decat daca promite cu adevarat un profit mult mai atractiv. Ca o paranteza, a-i arata potentialului investitor cifre ale profitului estimat pe care il poate obtine cu inventia dvs. este mult mai potrivit decat a-i descrie cu lux de amanunte inventia.

Si nu va lasati indus in eroare de faptul ca multi producatori studiaza frecvent arhive de brevete - ei nu sunt interesati sa gaseasca inventii pe care sa le cumpere, ci doar cauta caracteristici pe care sa le adauge, intr-o forma sau alta, produselor pe care, asa cum am mentionat, le au deja in lucru.

3. Produsul nu este profitabil. Cu alte cuvinte, costul lui de productie nu permite desfacerea la un pret pe care piata sa il accepte. Astfel, investitorul/fabricantul, ca sa isi acopere toate cheltuielile, trebuie sa vanda produsul catre angrosist la un pret de doua ori mai mare decat costul lui de productie. Angrosistul, la randul lui, trebuie sa il vanda detailistului la un pret de 1,5 ori mai mare decat pretul cu care l-a luat de la producator, iar detailistul il ofera pe piata la un pret dublu fata de cel pe care l-a platit el insusi. Asadar, 2 x 1,5 x 2 = 6, deci costul de productie trebuie sa insemne o sesime din pretul pe care consumatorul final accepta sa il plateasca. Multe inventii se impotmolesc la acest calcul.

4. Punerea in practica a inventiei cere schimbari tehnologice importante. De obicei, companiile mari au investit atat de mult in utilajele si liniile lor tehnologice actuale incat sunt practic prizonierele lor. Ca urmare, ele se vad nevoite sa ia in considerare doar acele noi produse a caror realizarea se muleaza pe dotarea existenta. Gigantul General Motors primeste anual cca 25.000 de idei noi, dar doar una dintre ele ajunge sa fie pusa in practica. Si asta nu pentru ca celelalte 24.999 sunt proaste, ci pentru ca firma nu isi permite sa faca schimbari.

5. Nu abordati investitorul in modul cel mai potrivit. Marile companii se bazeaza pe sisteme/proceduri/rutine foarte clare - altfel ar fi haos. Daca ele sunt cat de cat interesate de inventiile venite din afara, atunci cu siguranta au un sistem prin care aceste inventii sunt evaluate. Daca folositi acest sistem, veti primi cel mai complet raspuns pe care compania este dispusa sa vi-l dea, daca nu, veti primi un raspuns incomplet sau nu veti primi nimic.

Am enumerat aici cateva motive obiective, dar trebuie sa tineti cont ca exista si motive subiective pentru care propunerea dvs. sa fie refuzata: prezentarea pe care ati facut-o nu a fost prea clara, ati dat impresia ca sunteti un om cu care e dificil sa lucrezi, nu ati reusit sa dovediti ca stapaniti toate aspectele tehnice ale inventiei sau, pur si simplu, interlocutorul dvs. a avut o zi mai proasta.



Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Va ganditi sa dati lovitura cu o inventie proprie?
Rating:
Nota: 3.7 din 5 voturi

Articole conexe

Ministerul Economiei si ASE Bucuresti au lansat un curs de educatie antreprenoriala

de Idei De Afaceri
21 Nov 2016
Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri si Academia de Studii Economice din Bucuresti au lansat in parteneriat un curs...

Consiliul IMM-urilor: opinie privind eliminarea unor taxe pentru mediul de afaceri

de Idei De Afaceri
21 Nov 2016
In data de 27 octombrie 2016 a fost transmisa spre promulgare Legea privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si...

Noile generatii au nevoie de un ecosistem antreprenorial in pas cu transformarile digitale

de Alina Constantinescu
27 Sep 2016
Transformarea digitala pe care o traverseaza economiile lumii influenteaza major modelele de business si de dezvoltare ale afacerilor. Se estimeaza...

Peste 1.000 de voluntari inscrisi la GovITHub in mai putin de doua saptamani

de Alina Constantinescu
19 Aug 2016
Lansat pe 4 august 2016, programul guvernamental care isi propune sa ii reuneasca pe toti cei dornici sa aduca o imbunatatire a calitatii serviciilor...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Afaceri de succes analizate si explicate de specialistii nostri
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special
 
"Planul de marketing pentru firma ta"

Planul de marketing pentru firma ta

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton

Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


Club Idei de Afaceri

- Intrebarea zilei

unde gasesc finantare privata?

Intrebare: Buna seara,

Detin o afacere in domeniul agricol dar nu gasesc capital pentru dezvoltare acesteaia.
Tin sa va aduc la cunostinta ca nu doresc imprumuturi sau finantari din partea bancilor, cu dobanda exagerata si garantii imobiliare (insuficiente din punctul acetora de vedere chiar daca valoreaza dublu fata de capitalul dorit)
Doresc o finantare din partea unor oameni de afaceri, investitori privati sau grupuri de investitori etc. dar nu stiu unde sau cum as putea sa gasesc aceste persoane pentru a le propune ideea mea de dezvoltare.

Orice informatie este utila.

Multumesc !

Raspuns: Am aceeasi intrebare. As putea primi si eu raspuns? De ce detalii aveti nevoie?  [citeste tot raspunsul aici]

Comentarii1 comentarii



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
mihai 2017-03-30 20:05:37
salut sunt mihai traesc in italia de vreo 15 ani dar inainte am lucrat vreo trei ani in israel .intr-o zi calduroasa mam refugiat la umbra si am inceput sa meditez la o placa de ceramica foarte veche gasita la sapaturile unei fundati de casa a ficei unui contabil de la firma unde lucram in haifa ,ma tot uitam ,vorba aia ca boul la poarta noua ,dar azi mia prins bine .iata despre ce inventie e vorba si imy pare rau ca nu am pastrat acea placa cu desenul ce il avea .am realizat o inovatie ce poate schimba viata pe acest pamint ,e vorba de un sistem gravitational ce functioneaza cu greutati de apa ,parerea mea este ca acel desen era facur dupa un sistem de irigare foarte vechi care urca apa la un anumit nivel dupa care se iriga prin cadere .dar eu pot sa zic ca lam dezvoltat atit de mult incit se poate produce si o mare cantitate de energie electrica si poate fi amplasat oriunde chiar si pe platforme la malul marilor si oceanelor ba chiar si deasupra unei fintini .eu acest a inventie am numito G.A.M.F.E. multi se vor intreba ce inseamna si va zic : gravitatie ,apa,mecanica si forta rezultatul e ENERGIE sper ca va placut povestea mia si asi dori sa gasesc investitori sa o punem in miscare si sa ridicam Romania ca pasarea fionix din cenusa care au bagato tot felul de netrebnici din aceasta lume murdara care nu stie sa se spele in vasul lor. cu respect pt.toti cititori mihai IT.

Citeste Raportul Special GRATUIT
Planul de marketing pentru firma ta
Afaceri de succes analizate si explicate de specialistii nostri
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special
 
"Planul de marketing pentru firma ta"

Idei de AFACERI 2017




Descarca Alerta

 

IDEI de AFACERI
Club manager.ro




Iti oferim zilnic cele mai rentabile idei de afaceri si oportunitati de investitii

Descarca GRATUIT
"Planul de marketing pentru firma ta"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau sa primesc informatii despre produsele si serviciile oferite de Rentrop & Straton