Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Idei de afaceri

Diferenta dintre colhoz si sharing economy

de
1848 0 12 Mai. 2014
Editorial


59% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
38% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
41% dintre persoanele care ne citesc zilnic au o afacere proprie de succes

5
din 1 vot
RATING UTILIZATORI

Termenul de "consum colaborativ", lansat in 2007 de Ray Algar, defineste o noua filozofie a consumului, prin care majoritatea oamenilor pot sa ajunga la un echilibru intre propriul interes si binele comunitatii din care fac parte. Adeptii acestui stil de consum afirma ca el reprezinta o veritabila revolutie sociala, modelul detinerii de obiecte fiind inlocuit de unul al folosirii acestora in comun.

In afara articolelor vestimentare si de incaltaminte, in categoria consumului colaborativ se incadreaza o multime de alte produse, de la aparate de uz casnic, produse sportive sau articole pentru copii (haine, jucarii, mobilier), pana la carti, CD-uri cu muzica, unelte, biciclete, masini, terenuri pentru gradinarit sau locuinte.
Cu cat bunurile costa mai mult la cumparare si apoi sunt folosite doar in mod ocazional, cu atat noul tip de consum se dovedeste mai rentabil pentru particularii care considera ca mai important este sa poti utiliza un produs, decat sa-l posezi.
 
Statele Unite, supereconomia proprietatii private, se afla in fruntea adeptilor "sharing economy". O ironie de natura sa-i amuze pe partizanii colhozurilor de odinioara, observa un ziarist francez. Intr-adevar, termenul colhoz este o prescurtare de la "kolectivnoe hoziaistvo", gospodarie colectiva. Dar consumul colaborativ prin folosirea in comun a unor bunuri, nu inseamna nicidecum o reanimare a spiritului colectivist.
In cazul fenomenului "sharing economy" nu exista o ideologie care sa impuna anumite modele de consum si nici structuri de stat care sa asigure functionarea acestora fara abateri. Asadar, nu putem vorbi despre o intoarcere in timp, iar revolutia sociala anuntata de economia colaborativa n-are nimic de-a face cu finalitatea ideologiei comuniste.
 

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Culegere de teste rezolvate la limba romana clasa a VI-a


Copilul dvs are examen de Evaluare Nationala la sfarsitul clasei a VI-a Pregatiti-l de nota 10 Stimate parinte Aceasta etapa prefigureaza primul examen important din viata de elev a copilului dvs admiterea la liceu Constituie “piatra de temelie” ce sta la baza unei pregatiri serioase pe care ulterior se poate construi o...

Oferta Speciala
valabila 48h
Avem si noi aici, in Romania
 
In Romania, principalii promotori ai consumului colaborativ sunt asociatii nonprofit si persoane pasionate, chiar daca unele modele de sharing au fost adoptate si de cativa oameni de afaceri. 
Cel mai cunoscut serviciu de consum colaborativ romanesc este I'Velo, un program de inchiriere de biciclete lansat in 2010 si prezent in 7 mari orase din Romania (Bucuresti, Brasov, Constanta, Iasi, Sibiu, Timisoara si Alba Iulia).
 
Suntem noi, romanii, mai suspiciosi fata de consumul colaborativ? Si, daca da, sunt intemeiate reticentele noastre fata de viabilitatea acestui tip de afaceri in Romania? Conform blogului autohton Sharequipment, "suntem o natie de oameni carora le este teama de sharing din pricina furturilor si a lipsei de incredere cu care incepem orice tranzactie". Fara indoiala, teama de hoti si de "tepari" este pe cat de mare, pe atat de intemeiata, si nu doar in acest domeniu. Fireste ca ea submineaza increderea in formulele de inchiriere si de consum participativ.
 
Dar riscurile sunt inerente acestui tip de business in orice tara. Astfel, presa internationala semnala de curand cazul unui new-yorkez care si-a subinchiriat apartamentul prin consacrata platforma AirBnB si l-a gasit vandalizat. In ciuda bunelor recomandari din partea site-ului, persoana care l-a inchiriat si-a dorit doar un "hogeac" pentru a organiza o adevarata orgie. Reclamat de vecini, Ari a fost obligat sa paraseasca apartamentul si sa plateasca daune de 87.000 de dolari.
 
Problema pentru securizarea afacerilor de tip colaborativ si asigurarea consumatorilor ca pot adopta acest model economic nu o reprezinta riscurile in sine, ci anticiparea si prevenirea lor.
 
Oportunitate sau simpla moda?
 
Consumul colaborativ este partea cea mai vizibila a fenomenului, un teren pe care se remarca emergenta platformelor de punere in legatura a particularilor atrasi de alternative la cumparare: inchiriere, imprumut, utilizare in comun sau troc. Dar economia colaborativa inseamna si finantarea participativa (crowdfunding), productia pe baza inchirierii de utilaje si instrumente (fablabs, imprimante 3D) sau programele si aplicatiile open source.
 
Companiile ar trebui sa integreze aceasta tendinta, devenita azi o realitate economica inevitabila. Ele ar fi inspirate sa utilizeze aceeasi strategie ca si marea masa de consumatori, asa cum au facut adoptand in strategiile lor retelele sociale. Toate noile modele de consum colaborativ - folosire in comun, crowfunding si crowdsourcing - reprezinta o noua oportunitate.
 
Ce valoare are piata economiei colaborative? Conform revistei Forbes, sharing economy a atins 3,5 miliarde de dolari in 2013, in timp ce Rachel Botsman apreciaza ca doar piata inchirierilor intre particulari ar valora 13 miliarde de dolari.
 


Tags: sharing economyeconomie colaborativaeconomie paricipativa

Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Diferenta dintre colhoz si sharing economy
Rating:
Nota: 5 din 5 - 1 vot.


Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Afacerea ta de succes: cum obtii finantarea dorita
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Finantarea unei afaceri. Trucuri si sfaturi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Club Idei de Afaceri

- Intrebarea zilei

Om de afaceri, caut idei geniale in care sa investesc.

Intrebare: Buna ziua. Sunt dispus sa sustin financiar dezvoltarea unor idei si proiecte de afaceri cu potential de anvergura. Implicarea mea va fi preponderent financiara, resursele mele de timp fiind limitate. Propunerile primite vor fi supuse acordului de confidentialitate.

Raspuns: Am fost ,,unul din ,,pionerii” fabricării pavelelor vibropresate in anii 1999-2005. Este idea...  [citeste tot raspunsul aici]

Comentarii0 comentarii



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Finantarea unei afaceri. Trucuri si sfaturi
Afacerea ta de succes: cum obtii finantarea dorita
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2018




Descarca Alerta

 

IDEI de AFACERI
Club manager.ro




Iti oferim zilnic cele mai rentabile idei de afaceri si oportunitati de investitii

Descarca GRATUIT
"Finantarea unei afaceri. Trucuri si sfaturi"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016