Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Kodak: Lectia unui imperiu prabusit

de
1607 0 03 Mar. 2014
Editorial


67% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
35% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
47% dintre persoanele care ne citesc zilnic au o afacere proprie de succes

5
din 1 vot
RATING UTILIZATORI
Kodak: Lectia unui imperiu prabusit

Intr-o vreme, numele Kodak era sinonim cu "aparat foto" in vocabularul curent. Si daca unele marci puternice au devenit substantive comune, astfel incat azi le utilizam pentru a desemna categorii de produse, precum xerox, adidasi sau nes, cuvantul Kodak a ratat aceasta sansa si este din ce in ce mai putin utilizat. Dincolo de faptul istoric, caderea imperiului Kodak este si o lectie de umilinta pentru orice conducator de intreprindere.

La apogeul sau, Kodak era un grup colosal. Aceasta companie nascuta la sfarsitul secolului al XIX-lea si-a inventat o piata: aparatul de fotografiat cu roll film, inventia patentata de George Eastman, a inlocuit placile fotografice pe sticla, deschizand piata de fotografie pentru milioane de oameni. Sloganul sau era "Tu apesi pe buton, noi facem restul". Simplificarea procesului de fotografiere, reducerea greutatii aparatului, dar si inventiile ulterioare, faceau ca in 1896, Kodak sa vanda circa 100.000 de camere de fotografiat si sa produca aproximativ 640 de kilometri de film si hartie fotografica lunar.

La inceputul anilor 2000, inainte de explozia digitalului, Kodak era un grup cu o cifra de afaceri de aproape 15 miliarde de dolari si cu circa 145.000 de angajati. Era un imperiu al carui drapel, logo-ul rosu, galben si negru era cunoscut de toti. La fel precum gigantii Coca-Cola, IBM, Apple sau Google. In cursul ultimilor ani, compania Eastman Kodak n-a mai stiut totusi sa profite de oportunitatile din piata.

De ce a falimentat acest urias? Nu a sesizat perspectiva digitalului? De fapt, lucrurile stau chiar mai rau. Camera foto digitala a fost inventata de inginerul Steve Sasson, de la Eastman Kodak, in 1975. Desi a patentat aceasta inventie, managementul companiei a preferat sa o marginalizeze pentru ca ii punea in pericol extrem de profitabilele vanzari de filme (80 % din profit).

A fost o decizie catastrofala, pentru ca daca refuzi sa-ti faci singur concurenta esti expus oricand riscului de aparitie a altui actor care nu va avea nimic de pierdut. Ceea ce s-a si intamplat. Digitalul s-a dezvoltat intr-un ritm nebun si a maturat gigantul Kodak.

Ar fi putut Kodak sa actioneze altfel? Desigur, dar este complicat sa repui totul in discutie. Un grup condus de un fondator vizionar poate incerca sa reporneasca de la zero. George Eastman fondatorul Kodak a facut acest lucru. El a renuntat la fotografiile pe placi. A mizat pe culoare atunci cand ea era mai putin pusa la punct decat fotografia alb-negru, dominanta in epoca. Dar din anii 40-50, Kodak a devenit un grup prea prudent.

Ce am mai putea invata din acest dezastru economic? Lectia este ca daca nu provoci schimbarea, sfarsesti prin a o suporta. Trebuie sa accepti sa-ti asumi riscuri, sa fii deschis fata de noile tendinte si sa-ti revezi modelul de afaceri chiar si atunci cand totul merge bine.

Ferma ecologica de gaini Brahma
Ferma ecologica de gaini Brahma

Vezi detalii

Propriul meu plan de afaceri
Propriul meu plan de afaceri

Vezi detalii

3 culturi profitabile - Goji, Merisoare, Aronia
3 culturi profitabile - Goji, Merisoare, Aronia

Vezi detalii







Tags: kodakmanagementadaptaretendintemodel de afaceriinovatie

Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Kodak: Lectia unui imperiu prabusit
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Vrei o strategie de management imbatabila? Incearca o donatie!

de Maria Nicutar
20 Feb 2015
Vrem strategii de marketing imbatabile si strategii de management care sa mearga struna! Acesta este adevarul. Avem produse si servicii de calitate...

Top 5 sfaturi pentru managementul afacerii tale!

de Ilinca Dobrescu
25 Aug 2014
Afacerile nu se conduc simplu si nu se conduc de la sine. Nu se conduc nici de catre angajatii nostri, fara aport de valoare din partea noastra, fie...

Managementul timpului sau managementul impresiilor?

de Cristina Apopei
20 Sep 2011
Uneori te gandesti ca in viata tot ceea ce conteaza este echilibrul. Totul este bine teoretic, insa haideti sa coboram putin din sferele inalte si sa...

Managementul schimbarii

de Andreea Rada
24 Mai 2011
Managementul schimbarii este un domeniu in care orice manager care doreste sa se autodepaseasca trebuie sa activeze cu succes. Daca esti manager...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Afaceri de succes analizate si explicate de specialistii nostri
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special
 
"Planul de marketing pentru firma ta"

Planul de marketing pentru firma ta

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton

Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


Club Idei de Afaceri

- Intrebarea zilei

Magazin haine copii

Intrebare: Buna ziua as dori sa deschid o mica afacere si m-am gindit la un magazin cu haine pentru copii 0-10 ani.as vrea sa stiu daca ar putea fi profitabila si ce pasi ar trebui sa urmez pentru a o deschide.

Raspuns: Investitori privaţi Grup de investitori privaţi sunt Ón căutarea pentru Fondul...  [citeste tot raspunsul aici]

Comentarii0 comentarii



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Planul de marketing pentru firma ta
Afaceri de succes analizate si explicate de specialistii nostri
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special
 
"Planul de marketing pentru firma ta"

Idei de AFACERI 2017




Descarca Alerta

 

IDEI de AFACERI
Club manager.ro




Iti oferim zilnic cele mai rentabile idei de afaceri si oportunitati de investitii

Descarca GRATUIT
"Planul de marketing pentru firma ta"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau sa primesc informatii despre produsele si serviciile oferite de Rentrop & Straton