Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Kodak: Lectia unui imperiu prabusit

de Marian Curelaru 03 Mar. 2014 3159
5 din 1 vot
RATING UTILIZATORI
59% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
38% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
41% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Intr-o vreme, numele Kodak era sinonim cu "aparat foto" in vocabularul curent. Si daca unele marci puternice au devenit substantive comune, astfel incat azi le utilizam pentru a desemna categorii de produse, precum xerox, adidasi sau nes, cuvantul Kodak a ratat aceasta sansa si este din ce in ce mai putin utilizat. Dincolo de faptul istoric, caderea imperiului Kodak este si o lectie de umilinta pentru orice conducator de intreprindere.

La apogeul sau, Kodak era un grup colosal. Aceasta companie nascuta la sfarsitul secolului al XIX-lea si-a inventat o piata: aparatul de fotografiat cu roll film, inventia patentata de George Eastman, a inlocuit placile fotografice pe sticla, deschizand piata de fotografie pentru milioane de oameni. Sloganul sau era "Tu apesi pe buton, noi facem restul". Simplificarea procesului de fotografiere, reducerea greutatii aparatului, dar si inventiile ulterioare, faceau ca in 1896, Kodak sa vanda circa 100.000 de camere de fotografiat si sa produca aproximativ 640 de kilometri de film si hartie fotografica lunar.

La inceputul anilor 2000, inainte de explozia digitalului, Kodak era un grup cu o cifra de afaceri de aproape 15 miliarde de dolari si cu circa 145.000 de angajati. Era un imperiu al carui drapel, logo-ul rosu, galben si negru era cunoscut de toti. La fel precum gigantii Coca-Cola, IBM, Apple sau Google. In cursul ultimilor ani, compania Eastman Kodak n-a mai stiut totusi sa profite de oportunitatile din piata.

De ce a falimentat acest urias? Nu a sesizat perspectiva digitalului? De fapt, lucrurile stau chiar mai rau. Camera foto digitala a fost inventata de inginerul Steve Sasson, de la Eastman Kodak, in 1975. Desi a patentat aceasta inventie, managementul companiei a preferat sa o marginalizeze pentru ca ii punea in pericol extrem de profitabilele vanzari de filme (80 % din profit).

A fost o decizie catastrofala, pentru ca daca refuzi sa-ti faci singur concurenta esti expus oricand riscului de aparitie a altui actor care nu va avea nimic de pierdut. Ceea ce s-a si intamplat. Digitalul s-a dezvoltat intr-un ritm nebun si a maturat gigantul Kodak.

Ar fi putut Kodak sa actioneze altfel? Desigur, dar este complicat sa repui totul in discutie. Un grup condus de un fondator vizionar poate incerca sa reporneasca de la zero. George Eastman fondatorul Kodak a facut acest lucru. El a renuntat la fotografiile pe placi. A mizat pe culoare atunci cand ea era mai putin pusa la punct decat fotografia alb-negru, dominanta in epoca. Dar din anii 40-50, Kodak a devenit un grup prea prudent.

Ce am mai putea invata din acest dezastru economic? Lectia este ca daca nu provoci schimbarea, sfarsesti prin a o suporta. Trebuie sa accepti sa-ti asumi riscuri, sa fii deschis fata de noile tendinte si sa-ti revezi modelul de afaceri chiar si atunci cand totul merge bine.



Tags: kodakmanagementadaptaretendintemodel de afaceriinovatie

Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Articole conexe

Vrei o strategie de management imbatabila? Incearca o donatie!

de Maria Nicutar
20 Feb 2015
Vrem strategii de marketing imbatabile si strategii de management care sa mearga struna! Acesta este adevarul. Avem produse si servicii de calitate...

Top 5 sfaturi pentru managementul afacerii tale!

de Ilinca Dobrescu
25 Aug 2014
Afacerile nu se conduc simplu si nu se conduc de la sine. Nu se conduc nici de catre angajatii nostri, fara aport de valoare din partea noastra, fie...

Managementul timpului sau managementul impresiilor?

de Cristina Apopei
20 Sep 2011
Uneori te gandesti ca in viata tot ceea ce conteaza este echilibrul. Totul este bine teoretic, insa haideti sa coboram putin din sferele inalte si sa...

Managementul schimbarii

de Andreea Rada
24 Mai 2011
Managementul schimbarii este un domeniu in care orice manager care doreste sa se autodepaseasca trebuie sa activeze cu succes. Daca esti manager...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024







[x]