Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Sa cumpar o afacere sau sa pornesc singur una?!

de
980 0 07 Iul. 2010
Editorial


67% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
35% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
47% dintre persoanele care ne citesc zilnic au o afacere proprie de succes

5
din 1 vot
RATING UTILIZATORI

Intrebare: Mă gandesc să imi deschid o afacere sau să cumpăr una. Sunt pusă, deci, in situaţia de a cerceta diferite oportunităţi. Un prieten mi-a sugerat o franciză. Care sunt avantajele şi dezavantajele intrării intr-o franciză faţă de iniţierea unei afaceri personale? Oare o afacere proprie nu mi-ar oferi mai mult control?

Răspuns:
De fapt ai trei opţiuni:
1) să cumperi o afacere existentă
2) să investeşti intr-o franciză 
3) să porneşti o afacere de la zero.

Să le luam pe rand pentru a vedea care sunt punctele pro şi cel contra, pentru fiecare caz  in parte.

Achiziţionarea unei afaceri existente.
Gradul de confort este incomparabil cu deschiderea unei afaceri noi, deoarece istoricului operaţional şi financiar al firmei este evaluabil. Aceasta permite intreprinzătorului să inveţe din greşelile si succesele trecute, eliminand procesul de incercare-invăţare inerent in cazul unei afaceri noi. Relaţiile cu distribuitorii, salariaţii, clienţii precum şi procedurile operaţionale sunt toate la locul lor.

De obicei, furnizorii răman in relaţii de afaceri, pe perioada tranziţiei, ceea ce ajută la educarea noului proprietar. Dar este dificil să faci schimbări semnificative cand procedurile sunt bine consolidate. Să găseşti afacerea ideală este de asemenea greu. Este extreme de util să-ţi foloseşti cunoştinţele şi experienţa atunci cand achiziţionezi o afacere sau incepi una. Aceasta poate reduce numărul afacerilor potenţiale din aria ta geografică.

Pro
 Cantitate cunoscută = Formulă dovedită;
 Tranziţie de proprietar = Instruire disponibilă;
 Control total al strategiei de viitor;
 Accesul la toate inregistrările din istoria firmei.

Contra


Cultura de sofran
Cultura de sofran

Vezi detalii

Afacere la cheie cu flori in ghiveci
Afacere la cheie cu flori in ghiveci

Vezi detalii

Trucuri si sfaturi pentru livada ta de vis
Trucuri si sfaturi pentru livada ta de vis

Vezi detalii




 Integrare = Probleme de transfer al proprietăţii;
 Obţinerea de finanţare ar putea fi dificilă;
 Schimbările majore ar putea fi dificil de realizat;
 Dificultăţi in găsirea oportunităţilor viabile;
 Posibilitatea ca fostul proprietar să fi ascuns informaţii.

Achiziţia unei francize
Franciza este cel mai bun compromis intre deschiderea unei afaceri şi cumpărarea uneia existente. Francizorii au planuri de afaceri stabilite, planuri pe care le vor urma şi noii proprietari. Francizorii pot oferi şi finanţarea necesară, instruirea şi suportul operaţional sunt asigurate, la niveluri variabile in funcţie de tipul de franciză.

Francizorii sunt dornici să acorde suport beneficiarilor deoarece redevenţele percepute reflectă nivelul de vanzări şi profitabilitatea afacerii. Beneficiarii pot fi asistaţi atat la deschiderea noii francize ci şi pe parcursul derulării contractului, pentru ca eventualele imbunătăţiri operaţionale să poată fi promovate. Pe de altă parte, natura formală a francizei poate limita modul in care beneficiarul si conduce afacerea.
 
Pro
 Supervizare pas cu pas;
 Instruire/training, ghidare profesională;
 Finanţarea poate fi accesibilă;
 Relaţii consultative permanente;
 Posibilitate de a accesa alţi francizaţi pentru ajutor/idei.

Contra
 Limitări operaţionale (geografice, financiare,de distribuţie, etc.);
 Alegerea tipului de franciză este limitat ar putea să nu fie disponibil in spaţiul geografic respectiv;
 Obligaţia de a plăti redevenţe
 Obligaţia de a menţine un anumit standard de calitate.

Inceperea unei afaceri de la zero.
Această opţiune, extrem de flexibilă, permite intreprinzătorului să controleze toate aspectele afacerii sale. Este o opţiune buna pentru cei care au  o idee de afacere bine stabilită.

Cea mai mare provocare o constituie gasirea banilor necesari. Dacă afacerea necesită un capital iniţial  semnificativ, intreprinzătorul va fi nevoit să caute o sursă de finanţare. Deşi iniţierea unei afaceri noi prezintă cel mai mare risc dintre cele trei oportunităţi discutate, recompensele in cazul succesului sunt şi cele mai mari.

Pro
 O opţiune bună dacă ai o idee precisa de afacere; 
 Control asupra deciziilor;
 Beneficii mai mari.

Contra
 Finanţarea;
 O formulă/idee de afacere nesigură;
 Cel mai greu drum pentru intreprinzătorii neexperimentaţi.

M-am hotărat, vreau o franciză!
Vreau o franciză, dar oare mi se potriveşte o astfel de afacere? Cea mai grea parte in procesul de căutare este definirea unei liste scurte de auto-aprecieri personale. Ea trebuie să cuprindă punctelor forte şi cele slabe, lucrurile care vă plac şi cele care vă displac şi resurselor. Aceste dimnesiuni psiho-sociale vă pot ghida prin multiplele decizii pe care le veţi lua in evaluarea unei francize. Fără aceste repere personale este posibil să rătăciţi drumul.
 
Iată cateva dintre intrebările la care ar trebui să răspundeţi:
 Ce fel de afacere vă entuziasmează?
 Care sunt fanteziile vostre antreprenoriale?
 Vă puteţi imagina gestionand un şir lung de clienţi de retail datorand fiecare facturi de 1.000 euro?
 Sunteti dispus sa renunţaţi la o parte din independenţa voastră in numele siguranţei francizei?
 Vă plac provocările sau este doar un vis născut din monotonia unei vieţi rutiniere?
 Vă vedeţi lucrand acasă, in sanul familiei?
 Veţi putea respecta normele şi procedurile impuse de francizor?
 Sunteţi dispus să lucraţi 12 ore pe zi, sau chiar mai mult?

Verificaţi-vă resursele de investiţii.
Puneţi-le pe hartie. Notaţi resursele lichide, venitul net, economiile şi borcanul pentru zile negre cu bancnote de 1 leu ingropat in grădină. Pe ce alte resurse vă mai puteţi baza? Dacă mătuşa Tamara s-a oferit vreodată să vă ajute dacă vă deschideţi o afacere, acum este momentul să vorbiţi cu ea. Dacă sora dvs, pe vremuri o tocilară, tocmai a caştigat la 6/49 puteţi discuta despre un imprumut. Dacă vă va refuza aveţi şi replica potrivită Acesta este ultimul tău cuvant?Există echitate la voi in familie sau există lucruri care pot fi ipotecate pentru un imprumut? Puneţi-le pe hartie. Gandiţi-vă că veţi fi nevoit să apelaţi la toate resursele voastre financiare cand intraţi intr-o afacere de franciză. Buna cunoaştere a resursele vă va salva timp considerabil in procedul de ingustarea a ariei de căutare a unei francize.

Odată decis că franciza este soluţia cea mai bună pentru dvs., cum alegeţi franciza potrivită? Cu atatea opţiuni la indemană, alegerea poate fi dificilă. incepeţi prin a verifica diferitele sectoare industriale care vă interesează pentru a le găsi pe cele cu potenţial de creştere. Faceţi o listă scurtă cu cel mai interesante şi verificaţi dacă �n aria dvs. geografică există cerere pe piaţă pentru produsul/serviciul respectiv. Dacă da, contactaţi toate francizele din branşă şi cereţi informaţii. Companiile serioase vor fi incantate să va trimită informaţiile solicitate absolute gratuit.
 
Desigur că nu trebuie să vă bazaţi doar pe aceste materiale promoţionale pentru a lua o decizie. Va trebui să faceţi şi ceva muncă detectivistică. Mergeţi la bibliotecă sau căutaţi pe internet toate revistele şi articolele de presă pe care le puteţi găsi despre firma care vă interesează. Este ea prezentată favorabil, pare a fi condusă bine, prezintă un ritm de creştere?

Există numeroase site-uri specializate, unde vă puteţi face o idee despre francizele disponibile in Romania şi chiar puteţi completa o cerere on-line. Se oferă, de asemenea şi consultanţă.
http://www.franciza.ro/
http://www.francize.net/
http://www.francize.com.ro/
http://www.fbb.ro/

După primirea tuturor documentelor de la francizor veţi intra in etapa preliminară de negociere inainte de semnare. Aceasta este extrem de importantă. in acestă etapă vă veţi intalni cu un reprezentant al furnizorului şi veţi discuta cu cat mai mulţi beneficiari pentru a evalua pachetul de franciză. Este momentul in care atat dvs. cat şi francizorul vă formaţi prima impresie, bilaterală şi decideţi cum vor decurge in continuare negocierile. Reprezentantul francizorului poate fi: proprietarul, o persoană desemnată cu vanzările in companies au un broker. Indiferent pe care dintre ei ii veţi intilni, el sau ea va dori să afle informaţii foarte precise despre dvs. 

Francizorul va dori să ştie statutul dvs. financiar, nivelul de experienţă şi informaţii generale. Dacă francizorul nu pune astfel de intrebări sau nu arătă nici un interes pentru aceste subiecte, ar putea fi un motiv de ingrijorarea. Cand pun aceste intrebări, francizorii par a intervinii in viaţa voastră particulară. De fapt nu o fac. şi protejează interesele.

in timpul interviului, va trebui să vă concentraţi pe cateva subiecte cheie care vă vor ajuta să determinaţi trăinicia francizei:
Intrebaţi care sunt profiturile brute (inainte de taxare) actuale şi comparaţi-le cu datele care v-au fost furnizate.
 Aflaţi ce este inclus in programul de instruire, de asistenţă, de design al magazinului, facilităţi de construcţie, alegerea locaţiei şi studii de fezabilitate. 
 Va fi necesar un capital adiţional in afară de investiţia iniţială. Şi dacă da, c�t?
 Cum vor fi programate furnizările de produse? Cereţi să vedeţi o listă de preţuri.
 Cereţi o listă detaliată cu toate restricţiile teritoriale şi de protecţie.
 Aflaţi cate francize au fost vandute in judeţul dvs. in ultimul an şi cate sunt lucrative.
 Aflaţi dacă compania are planuri de extindere in judeţ şi dacă a identificat un oraş in care doreşte să se extindă. 
 Dacă preluaţi o franciză funcţională cereţi să vedeţi registrele contabile şi inregistrările pe ultimii 2 ani.
 Ce fel de suport oferă francizorul odată ce franciza a fost deschisă?
 Aflaţi dacă au fost francize �nchise, dacă da, cereţi să aflaţi motivele. Există francize care au eşuat sau au intrat �n faliment?
 Ce fel de finanţare este disponibilă beneficiarului, dacă există vreuna.
 Aflaţi dacă există acţiuni �n justiţie �naintate francizorului. Cereţi lămuriri despre sentinţe vechi, dacă există.
 Aflaţi cum se rezolvă disputele dintre francizor şi beneficiari.
 Vă va asista francizorul in alegerea locaţiei? Ar fi un uriaş ajutor. Dacă nu, aveţi studii demografice sau sunteţi familiarizat cu profilul audinţei/cumpărătorului �n piaţă?

Dacă intalniţi un francizor care evită să treacă prin lista lungă de francize deschise, care promite că veţi caştiga o avere cu o investiţie minimă, insistă pentru depunerea unui depozit in contul firmei, incearcă să vă convingă să semnaţi inaintea altora, ridicaţi-vă şi plecaţi. Acesta este din specia francizorilor care incercă, probabil, să vă jupoaie de bani.

Nu vă fie teamă să puneţi intrebări. Nu vă fie teamă că veţi părea proşti, in realitate, prea puţini oameni inţeleg complet termenii contractului de franciză. Nu ezitaţi să intrebaţi despre subiectele sensibile. Una dintre intrebările pe care orice viitor francizat ar trebui să o pună şi o face rar, este: Ce conflicte aveţi cu beneficiarii? Chiar şi companiile stabile, de succes, au conflicte. Trebuie să aflaţi cat de răspandite şi frecvente sunt ele.

Discuţiile cu alţi francizaţi poate să-ţi ofere o mai bună inţelegere a ceea ce inseamnă să conduci aceea afacere zi de zi. Ar fi rău să vă alegeţi cu o franciză care nu corespunde stilului pe care il duceţi şi propriei imagini. De exemplu, cand vă visaţi conduc�nd un restaurant �n franciză, probabil vă g�ndiţi la toţi banii pe care �i veţi face. Discuţiile cu francizaţii vă pot aduce cu picioarele pe păm�nt � probabil vă veţi ocupa mai des trudind pe langă plita �ncinsă, disciplin�nd angajaţii adolescenţi şi lucr�nd p�nă t�rziu, dec�t plimb�ndu-vă cu decapotabila sport personală.
 
Cei mai mulţi beneficiari de franciză şi experţi �n domeniu afirmă că nu există un mod mai bun de a-ţi �ncheia cercetările dec�t lucr�nd �ntr-o franciză pentru o săptăm�nă. Este cea mai bună cale ca francizorul şi francizatul să se evalueze reciproc. Oferiţi-vă să lucraţi gratis. Dacă francizorul refuză. Ar trebui să fiţi sceptici in privinţa investiţiei.

Cand cercetarea dvs. a luat sfarşit, alegerea intre două firme care păreau egale se va produce instinctiv. De aceea discuţiile cu francizaţii şi vizitarea locaţiilor este atat de importantă in procesul selecţiei.

Termeni legislativi

Franciza este o modalitate de a crea o firmă mică sau mijlocie. Franciza (franchisingul) poate fi definită ca "o oportunitate de afaceri in care proprietarul unui serviciu sau a unei mărci de produs acordă drepturile de distribuţie locală şi/sau vanzare a serviciilor şi produselor unui individ primind in schimb o taxa sau redevenţă".

In legea francizei nr 52 / 28 august 1997:

Franciza este un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continuă �ntre persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoană, denumită francizor, acordă unei alte persoane, denumită beneficiar, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.

Francizorul este un comerciant care:

- este titularul drepturilor asupra unei mărci inregistrate, drepturile trebuie să fie exercitate pe o durată cel puţin egală cu durata contractului de franciză;
- conferă dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu;
- asigură beneficiarului o pregătire iniţială pentru exploatarea mărcii inregistrate;
- utilizează personal şi mijloace financiare pentru promovarea mărcii sale, cercetării şi inovaţiei, asigurand dezvoltarea şi viabilitatea produsului.

Beneficiarul (francizatul) este un comerciant, persoană fizică sau juridică, selecţionat de francizor, care aderă la principiul omogenităţii reţelei de franciză, aşa cum este ea definită de către francizori.

Know-how este ansamblul formulelor, definiţiilor tehnice, documentelor, desenelor şi modelelor, reţelelor, procedeelor şi al altor elemente analoage, care servesc la fabricarea şi comercializarea unui produs.

Reţeaua de franciză cuprinde un ansamblu de raporturi contractuale intre un francizor şi mai mulţi beneficiari, in scopul promovării unei tehnologii, unui produs sau serviciu, precum şi pentru dezvoltarea producţiei şi distribuţiei unui produs sau serviciu.

Cele mai intalnite tipuri de francize sunt franciza de distribuţie şi afacerea format franchising. Franciza de distribuţie este acea afacere in care beneficiarii sunt dealeri ai anumitor produse ale francizorului. Acest tip de franciză este frecvent intalnit in cazul dealerilor auto, imbuteliatorilor de băuturi răcoritoare şi staţiilor de alimentare cu carburanţi.
 
Afacerea format franchising oferă o oportunitate de business pentru un om de afaceri independent. in cazul acestui tip de afacere, beneficiarul primeşte de la francizor, in afara de produs/serviciu şi know-how-ul aferent. Aceasta presupune ajutor şi asistenţă pentru găsirea locaţiei, echipament, mobilă, plan de amenajare, ţinerea evidenţei, proceduri de training, metode de marketing, publicitate şi sprijin in activitatea propriu-zisă.

Clasificarea francizelor

După domeniile de activitate, francizele pot fi: de distribuţie, de servicii şi de producţie
După modul de exploatare ele pot fi: cu o singură unitate, de dezvoltare zonală şi master
 Francizele cu o singura unitate sunt cele in care beneficiarul are dreptul de a opera un singur magazine, la o anumită locaţie, pentru o anumită perioadă de timp. in unele cazuri, francizorul va fi de acord să ofere beneficiarului exclusivitate teritorială.. Aceasta este tipul de francizare cel mai des aleasă de către oamenii de afaceri independenţi pentru a incepe operarea unei afaceri din postura de francizat;

 Francizele zonale presupun acordarea unei persoane independente a unor drepturi exclusive pentru a dezvolta mai multe unităţi de franciză intr-un anumit teritoriu pe o anumită perioadă de timp. in acest caz, se incheie un Contract pentru Area developer, francizatul plătind francizorului o taxa pentru dreptul de a dezvolta un anumit număr de unităţi francizate intr-un teritoriu dat. Plata taxei de dezvoltare asigură francizatului exclusivitatea pentru perioada de timp convenită contractual, pentru dezvoltarea tuturor unităţilor stabilite.  Pentu fiecare unitatea deschisă se va incheia cate un contract de franciză individual. Dificultatea contractului de dezvoltare zonală rezidă in obligaţia beneficiarului de a respecta planificarea deschiderii de unităţi, in caz contrar drepturile de exclusivitate sunt anulate;

Adesea, contractul de dezvoltare zonală prevede plata unei taxe pentru fiecare unitate individuală deschisă in teritoriu, precum şi un grafic de deschidere a noilor unităţi, nerespectarea acestuia conducand la denunţarea contractului;

 Master franciza. Un master francizat (persoană fizică sau companie) este ales intr-o ţară străină pentru a dezvolta un sistem de franciză. Master francizatul, o terţă parte a contractului, are adesea obligaţia de a instrui şi sprijini fiecare francizat dintr-un teritoriu dat, primind in schimb un procent din taxa platită francizorului de către beneficiari.

După obiectul francizei ele pot fi: de produs, de marcă şi franciza afacerii.

  Franciza de produs imbracă mai multe tipuri de manifestare:
o intre producător şi vanzător - oferă posibilitatea beneficiarului de a desfăşura activităţi de ambalare şi distribuţie a produselor;
o intre vanzător şi comerciant  comerciantul poate primi exclusivitatea pentru anumite produse in teritoriu;
o intre producător şi vanzătorii cu amănuntul vanzător are dreptul de a vinde un produs in exclusivitate, dar are restricţii zonale şi de cantitate.
  Franciza mărcii comerciale - francizatul are dreptul de a se identifica cu marca sau serviciile firmei pentru a produce şi/sau vinde sub acest nume;
  Franciza afacerii - francizaţii beneficiază, in baza contractului de franciză, pe langă identificarea cu marca, de strategii de desfăşurare a activităţii, de planul de marketing, trainingul salariaţilor, standarde  de control a producţiei şi sisteme de conducere.

Contractul de franciză
Franciza ca instituţie de drept comercial a apărut in Statele Unite ale Americii o dată cu legislaţia antitrust, prin care s-a interzis desfacerea mărfurilor de către producător. Contractul de franciză, ca mod de comercializare a unor produse a devenit, in toate ţările europene, datorită dinamismului şi rentabilităţii sale, o formă de cooperare comercială. Fiind o varietate recentă a contractului de concesiune, constituie o metodă de a face afaceri pe baza colaborării permanente intre parteneri.

Prin contract de franciză se inţelege actul juridic comercial in temeiul căruia se organizează şi se desfăşoară un sistem de colaborare cu caracter permanent şi continuu intre persoane care au calitatea de comercianţi, sunt independente din punct de vedere financiar şi prin care o persoană, denumită francizor, acordă unei alte persoane, denumită beneficiar, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.

Clauze:
 Clauza de non-concurenţă, este o clauză post contractuală opozabilă beneficiarului. Ea are ca scop protejarea identităţii şi renumelui reţelei şi know-how-ului francizorului;
 Contractul de franciză poate fi denunţat. Aceasta antrenează execuţia forţată a contracului sau divolvarea sa retroactivă, implicand restituirea sumelor percepute, a produselor livrate;
 Clauza de agrement prevede condiţiile in care beneficiarul poate transmite contractul de franciză unei terţe persoane. Francizorul va putea să valideze sau nu alegerea succesorului de către beneficiar. Astfel francizorul nu va putea fi forţat să-şi incredinţeze marca know-how-ul unei persoane pe care nu o agreează;
  Dreptul de reinnoire. Contractele de franciză se incheie, in general, pe perioade determinate, o colaborare fructuoasă putand determina reannoirea lor. in practică, una dintre părţi, de obicei francizorul, alege să nu prelungească relaţia comercială cu partenerul său.

Taxa de intrare in franciză.
Taxa de franciză are mai multe componente intre care: marca,cheltuielile francizorului pentru obţinerea de candidaţi de calitate, singur sau prin brokeri şi nu in ultimul rand efortul pe care il face francizorul pentru a-l sprijini pe francizat pana la ziua deschiderii: training la sediul francizorului, training la magazin etc.

Redevenţa.
Redevenţa este un indicator al efortului pe care francizatul ar trebui săil facă in munca de zi cu zi cu reţeaua după deschidere, in activitatea lui de cercetare şi dezvoltarea de produse mai bune, mai competitive in raport cu concurenţa. Este percepută anual şi reprezintă, de obicei, un procent din cifra de afaceri.



Tags: francizafrancizatfrancizorcontract de franciza

Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Sa cumpar o afacere sau sa pornesc singur una?!
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi


Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Afaceri de succes analizate si explicate de specialistii nostri
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special
 
"Planul de marketing pentru firma ta"

Planul de marketing pentru firma ta

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton

Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


Club Idei de Afaceri

- Intrebarea zilei

Magazin haine copii

Intrebare: Buna ziua as dori sa deschid o mica afacere si m-am gindit la un magazin cu haine pentru copii 0-10 ani.as vrea sa stiu daca ar putea fi profitabila si ce pasi ar trebui sa urmez pentru a o deschide.

Raspuns: Investitori privaţi Grup de investitori privaţi sunt n căutarea pentru Fondul...  [citeste tot raspunsul aici]

Comentarii0 comentarii



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Planul de marketing pentru firma ta
Afaceri de succes analizate si explicate de specialistii nostri
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special
 
"Planul de marketing pentru firma ta"

Idei de AFACERI 2017




Descarca Alerta

 

IDEI de AFACERI
Club manager.ro




Iti oferim zilnic cele mai rentabile idei de afaceri si oportunitati de investitii

Descarca GRATUIT
"Planul de marketing pentru firma ta"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau sa primesc informatii despre produsele si serviciile oferite de Rentrop & Straton