Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Intreprinzatori celebri: Akio Morita (Sony Corporation)

de
2180 0 11 Ian. 2008
Intreprinzatori celebri


59% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
38% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
41% dintre persoanele care ne citesc zilnic au o afacere proprie de succes

5
din 1 vot
RATING UTILIZATORI

A transformat un mic magazin din Tokyo intr-un gigant international, cu 158.000 de angajati si venituri anuale de peste 63 de miliarde euro. Si a fost unul dintre putinii intreprinzatori care au ajutat la refacerea economiei Japoniei dupa cel de-al doilea razboi mondial. Cel mai celebru produs lansat de el este mini-casetofonul de uz individual, a carui denumire ("walkman") figureaza astazi in toate dictionarele lumii.

Akio Morita (1921-1999) s-a nascut intr-o familie bogata, care de 15 generatii se ocupa cu producerea bauturii sake. Toti se asteptau ca el sa continue aceasta traditie, motiv pentru care era pregatit asiduu in acesta directie: la varsta de 10 ani deja participa la sedintele staff-ului de conducere, iar pana sa atinga majoratul stia toate chichitele afacerii – de la secretele procesului de productie si evaluarea calitativa a sake-ului pana la modul de conducere a angajatilor.

Totusi, pe masura ce acumula aceste competente, tanarul Morita descoperea si un alt lucru foarte important, anume ca nu era deloc pasionat de aceasta afacere a familiei sale.

Interesul sau se indrepta mai degraba spre matematica si fizica, asa ca, spre dezamagirea tatalui sau, s-a inscris la Universitatea Imperiala din Osaka pe care a absolvit-o in 1944. In aceasta perioada a devenit foarte preocupat de tehnicile de inregistrare a sunetului. Apoi, imediat dupa absolvire s-a inrolat in Fortele Navale si aici l-a cunoscut pe Masaru Ibuka, un inginer electronist cu care a ramas foarte bun prieten. Iar prietenia aceasta a dus, dupa terminarea razboiului, la nasterea companiei-gigant de mai tarziu.

In 1946, cei doi au infiintat Tokyo Tsushin Kogyo Kabushiki Kaisha (Tokyo Telecommunications Engineering Corporation), o firma de produse electronice, cu 20 de angajati. Ibuka avea 38 de ani, Morita 25. In 1950, aceasta firma a pus la punct si a scos la vanzare in Japonia primul casetofon cu inregistrare pe banda magnetica, in 1957 a produs un aparat radio de buzunar in intregime tranzistorizat, iar in 1960 a venit cu primul aparat TV cu tranzistori din lume.

Cu doi ani mai devreme, cei doi schimbasera numele companiei in Sony Corporation, numele venind de la latinescul “sonus” (“sunet”) combinat cu “sonny” (“baiete”), un apelativ foarte la moda in randul tineretului american. Morita dorea mult o denumire usor de pronuntat in orice limba si care sa fie asociata cu tineretea, cu energia.

Akio Morita a gandit o afacere in stil mare inca de la inceput. In 1952 cei doi parteneri au deschis un magazin cu produse electronice in New York, iar pentru promovarea lui au ales o idee simpla si foarte indrazneata: au arborat deasupra intrarii un steag mare, foarte vizibil, al Japoniei. Cum efectele razboiului recent incheiat erau inca puternice, toti au fost curiosi sa afle ce este cu aceasta prezenta ostentativa a simbolului Japoniei in inima Americii, ca urmare magazinul a fost vizitat de multi reporteri care au relatat despre ce e vorba, facandu-i implicit o publicitate gratuita.   

Povestea walkman-ului incepe in 1979, cand Ibuka a cerut departamentului audio al companiei sa ii construiasca o jucarioara, un mini-casetofon la care sa poata sa asculte muzica in timpul lungilor sale zboruri cu avionul. Inginerii din acel departament s-au conformat si au creat un astfel de mini-casetofon, pe care l-a vazut si Morita. Un weekend intreg l-a invartit pe toate partile, iar la inceputul saptamanii urmatoare a venit cu propunerea sa scoata pe piata acest produs, pentru publicul larg.

Propunerea sa n-a fost insa foarte bine primita de departamentul de marketing: cine ar cumpara un casetofon care poate doar sa redea, nu si sa inregistreze? Iar castile afecteaza auzul. Plus ca, daca asculti la casti, te rupi de restul lumii, te izolezi. In ciuda acestor remarci, Morita a decis totusi sa mearga mai departe. Si a dovedit ca intuitia sa era corecta: produsul s-a volatizat pur si simplu de pe rafturile magazinelor si astfel a fost initiata o noua cultura la nivel mondial, acea a purtatorilor de mini-casti in locuri publice.


Cultura de sofran
Cultura de sofran

Vezi detalii

Afacere la cheie cu flori in ghiveci
Afacere la cheie cu flori in ghiveci

Vezi detalii

3 culturi profitabile - Goji, Merisoare, Aronia
3 culturi profitabile - Goji, Merisoare, Aronia

Vezi detalii





Interesant e faptul ca walkman-ul a fost lansat dintr-o data, spontan, fara sa se faca absolut nici un fel de cercetare de piata. De altfel, Akio Morita era de parere ca “nu ai nevoie de o cercetare de piata realizata de specialisti. E suficient sa privesti atent felul cum traiesc oamenii, sa intuiesti cam ce le-ar prinde bine si sa mergi apoi pe acea directie.”

Dar, bineinteles, aceasta strategie nu a dat intotdeauna roade: prajitorul electronic de orez, scos pe piata cam in aceeasi maniera ca si walkman-ul, a fost un esec. “Publicitatea, oricat de agresiva, nu va putea sustine niciodata un produs slab sau un produs caruia nu i-a venit inca vremea”, spunea Morita.

In 1989, Akio Morita a fost co-autor al unei carti despre cresterea economica a Japoniei (“The Japan that can say No”), in care critica modul american de a face afaceri. Se referea in special la faptul ca interesul crescut al corporatiilor pentru patrunderea pe piete noi inabusa preocuparea pentru a crea intr-adevar produse inovative. Iar o alta opinie care a starnit controverse a fost ca “sistemul american de management e foarte slab in ceea ce priveste luarea deciziilor. Cei pusi sa ia decizii au un puternic sentiment de insecuritate legat de slujba lor, spre deosebire de omologii lor japonezi.” 

Agresivitatea aceasta l-a caracterizat si in afaceri. “Acolo unde nu este piata, creeaza tu una” era filozofia sa. “Vino cu produse pe care oamenii nu le-au mai vazut.” Exact asta a facut Akio Morita la Sony. Si ideile sale au influentat vizibil mediul de afaceri mondial.



Tags: magazinmanagementafacereafaceri

Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Intreprinzatori celebri: Akio Morita (Sony Corporation)
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Afacere cu aranjamente florale: Casa de Flori

de Alina Constantinescu
18 Nov 2016
Pasionata de cultura japoneza si cu sprijinul soltul ei, Diana Marinas si-a transformat pasiunea in afacere de succes. Investitia initiala a fost de...

Afacere cu scaune auto pentru copii: povestea unui business de succes

de Alina Constantinescu
11 Nov 2016
Te-Rox Prod din Pascani este cel mai mare producator de scaune auto pentru copii din Europa. In 2007, cu un capital de 10.000 de euro, Doina Cepalis...

Salad Box - o afacere care a prins contur prin multa munca, perseverenta si inovatie

de Idei De Afaceri
20 Oct 2016
Dan Isai a trecut de la visul de a crea un lant de restaurante de tip fast-food la constructia in doar trei ani a unuia dintre cele mai mari lanturi...

A plecat in SUA cu doar 26 de dolari iar acum are o afacere profitabila

de Alina Constantinescu
12 Oct 2016
Cristian Gheorghe a plecat in Statele Unite ale Americii la in anul 1990, fara sa cunoasca limba engleza si cu doar 26 de dolari in buzunar. A locuit...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Afaceri de succes analizate si explicate de specialistii nostri
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special
 
"Planul de marketing pentru firma ta"

Planul de marketing pentru firma ta

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton

Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


Club Idei de Afaceri

- Intrebarea zilei

Caut partener-investitor mobilier pictat

Intrebare: Caut o persoana interesata de a investi sau a deveni partener pentru mobilier pictat si reconditionat, un partener care sa detina un spatiu de lucru, pot contribui cu o parte de ordin financiar si la executia picturii pe mobilier, reconditionare, sau design pentru mobilier.Preferabil din judetul Cluj, municipiul Cluj-Napoca, Turda, Campia-Turzii.

Raspuns: Özel yatırımcılar Grup özel yatırımcılar karlı iş...  [citeste tot raspunsul aici]

Comentarii0 comentarii



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Planul de marketing pentru firma ta
Afaceri de succes analizate si explicate de specialistii nostri
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special
 
"Planul de marketing pentru firma ta"

Idei de AFACERI 2017




Descarca Alerta

 

IDEI de AFACERI
Club manager.ro




Iti oferim zilnic cele mai rentabile idei de afaceri si oportunitati de investitii

Descarca GRATUIT
"Planul de marketing pentru firma ta"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau sa primesc informatii despre produsele si serviciile oferite de Rentrop & Straton