Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Intreprinzatori celebri: Istoria companiei FedEx

de
3214 0 27 Mar. 2007
Intreprinzatori celebri


67% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
35% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
47% dintre persoanele care ne citesc zilnic au o afacere proprie de succes

5
din 1 vot
RATING UTILIZATORI

Cine nu a auzit de FedEx? Cea mai mare companie de curierat rapid in lume? 25 de miliarde de dolari incasari anuale, 138.000 de angajati, operationala in 220 de tari?

Notorietatea ei este ilustrata si de faptul ca in filmul "Naufragiatul", cu Tom Hanks, aceasta companie aproape ca este unul dintre personaje: Tom Hanks joaca rolul unui director FedEx, o ocazie excelenta pentru ca numele firmei sa apara de la un capat la altul al filmului ("pentru autenticitatea povestii", dupa cum au marturisit producatorii).

FedEx, numita pana in 1994 Federal Express, este o companie relativ tanara. A fost infiintata in 1971, a onorat prima comanda in 1973, iar in 1975 era numarul 1 in S.U.A. si fixa deja standardele acestui serviciu.

Povestea ei ilustreaza foarte bine faptul ca o afacere mare nu trebuie neaparat sa aiba in spate o istorie de 100 de ani sau un consortiu de investitori experimentati - FedEx a fost pusa pe picioare de Fred Smith, un tanar de numai 27 de ani.

O idee viabila
In 1965, Fred Smith era student la Universitatea Yale si la un curs de economie a trebuit sa propuna un proiect de afacere. S-a gandit la un sistem nou de curierat rapid, deoarece sistemul din acel moment, care apela la avioanele de pasageri, i se parea rigid si destul de ineficient. Existau destule marfuri, gen medicamente sau componente electronice, care adesea trebuiau livrate urgent si dependenta de orarul curselor de pasageri crea probleme.

Sase ani mai tarziu s-a gandit sa-si puna ideea in practica. "Era in 1971, tocmai ma intorsesem din Vietnam", povesteste el. "Zburasem in 200 de misiuni ca pilot, traisem experienta razboiului, asa ca inceperea unei afaceri nu avea cum sa ma intimideze." Problema o constituiau insa banii. Fred nu era sarac (tatal lui conducea cateva afaceri de succes), dar efortul financiar era urias, pentru ca afacerea trebuia demarata direct la scara mare. Nu putea fi vorba de un serviciu local de curierat, care sa se extinda in timp.

"Eu vroiam sa am clienti companii importante, ca IBM si Xerox", isi aminteste Fred Smith. "Acestea aveau instalate echipamente pe tot teritoriul S.U.A. si echipamentele necesitau frecvent piese de schimb. Nu puteam sa ma duc la ei si sa le spun ca pot livra piesele in doar trei orase, era ca si cum as fi propus un serviciu de telefonie in care puteai vorbi cu doar trei orase."

Pentru inceput, s-a gandit sa testeze sistemul (...). Si-a folosit banii proprii pentru a crea o retea de birouri si parcuri auto (camioane) in 25 de orase, apoi a inchiriat cateva avioane si timp de doua saptamani a zburat cu ele goale, de-a lungul si de-a latul S.U.A. A fost riscant sa infiinteze aceasta retea inainte de a avea certitudinea ca afacerea va merge, dar a considerat ca este singura solutie pentru a-si consolida avantajul de "primul venit pe piata", avantaj care i s-a parut esential.

Rezultatele au fost incurajatoare. Pe 17 aprilie 1973 a demarat efectiv activitatea - 186 de pachete livrate intr-o singura noapte, cu 14 avioane mici - iar Xerox a fost unul dintre primii sai clienti.

Cum se obtine o finantare de 90 de milioane de dolari?
Inceputul fusese facut, dar provocarea cea mare de-abia cum incepea. Pentru a se extinde si a deveni operational la nivel national, asa cum dorise de la bun inceput, Fred Smith avea nevoie de 90 de milioane de dolari.


Ferma ecologica de gaini Brahma
Ferma ecologica de gaini Brahma

Vezi detalii

Ghid practic pentru realizat felicitari de lux
Ghid practic pentru realizat felicitari de lux

Vezi detalii

Cultura de ricin. O investitie de succes in Romania
Cultura de ricin. O investitie de succes in Romania

Vezi detalii




O suma imensa, dar pentru obtinerea ei el se baza pe cateva atuuri: "In primul rand, nu eram doar un tip care are si el o idee. Bagasem deja o gramada de bani in afacere, bani proprii, si asta cantareste greu in ochii oricarui investitor.

In al doilea rand, afacerea functiona deja si viabilitatea ei se putea demonstra usor prin activitatea de zi cu zi: cererea pentru acest serviciu era in crestere, plus ca solicitasem unor institute de cercetare foarte serioase realizarea de studii de marketing si concluziile lor, foarte favorabile, nu puteau fi puse la indoiala.

In al treilea rand, serviciul in sine era usor de inteles de catre oricine, pentru ca nu presupunea vreo noutate tehnologica sau dezvoltarea unei piete cu totul noi. Era un serviciu deja existent, dar facut la standarde net superioare."  

[pagina_noua]

Odata demonstrat faptul ca exista cerere, lucrurile au mers bine, in sensul ca au aparut investitori de calibru, ca Allstate si Newport Securities. Extinderea nu a fost insa deloc simpla, dar, la asemenea dimensiuni, nici nu avea cum sa fie. A contat insa faptul ca afacerea s-a miscat permanent spre "breakeven point", acel punct in care graficul veniturilor se intersecteaza cu cel al cheltuielilor, indicand astfel ca investitia a fost recuperata. Acest moment a venit dupa numai 26 de luni.

Dezvoltare, dezvoltare si iar dezvoltare
La mijlocul anilor '70, Federal Express a facut un lobby puternic pentru liberalizarea transporturilor cargo, lucru care s-a intamplat in 1977. Aceasta schimbare a permis firmei sa foloseasca avioane de dimensiuni mari, ca Boeing 727 si McDonnell-Douglas DC-10, astfel ca dezvoltarea ei a devenit exploziva. La inceputul anilor '80, compania raporta cresteri anuale de 40%, iar in 1983 atingea o cifra de afaceri de 1 miliard de dolari, dupa numai 10 ani de activitate!

Extinderea internationala a inceput in 1984, cu servicii catre Europa si Asia. In 1988 a patruns pe piata japoneaza, apoi achizitia companiei Tiger International facut ca numarul tarilor de destinatie sa creasca la 21. In 1995 a obtinut accesul pe piata chineza, gratie unui acord cu Evergreen International Airlines, si sub aceasta autoritate a devenit singura companie americana de curierat cu drepturi de operare in aproape intreaga lume.

Astazi, ea are cea mai mare flota aeriana tip cargo (671 de avioane), incluzand 103 Airbus A-300 si A-310, peste 200 Boeing-uri si 256 Cessna, cu o capacitate totala de transport de 12.000 de tone. Avioanele parcurg zilnic aproape 800.000 km, in timp ce transportul terestru cu masini (41.000 la numar) insumeaza peste 3,5 milioane de km (in 24 h!), echivalentul a 100 de ocoluri ale Pamantului pe la Ecuator. Numarul pachetelor si documentelor livrate zilnic este de 3,2 milioane.

Schimbarea numelui in FedEx s-a produs in 1994, pe baza semnalelor de la clienti, care foloseau aproape in totalitate aceasta varianta prescurtata a numelui companiei. "FedEx" devenise chiar un verb care desemna expedierea peste noapte a unui pachet ("to fedex a package").

Ce spune Fred Smith, fondatorul companiei?

• "Este esential sa ai un plan de afaceri care sa-ti arate ce ai de facut, dar fii pregatit si pentru schimbari pe parcurs. In domeniul curieratului, orice modificare a pretului carburantilor conteaza enorm."

• "Le spun mereu angajatilor mei: «Voi nu livrati nisip sau pietris. Voi livrati stimulatorul cardiac al cuiva, medicamente rare sau o proba vitala intr-un proces juridic.»"

• "Inconjoara-te de oameni care sa-ti spuna adevarul. Daca n-o faci, pe masura ce afacerea va creste risti sa nu mai fii la curent cu ce se intampla in propria ta firma."

• "Poti sa ai cel mai bun management din lume, cele mai bune proceduri, cea mai buna forta de munca. Daca ideea afacerii in sine e proasta, nu ai cum sa reusesti." 


Putini sesizeaza ca logo-ul companiei formeaza o sageata intre literele "E" si "x". Specialistii in publicitate spun ca este un mesaj subliminal de forta si excelenta in afaceri.



Tags: afaceriafacere

Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Intreprinzatori celebri: Istoria companiei FedEx
Rating:
Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Articole conexe

Afacere cu aranjamente florale: Casa de Flori

de Alina Constantinescu
18 Nov 2016
Pasionata de cultura japoneza si cu sprijinul soltul ei, Diana Marinas si-a transformat pasiunea in afacere de succes. Investitia initiala a fost de...

Afacere cu scaune auto pentru copii: povestea unui business de succes

de Alina Constantinescu
11 Nov 2016
Te-Rox Prod din Pascani este cel mai mare producator de scaune auto pentru copii din Europa. In 2007, cu un capital de 10.000 de euro, Doina Cepalis...

Salad Box - o afacere care a prins contur prin multa munca, perseverenta si inovatie

de Idei De Afaceri
20 Oct 2016
Dan Isai a trecut de la visul de a crea un lant de restaurante de tip fast-food la constructia in doar trei ani a unuia dintre cele mai mari lanturi...

A plecat in SUA cu doar 26 de dolari iar acum are o afacere profitabila

de Alina Constantinescu
12 Oct 2016
Cristian Gheorghe a plecat in Statele Unite ale Americii la in anul 1990, fara sa cunoasca limba engleza si cu doar 26 de dolari in buzunar. A locuit...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Afacerea ta de succes: cum obtii finantarea dorita
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Finantarea unei afaceri. Trucuri si sfaturi

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton

Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


Club Idei de Afaceri

- Intrebarea zilei

Va prezint un nou fond de investiti!!!

Intrebare:
Compania Laser ne oferă 12% in fiecare zi din suma investită.
Suma minima care se poate investi este 5$ Ex: investiție de 1.000 $ obțineți 12% / zilnic din suma investita 1.440 USD ( R.O.I. 440.00 $) Depozitele mari cresc castiguri mari zilnic. Link inscriere:
https://laser.online/?referrer=Anicuta
Laser Online este un fond de investiții în cele mai avansate aplicații ale tehnologiei laser pentru medicină, informatică și alte domenii de activitate.

Raspuns: Buna ziua,rog mai multe detalii pe mariusavalcea@yahoo.com  [citeste tot raspunsul aici]

Comentarii0 comentarii



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Finantarea unei afaceri. Trucuri si sfaturi
Afacerea ta de succes: cum obtii finantarea dorita
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2017




Descarca Alerta




Iti oferim zilnic cele mai rentabile idei de afaceri si oportunitati de investitii

Descarca GRATUIT
"Finantarea unei afaceri. Trucuri si sfaturi"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau sa primesc informatii despre produsele si serviciile oferite de Rentrop & Straton