Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Piata Marketing - Cine sunt si ce vor clientii

de
3395 0 11 Mai. 2007
Piata marketing


28% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
56% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
31% dintre persoanele care ne citesc zilnic au o afacere proprie de succes

5
din 1 vot
RATING UTILIZATORI

Strategii de marketing eficiente pentru a afla cine sunt si ce vor clientii

In sec. XVII, englezul William Petty facea sondaje in randul populatiei pentru a obtine date depre modul de viata al acesteia. Apoi, o prima analiza de piata sistematica a avut loc in anul 1879, cand firma britanica Ayer & Son a realizat o cercetare referitoare la productia de cereale.

Dar adevaratul start al marketingului s-a produs in 1936. In acel an, institutul Gallup a prezis (pe baza unui sondaj la care au participat 300.000 de persoane) victoria in alegeri a democratului Franklin Delano Roosevelt. Revista americana "Literary Digest" facuse si ea un sondaj in randul a 2,4 milioane de persoane, prezicand victoria republicanului London. Greseala a constat in faptul ca aceste persoane, in majoritate, faceau parte din paturile bogate ale societatii americane.

In ziua de azi, a te lansa in afaceri fara a studia in prealabil piata si fara a sti astfel cine sunt potentialii tai clienti seamana a sinucidere comerciala. Cu cat pietele devin mai disputate si mai specializate, cu atat firmele simt nevoia sa stie cat mai exact cum sunt percepute produsele lor de catre consumatori, caror categorii apartin acesti consumatori, ce dorinte au.

A obtine insa asemenea informatii nu este deloc o treaba usoara si de aceea se apeleaza adesea la agentii profesioniste care investigheaza prin metode stiintifice conditiile de piata. Aceste agentii fac afaceri frumoase in tarile dezvoltate. Si, pentru ca in Romania economia de piata pare sa fi ajuns la o anumita maturizare, e foarte probabil ca lansarea unei firme de marketing (nu numai pe teme economice, ci si politice sau sociale) sa fie o initiativa inspirata.

In principiu, cei care solicita astfel de servicii de prospectare au de solutionat probleme la care doar piata poate raspunde. Si, in general, este vorba de companii mari care doresc sa isi adapteze produsele noilor cerinte. Dar nu sunt excluse nici companiile mijlocii sau chiar mici care apeleaza la aceste servicii pentru a face o analiza a amplasamentului magazinului propriu sau pentru a gasi o explicatie privind scaderea cifrei de afaceri.

Strategii de marketing eficiente pentru a afla cine sunt si ce vor clientii

Ca tehnici de lucru, cel mai des folosite sunt:

1. Intervievarea familiilor. Se aleg anumite familii care indeplinesc anumite criterii si se realizeaza la domiciliul lor interviuri de cca o ora (de fapt, e vorba de completarea unui chestionar mai amplu). Pentru castigarea bunavointei celor intervievati se practica oferirea unei mici atentii - un buchet de flori, o stica de vin sau un calculator de buzunar - dar si a unor cadouri mai consistente, daca cei vizati sunt persoane cu greutate: medici, farmacisti, avocati etc.

Posturile de televiziune si editurile sunt cele care apeleaza frecvent la aceasta tehnica, pentru a afla care sunt obisnuintele telespectatorilor si ale cititorilor.

2. Sondajele pe strada. La o astfel de actiune, chestionarul nu trebuie sa contina mai mult de 10-20 de intrebari. Experienta a aratat ca trecatorii nu accepta interviuri mai lungi de 5-10 minute. Numarul de colaboratori pentru o astfel de actiune variaza - de exemplu, pentru a intervieva 200-400 de persoane sunt necesari 5-10 oameni si un interval de timp de cca o saptamana.

Sondajele pe strada incearca sa afle obisnuintele consumatorilor, felul cum isi fac cumparaturile, ce amplasamente prefera sau care este imaginea firmei care a comandat sondajul.

3. Sondajele prin telefon. Aceasta tehnica se recomanda cand numarul celor care trebuie intervievati este relativ restrans. O agentie de prospectare a pietei a cautat de exemplu 300 de familii care au stat intr-o zi anume, intre 19.00 si 20.00, in fata televizorului. 20 de colaboratori au avut nevoie de 8 ore pentru a identifica, prin telefon, aceste 300 de familii.


Cultura de ricin. O investitie de succes in Romania
Cultura de ricin. O investitie de succes in Romania

Vezi detalii

Cultura de sofran
Cultura de sofran

Vezi detalii

Ferma ecologica de gaini Brahma
Ferma ecologica de gaini Brahma

Vezi detalii



4. Discutiile de grup. Sunt folosite pentru testarea produselor sau chiar a aunei singure caracteristici. Sub conducerea unui moderator, 8-10 persoane poarta o discutie libera cu privire la o tema, cum ar fi un anumit articol sau o afirmatie publicitara. Persoanele respective sunt alese pe baza unor criterii clare (purtatori de proteze dentare sau adolescente care se machiaza) si sunt platite cu 10-20 de euro pentru a lua parte la aceasta actiune care dureaza cateva ore. Onorariul poate fi chiar si de 150 de euro pe persoana daca grupul cuprinde, de exemplu, posesori de BMW. Cand discutia depaseste 3 ore, trebuie oferita si o mica gustare.

[pagina_noua]

Strategii de marketing eficiente pentru a afla cine sunt si ce vor clientii

Targuri si expozitii
O cunoastere aproape completa a pietei este oferita cu generozitate de targuri si expozitii. Aici se confrunta direct oferte ale mai multor firme concurente si, totodata, aici vin clientii finali si ca urmare se poate aprecia exact gradul de interes pe care il starneste un anumit produs.

In vorbirea curenta, multe persoane nu fac diferenta intre targ si expozitie. Dar diferenta exista: targurile urmaresc promovare produselor si incheierea de contracte, de aceea ele sunt specializate (echipamente pentru un anumit sector, materii prime, produse chimice, alimentare etc.) si se adreseaza cu precadere persoanelor cu putere de decizie, care pot lansa comenzi de zeci-sute de mii de euro.

Expozitiile, in schimb, nu urmaresc sa incheie tranzactii pe loc, nu sunt de obicei specializate si se adreseaza preponderent consumatorilor finali. Au rolul sa le aduca acestora la cunostinta existenta noutatilor.

Spuneam ca targurile si expozitiile permit o cunoastere completa a pietei si aceasta din doua perspective:

a) se pot culege informatii valoroase despre concurenta, fie din cataloagele firmelor expozante, fie din discutii cu personalul de la stand, discutii care contin intrebari bine tintite asupra unor caracteristici/strategii de interes. Atmosfera mai lejera din cadrul unor asemenea manifestari poate duce la dezvaluirea unor informatii care, in mod normal, sunt considerate secrete comerciale. Si, bineinteles, toate aceste informatii privind produsele in sine, dar si tehnicile de vanzare, canalele de distributie, modul de ambalare etc., trebuie apoi prelucrate, organizate, arhivate.

b) o firma-expozant nu mai trebuie sa alerge dupa potentiali clienti carora sa le ceara opinia despre produsele si activitatea ei. Acesti potentiali clienti vin singuri la stand si, cu un minimum de abilitate, pot fi chestionati foarte eficient.

 

 



Tags: strategii de marketingafaceri

Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Piata Marketing - Cine sunt si ce vor clientii
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Mediul de afaceri NU este de acord cu plata defalcata a TVA

de Alina Constantinescu
11 Sep 2017
Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat in perioada 8 august - 28 august 2017 o consultare...

Cum este afectat mediul de afaceri de noile modificari in legislatia fiscala

de Idei De Afaceri
11 Sep 2017
O vorba veche spune ca toamna se numara bobocii; in toamna asta, mediul de afaceri numara schimbarile din legislatia fiscala. Schimbarea anotimpului...

O treime dintre afacerile romanesti sunt conduse de femei

de Alina Constantinescu
02 Mai 2017
Potrivit unui studiu recent realizat de Creditinfo Romania, 31.6% din companiile inregistrate in Romania au cel putin o femeie actionar sau...

Promovarea eficienta a afacerii, pasul spre succes

de Idei De Afaceri
16 Mar 2017
Promovarea face parte din succesul oricarei afaceri. Prin promovare o afacere isi mareste numarul de clienti, iar oportunitatile cresc. Iti poti...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Afacerea ta de succes: cum obtii finantarea dorita
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Finantarea unei afaceri. Trucuri si sfaturi

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton

Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


Club Idei de Afaceri

- Intrebarea zilei

Ferma Capre

Intrebare: Buna ziua detin 250 de capre si 4h de pamant as dori un investitor de a promova de a investi pentru detalii contactati

Raspuns: Buna ziua, Daca imi permiteti pentru a atrage potentiali investitori dumneavoastra trebuie sa...  [citeste tot raspunsul aici]

Comentarii0 comentarii



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Finantarea unei afaceri. Trucuri si sfaturi
Afacerea ta de succes: cum obtii finantarea dorita
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2017




Descarca Alerta




Iti oferim zilnic cele mai rentabile idei de afaceri si oportunitati de investitii

Descarca GRATUIT
"Finantarea unei afaceri. Trucuri si sfaturi"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau sa primesc informatii despre produsele si serviciile oferite de Rentrop & Straton