Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
De vorba cu Eugen Driga, tatal educatiei în franciza româneasca
Ăn urma cu 14 ani, Eugen Driga a creat prima afacere româneasca ĂŽn sistem de franciza â Agentia Imobiliara Perfecta. Un pionierat determinat de idei aplicate deja ĂŽn afara, dar despre care se putea cunoaste numai din carti deoarece, pe atunci, Internetul nu era nici macar ĂŽn fasa. Uimitor, Agentia Imobiliara Perfecta a dezvoltat o retea impresionanta de peste 120 de agentii raspândite ĂŽn toata tara si folosind acelasi know-how.
Acest succes neasteptat l-a încurajat pe dl Driga sa studieze fenomenul global al francizelor si sa-si extinda treptat activitatea la consultanta si brokeraj în francize românesti si internationale. IMO a devenit în 1997 membru al primei Asociatii Române de Franchising, apoi membru ARF – Asociatia Retelelor de franciza din România.Ghid practic pentru realizat felicitari de lux
Afacere la cheie cu flori in ghiveci
Cultura de sofran
Ghid practic Realizarea de sapun natural
Pâna astazi, IMO are în palmares realizarea a peste 20 de francize de la A-Z, contribuind, pe de alta parte, la semnarea a peste 300 de contracte de franciza, incluzând promovarea lor cu succes în România si în strainatate.
Idei de afaceri – Dle Driga, exista azi interes pentru franciza? Sunt întreprinzatorii interesati de sigu-ranta oferita de blazonul unei francize?
Eugen Driga – Într-o perioada în care investitorii sunt caracterizati prin prudenta, nu se poate spune ca franciza o duce mult mai bine. Totusi interesul exista, deoarece o afacere francizata este mai usor de verificat daca merge sau nu, în timp ce o afacere unicat poate fi verificata doar în momentul în care functioneaza, uneori prea târziu. De aceea, cei ce îndraznesc sa porneasca noi afaceri – mult mai putini ca în anii trecuti - sunt interesati si de franciza.
Idei de afaceri – Situatia economica actuala a influentat preferintele celor care vor sa intre într-o franciza? Spre exemplu, sunt preferate francizele cu taxe mici de intrare sau cele axate pe servicii?
Eugen Driga – Da, francizele cu investitii mici sunt preferate. Nu numai din cauza lipsei banilor, dar si datorita prudentei. Investitorii care dispun de lichiditati substantiale prefera totusi sa intre în afaceri cu cheltuieli mici de start si cu o perioada de amortizare a cheltuielilor mai mica din dorinta de a minimiza riscul. De asemenea, serviciile care în majoritate nu presupun cheltuieli de start mari, intra si ele în aceasta categorie.
Idei de afaceri – Legat de tipurile de francize, dumneavoastra cum le catalogati? Pe piata se vehiculeaza mai multe tipuri de clasificari. Am vrea sa auzim parerea dumneavoastra.
Eugen Driga – Catalogarea dupa obiectul de activitate este similara cu catalogarile afacerilor obisnuite. Pot exista catalogari dupa tipul de relatie între francizor si francizat si dupa tipul de contract. Exista moduri diferite de a vedea franciza în functie de tipul de contract de franciza. Eu am numarat peste 20.
Idei de afaceri – As vrea sa abordam si subiectul „cum sa devin francizor?”. Sa presupunem ca cineva în România are o afacere la cheie pe care doreste sa o francizeze. Ce trebuie sa faca în acest sens?
Eugen Driga – Sincer? El ar trebui sa apeleze la o firma specializata. Avem în România peste 500 de marci pe piata de franciza. Din ele, peste 250 nu au deschis niciodata nicio unitate de franciza. Circa 400 nu au deschis nicio unitate în ultimii 2 ani. 80% din francize sunt construite in house folosind un jurist sau un avocat bun în divorturi, dar fara experienta în domeniul francizei, folosind tehnicienii casei care cunosc know-how-ul, dar au probleme în a-l transmite exact prin manuale operationale sau au probleme de optimizare globala. În acelasi timp functioneaza ceea ce Michael Gerber* denumeste „fatal assum-ption” adica presupunerea ca acela ce cunoaste partea tehnica a afacerii: un bun bucatar, de unul singur, poate deschide cu succes o unitate de catering, iar apoi dezvolta un lant de unitati în franciza. Se pare ca acum este momentul francizarilor. Pare mai avantajos sa francizezi si sa vinzi francize decât sa cumperi una.
Dar mai întâi afacerea chiar trebuie adusa la cheie. Trebuie ca proprietarul sa construiasca sau sa aleaga între unitatile sale una pe care sa o denumeasca „unitatea prototip a francizei¨. Aceasta va fi unitatea ce va fi clonata. De aceea va trebui sa scoata din fluxul de activitate orice element ce poate fi inutil si sa optimizeze activitatea. Spre exemplu, va trebui sa gândeasca ca 30 de minute pierdute în unitatea sa înseamna 300 de minute pierdute când va avea 10 unitati în franciza.
De asemenea, el trebuie sa gândeasca prototipul ca putând fi operat si condus de oricine în locul lui dupa ce a trecut prin stagiile de training necesare. O afacere obisnuita poarta amprenta proprietarului cu toate caracteristicile bune sau rele ale acestuia. Ei bine, o franciza trebuie foarte bine gândita.
Idei de afaceri – Cum îi sprijina IMO pe viitorii francizati?
Eugen Driga – Tuturor celor interesati de o afacere sau alta în acest sistem le-am pus la dispozitie gratuit (pe site) cursul de franciza. În al doilea rând îi îndrumam sa citeasca bine contractul, sa puna întrebari francizorului, sa viziteze unitati francizate, sa discute cu francizatii si cu clientii acestora. Sa apeleze la un contabil care sa se uite câteva ore pe proiectiile financiare si sa puna întrebari francizorului. Prietenul meu Don Sniegowky, de la Blue MauMau din S.U.A. (comunitate a francizatilor) le solicita francizatilor sa nu intre într-o retea care nu are înca o asociatie ONG independenta a francizatilor. Dar ei sunt mult mai avansati si în acelasi timp mult mai bine platiti.
Idei de afaceri – Dar pe francizori?
Eugen Driga – Îi ajutam cu francizarea de la A la Z, adica cu toate documentele si etapele necesare francizarii si le dezvoltam dupa aceea reteaua nationala sau internationala de franciza.
Idei de afaceri – Cum a formatat IMO francize internationale pentru a avea succes în România? Dati-ne un exemplu de succes!
Eugen Driga – IMO a pregatit strategia de intrare în România pentru brandul international de fashion accesories Lollipops Paris. Astfel, IMO a sugerat reducerea taxei de intrare în România de la 10.000 euro (la aceea vreme) la 5.000 de euro. De asemenea, IMO a împartit cheltuielile legate de mobilierul francizei care, în principiu, trebuia cumparat de la Paris cu 50.000 euro în mobilier absolut necesar a fi luat din Franta si mobilier care se poate crea în România. Astfel, cheltuielile de start-up s-au redus dramatic si benefic pentru francizatul român.
Era înainte de intrarea în Uniunea Europeana, iar taxele vamale si TVA-ul platite în avans la granita conduceau la preturi necompetitive. Dupa lansare, am aranjat cu Lollipops sa vânda nu numai colectia la zi, dar si din colectia similara din sezonul trecut la un discount considerabil.
În acest fel, pe medie, preturile de achizitie au devenit competitive. Am deschis astfel, între 2004-2006, 11 unitati de franciza Lollipops. Pentru acea perioada a fost un succes al conlucrarii Francizor-Consultant. Apoi lucrurile s-au schimbat.
Idei de afaceri – Aveti o abordare crestina a conceptului de franchising: „adevaratul profesionist este cel interesat în a-i ridica pe ceilalti la nivelul sau si în a-i ajuta sa ajunga la nivelul lor maxim de dezvoltare”. Ideea cursului gratuit aduce roadele scontate?
Eugen Driga – Este fundamental si obligatoriu pentru un francizor sa transmita toata experienta sa în respectiva afacere francizatului sau. Altfel, franciza esueaza în 80% din cazuri. Cursul de franciza a fost adoptat de multi francizori ca o conditie preliminara începerii afacerii dupa semnarea contractului de franciza. Multi francizati semneaza contractul si platesc taxa înainte de a sti exact ce este si cu ce se manânca franciza.
Idei de afaceri – Câte persoane, dintre cele participante, au primit un certificat care atesta absolvirea acestui curs?
Eugen Driga – Nu dam certificate. Acestea sunt hârtii fara semnificatie. Celor ce ne solicita le oferim punctajele. De altfel, vad ca acest curs a fost copiat si postat în mai multe locuri pe internet fara o aprobare prealabila. Noi suntem multumiti daca românii care vin si la noi au deja notiuni de franciza din acest curs sau din cartea noastra.
Idei de afaceri – Am vazut pe portalul IMO (www.fbb.ro) mai multe studii si analize de piata. Care sunt tendintele francizelor în 2010 si daca se poate prevedea situatia pentru 2011?
Eugen Driga – Tendintele afacerilor în franciza nu sunt deosebite de tendintele în investitiile obisnuite. De aceea, dupa o scadere cu 40% în anul trecut, ne asteptam la o scadere noua de 20% în 2010. Ce va fi în 2011 cred ca nici Warren Buffet nu stie prea bine.
>>>Ghidul complet "Cum sa intrati intr-o afacere in sistem de franciza"
Articole conexe
Franciza. Ce inseamna, cum functioneaza si exemple de francize in Romania
de Bianca TilaFranciza Spartan: cum poti sa iti deschizi o afacere cu specific grecesc in Romania
de Bianca TilaCum procedez daca vreau sa-mi francizez afacerea?
de Idei de afaceriCare sunt avantajele si dezavantajele unui francizat?
de Idei de afaceriAboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Citeste Raportul Special GRATUIT
Idei de AFACERI 2024
- Colectia de Idei de Afaceri
- 24 de idei inedite pe pietele din S.U.A. si Europa de Vest
- Birouri inchiriate cu ora
Afaceri la cheie
- NOU: Berea artizanala. Pasii catre o afacere de succes
- Vrei sa-ti deschizi propria AFACERE? Venim in ajutorul tau: descopera 14 IDEI de afaceri inedite!
- Secretele comertului ONLINE iti sunt, in sfarsit, dezvaluite! Porneste propria ta afacere online
- Afacerea momentului: vanzarile pe Amazon! 9 motive pentru comert online prin platforma Amazon:
- Oferta zilei: Reducere de pana la 25% si Transport Gratuit