Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Analiza PEST(LE): Ce este si cum iti ajuta compania sa evolueze

de Bianca Tila 08 Apr. 2024 341
Analiza PEST(LE): Ce este si cum iti ajuta compania sa evolueze
67% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
35% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
47% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

In mediul afacerilor, PEST este un instrument puternic de analiza a situatiilor strategice. Managerii au responsabiliutatea de a-si cunoaste mediul in care isi desfasoara activitatea pentru a se implementa strategii de marketing potrivite. Profitabilitatea unei afaceri este definita prin respectarea punctelor cheie si analiza continua.

In ceea ce priveste mediul de marketing, acesta se imparte in trei categorii: mediul intern (reprezentat de angajati), micro-mediul (reprezentat de furnizori, clienti externi, distribuitori, firme concurente) si macro-mediul (reprezentat de factorii PEST).
 
Evaluarea cuprinzatoare a principalelor zone de influenta care afecteaza sectorul in care este pozitionata afacerea voastra poate facilita planificarea strategica. Aceasta poate fi intreprinsa pentru a maximiza capacitatea organizatiei de a valorifica conditiile si de a fi mai bine prevenita pentru schimbarile iminente. In acest fel, firma voastra se va clasa in fata concurentei.

Dezvoltarea ta vine invatand, iata 33 de instrumente vitale pentru un management de succes...vezi AICI<<
 
Aceasta analiza trebuie facuta de cate ori doreste firma. In momentul in care au existat schimbari semnificative este recomandat sa se efectueze aceasta analiza, precum modificarea ratelor dobanzilor, noile politici guvernamentale sau introducerea de noi tehnologii.
 
Cu ajutorul analizei PEST, o firma se poate planifica, reorganiza si ajusta la factorii policiti, economici, sociali si tehnologici pentru a deveni o operatiune de succes. Eficienta unei afaceri nu vine din gestionarea opeartiunilor, ci din modul in care functioneaza.

Ce este analiza PEST?

Analiza PEST este o metoda de management prin care o organizatie poate evalua factorii externi majori care ii influenteaza functionalitatea. PEST este un acronim care descrie cele patru zone care influenteaza competitivitatea pe piata - politic, economic, social si tehnologic.
 
Factorii politici influenteaza afacerea intr-o mare masura, avand in vedere taxele percepute si legislatia in vigoare care isi pun amprenta asupra deciziilor de actiune. In plus, gradul de stabilitate politica si importanta sa cantareste in balanta prosperitatii unei afaceri.
 
Factorii economici arata dinamica nivelului de consum in randul populatiei - inflatie, PIB, somaj, rata dobanzii. Consumul societatii, preturile administrative, nivelul competitivitatii economice nationale au un impact hotarator asupra afacerii, fiind nevoie de o analiza amanuntita inainte de a lua orice decizie,
 
Factorii sociali sau socio-culturali includ nivelul educational, stilul de viata al populatiei, atitudinea fata de calitate, rata varstei, atitudinea fata de ecologism, etc.
 
Factorii tehnologici arata nivelul tehnologic relevant pentru o afacere cu posibilitate de proiectare ieftina a produselor si serviciilor promovate. Acestia reprezinta punctul central din cadrul factorilor PEST. Managerii au obligatia de a stabili impactul tehnologiei actuale asupra distributiei marfurilor, asupra implementarii noii strategii de advertising, etc.
 
Pentru dezvoltarea unei viziuni este nevoie de elaborarea analizei PEST. Schimabrile produse de acesti factori si la aceste nivele imprima modificari ale volumului de cerere si oferta. In plus, exista transformari si la nivelul modalitatii de productie si aduce in calcul cu totul alte cifre ale rentabilitatii si profitabilitatii.
 
Aceasta metoda de analiza este mai eficienta cu organizatiile mari, care sunt susceptibile de a experimenta efectele macro-evenimentelor. De asemenea, aceasta este combinata cu analiza SWOT (punct forte, puncte slabe, oportunitati, amenintari) pentru rezultate explicite.
 
Ce inseamna analiza SWOT? Analiza SWOT a unei firme este un instrument de management strategic folosit pentru identificarea si clasificarea factorilor care influenteaza deja sau pot influenta in viitor activitatea afacerii. Aceasta ia in considerare o anumita arie in care firma isi desfasoara activitatea, precum un judet, o regiunie sau chiar o tara. De asemenea, poate fi facuta si la nivel de microintreprindere.
 

Dar analiza PESTLE?

 
PESTLE este o varianta populara a formatului de analiza PEST. Pentru o planificare strategica se vor adauga si alte aspecte, precum cele legate de juridic si de mediu. Aceasta metoda este folosita in special in Marea Britanie.
 
Analiza PEST inseamna politic, economic, social si tehnologic, in timp ce analiza PESTLE inseamna acelasi lucru, dar adauga factori legali si de mediu. Domeniile sunt luate in considerare atunci cand se evalueaza impactul factorilor externi asupra profitabilitatii unei companii.

Componentele analizei PESTLE

 
Cum am spus mai sus, PESTLE este un acronim ce defineste o metoda de managemnet. In acest fel, fiecare pas ce compune analiza sunt definiti mai jos.
 

Factorii politici

 
Se pot lua in considerare factorii globali, cum ar fi schimbarea orientarii intregului guvern, care ar putea afecta politicile economice cu efecte in accesul la credite, siguranta investitiilor etc.

Se pot lua in discutie influenta politicilor europene, tendintele macro-economice, politicile nationale, influenta factorilor politici locali (lobby-ul pentru acordarea unor facilitati sau accesul la linii guvernamentale de finantare).

Toate acestea pot influenta evident costurile pe care o firma le va avea prin aparitia unor riscuri: nivel de coruptie, siguranta investitiilor, siguranta angajatilor, birocratie, taxe locale, pericol de razboi etc.

Dezvoltarea ta vine invatand, iata 33 de instrumente vitale pentru un management de succes...vezi AICI<<

Factorii economici

 
Acestia sunt adeseori in stransa dependenta cu factorii politici si legislativi, dintre care enumeram: Cresterea economica – poate cel mai important factor.

Prognozele de crestere, stagnare sau des - crestere ale unei economii dau semnalele cele mai importante pentru top managementul firmelor, uneori conteaza informatiile legate de industria in care activam, este posibil sa investim si intr-o tara fara boom economic daca ramura in care activam este in crestere.

Rata dobanzilor – exprima accesul la fondurile necesare cresterii organizatiilor. Taxarea – strans legata de dezvoltare, poate influenta in cel mai inalt grad decizia de a investi.

Rata de schimb valutar si inflatia – indicatori economici importanti care pot afecta importurile si exporturile firmelor, puterea de cumparare a pietei, costurile cu salariile angajatilor etc.
 

Factorii sociali

 
Structura fortei de munca – somajul, varsta si distributia demografica in zona de interes.
 
Facilitatile oferite de autoritati – sprijinirea integrarii categoriilor defavorizate, reducerea unor taxe pentru a creste angajabilitatea etc.

Starea de sanatate a populatiei – obiceiurile sanatoase sau nu pot influenta costurile cu forta de munca, puterea de cumparare (alcoolul, drogurile etc.).

Atitudinea fata de scoala – cultural pot exista probleme privind anumite calificari, meserii, sau facilitati deosebite pe anumite segmente de industrii.

Religia – si acest factor poate afecta procesul de productie in anumite tari sau comunitati care nu permit munca femeilor noaptea, in week-end etc.
 

Factorii tehnologici

 
Tehnologiile de ultima ora – pot crea un avantaj competitiv daca sunt introduse la timp si utilizate de angajati motivati si instruiti corespunzator.

Automatizarile – productivitatea muncii este puternic influentata, mai ales in ultimii ani, de acest factor care poate crea probleme sociale daca nu este folosit ponderat.

Comunicarea si informarea rapida – strans legata de procesul de invatare, comunicarea informatiilor in timp real este esentiala pentru multe organizatii in intreprinderile moderne.

Tehnologia competitorilor si drepturile intelectuale – pot genera costuri suplimentare de care trebuie sa tinem cont in functie de pietele unde firma isi desfasoara activitatea. Gradul de conectivitate si penetrare a internetului, infrastructura IT etc.
 

Factorii legali

 
Evident intr-o mare masura, deoarece pot sa apara consecinte pozitive sau negative intr-o serie de categorii de reglementari legale: Legi antitrust – care pot influenta strategia de fuziuni si achizitii.

Legi anti-discriminare si legate de protectia persoanelor cu handicap – influenteaza politicile de recrutare, costurile si riscurile de amenzi, procese etc.

Legislatia Muncii – schimbarile pot fi majore, de natura protectionista anti-concediere, reglementarea timpului maxim de lucru zilnic si saptamanal, legislatia conflictelor de munca si reglementarea relatiilor dintre partenerii sociali.

Legile legate de protectia consumatorului, protectia datelor personale, a mediului, protectia sanatatii si protectia in munca si, in general, toate reglementarile specifice domeniului de activitate principal al firmei reprezinta elemente de influentare a costurilor, a modului de operare al firmei si a cererii pentru produsele acesteia (de exemplu, reclamele pentru alcool).
 

Factorii etici si de mediu

 
Aici se pot lua in considerare politicile legate de protectia mediului inconjurator, efectele ano timpurilor si ale climei asupra sezonalitatii afacerii, legislatia legata de reciclarea deseurilor, avantajele oferite de energia verde sau reciclabila, dezvoltarea pietelor „verzi” si cresterea cererii de produse „bio”.

Dezvoltarea ta vine invatand, iata 33 de instrumente vitale pentru un management de succes...vezi AICI<<
 
Etica in afaceri afecteaza din ce in ce mai mult imaginea pe care o au diferiti angajatori atat in comunitate, cat mai ales in piata muncii si in fata clientilor care doresc sa cumpere produse sau servicii de la organizatii care respecta „regulile civilizate ale jocului”.
 

De ce este importanta analiza PEST(LE) intr-o companie

 
Analiza PESTLE este eficace pe doua paliere, macro si micro. In cazul macro, acesta defineste aspecte la nivel de industrie, tara, cultura, ideologii, factori demografici, legislativi si de mediu. In ceea ce priveste zona de micro, aceasta este relevanta pentru situatia particulara a firmei care poate cuprinde clienti si furnizori, locatia si tehnologiile specifice.
 
Analiza PESTLE poate ajuta o companie sa recunoasca si sa valorifice oportunitatile oferite de conditiile existente in mediul de afaceri. Aceasta poate fi folosita pentru identificarea provocarilor actuale sau posibile viitoare, permitand planificarea eficienta a modului de gestionare.
 
In plus, poate fi aplicata si in evaluarea structurii interne a unei organizatii pentru identificarea punctelor forte si punctelor slabe a politicii interne - perspetive economice, climatul social si baza tehnologica.
 
Cu ajutorul rezultatelor unei astfel de analize, compania poate facilita domeniile identificate.

Cum faci o analiza PESTLE - exemplu practic

 
Un model de analiza PESTLE se poate elabora raspunzand la cateva intrebari cheie. Fiecare intrebare este anexata factorilor PESTLE.
 
Factori politici: Care sunt factorii-cheie, legati de schimbarile politice, care ne pot afecta activitatea?
 
Factori economici: Care sunt factorii de natura economica care ne pot afecta activitatea?
 
Factori sociali: Care sunt factorii socio-culturali la nivel de societate care ne pot afecta activitatea?
 
Factori tehnologici: Care sunt schimbarile de tehnologie imperative? Ce impact pot avea in cativa ani trendurile de modificare a noilor tehnologii?
 
Factori legali: In ce masura ne pot afecta schimbarile legislative activitatea?
 
Factori etici si de mediu: Este modul nostru de lucru prietenos sau nu fata de mediul inconjurator? Respecta firma etica muncii si a societatii in care traiesc angajatii sai?
 


Bianca Tila de Bianca Tila
Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.

Tags: analiza pestleanalza pestcomponente analiza pestle

Urmareste-ne pe Google News


Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024








[x]