Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Leasingul. Avantaje si dezavantaje

de
12496 0 05 Feb. 2008
Management


67% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
35% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
47% dintre persoanele care ne citesc zilnic au o afacere proprie de succes

4.6
din 5 voturi
RATING UTILIZATORI

Prezentat in mod simplu, procesul este urmatorul: dvs., in calitate de beneficiar, va alegeti utilajul pe care doriti sa il exploatati si cadeti de comun acord cu furnizorul utilajului asupra caracteristicilor tehnice, a garantiei si a altor servicii conexe prestate de acesta.

Dupa aceea, apelati la o societate de leasing care va cumpara acest echipament pentru dvs. si vi-l va pune la dispozitie in schimbul unei rate (chirii), care poate fi lunara sau trimestriala. In majoritatea cazurilor, aceasta rata este constanta si se stabileste ca un procent fix din valoarea echipamentului respectiv.

Avantajele leasingului

1. Achizitionand un echipament in leasing, scapati de o importanta cheltuiala initiala pentru inzestrarea firmei dvs. cu echipament modern. Efortul investitional este mai mic si aveti astfel posibilitatea utilizarii capitalului propriu pentru alte proiecte sau, pur si simplu, pentru mentinerea unor lichiditati sporite.

2. Leasingul se dovedeste o alternativa perfecta pentru obtinerea de utilaje de inalta complexitate si tehnicitate, avand in vedere ca innoirea produselor si uzura morala sunt deosebit de accelerate. Astfel, pe langa faptul ca perioadele pe care se inchiriaza utilajele sunt de regula mai scurte decat cele care corespund vietii fizice a acestora, in contractul de leasing se prevad clauze care permit schimbarea operativa a unor utilaje depasite moral dupa terminarea perioadei de leasing.

3. Procesul de aprobare a operatiunii este relativ scurt, iar politica firmelor de leasing in domeniul garantiilor este foarte flexibila. Se poate merge pana la situatia in care nu se solicita nici o garantie bancara.

Dezavantajele leasingului

1. Pe perioada contractului de leasing, firma dvs. are doar dreptul de folosinta a utilajelor si prin urmare nu le poate instraina sau vinde (prezumtia de baza este ca dvs. doriti doar sa folositi echipamentele si nu sunteti implicat in operatiuni de intermediere, vanzari-cumparari de utilaje).

2. In situatia in care societatea dvs. poate obtine credite preferentiale in conditii avantajoase, atunci leasingul poate deveni mai putin atractiv. Dar trebuie luate in considerare o serie de costuri ascunse care apar in cazul finantarii prin credite, de exemplu: plata unui avans, solicitarea de garantii, asigurari etc.

O precizare suplimentara trebuie facuta in cazul compararii leasingului cu creditul bancar: leasingul va da posibilitatea sa apelati si la un eventual credit de la banca, posibilitate care este limitata in situatia in care firma dvs. are deja contract de credit.

Care este procedura de obtinere a utilajelor?
Daca doriti sa luati echipamente in leasing, trebuie sa urmati o procedura relativ standard, care in linii mari ar putea fi descompusa in urmatoarele etape:

Etapa I: Alegerea furnizorului
Va alegeti furnizorul de utilaje si negociati cu acesta toate detaliile legate de echipament si de caracteristicile tehnice pana la pretul final al utilajului dorit. (Firma de leasing nu intervine in alegerea facuta de dvs. decat in eventualitatea in care poate propune o varianta mai convenabila de echipament din punct de vedere al performantelor, al raportului calitate/pret). In momentul in care aveti oferta finala (cuprinzand toate detaliile din partea furnizorului) puteti trece la pasul urmator.


Lavanda: cultura profitabila in 2017
Lavanda: cultura profitabila in 2017

Vezi detalii

Cultura de sofran
Cultura de sofran

Vezi detalii

Ferma ecologica de gaini Brahma
Ferma ecologica de gaini Brahma

Vezi detalii



Etapa 2: Inaintarea dosarului
Contactati o firma de leasing si intrati in tratative cu acesta. Tratativele au scopul sa convinga firma de leasing sa cumpere utilajul respectiv, pe care sa vi-l inchirieze apoi dvs. In vederea constituirii unui dosar cat mai fundamentat si cu sanse reale de aprobare, trebuie sa prezentati o serie de documente pentru a va sustine cat mai bine punctul de vedere.

De exemplu, pot fi solicitate urmatoarele documente:
1. un scurt istoric de activitate al firmei;
2. copii dupa actele legale de constituire a firmei (statut, contract de asociere etc.);
3. bilantul contabil vizat de Ministerul Finantelor, cu toate anexele, inclusiv raportul de gestiune pe ultimii doi-trei ani;
4. balanta de verificare la zi;
5. studiu de fezabilitate sau plan de afaceri aferent proiectului in discutie;
6. situatia creditelor si angajamentelor de plata;
7. fluxul de numerar previzionat pe o perioada de minimum doi ani.

Unul dintre punctele-cheie din cadrul dosarului este fluxul de numerar previzionat, pentru proiectul in cauza. O greseala frecvent intalnita este prezentarea unui flux de numerar facut in pripa, care nu este suficient argumentat (si care poate da nastere la o serie de intrebari sau nedumeriri cu privire la veridicitatea sa).

Recomandarea generala in aceasta situatie este sa prezentati toate prezumtiile si informatiile utilizate care au condus la calculul cifrelor anticipate.

Fluxul de numerar, de regula, se realizeaza pentru un proiect specific, dar poate fi facut si la nivelul intregii activitati a societatii comerciale respective, in cazul in care utilajele nu apartin unui proiect individualizat.

Analizarea acestui cash-flow se face in mod amanuntit de catre mai multe departamente ale firmei de leasing (ex. departamentul tehnic, financiar etc.) pentru obtinerea unei imagini cat mai exacte a profitului brut rezultat din proiectul in discutie. Importanta acestor prognoze de venituri si cheltuieli rezida in faptul ca firma de leasing este in primul rand interesata ca firma dvs. sa poata genera venituri suficient de mari pentru a-si putea onora obligatiile (si in primul rand rata de leasing).

Etapa 3: Semnarea contractului de leasing
In cazul in care atat firma dvs. cat si proiectul pe care il propuneti indeplinesc toate conditiile solicitate, societatea de leasing va aproba tranzactia, urmand semnarea contractului intre parti, cu toate drepturile si raspunderile ce revin fiecareia. In acelasi timp firma de leasing incheie contractul de vanzare-cumparare a utilajului cu furnizorul.

De mentionat ca nu puteti deveni proprietarul echipamentului pe parcursul perioadei de leasing, insa acest lucru devine posibil la sfarsitul acestei perioade (daca doriti). In cazul in care firma de leasing accepta sa achizitioneze utilajul de care aveti nevoie, va trebui sa platiti o taxa de inchiriere (chirie) pentru utilizarea acestuia.

Pretul unui utilaj se finanteaza in proportie de 100%, plus toate costurile aferente importului, instalarii si punerii in functiune a acestuia la utilizatorul final (adica la dvs.). T.V.A.-ul este finantat de firma de leasing, valoarea sa recuperandu-se de la dvs., prin facturile lunare aferente chiriei.

Variante ale operatiunilor de leasing

Leasing direct: contractul de leasing se incheie direct intre firma solicitanta si producatorul echipamentului respectiv.

Leasing indirect: presupune existenta unei societati de leasing care intermediaza relatia producator-beneficiar. Aceste doua parti nu vor mai fi practic in legatura. Societatea de leasing va incheia doua contracte: unul de vanzare-cumparare cu producatorul si unul de leasing cu beneficiarul.

Leasing financiar: pe durata contractului, beneficiarul plateste (in rate) o suma care inglobeaza pretul integral al echipamentului contractat, toate costurile asociate operatiunii de import, precum si un beneficiu al societatii de leasing. Durata contractului este, de obicei, mai scurta decat durata de viata a echipamentului. La expirarea contractului, echipamentul ramane in proprietatea beneficiarului.

Leasing operational: pe durata contractului, beneficiarul plateste doar o parte din pretul echipamentului contractat. Rata inseamna, de fapt, plata pentru serviciile furnizate de societatea de leasing (asigurarea pieselor de schimb, efectuarea reparatiilor etc.). La expirarea contractului, beneficiarul pierde dreptul asupra echipamentului inchririat. De retinut ca acest tip de contract poate fi reziliat inainte de termen, la cererea beneficiarului.

Leasing brut: ratele acopera pretul integral al echipamentului, cheltuielile de intretinere, service si reparatii.

Leasing net: ratele acopera numai pretul echipamentului contractat.

Lease-back: proprietarul unui imobil, avand dificultati financiare, vinde imobilul la un pret dinainte stabilit. Avantajul acestui tip de contract este ca permite transformarea fondurilor imobilizate in fonduri disponibile.

Time-sharing: exista mai multi beneficiari ai contractului de leasing. Echipamentul contractat (un calculator de mare capacitate, un avion) poate fi folosit simultan de mai multi beneficiari, astfel ca taxa de leasing platita de fiecare in parte este mult mai redusa decat in cazul obisnuit.

Leasing experimental: echipamentul este inchiriat pentru o perioada scurta (cateva luni) in mod experimental. Daca beneficiarul este multumit, el are obligatia sa cumpere echipamentul respectiv, daca nu, il restituie societatii de leasing. Se foloseste in scopul promovarii vanzarilor.

Hire, renting: sunt operatiuni de leasing pe termen foarte scurt (cateva ore sau zile).



Tags: leasingtvaafaceri

Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Leasingul. Avantaje si dezavantaje
Rating:
Nota: 4.6 din 5 voturi

Articole conexe

Studiu: 7 din 10 oameni de afaceri nu vad beneficiile brandului personal

de Idei De Afaceri
10 Iul 2017
"Puterea brandului personal 2017" este primul studiu despre modul in care este perceputa importanta brandului personal in mediul de afaceri din...

Oamenii de afaceri, increzatori in evolutia economiei in urmatoarele 12 luni

de Idei De Afaceri
18 Oct 2016
EY Romania a realizat un studiu care analizeaza perceptia directorilor din companiile care activeaza in Romania in privinta perspectivelor mediului...

Ce spun directorii generali despre comunicare si afaceri publice

de Idei De Afaceri
28 Sep 2016
Conform studiului "Cum comunica strategic companiile din Romania" realizat de McGuireWoods Consulting si Sfera Business, 6 din 10 companii spun ca au...

Managerii mizeaza pe cresterea afacerilor in urmatoarele 3 luni

de Alina Constantinescu
07 Sep 2016
Potrivit unui comunicat de presa al Institutului National de Statistica (INS), managerii se asteapta in urmatoarele trei luni la o crestere a...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Afaceri de succes analizate si explicate de specialistii nostri
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special
 
"Planul de marketing pentru firma ta"

Planul de marketing pentru firma ta

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton

Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


Club Idei de Afaceri

- Intrebarea zilei

Magazin haine copii

Intrebare: Buna ziua as dori sa deschid o mica afacere si m-am gindit la un magazin cu haine pentru copii 0-10 ani.as vrea sa stiu daca ar putea fi profitabila si ce pasi ar trebui sa urmez pentru a o deschide.

Raspuns: Investitori privaţi Grup de investitori privaţi sunt Ón căutarea pentru Fondul...  [citeste tot raspunsul aici]

Comentarii0 comentarii



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Planul de marketing pentru firma ta
Afaceri de succes analizate si explicate de specialistii nostri
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special
 
"Planul de marketing pentru firma ta"

Idei de AFACERI 2017




Descarca Alerta

 

IDEI de AFACERI
Club manager.ro




Iti oferim zilnic cele mai rentabile idei de afaceri si oportunitati de investitii

Descarca GRATUIT
"Planul de marketing pentru firma ta"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau sa primesc informatii despre produsele si serviciile oferite de Rentrop & Straton