de Bianca Tila
19 Ian. 2024
3029
In afaceri, culmile succesului pot fi atinse doar cu ajutorul unui plan de afacere bine pus la punct. In acest sens, planul de afaceri ofera o perspectiva asupra businessului, fiecare operatiunie fiind construita in detaliu. Cu ajutorul acestuia, antreprenorul are control deplin asupra afacerii, eliminand din start pericolele care pot submina succesul firmei.
Planul de afacere pastreaza permanent "in vizor" toate operatiunile de care depinde evolutia afacerii tale. De asemenea, acesta planifica judicios resursele financiare si are rolul de a obtine finantare din fonduri nerambursabile, dar si de a atrage investitori sau credite bancare avantajoase.
Plan de afacere: ce este si de ce este important
Planul de afaceri este un instrument esential in activitatea de planificare a unei afaceri. Acesta este un document care descrie businessul, resursele de care dispun proprietarii acestuia, piata, activitatile care urmeza sa fie intreprinse, rezultatele vizate.
Planurile de afaceri se diferentiaza prin forma si continut. In acest sens, elaborarea planului de afacere poate avea in vedere: afaceri noi - instrument de lucru pentru initierea si dezvoltarea unei afaceri, sau afaceri existente, in derulare - instrument de management al unei firme.
In structura planului de afaceri sunt incluse elemente si informatii subordonate obiectivelor vizate. In acest sens, pentru o afacere noua, planul este prima planificare strategica a activitatii acesteia. Avand in vedere ca nu exista o forma unica de structura a planului de afaceri, se pot identifica elemente esentiale datorita rolului si implicatiilor asupra evolutiei viitoare a firmei. Intrarea businessului pe piata necesita o analiza atenta.
Solutia sta in redactarea si customizarea unui plan de afacere in variante multiple, adecvate fiecarui tip de auditoriu. Spre exemplu, potentialii profesionisti vor dori sa afle mai multe detalii tehnice, investitorii vor dori sa vada un accent clar si pregnant pus pe modalitatea prin care tu vei returna sumele de bani pe care acestia urmeaza sa le investeasca in ideile tale de afaceri sau in strategiile de dezvoltare ale afacerilor deja existente.
In alta ordine de idei, planul de afaceri reprezinta prima impresie in orice relatie din mediul business, o relatie pe care nu ne permitem sa o ratam sau sa o lasam sa decurga la noroc. Avem nevoie de multa atentie si efort sustinut implicat in proiectarea unui plan de afaceri corect. Pune accent pe design, pe potentialul planului de a convinge, pe corectitudinea gramaticala si ortografica a acestuia, pe detalierea cat mai amanuntita a tuturor aspectelor de interes.
Importanta acestuia consta in supravegherea atenta a afacerii si in vizualizarea riscurilor cu mult timp inainte.
Planul de afaceri al unei firme
Planul de afaceri al unei firme te ajuta in luarea unor decizii judiciare, formularea de strategii coerente, controlarea permanenta a activitatii firmei, analizarea rezultatelor obtinute in raport cu obiectivele propuse, relationarea cu alti agenti economici, identificarea nevoilor potentialilor clienti, stabilirea modalitatilor de satisfacere a acestora si in diminuarea riscurilor.
Pentru a fi cu adevarat util, orice plan de afaceri trebuie sa fie simplu, sugestiv, clar, aplicabil, usor de urmat, sa propuna obiective concrete si masurabile, sa fie realist, sa fie bine intocmit si revizuit periodic.
Cine doreste sa infiinteze o intreprindere are nevoie mai intai de o idee de afaceri care sa asigure succesul. Insa doar ideea insasi nu este suficienta singura. Orice infiintare de intreprindere are nevoie de o planificare gandita anticipat despre cum poate fi indeplinita cu succes.
Acest plan trebuie sa ia in considerare toate circumstantele care pot fi determinate pentru succes sau esec. Un plan de afaceri reprezinta o indicatie pentru fondatorii de intreprinderi, care defineste fiecare mod de procedura pentru realizarea ideii de afaceri.
In cadrul afacerilor existente, realizarea planului de afaceri ajuta atunci cand trebuie luate decizii importante, precum:
- Trebuie sa introduc un produs nou?
- Pot sa-mi permit pe termen lung o extindere si sa investesc cat este necesar?
- Este nevoie sa ma lansez in activitati de export si sa creez piete noi?
- Este rentabil un parteneriat cu o alta intreprindere pentru o amortizare mai mare?
- Este utila o preluare sau o predare a unei intreprinderi?
Conceperea firmei are un circuit firesc, pornind de la ideea pe care o are intreprinzatorul pana la planul de afaceri efectiv. In acest sens, dupa conceperea ideii urmeaza nasterea viziunii pentru realizarea careia este nevoie de o strategie. Pentru aplicarea acestui pas este necesara intocmirea unui plan de afaceri.
Antreprenorul trebuie sa aiba in vedere ca planul de afaceri il face in primul rand pentru acesta. Utilizarea planului poate fi facuta pentru infiintarea intreprinderii, extinderea afacerii, colaborari si succesiunea intreprinderii.
Planul de afaceri ofera informatii legate de contextul pietei pe care dorim sa activam. Aceste informatii sunt esentiale pentru orice afacere sau idee de afaceri ce necesita profitabilitate. Mai apar si aspecte precum: echipele manageriale si echipele de lucru, detaliile operationale, propuneri si previziuni, statistici si date referitoare la audienta-tinta, strategii de retragere si de management al riscului. Toate sunt, in aceeasi masura, vitale viitorului stralucit al unei idei de afaceri sau al unei afaceri deja existente si care cauta sa se dezvolte.
De asemenea, un plan de afaceri aduce in prim-plan detalii legate de avantajele unei afaceri sau ale unei idei de afaceri in paralel cu cele competitoare. Diferentierea este unul dintre cele mai mari si importante secrete pentru succesul in mediul business si doar un plan de afaceri corect proiectat poate sa organizeze aceste date importante.
Va trebui sa pui accentul si pe gama de produse sau servicii pe care doresti sa le detii in portofoliul afacerii. Gandeste-te la viitorul afacerilor si vino cu noi propuneri, actualizandu-ti planul de afaceri cu fiecare ocazie necesara. Mai mult, ai nevoie de un plan de afaceri pentru a aduna laolalta si datele referitoare la strategiile prin intermediul carora ai de gand sa invingi concurenta, sa iti devansezi competitorii din mediul business.
Structura planului de afaceri
Antreprenorii sunt de parere ca nu exista o structura clasica. In schimb, exista o suita de puncte pe care planul de afacere trebuie sa-l indeplineasca. In acest sens, ca antreprenor trebuie sa detaliezi urmatoarele aspecte in planul de afaceri:
- descrierea si prezentarea afacerii
- planificarea operatiunilor si a productiei
- planificarea necesarului de resurse umane
- planificarea financiar – contabila a afacerii
- managementul riscurilor
- legislatie specifica infiintarii unei firme
- strategii de marketing potrivite
Plan de afaceri - model
Pentru o intelegere mai ampla, va oferim mai jos un model de plan de afaceri. Acesta se poate aplica unei afaceri online, offline, la domiciliu sau unei afaceri in mediul rural.
Plan de afaceri model:
Date de identificare
In prima parte a planului de afacere trebuie sa mentionati:
- Codul unic de inregistrare
- Forma juridica de constituire
- Activitatea principala a societatii si codul CAEN al activitatii principale
- Natura capitalului - roman/strain, public/privat
- Valoarea capitalului
- Adresa, telefon/fax, e-mail
- Persoana de contact
- Conturi bancare deschise
- Asociati, actionari principali - numele, adresa, pondere in Capital social %
Viziune si strategie
Urmatoarele informatii pe care un plan de afacere le contine sunt viziunea si strategia care vor fi implementate.
In acest punct, ca antreprenor trebuie sa raspunzi la urmatoarele intrebari:
Care este esenta afacerii tale? Ce anume va genera bani si profit?
Aici trebuie sa enumeri produsele pe care le vei scoate pe piata, serviciile sau ce activitate vei presta.
Cine vor fi clientii tai?
Raspunde simplu si sugestiv, nu uita acest lucru. Poti enumera categoria de persoane interesate, firme sau bugetul statului. De asemenea, realizeaza un tabel precum este cel de mai jos.
Unde vrei sa ajungi intr-un interval de 5 ani?
Ofera detalii despre cifra de afaceri pe care consideri ca afacerea o poate genera in acest interval, dar si la ce numar de angajati poate ajunge.
Care sunt punctele tari care te determina sa crezi ca vei avea succes?
Incearca sa-ti formulezi raspunsurile la aceasta intrebare sub forma unor liniute. Poti sa-ti enumeri cunostintele tehnologice si cunostintele de piata. De asemenea, nu uita sa mentionezi de capital, relatii si de capacitatea de munca.
Istoric, management, resurse umane, activitate curenta
Dupa realizarea viziunii si strategiei, vei avea de redactat o sectiune pe baza istoricului, managementului, resurselor umane si activitatii curente.
In ceea ce priveste istoricul, textul redactat trebuie sa contina date despre conceperea ideii - cum ti-a venit aceasta idee. In plus, poti argumenta care au fost principalele etape de dezvoltare pana in prezent si ce activitati genereaza astazi profitul firmei si surselor de dezvoltare.
Managementul si resursele umane reprezinta capitole importante din planul tau de afacere. In cazul managementului poti atasa un CV pentru fiecare persoana relevanta, in timp ce la personal poti adauga detalii despre activitatea desfasurata (exemplu: activitatea 1 - editor online, numar de salariati - 3). Daca este cazul, poti atasa organigrama chiar aici.
Activitatea curenta cuprinde:
- Produsele/serviciile actuale - aici poti descrie tipul de prduse/servicii, caracteristicile acestora, procentul din cifra de vanzari si nivelurile de preturi.
- Principalii furnizori actuali de materii prime si materiale - poti realiza un tabel in care sa mentionezi materia prima/serviciul - forma de proprietate - valoarea anuala a achizitiilor (mii lei). Mentioneaza si ponderea de materii prime importate (%) in total.
- Descrierea sumara a procesului tehnologic actual.
- Date tehnice privind principalele masini, utilaje si mijloace de transport aflate in proprietatea agentului economic.
- Imobile existente - prezinta locul unde businessul isi desfasoara activitatea si cum sunt asigurate utilitatile necesare.
Analiza pietei
Urmatorul pas in redactarea unui business plan este analiza de piata. In aceasta etapa trebuie sa aveti detalii despre piata actuala si date despre promovarea noului produs/serviciu.
Piata actuala are nevoie de o analiza a principalilor clienti. In acest sens, puteti oferi detalii despre clientii interni si externi. Completati un tabel despre vanzarile pe (principalii) clienti, grupele de produse/servicii si calculati totalul.
Nu uitati de concurenta, ea este un rival puternic in evoluta afacerii. In acest sens, detaliati putin despre principalii concurenti, mentionand produsele/serviciile oferite pietei, numele firmelor si ponderea de piata (%).
Realizati o comparatie intre pozitia produselor/serviciilor societatii voastre pe piata si cele ale concurentei. Descrie principalele avantaje si dezavantaje ale produselor/serviciilor tale cu cele oferite de concurenta.
In ceea ce priveste datele despre piata si promovarea noului produs, clientii potentiali reprezinta un punct esetial de atins. Astfel, poti descrie ce strategie de marketing ai gandit sa aplici, cum ai identificat clientii potentiali, cum vei extinde piata sau identifica noi piete, etc. In acest punct, poti atasa studii de cercetare de piata, statistici la care se face referire, precum si cereri de oferta/pre-contracte de la potentialii clienti.
La fel ca in cazul anterior, concurenta joaca un rol important. Asadra, trebuie sa mentionezi:
- concurentii potentiali
- principalele avantaje ale noilor produse/servicii oferite (pret, calitate, caracteristici noi, servicii post-vanzare)
- relatia previzibila a concurentei la aparitia de noi oferte pe piata
- desfacerea produselor (produse/grupe de produse - pondere in cifra de afacere % - forma de desfacere %)
- activitatile de promovare (publicitate, lansare oficiala, pliante, brosuri, plata in rate) - descrie care este strategia de promovare pentru lansarea produselor/serviciilor si dupa aceea estimeaza costurile anuale de promovare.
Analiza costurilor de operare
Dupa implementarea investitiei, trebuie sa atasezi in planul de afaceri analiza costurilor de operare. In acest sens, poti mentiona produsele noi - ataseaza un tabel cu fiecare produs in care sa descrii tipul de servicii/produse. Tot in aceasta structura poti adauga si procentul din total vanzari, pret vanzare.
Principalii furnizori de materii prime - descrie cum ti-ai propus sa faci aprovizionarea, cine iti asigura transportul. Poti anexa oferte de la furnizorii de materii prime principale.
Descrierea pe scurt a procesului tehnologic - descrie pe scurt procesul tehnologic si imbunatatirea adusa proiectului de investitii, daca este cazul.
Impactul asupra mediului - descrie cum poate proiectul afecta mediul si ce solutii ai gandit pentru eliminarea acestor efecte. In conditiile in care a fost elaborat, se poate atasa un studiu de impact.
Cheltuieli anuale de productie - detaliaza cheltuielile directe si indirecte anuale ale activitatii ce se va desfasura in urma implementarii proiectului la capacitate maxima.
Venituri anuale preconizate - detaliaza volumul vanzarilor anuale pentru fiecare categorie de produse/servicii oferite prin implementarea proiectului la capacitate maxima a echipamentelor.
Investitii necesare
Investitiile necesare mentionate in planul financiar ating cinci puncte.
- Descrierea investitiei propuse in contextul procesului tehnologic descris anterior - se pot anexa oferte de la principalii furnizori, precum si proiectul, autorizatiile si avizele necesare, dupa caz.
- Modelul de asigurare cu utilitati - unde va fi implementat proiectul, adresa, descrierea spatiului si cum sunt asigurate utilitatile necesare. De asemenea se poate atasa o schita de amplasare a mijloacelor fixe achizitionate.
- Gradul de realizare a investitiei - mentionati activitatea si durata de implementare
- Modificarile necesare efectuate la echipamente, cladiri existente
- Modificari operate in structura si numarul personalului angajat - prezinta numarul de posturi create, tipul postului, calificarea necesara, salariul lunar propus, inclusiv costurile referitoare la impozite si contributii sociale. Poti descrie cum intentionezi sa recrutezi personalul necesar si cum il vei instrui pentru postul respectiv, precum si ce program de pregatire gandesti in viitor si cum iti propui sa motivezi personalul. Daca este cazul, puteti atasa noua organigrama.
Proiectii financiare
Antreprenorul trebuie sa includa intr-un plan de afaceri al unei firme indicatorii economici ai situatiei trecute. Bilanturile contabile pe ultimii trei ani si pe ultimul semestru pot fi atasate. De asemenea, situatiile financiare pe ultimul trimestru ajuta la o perspectiva de ansamblu.
Planul de finantare a investitiei tine cont de creditele bancare, capitalul propriu sau de alte surse. Toate acestea sunt detaliate si completate cu suma si procent.
de
Bianca Tila Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.
Tags: plan de afacericum se construiesteimportanta planului de afaceriplanul de afaceri al unei firmestructura planului de afaceriplan de afaceri model