Unul dintre cele mai rapide si accesibile moduri de finantare este creditarea de catre asociati. Acest fapt se petrece atunci cand o firma are nevoie de lichiditati pentru a-si sustine activitatea.
In randul antreprenorilor, aceasta metoda este frecvent utilizata pentru a evita costurile si conditiile impuse de institutiile financiare.
Imprumutarea propriei firme nu este un proces simplu, deoarece implica anumite obligatii fiscale si contabile, iar nerespectarea reglementarilor poate atrage riscuri.
Conditii creditare firma de catre o persoana fizica (asociat/administrator)
Creditarea unei firme de catre o persoana fizica (asociat sau administrator) este o practica des intalnita pentru finantarea activitatii, insa trebuie respectate anumite conditii legale, fiscale si contabile.
Aceasta este o metoda utilizata atunci cand firma are nevoie de fonduri pentru acoperirea cheltuielilor curente, investitii sau alte obligatii financiare. Imprumutul se poate face fie in numerar (in limita plafoanelor legale), fie prin transfer bancar.
In ceea ce priveste suma acordata, aceasta trebuie evidentiata in contabilitate in contul 455 - Sume datorate actionarilor/asociatilor, iar returnarea acesteia se va face conform unui grafic stabilit sau in functie de disponibilitatile financiare ale firmei.
In acest sens, conditiile de creditare sunt:
-
Existenta unui contract de imprumut - Orice suma acordata firmei trebuie sa fie justificata printr-un contract de imprumut intre persoana fizica si societate. Acest document trebuie sa contina: suma imprumutata, modalitatea de restituire (termen, rate, dobanda – daca exista), dobanda aplicabila (daca este cazul), drepturile si obligatiile partilor si eventuale penalitati pentru nerespectarea obligatiilor.
-
Evidentierea imprumutului in contabilitate - Imprumutul trebuie inregistrat corect in contabilitate, in contul 455 – Sume datorate actionarilor/asociatilor. Este esential ca suma sa fie evidentiata clar si sa existe documente justificative (extrase bancare, dispozitii de plata etc.).
-
Forma de acordare a imprumutului - Imprumutul poate fi acordat fie prin transfer bancar, fie in numerar, dar trebuie respectate plafoanele legale pentru tranzactiile in numerar - maximum 50.000 lei per zi intre persoana fizica si firma, maximum 10.000 lei per zi pentru plati catre alte firme. Depasirea acestor limite poate atrage sanctiuni din partea autoritatilor fiscale.
-
Dobanda sau fara dobanda - Imprumutul poate fi acordat cu sau fara dobanda. Daca se percepe dobanda, aceasta constituie un venit impozabil pentru persoana fizica si trebuie declarata la ANAF. In cazul imprumuturilor fara dobanda, acestea trebuie sa fie justificate economic pentru a nu fi reclasificate de ANAF ca aport la capital.
-
Impactul fiscal si riscurile - Daca firma nu returneaza imprumutul la termenul stabilit, poate atrage dobanzi penalizatoare si obligatii fiscale suplimentare. Imprumuturile mari si repetate pot ridica suspiciuni din partea ANAF, care poate analiza daca este vorba despre un imprumut real sau o modalitate mascata de finantare. In caz de insolventa, sumele datorate asociatilor pot avea o prioritate mai mica in rambursare fata de alte datorii ale firmei.
Creditarea firmei de catre asociati este o solutie flexibila pentru finantarea activitatii, insa trebuie realizata corect din punct de vedere legal si contabil.
De asemenea, este important ca orice imprumut sa fie justificat economic, evidentiat in contabilitate si insotit de un contract clar.
MODEL Contract de creditare
CONTRACT DE CREDITARE (IMPRUMUT)
Incheiat astazi, .........
Intre partile:
D-na/dl ............... , cu domiciliul in ..................., posesor al CI seria .... nr. ...... eliberat de ........ la data de ............., CNP ............., denumit(a) in continuare Creditor (Imprumutator)
si
Societatea ......, inmatriculata la Registrul Comertului sub nr. J............, Cod de identificare fiscala .............., cu sediul in ..............., reprezentata legal prin ........... in calitate de administrator, denumita in continuare Debitor (Imprumutat).
De comun acord partile au convenit urmatoarele:
Art. 1. - Obiectul contractului
Obiectul contractului il reprezinta creditarea debitorului de catre creditor cu suma de ............. lei pentru efectuarea platilor necesare desfasurarii activitatii curente a beneficiarului.
Creditarea se poate face in numerar sau prin transfer bancar, in mai multe transe, in functie de nevoile debitorului.
Suma creditata (imprumutata) poate fi suplimentata prin act aditional semnat de ambele parti.
Art. 2. - Pretul contractului
Creditarea se realizeaza fara perceperea vreunei dobanzi (cu titlu gratuit).
Art. 3. - Obligatiile partilor
3.1. Obligatiile creditorului:
- sa crediteze societatea atunci cand disponibilitatile financiare din casieria societatii este insuficient pentru acoperirea platilor curente;
3.2. Obligatiile debitorului
- sa elibereze creditorului documente justificative pentru sumele primite in numerar;
- sa restituie creditorului sumele primite pe masura ce disponibilitatile financiare ii permit acest lucru si sa indice in documentele de plata ca sumele restituite sunt in contul creditului primit;
- sa puna la dispozitia creditorului, la cererea acestuia, situatia sumelor primite si restituite, cu evidentierea explicita a soldului ramas de restituit.
Art. 4. - Durata contractului
4.1.Contractul se incheie pe o durata de ......... ani.
4.2. In situatia in care creditul primit nu este restituit integral pana la expirarea duratei contractului, aceasta poate fi prelungita de parti prin act aditional.
Prezentul contract a fost incheiat in 2 exemplare originale, cate un exemplar pentru fiecare parte contractanta si intra in vigoare astazi, la data semnarii lui de catre ambele parti.
Creditor,
Dna/Dl ..............
Debitor,
Societatea .................
Administrator ............
Vezi
Documentul poate fi descarcat si in format PDF»
Contractul de imprumut vs contractul de creditare
Cele doua notiuni sunt echivalente, iar utilizarea frecventa a termenului "creditare societate" pentru finantarea unei persoane juridice de catre asociati nu exclude faptul ca imprumuturile obtinute de la banci sau alte entitati nebancare reprezinta, in esenta, tot credite.
Indiferent daca este folosit termenul "credit" sau "imprumut", scopul contractului ramane acelasi: finantarea activitatii companiei, indiferent de sursa creditorului - fie ca este asociat, banca sau alta entitate financiara.
Pentru a intelege mai bine propun interpretarea unei spete.
Societatea a primit un imprumut de la asociatul majoritar (90%) pe o perioada de 19 luni, conform unui contract de creditare. Din punct de vedere legal si contabil, acest imprumut trebuie tratat cu respectarea urmatoarelor aspecte:
Conditii esentiale pentru imprumut sunt:
-
Contract scris - Este necesar un contract care sa prevada clar suma imprumutata, perioada, dobanda (daca exista) si conditiile de rambursare.
-
Justificarea fluxului de numerar - Imprumutul trebuie sustinut de documente justificative precum extras bancar sau dispozitie de incasare (pentru numerar).
-
Respectarea plafoanelor de numerar - In cazul incasarilor sau restituirilor in numerar, nu se pot depasi 10.000 lei/zi intre firma si persoana fizica (Legea 70/2015).
-
Imprumut in valuta - Este permis conform Regulamentului BNR 4/2005, cu conditia existentei unui acord scris intre parti privind moneda in care se va face restituirea.
Inregistrarea imprumutului primit de la asociat se face dupa cum urmeaza:
Daca imprumutul este primit in lei:
-
Debit (D): 5311 (Casa) / 5121 (Cont bancar in lei)
-
Credit (C): 4551 (Sume datorate actionarilor/asociatilor)
-
Inregistrare contabila: 5311 / 5121 = 4551 (suma imprumutata)
Daca imprumutul este primit in valuta:
-
Debit (D): 5314 (Casa in valuta) / 5124 (Cont bancar in valuta)
-
Credit (C): 4551 (Sume datorate actionarilor/asociatilor)
-
Inregistrare contabila: 5314 / 5124 = 4551 (suma in valuta *curs BNR la data tranzactiei)
Inregistrarea dobanzii aferente imprumutului se face dupa cum urmeaza:
Daca imprumutul este cu dobanda, aceasta trebuie calculata lunar si inregistrata ca o cheltuiala financiara.
-
Debit (D): 666 (Cheltuieli cu dobanzile)
-
Credit (C): 4551 (Sume datorate actionarilor/asociatilor)
-
Inregistrare contabila: 666 = 4551 (valoarea dobanzii lunare stabilite prin contract)
Dobanda platita catre asociat este considerata venit impozabil si trebuie declarata la ANAF. Asociatul va plati impozit pe venit de 10% si CASS daca veniturile cumulate depasesc 6 salarii minime brute pe economie. Daca imprumutul este fara dobanda, trebuie sa existe justificare economica, altfel ANAF il poate reclasifica drept aport la capital. Imprumuturile foarte mari si frecvente pot fi analizate de ANAF, care poate considera ca firma este subfinantata si poate cere justificari privind sursa fondurilor.
Imprumutul acordat de asociatul majoritar trebuie sa fie documentat printr-un contract scris, inregistrat in contabilitate si gestionat corect fiscal. In cazul in care exista dobanda, aceasta trebuie evidentiata si impozitata. Restituirea imprumutului trebuie sa respecte plafoanele legale pentru numerar si sa fie justificata prin documente contabile corespunzatoare.