Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obiective SMART. Ce sunt, cum te ajuta in afaceri si exemple concrete

de Bianca Tila 31 Mai. 2024 257
Obiective SMART. Ce sunt, cum te ajuta in afaceri si exemple concrete
67% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
35% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
47% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Conceptul SMART inglobeaza mai multe cercetari de-a lungul timpului. Peter Drucker popularizeaza ideea de management prin obietive (MBO), iar mai tarziu, in 1981, George T. Doran asociaza termenul de smart cu conceptul MBO.

In managementul proiectelor, managementul resurselor umane si in dezvoltarea personala, obiectivele SMART sunt esentiale. Desi cele trei domenii de mai sus desfasoara activitati diferite, acestea au in comun setarea obiectivelor specifice. Mai exact, obiectivele SMART servesc drept punct de reper in pregatirea si rezolvarea task-urilor.
 

Ce sunt obiectivele SMART si cum te ajuta in afaceri

 
Echipele au nevoie de obiective clare pentru a lucra eficient, iar adoptarea obiectivelor SMART este modalitatea ideala. Obiectivele SMART sunt usor de utilizat de catre oricine, oriunde, fara a fi nevoie de instrumente specializate sau complicate.
 
Cu alte cuvinte, obiectivele SMART sunt puncte pe care vrei sa le atingi, puncte care te ajuta in dezvoltarea profesionala sau personala. De asemenea, acestea au locul lor pe raftul afacerilor, unde seteaza deadline-uri sau cresteri in functie de nevoile firmei.
 
Obiectivele SMART reprezinta o modalitatea eficienta de atingere a dorintelor/nevoilor. In conditiile in care un obiectiv respecta toate caracteristicile, acesta poate fi considerat SMART si teoretic, ar trebui sa il ajungi.

Planul de afacere este o parte esentiala a businessului. Gasesti in ghidurile noastre informatii complete pentru un start in afaceri plin de succes...click AICI pentru detalii si comenzi<<
 
In ceea ce priveste vanzarile, obiectivele SMART ofera un alt punct de a primi lucrurile. Daca intentionezi sa faci 100 de noi clienti in urmatorul an, obiectivul este:
 
- specific - 100 de clienti noi
 
- masurabil - vei sti cand l-ai atins sau nu
 
- accesibil - in functie de capacitatea de a aduce clienti noi in magazin/site
 
- realist - in functie de scopul afacerii tale
 
- in timp - urmatorul an
 
Elementele ce compun obiectivele SMART trebuie urmate in totalitate pentru a te asigura ca parcursul tau este eficient. Multi iau in calcul doar relevanta obiectivului si uita de timp, de exemplu, o componenta vitala in atingerea scopului.


 

Ce inseamna acronimul SMART

 
Poate va intrebati ce inseamna SMART si de unde provine acest acronim. SMART defineste criterii importante pentru stabilirea scopurilor si obiectivelor ideale pentru a gestionarea personalului sau companiei.
 
Potrivit lui Jean-Claude Gagne, business advisor, "Obiectivele SMART ajuta la determinarea directiei si ajuta la comunicarea corespunzatoare in echipa".
 
Precum am spus mai sus, SMART este un acronim si se defineste astfel:
 

S - specific

 
La acest pas, toate amanuntele trebuie organizate si gestionate, fiecare membru trebuie sa stie ce are de facut. De asemenea, obiectivul trebuie sa fie unul simplu, clar si precis. Pentru a realiza un obiectiv cat mai specific puteti sa va ghidati dupa urmatoarele intrebari:
 
- Ce vreau sa realizez?
 
- Cine este implicat?
 
- Obiectivul poate fi impartit in mai multe etape?
 
- Poate fi utilizat un singur criteriu de masurare pentru a confirma ca obiectivul este atins?
 
- Obiectivul este prezentat clar, astfel incat toate partile il pot intelege?
 
- Ce resurse sau limite sunt implicate?
 
Obiectivele vag stabilite duc la o directie gresita. Mai exact, obiectivele unei firme nu pot fi "cresterea vanzarilor fata de anul trecut" sau "sa facem vanzari mai mari decat acum doi ani", acestea trebuie fixate. O tinta bine stabilita este cresterea cifrei de afaceri cu 10%, de exemplu.
 
De asemenea, afirmatia trebuie sa fie una pozitiva pentru a elimina orice ambiguitate.
 

M - masurabil

 
Obiectivul trebuie sa explice rezultatele asteptate, precum date cantitative, calitative, costuri, etc. Aceasta etapa descrie pragul care se vrea atins, precum si valoarea masuratorii care trebuie atinsa sau linia care trebuie depasita pentru concluzioarea obiectivului. Pentru determinarea acestui obiectiv, puteti sa va ajutati de urmatoarele:
 
- Cat costa?
 
- Cat de mult?
 
- La ce valoare se poate considera finalizat?
 
Pentru evaluarea rezultatului, obiectivul trebuie elaborat in directia masurabilitatii. De asemenea, acest pas subliniaza indicatorul de progres - pentru performantele care isi propun cresterea vanzarilor.
 
Pe de alta parte, caracteristicile calitative sunt dificil de cuantificat - exercitiul cost in redefinirea tintelor pentru a fi posibila masurarea rezultatului. In spatele acestui obiectiv se afla dezvoltarea unor indici de monitorizare care vor face posibila observarea in timp si pas cu pas a progresului.
 

A - accesibil

 
Un obiectiv trebuie sa fie provocator, dar si realizabil cu capacitatile si resursele disponibile. In cazul micilor firme, mereu apar obiective greu de atins. Dincolo de impactul negativ asupra unui potential investitor, situatia poate demotiva intreaga echipa.
 
Pe de alta parte, un obiectiv prea usor de atins ii va face pe angajati sa nu se implice complet in dezvoltarea firmei. Arta managementului este de a gasi echilibrul in marea de probleme. Obiectivul trebuie sa fie o sursa de motivatie, astfel incat oamenii sa fie tentati de provocarile aparute. Un obiectiv ambitios raspunde la urmatoarele intrebari:
 
- Cum pot atinge acest obiectiv?
 
- Cat de realist este obiectivul stabilit?
 
In elaborarea obiectivului trebuie sa va fixati pe ideea de realizabil si accesibil. Acesti termeni sunt folositi impreuna adesea, deoarece compun elemente comune precum fezabilitatea. Practic, acest punct inseamna ca trebuie sa gasesti un obiectiv suficient de provocator pentru a-ti motiva echipa, dar si accesibil pentru a nu te pune in situatia de a da gres.
 

R - realist

 
Relevanta obiectivelor este vitala in realizarea planului. Pe langa analizarea punctelor mentionate mai sus, aici trebuie sa luam in calcul componenta financiara, dar si sprijinul si asistenta organizatiei. Un obiectiv este realist daca raspunde la:
 
- Merita obiectivul elaborat?
 
- Este momentul potrivit pentru a lucra la acest obiectiv?
 
- Ce nevoi indeplineste?
 
- Initiativa este condusa de persoana potrivita?
 
- Se aliniaza cu tendintele sociale sau economice actuale?
 
Realizarea tintei trebuie sa contribuie la impactul vizat de afacere. In ceea ce priveste obiectivele, acestea trebuie sa fie conforme cu directia strategica. Pentru a fi realist, obiectivul trebuie sa contribuie la atingerea unui punct mai mare. Relevanta se evalueaza in raport cu obiectivul/punctul general.
 

T - timp

 
Fara deadline, obiectivul nu exista. Fiecare obiectiv are nevoie de o data limita pentru a analiza niste date concrete. Aceasta caracteristica ajuta la prevenirea situatiei in care sarcinile zilnice sa capete prioritate fata de obiectivele pe termen lung. Pentru a construi un obiectiv legat de timp, acesta trebuie sa ia in calcul urmatoarele:
 
- Cand?
 
- Ce pot face in sase luni de acum?
 
- Ce pot face in sase saptamani de acum?
 
- Ce pot face azi?
 
Jean-Claude Gagne este de parere ca "daca cer cuiva sa faca ceva rapid, pentru acea persoana poate insemna pana la sfarsitul zilei, cand de fapt ma refer in urmatoarele 30 de minute".
 
In acest sens, obiectivele SMART ajuta la evitarea neintelegeilor.
 

Cum pot fi folosite obiectivele SMART intr-un business

 
Obiectivele SMART pot fi folosite intr-un plan de actiuni, prin prioritizarea pietelor pe care sa le dezvoltati. Daca managerul are o viziune care implica o parte teritoriala, trebuie sa verificati daca acesta ar fi un curs strategic de actiune. Mai exact, acest pas este definit prin efectuarea unei cercetari de piata care poate fi transformata intr-un obiectiv SMART.

Daca si tu vrei sa iti deschizi o afacere, gasesti in ghidurile noastre informatii complete pentru un start in afaceri plin de succes...click AICI pentru detalii si comenzi<<
 
In acest fel echipa va efectua o cercetare de piata pentru respectivul teritoriu. In urma studiului, rezultatele trebuie sa arate daca este realist sa se ia in considerare incercarea de a incasa cel putin 5% din cotele de piata analizate. O parte din echipa va fi nevoita sa elaboreze o cercetare de marketing, urmata de alinierea rezultatelor cu obiectivele companiei. Cercetarea are la dispozitie termen de doua luni.
 
De asemenea, la demararea unui plan de afaceri se pot utiliza obiective SMART pentru eficientizare. In plus, puteti folsi aceasta metoda si la extinderea unui alt proiect. Sa presupunem ca afacerea voastra are prima comanda de livrat la 1 decembrie. Pana la acest moment, va trebui sa aveti utilajele necesare, sa angajati personal, sa incepeti testarea pentru a livra la timp prima comanda. Cel mai bun mod de a planifica lucrurile este de a va lua un timp de cateva zile sau saptamani in plus inainte de data livrarii. In acest fel, puteti face fata oricaror intarzieri care ar putea aparea.
 
In afaceri, obiectivele SMART nu usureaza parcursul tintelor de atins, ci face mai usor de vizualizat ceea ce este de facut, ce esecuri apar si impactul pe care acestea il au asupra altor actiuni.

Obiective SMART resurse umane - exemple

 
Managerii de resurse umane pot folosi aceasta tehnica in special pentru evaluarile performantei personalului. In acest sens, puteti cere echipei de vanzari sa-si mareasca gradul de satisfactie a clientilor de la 77% la 82%. Urmarind fiecare angajat din echipa, puteti evalua daca va indreptati spre atingerea obiectivului. Insa, daca acesta nu este indeplinit, trebuie sa va uitati la ce anume afecteaza satisfactia clientilor. In acest caz, managerul trebuie sa corecteze situatia.
 
Potrivit lui Gagne, lista obiectivelor care trebuie atinse tinde sa fie mai scurta atunci cand lucrezi cu metoda SMART. "Facandu-ti timp pentru a defini in mod clar fiecare obiectiv, rareori stabilesti mai mult de doua sau trei dintre ele si este mai mult decat suficient".
 
In conditiile in care setati prea multe, acestea ar putea fi uitate. Un obiectiv include mai multe actiuni si trebuie sa fii constient de cantitatea de munca implicata pentru echipa.
 

Ce sa faci si ce sa NU faci cand setezi obiective SMART

 

Ce sa FACI

 
- Fii specific in stabilirea obiectivelor
 
- Include echipa in obiectivele companiei
 
- Stabileste obiective care sa provoace limitele echipei
 
- Selectati obiective relevante pentru planificarea strategica
 
- Stabileste un interval de timp pentru obiectivele tale
 
- Fii flexibil si pregatit sa ajustezi obiectivele atunci cand este necesar

Daca si tu vrei sa iti deschizi o afacere, gasesti in ghidurile noastre informatii complete pentru un start in afaceri plin de succes...click AICI pentru detalii si comenzi<<
 

Ce sa NU FACI

 
- Nu permiteti un obicei vag sa stabileasca obiectivele
 
- Nu stabiliti obiective la nivel de echipa sau companie separat
 
- Nu setati obiective nerealizabile, acestea vor conduce la frustrarea echipei
 
- Nu urmariti obiective irelevante care pot distrage atentia companiei
 
- Nu te astepta la perfectiune
 
- Nu pierdeti din vedere imaginea de ansamblu in stabilirea obiectivelor
 

Exemple de obiective SMART

 
In lista de obiective SMART intr-o afacere trebuie sa respectam ceea ce ne impunem. Mai exact, atunci cand demaram o noua afacere trebuie sa avem in vedere crearea unui plan de marketing.
 
In acest sens, elaborarea unui plan de marketing poate fi pus pe lista obiectivelor SMART de bifat.
 

Obiective de marketing - exemplu

 
Specific - planul de marketing trebuie sa aiba o schema exacta, pentru a putea acoperi temele importante
 
Masurabil - in fiecare saptamana, timp de o luna, se vor finaliza 25% din detaliile planului
 
Accesibil - termenul de o luna este suficient pentru a face toate cercetarile de piata si analizele companiei necesare
 
Realist - fara aceasta componenta (planul de marketing) afacerea nu ar putea evolua
 
Timp - termenul limita este o luna
 

Obiective SMART in educatie

 
In cazul in care sunteti in cautare de exemple de obiective SMART in educatie, va las mai jos cateva sugestii.
 
In conditiile in care doriti o alta directie a carierei voastre, puteti apela usor la obiectele SMART. Acestea va vor pune ideile in ordine si va vor ajuta sa treceti peste fiecare deadline cu succes. Sa luam exemplul in care vreti sa scrieri o carte. Obiectivul SMART este de a va impune ca expert, prin cartea pe care o incepeti. Puteti scrie o carte de 150 de pagini, un capitol pe luna sau 3-5 pagini pe saptamana. In acest fel, cartea se va finaliza peste 10 luni si va ramane sa cautati un editor.
 
Specific - o carte de 150 de pagini
 
Masurabil - un capitol pe luna sau 3-5 pagini pe saptamana
 
Accesibil - prima etapa este manuscrisul, iar a doua cautarea unui editor
 
Realist - scrierea unei carti pe un anumit domeniu te claseaza ca expert
 
Timp - manuscrisul are termen limita de 10 luni
 
Astfel de exemple pot fi folosite si pentru dezvoltarea personala. Obiectivele SMART nu au limita si nu te conditioneaza din a le folosi in orice sector ai nevoie.
 

Obiective SMART de dezvoltare profesionala - exemple

 
Cresterea traficului pe site cu 25% poate fi un obiectiv SMART pentru o persoana care vrea sa creasca profesional. Mediul online este o componenta esentiala in dezvoltarea afacerilor, mai ales daca sunteti PFA.
 
Cresterea traficului pe site va ajuta in cresterea vanzarilor sau in cresterea numarului de colaboratori, daca sunteti bloggeri, de exemplu. In acest sens, analiza SMART arata in felul urmator:
 
Specific - cresterea numarului de vizitatori pe site cu 25%

Planul de afacere este o parte esentiala a businessului. Gasesti in ghidurile noastre informatii complete pentru un start in afaceri plin de succes...click AICI pentru detalii si comenzi<<
 
Masurabil - cresterea numarului de vizitatori de la 100.000 la 125.000
 
Accesibil - colaborarea cu o echipa de marketing pentru cresterea vizbilitatii si traficului pe site sau cursuri de marketing pentru a aprofunda acest aspect
 
Realist - daca traficul creste, vanzarile si acoperirea sunt mai mari
 
Timp - 1 an
 


Bianca Tila de Bianca Tila
Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.

Tags: obiective smartobiective smart afacerice sa facice sa nu faci

Urmareste-ne pe Google News


Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024








SUCCES in AFACERI


Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
Descarca Gratuit
"Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim"
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]