de Florin Amariei
06 Mai. 2020
1613
Industria alcoolului (bere si spirtoase) este tematoare de criza care va urma desi consumul se afla intr-un trend crescator.
Atunci cand Lionel Platteuw isi facea planuri cum va face fata carantinei impuse in Belgia din cauza coronavirusului a vrut sa fie sigur ca nu ii lipseste alcoolul, transmite Reuters.
"Prima mea ingrijorare a fost ca nu avem suficienta bere si vin. Eram preocupat si de hartie igienica dar nu vroiam sa fiu blocat in casa fara alcool", spune acest consultant din Bruxelles.
Cresterea vanzarilor de bere si bauturi spirtoase la magazine sugereaza ca bautori din intreaga lume au adoptat o atitudine similara.
Vanzarile la magazinele care comercializeaza bauturi spirtoase in Marea Britanie au crescut cu o treime in luna martie, in timp ce vanzarile de alcool la magazinele americane s-au majorat cu peste 50% in saptamana care a urmat dupa introducerea starii de urgenta nationala.
Insa cu toate acestea, industria bauturilor nu desface inca sampania.
Cresterea vanzarilor de bere si bauturi spirtoase la magazine a coincis cu inchiderea barurilor, cluburilor si restaurantelor. Si chiar daca statele incep sa relaxeze restrictiile, aceste localuri ar urma sa fie printre ultimele care vor fi redeschise. De asemenea, producatorii de bauturi alcoolice se confrunta cu probleme cu aprovizionarea si, in unele cazuri, chiar cu interdictii deoarece autoritatile se tem ca un consum excesiv de alcool ar afecta eforturile de pastrare a distantei sociale. In plus, criza economica globala va afecta si cheltuieile consumatorilor, astfel ca bautorii vor migra de la marcile premium spre alternativele mai ieftine.
Potrivit analistilor, consumul de bauturi la baruri si restaurante este responsabil pentru aproximativ 20% din vanzarile de bauturi spirtoase si 25% din vanzarile de bere, astfel ca vanzarile la magazine ar trebui sa creasca cu 25-30% pentru a compensa inchiderea barurilor si restaurantelor. Insa semnalele arata ca vanzarile in magazine incep sa incetineasca. Potrivit firmei de cercetare Nielsen, vanzarile de alcool la magazine au crescut cu un sfert la inceputul lunii martie dar ritmul de crestere a incetinit la 16% in ultima saptamana din aprilie.
In Europa, barurile sunt responsabile pentru o proportie mai mare din vanzarile de alcool, proportie care in Spania ajunge la 60%. De asemenea, in multe tari in curs de dezvoltare, inclusiv China si Brazilia, cel putin din jumatate din consumul de alcool se face in baruri.
Cees 't Hart, director general la producatorul danez de bere Carlsberg, a declarat pentru Reuters ca vanzarile in sistem de retail in Europa au inceput deja sa revina la normal dupa achizitiile initiale determinate de panica.
Rivalul olandez Heineken a constatat ca si alcoolul cumparat in magazine este destinat sa fie consumat la evenimente in grup, care acum sunt interzise. "Consumul de bere are legatura cu ocaziile sociale iar aceste ocazii pentru consum acum au disparut" a declarat luna trecuta directorul general de la Heineken, Jean-Francois van Boxmeer, dupa ce a dezvaluit ca in luna martie volumul vanzarilor de bere a scazut cu o treime in Italia si cu un sfert in Spania.
Carantina a creat si alte probleme pentru producatori de bauturi. Ei au fost nevoiti sa isi suspende productia in tari precum China, India, Malaezia si Mexic, unde saptamana trecuta stocurile de bere erau la 10%. In plus, restrictiile de calatorie au inchis magazinele duty-free, un alt motiv de ingrijorare pentru producatorii de spirtoase. In aceste conditii, grupul Pernod Ricard, producatorul marcii de votca Absolut si al de whiskey Jameson, se asteapta la o scadere de 80% a vanzarilor in magazinele de tip 'travel retail' in perioada februarie-iunie.
Pe masura ce restrictiile sunt relaxate, nu este clar cat de rapid vor reveni consumatorii de alcool la vechile lor obiceiuri.
de
Florin AmarieiPasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.
Tags: industria alcooluluicrizaconsum