Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Drepturile consumatorilor in comertul online

de Marian Curelaru 28 Apr. 2014 2999
37% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
46% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
29% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Romania va trebui sa urgenteze transpunerea in legislatia nationala a Directivei 2011/83/UE privind drepturile consumatorilor in comertul online. Depasirea termenului limita pentru aceasta obligatie (13 decembrie 2013) antreneaza Romania in faza precontencioasa la Curtea Europeana de Justitie, informeaza site-ul Euractiv.

Noua directiva privind drepturile consumatorilor actualizeaza si cumuleaza prevederile a doua directive referitoare la contractele incheiate in afara spatiilor comerciale si la contractele incheiate la distanta si introduce prevederi referitoare la alte tipuri de contracte, diferite de cele doua anterior mentionate.
 
In decembrie 2012, Agentia Nationala pentru Protectia Consumatorilor, institutia publica responsabila de implementarea masurilor cuprinse in Directiva 2011/83/UE, a facut publica o propunere legislativa in acest sens, dar pana in prezent nu a fost depasita faza de proiect.
Proiectul de act normativ pentru transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei vizeaza orice contract incheiat intre un profesionist si un consumator persoana fizica si reglementeaza informatiile ce trebuie oferite consumatorilor in stadiul precontractual, atat in cazul contractelor negociate in afara spatiilor comerciale si al contractelor la distanta, cat si in cazul altor contracte decat cele mentionate.
 
Dintre noutatile aduse de proiectul legislativ, Euractiv mentioneaza, intre altele, introducerea unui termen unic de 14 zile de retragere din contractele incheiate la distanta sau negociate in afara spatiilor comerciale, introducerea unui formular tipizat de retragere, armonizat, care sa poata fi utilizat de consumatori pentru a simplifica procesul de retragere si a aduce securitate juridica si armonizarea normelor referitoare la momentul in care ar trebui sa se efectueze livrarea.
 
Se prevede, de asemenea, interdictia pentru comercianti de a percepe de la consumatori comisioane care depasesc costul suportat pentru utilizarea unui anumit mijloc de plata, precum si scutirea consumatorului de obligatia de plata in legatura cu bunurile sau serviciile nesolicitate.
Pentru redarea corecta a spiritului directivei europene, actul normativ utilizeaza o terminologie diferita fata de cea deja consacrata.
 
Astfel, este utilizata sintagma "drept de retragere", iar nu cea de "denuntare unilaterala a contractului", deoarece dreptul de a se retrage ca beneficiu suplimentar acordat consumatorului nu are aceeasi semnificatie juridica cu dreptul de a denunta unilateral contractul.
 
De asemenea, este utilizata sintagma "drept de incetare", iar nu aceea de "drept de reziliere", deoarece rezilierea presupune neindeplinirea obligatiilor de catre una din parti, or nu acesta este spiritul directivei. Conform directivei, contractul poate, in conditiile stipulate de directiva europeana si, implicit, si de proiect, inceta chiar daca obligatiile au fost respectate de catre parti.
In locul notiunii de "comerciant" se utilizeaza notiunea de "profesionist" avand in vedere modificarile aduse in aceasta privinta de prevederile Codului Civil.
 
Odata cu aparitia acestei legi se vor abroga Ordonanta Guvernului nr. 106/1999 privind contractele incheiate in afara spatiilor comerciale si Ordonanta Guvernului nr. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanta.
 


Tags: comert onlinedrepturile consumatorilorlegislatie europeanadirectiva 2011/83/ue

Urmareste-ne pe Google News

Articole conexe

Piata de comert online din Romania, peste 7 miliarde de euro in 2020

de Florin Amariei
01 Mar 2021
Conform datelor furnizate de un procesator de plati din tara noastra, piata de comert online (e-commerce) din Romania a trecut de pragul de 7...

PayU a lansat campania de comert online

de Marian Curelaru
15 Mai 2014
PayU, cel mai mare procesator de plati online din Romania, a lansat miercuri campania "e-Romaneste", un proiect de comunicare si educatie destinat...

Proiect de lege privind drepturile consumatorilor in comertul online

de Marian Curelaru
05 Mai 2014
Consumatorii vor avea un termen unic de 14 zile in care sa se retraga din contractele incheiate la distanta sau negociate in afara spatiilor...

O companie din Timisoara ofera 155.000 de euro pentru o platforma de comert online

de Ilinca Dobrescu
04 Apr 2014
ETA2U Timisoara, integrator de solutii IT din regiunea centrala si de vest a Romaniei investeste in dezvoltarea si optimizarea activilitatilor. In...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024








SUCCES in AFACERI


Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Descarca Gratuit
"Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim"
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]