Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INTERZICEREA tarifului dinamic de la Uber si Bolt - recomandarea Consilului Concurentei

de Bianca Tila 05 Mai. 2022 315
INTERZICEREA tarifului dinamic de la Uber si Bolt - recomandarea Consilului Concurentei
5 din 1 vot
RATING UTILIZATORI
59% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
38% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
41% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

In piata principalilor jucatori unde sunt companii precum Uber, Bolt sau Free Now se recomanda interzicerea tarifului dinamic. Consiliul Concurentei doreste ca autoritatile legiuitoare din Romania sa ia masuri in domeniul transportului alternativ practicat prin aplicatii de transport in sistem ride-hailing.

Consiliul Concurentei a publicat o serie de propuneri si recomandari pentru "protejarea consumatorului de potentiale probleme ce pot aparea in contextul utilizarii serviciilor de ride-hailing". Principalele aspecte au fost analizate in cadrul unei anchete sectoriale privind transportul alternativ de persoane. Acestea sunt:
 
- transparenta tarifelor
- algoritmii de pret
- solutii de mobilitate urbana 
- lansarea unui cadru de dezbatere privind independenta soferilor
 
Mai jos puteti citi recomandarile Consiliului Concurentei.
 
- Avand in vedere ca tariful final al unei curse este format din doua componente, tariful standard si o componenta dinamica (un multiplicator determinat pe baza mai multor factori), Consiliul Concurentei recomanda ca toti utilizatorii aplicatiei (fie ca sunt soferi sau pasageri) sa fie notificati prin aplicatie si alte mijloace electronice referitor la orice modificare a tarifului (standard) – pret/km.
 
- Practica tarifelor standard diferentiate pe anumite intervale orare considerate „de varf” poate reprezenta un comportament netransparent si potential inselator pentru pasageri. Ca urmare, autoritatea de concurenta recomanda interzicerea acestui tip de comportament, multiplicatorul de tarif (care reflecta caracterul dinamic al tarifelor) reflectand eficient si transparent variatia tarifului in functie de conditiile existente la un anumit moment.
 
- In privinta modului de afisare a tarifului in cadrul aplicatiei, pasagerii ar trebui sa aiba acces la anumite informatii esentiale, care sa le permita sa ia decizii informate (ex. nivelul multiplicatorului de pret).
 
- Consiliul Concurentei mai propune ca si clientilor sa le fie pusa la dispozitie o interfata (principala sau optionala) cu marcarea zonelor de tarif dinamic, cum este cea pusa la dispozitie conducatorilor auto.
 
- O alta recomandare se refera la schimbarea politicii privind anularea curselor de catre soferi, la ora actuala existand o asimetrie de tratament din partea operatorilor platformelor fata de soferi, respectiv pasageri. Astfel, soferii pot anula gratuit cursele, comparativ cu pasagerii care sunt taxati pentru anularea curselor. Aceasta poate conduce la situatii inconfortabile pentru pasageri (ex. cresterea nejustificata a timpului de asteptare, imposibilitatea de a gasi o cursa in anumite conditii date etc.).
 
- Pentru a imbunatati serviciile de transport de persoane, autoritatea de concurenta recomanda implementarea unei solutii de mobilitate urbana (incluzand si o aplicatie mobila), care sa integreze, pe langa serviciile de taxi si cele de transport alternativ, si alte optiuni de transport urban. Aplicatia ar putea oferi si optiuni de plata pentru unele tipuri de servicii gestionate direct/indirect de autoritati (ex. transportul public de suprafata, transportul subteran si chiar transportul feroviar – la nivel national). Implementarea unei astfel de aplicatii necesita o abordare unitara la nivel national.
 
- In contextul tendintei tot mai multor state europene de a reglementa statutul soferilor ca angajati, autoritatea de concurenta propune alegerea unei solutii care sa nu altereze modelul de afaceri specific serviciilor de transport alternativ si care sa nu inhibe motivatia operatorilor de platforme de a concura in mod real. Astfel, Consiliul Concurentei propune lansarea unui cadru de dezbatere privind statutul soferilor activi in transportul alternativ, avand in vedere ca protejarea independentei soferilor este esentiala pentru o buna functionare a pietei.
 
- In ceea ce priveste segmentul serviciilor de taxi, in general, politica autoritatilor locale privind numarul de autorizatii de taxi eliberate nu s-a schimbat, cu toate ca numarul soferilor de ride-hailing a crescut. In acelasi timp, o mare parte dintre soferii de taxi au inceput sa utilizeze aplicatii integratoare (precum Free Now sau Star Taxi) pentru a isi oferi serviciile. Ca urmare, Consiliul Concurentei recomanda reevaluarea mentinerii reglementarilor care limiteaza, in mod artificial, nivelul de concurenta intre serviciile de taxi si cele de transport alternativ, de exemplu statutul de serviciu public al serviciilor de taxi, limitarea numarului de autorizatii, tariful reglementat si obligativitatea taximetristilor de a colabora cu un dispecerat si de a plati tariful aferent acestui serviciu.
 
- Din analiza modelelor de afaceri ale principalelor platforme active pe piata din Romania, se constata ca toti operatorii de transport alternativ sunt localizati, in realitate, in afara tarii, avand o prezenta globala. In cazul Uber si Bolt, contravaloarea curselor este incasata direct de companiile din afara tarii (Olanda, in cazul Uber, respectiv Estonia, in cazul Bolt), in timp ce entitatile de la nivel national au atributii si drepturi limitate, incasand contravaloarea unor servicii (ex. pentru servicii de marketing) prestate catre companiile din grup, din afara tarii. Ca urmare, autoritatea de concurenta considera ca modul de functionare al operatorilor de transport alternativ trebuie mai bine definit in cadrul reglementarilor, in conditii de transparenta si legalitate (inclusiv in ceea ce priveste conformarea la normele fiscale).
 
Uber, Bolt si Free Now au aparut ca alternativa la serviciile traditionale de tip taxi. Utilizarea platformei digitale, modalitatile de comanda si plata, dinamica de tip "peer-to-peer", tariful dinamic stabilit de algoritmi in functie de conditiile pietei, si sistemul de review sunt cateva diferente majore intre cele doua servicii de transport.
 
Segmentul de servicii alternative este acoperit de Uber, Bolt si Free Now, potrivit Consiliului Concurentei. Cele trei companii sunt prezente in 18 orase din Romania, unde 90% acopera Uber si Bolt din cursele efectuate. De asemenea, acestea practica niveluri apropiate de tarife.
 
Serviciile de acest gen au inregistrat in ultimii ani cresteri de la trimestrul la trimestru. In anul 2020, pe fondul pandemiei, companiile au cunoscut o scadere, insa incepand cu 2021 piata si-a revenit, acumuland 11 milioane de curse in trimestrul II. Comparativ, in trimestrul II al anului 2019 companiile au acumulat 6 milioane de curse efectuate. La finalul anului 2021 erau autorizati 25.961 de soferi pentru transport de persoane in acest sistem, conform datelor Consiliului Concurentei.



Tags: boltuberfree nowtarif dinamicconsiliul concurentei

Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 5 - 1 vot.


Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Profit MAXIM cu investitie MINIMA. TOP 6 afaceri pentru 2022
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Profit MAXIM cu investitie MINIMA. TOP 6 afaceri pentru 2022

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Profit MAXIM cu investitie MINIMA. TOP 6 afaceri pentru 2022
Profit MAXIM cu investitie MINIMA. TOP 6 afaceri pentru 2022
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2022







 
[x]