de Marian Curelaru
23 Apr. 2014
2715
Conform unui sondaj intre cumparatorii pe internet, derulat in 2011 de consultantul in politici de consum - Civic Consulting, "cea mai mare ingrijorare a respondentilor este ca returnarea unui produs si primirea inapoi a banilor nu sunt usor de realizat".
Pentru a solutiona aceasta problema, institutiile UE au decis sa extinda la 14 zile calendaristice perioada in care consumatorii se pot retrage dintr-un contract de vanzare.
Perioada existenta este de sapte zile, incepand din ziua vanzarii. Noua perioada pentru o posibila retragere incepe, in schimb, in momentul in care bunurile sunt livrate.
Aceste masuri au fost aprobate in ciuda ingrijorarilor ridicate de posibile abuzuri din partea clientilor. Va fi chiar mai usor pentru o adolescenta sa comande o rochie online, sa o poarte in weekend la o petrecere si sa o returneze apoi, gratis, magazinului, explica un expert in comert online.
Unii retaileri online se plang ca jumatate din produsele vandute sunt returnate de clienti. Mai mult, costul pentru returnarea bunurilor poate ajunge si la 13 euro per articol, au aratat anumite studii in domeniu.
Totusi, in avantul de a impulsiona comertul online, noile reguli tin cont in mica masura de ingrijorarile comerciantilor si, de asemenea, impun un termen de doua saptamani pentru rambursarea fondurilor catre clientii nemultumiti.
Conform noilor prevederi, comerciantii sunt obligati sa dezvaluie costul total al produsului sau serviciului, precum si orice alte taxe suplimentare. Prea des, consumatorii si-au gasit facturile mai ridicate decat preturile vazute online.
Acest efort de a imbunatati transparenta implica, de asemenea, taxele suplimentare implicate prin platile cu cartile de credit, care nu vor mai fi permise de acum incolo.
In plus, noua directiva interzice casutele preselectate, cand este vorba despre servicii suplimentare, care au obligat, pana acum, cumparatorii sa le deselecteze sau, altfel, sa riste cumpararea de produse si servicii nesolicitate.
In general, "noile reguli sunt bazate pe principiul potrivit caruia cumparatorii online nu vor trebui sa plateasca taxe sau costuri daca nu au fost informati corespunzator inainte sa plaseze o comanda", asa cum arata comunicatul Comisiei Europene legat de directiva privind drepturile consumatorilor.
Actiunea UE in favoarea impulsionarii comertului online este determinata de ispita unui business care este, in principiu, mai putin afectat de granitele nationale, si, de asemenea, pe faptul ca clientii magazinelor online ar trebui sa aiba acces la "o gama mai variata de produse la preturi mai competitive".
Tags: e-commerceobiceiuri de consumcumparatori pe internetreglementari europene