Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Radulescu, BNR: Companii uriase pe piata din Romania si provocari nationale

de Florin Amariei 16 Mai. 2019 3024
5 din 2 voturi
RATING UTILIZATORI
61% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
38% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
41% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Directorul Directiei Stabilitate Financiara din cadrul Bancii Nationale a Romaniei, Eugen Radulescu, a declarat ca are informatii cu privire la companii uriase care vor intra pe piata din Romania.

”Avem problema intermedierii financiare scazute, a incertitudinii cadrului legislativ care reprezinta un fel de glont pe care ni-l tragem in picior cel putin o data la fiecare semestru. O alta problema severa e cresterea competitiei nebancare, in legatura cu care bancile ar face bine sa fie atente. Problema interdependetei ridicate intre sectorul bancar si cel guvernamental poate duce la dificultati pe termen scurt si mediu. Nu in ultimul rand mai avem problema aderarii la euro, care reprezinta mult mai mult decat simpla declaratie ca vrem sa aderam la euro. Nu pot sa sar peste faptul ca nici personalul bancar nu este pregatit adecvat pentru a identifica companiile care pot fi creditate”, a spus Radulescu la Forumul Pietei Financiare.
 
Responsabilul cu stabilitatea financiara din BNR a identificat o lista scurta cu 5 provocari pe care le vom intalni de acum incolo:
  • Gestionarea unei intermedieri financiare scazute si gasirea unor modalitati de imbunatatire a acesteia
  • Incertitudini ale cadrului legislativ
  • Gestionarea unei cresteri a competitiei nebancare
  • O interdependenta ridicata intre sectorul bancar si cel guvernamental si o expunere mai mare la riscul suveran
  • Indeplinirea conditiilor planului national de adoptare a monedei euro
 
I. Gestionarea unei intermedieri financiare scazute si gasirea unor modalitati de imbunatatire a acesteia
Mostenirea istorica a unei inflatii persistente a intarziat lansarea creditarii gospodariilor (in special pentru imprumuturile pe termen lung), mentinand un nivel initial scazut de intermediere pentru o perioada lunga de timp
 
Dinamica fulminanta a creditarii dupa aderarea la NATO si UE
Avertisment: varful dinamicii cresterii creditului a avut loc in pragul crizei financiare din 2008 si a alimentat supraincalzirea cererii consumatorilor ÔÉ® o criza ulterioara mai profunda
 
Cererea eligibila scazuta, in special in sectorul societatilor nefinanciare, pe fondul deficientelor structurale:
Capitalizare scazuta pentru un numar consistent de companii
Indisciplina la plata 
Companii atipice (fara angajati, capital negativ etc.)
 
Formarea insuficienta a personalului bancar in identificarea companiilor care pot fi creditate
 
II. Incertitudini ale cadrului legislativ
Riscul unui cadru legislativ incert si imprevizibil care reglementeaza domeniul bancar si financiar, cu implicatii asupra solvabilitatii sectorului bancar, este perceput de banci ca fiind unul dintre cele mai ridicate, conform sondajelor din ultimii ani
 
Propuneri legislative emise in sprijinul debitorilor:
  • Legea darii in plata (77/2016) – in vigoare, insa dispozitii importante au fost declarate neconstitutionale in octombrie 2016 iar impreviziunea trebuie dovedita
  • Legea conversiei creditelor in franci elvetieni (CHF) la cursul istoric – declarata neconstitutionala in februarie 2017
  • Propunere legislativa pentru limitarea ratelor dobanzii pentru creditele acordate populatiei – declarata neconstitutionala in martie 2019
  • Propunere legislativa de impunere a obligatiilor pentru cesionarii de contracte de credit si de limitare a valorii recuperabile a creantelor – declarata neconstitutionala in martie 2019
  • Propunere legislativa care vizeaza eliminarea titlului executoriu al contractelor de credit – declarata neconstitutionala in martie 2019
  • Propunere legislativa de modificarea a legii darii in plata prin definirea impreviziunii – in discutie
  • OUG 114/2018 pentru taxarea bancilor – ajustata semnificativ prin OUG 19/2019
 
III. Gestionarea unei cresteri a competitiei nebancare
Provocari:
Ajustarea modelelor de afaceri ale institutiilor de credit
imbunatatirea eficientei costurilor, intr-un mediu financiar caracterizat de  presiuni asupra profitabilitatii
redefinirea strategiilor ,  nu numai privind produsele si serviciile furnizate, ci si  interactiunea cu clientii, cu un accent mai ridicat pentru mediul online
 
Concurenta sporita
Competitia in acest domeniu este generat a  nu doar de companii FinTech , dar  si de entitati nespecializate care furnizeaza produse si servicii FinTech , printre  ele fiind si companii de talie globala 
 
Consolidarea aditionala a sectorului bancar
 
Activitati de reglementare si supraveghere
 
IV. O interdependenta ridicata intre sectorul bancar si cel guvernamental si o expunere mai mare la riscul suveran
Ponderea ridicata a expunerii suverane (obligatiuni guvernamentale si imprumuturi Prima Casa) in totalul activelor sporeste efectul de evictiune (crowding out) a sectorului real
 
Evaluarea Financial Sector Assessment Program (FSAP) din 2018 a FMI semnaleaza acest risc si necesitatea adresarii acestuia
 
Masurile fiscale din cadrul OUG 114/2018 nu contribuie la imbunatatiri in acest aspect
 
V. Indeplinirea conditiilor planului national de adoptare a monedei euro
Provocari:
Intrarea in Uniunea Bancara prin intermediul mecanismului de cooperare  stransa – implica o evaluare cuprinzatoare a sectorului bancar
Mentinerea capacitatii sectorului bancar de a face fata evolutiilor adverse  moderat-ridicate, prin actiuni precum:
Evitarea initiativelor legislative prin care este afectat procesul de curatare a bilanturilor
Evitarea masurilor care ar conduce la o dezvoltare nesustenabila a sectorului bancar
Capitalizarea adecvata a bancilor cu capital de stat odata cu listarea lor la Bursa de Valori Bucuresti
Recapitalizarea bancilor care nu ar trece de o evaluare cuprinzatoare
Asigurarea unor niveluri adecvate a indicatorilor de lichiditate
Respectarea recomandarilor raportului de convergenta FSAP si BCE in domenii precum „Principiile fundamentale Basel pentru o supraveghere bancara eficienta", politicile macroprudentiale, administrarea crizelor si rezolutia bancara etc.


Florin Amarieide Florin Amariei
Pasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.

Tags: radulescubnrcompaniipiataromaniaprovocari

Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 5 - 2 voturi.

Articole conexe

Bursa Lemnului a fost oficializata in Romania

de Florin Amariei
25 Mar 2022
ASFOR si BRM au inaugurat vineri Bursa Lemnului in Romania. Prima tranzactie a si fost efectuata! "Comertul liber, sigur si transparent, cu...

Alte 5 companii romanesti, incluse in indicii FTSE Russel pentru piete emergente

de Florin Amariei
21 Feb 2022
BVB inregistreaza un nou succes la inceput de saptamana. De data aceasta, se inregistreaza un progres consistent pentru firmele listate din Romania....

Companiile din China, obligate sa publice structura actionariatului

de Idei de afaceri
03 Dec 2021
Toate companiile din China listate la bursa in SUA vor fi obligate sa isi publice listele cu actionarii implicati. Iata ce urmeaza! Regula...

Surpriza! Companiile romanesti cresc de doua ori mai repede decat cele americane

de Florin Amariei
07 Oct 2021
BVB ne transmite o surpriza! Companiile romanesti cresc acum de doua ori mai repede decat cele americane sau europene. Piata de capital din...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Profit MAXIM cu investitie MINIMA. TOP 6 afaceri pentru 2022
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Profit MAXIM cu investitie MINIMA. TOP 6 afaceri pentru 2022

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Profit MAXIM cu investitie MINIMA. TOP 6 afaceri pentru 2022
Profit MAXIM cu investitie MINIMA. TOP 6 afaceri pentru 2022
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2022







 
[x]