de Alexandra Popescu
23 Iul. 2014
3334
Daca esti dornic sa devii un mentor mai bun pentru angajati si pentru alti antreprenori mai tineri, atunci este timpul sa cauti carti in acest sens sau cursurile din liceu sau facultate.
Brad Feld este co-fondatorul acceleratorului Techstars si a folosit kickoff-ul ultimului program Techstars Boulder ca punct de lansare intr-o discutie cu privire la ceea ce face un mentor bun. Intrebarile, se pare, sunt fundamentale in abordarea Techastars pentru mentorat. Insa nu orice fel de intrebari, acestea trebuie sa fie adresate intr-un anumit fel, sa gasesti ceea ce vrei sa obtii in urma acestor intrebari, foarte importante fiind raspunsurile la acestea. Metoda socratica, care presupune adresarea cat mai multor intrebari, este un ajutor in acest sens.
Iata cateva sfaturi pe care le poti urma:
Vorbeste mentorului tau ca unui egal
Primul principiu in legatura cu intrebarile bune este sa il tratezi pe mentor ca pe un egal. Este usor sa stabilesti o relatie de one-up/one-down cu antreprenorii cu care vorbesti, insa relatia trebuie sa fie de la egal la egal, unde mentorul invata de la elev si elevul de la mentor. Deci, tonul conteaza.
Recunoaste ceea ce nu stii
Daca vrei sa te adresezi unui elev pe care il mentorezi de la un nivel egal, atunci este esential sa iti recunosti nivelul cunoasterii. Daca, in calitate mentor, nu intelegi ceva, pune intrebari.
Foloseste intrebarile ca pe niste experimente
Mentorii minunati nu furnizeaza raspunsuri, ei ii sprijina pe cei pe care ii mentoreaza in descoperirea lor. Modul prin care poti face acest lucru este sa tratezi conversatia mai putin ca pe un exercitiu de exploatare a creierului si mai mult ca pe un experiment de gandire in grup. Foloseste intrebarile pentru a ghida discutia probabil spre ipoteze de testare pe care le poti dezvolta in timp real. Feld sustine ca trebuie sa fii explicit in privinta acestor ipoteze pe masura ce le testezi si trebuie sa incerci sa arati procesul de gandire prin intermediul interogatoriului. Acest proces poate fi subtil, in cazul in care doar ghidezi lucrurile in prelung, sau poate fi explicit, in cazul in care elevul constata ipoteza si incepe sa puna intrebari.
Raspuns nepotrivit? Raspunde cu "de ce?"
Daca raspunsul unui elev la intrebarile tale nu este exact ceea ce cauti, renunta la ideea de a sapa mai adanc si a-l face sa se simta incomod. Poti sapa mai adanc cu un simplu "de ce?".
Atunci cand o persoana nu crede in totalitate in raspunsul la o intrebare sau aude una noua pentru prima data, raspunsul, de multe ori, nu abordeaza cu adevarat problema. In aceste momente, intrebarea "de ce? " este solutia.
Scopul inseamna adresarea multor intrebari
Ca antreprenor, nu vei inceta niciodata sa te confrunti cu lupte, probleme sau intrebari, indiferent de experienta pe care o ai in spate. Si ceea ce este adevarat pentru antreprenoriat, in general, este adevarat pentru procesul de mentorat, in particular. Nu vei fi niciodata complet pregatit, asa ca nu incerca sa ajungi la un raspuns complet si definitiv. Scopul nu este acela de a termina definitiv cu raspunsurile la intrebari, ci este acela de a utiliza intrebarile pentru a stabili un nou set de ipoteze care sa fie testate.
Sursa: inc.com
Tags: antreprenoriafacerimentoratmentori afacerisocratesfaturi antreprenori