de Florin Amariei
06 Feb. 2020
4711
Sigmund Freud este, cel mai probabil, unul dintre cei mai renumiti oameni asociati domeniului psihiatriei. Ce putem invata de la el si din descoperirile sale? Gasesti mai jos.
Te-ai intrebat vreodata pana acum de ce un coleg care se enerveaza bate cu pumnul in masa sau de ce seful tau abordeaza diferite tipuri de discutii cu fiecare angajat in parte? Sigmund Freud s-ar putea sa aiba raspunsurile la curiozitatile tale.
Freud este renumit pentru contributia sa in psihologie, dar, mai ales, in psihiatrie. Multumita acestuia putem afla mai usor de ce unii oameni fac lucrurile pe care le fac.
Multe din lucrurile pe care le putem intui aproximativ corect despre unii oameni este legat de psihoanaliza si ramurile ei care se intind in nenumarate moduri. Un analist impartial discuta cu tine si te ajuta sa descoperi motive ascunse pentru care faci anumite lucruri si nu iti dai seama. Aproape toate formele de consiliere au la baza notiunea lui Freud de "discuta leacul".
Este, insa, posibil ca discutia avuta cu un superior sau echipa de management a companiei in timp ce stai intins pe o canapea sau confortabil intr-un fotoliu sa nu fie chiar cea mai buna metoda de a ajunge la un consens. Iata, totusi, cum te poti folosi de Freud.
Freud in si despre afaceri
Un profesor de la Universitatea din New York arata ca timp de mai multi ani a aplicat teorii freudiene la locul de munca in fiecare dintre interactiunile sale. Fie ca era vorba de un manager care nu intelegea rolul sau in legatura cu angajatii sau de actionari care cereau lucruri imposibile, relationarea gresita cu altii poate avea efecte catastrofale.
Aceasta a dat chiar si un exemplu. Sa presupunem ca sunteti un manager. Aveti in subordine 15 oameni. Unul dintre ei va priveste ca pe o mama si aplica inconstient acelasi set de reguli care instituie autoritatea. Desi nu va spune niciodata asta, asocierea autoritatii parentale la locul de munca pentru dezvoltare profesionala nu e neaparat un lucru rau. Este important, insa, ca seful sa inteleaga acest lucru. El sau ea trebuie sa isi cunoasca echipa. Un angajat are nevoie de feedback direct si de mai multe comunicare pentru a functiona la capacitate maxima, iar altul poate prefera un minimum de interactiune si nu ii plac foarte mult conversatiile.
Incearca sa te pui uneori si in papucii angajatului. Priveste din punctul lui de vedere pentru a-i putea oferi feedback-ul necesar care sa-l ajute sa evolueze si sa iti aduca rezultate mult mai bune.
Pentru a-l transpune pe Freud in afaceri ar trebui sa te concentrezi pe:
-
evenimente din trecut si rezultate pozitive - companiile devin axate pe un singur produs sau serviciu, in loc sa diversifice portofoliul;
-
cultura falocentrica - daca simti ca asta e necesar, atunci poti avea in firma ta doar superiori de sex masculin, desi asta ar descuraja reprezentativitatea feminina;
-
relatia "varf-baza" - exista o linie de comunicare cu varful companiei?
Pe Freud, insa, nu-l interesau doar figurile puternice. El insusi a fost subiectul unui studiu, intrucat extrem de greu accepta o opinie diferita fata de a sa, cand venea vorba de descoperiri sau prezumtii. Este, asadar, momentul sa privesti la tine si la firma ta si sa observi daca ai nevoie de "consiliere". Poate in acest moment nu discuti suficient de mult cu unii angajati sau ii lasi pe altii sa vorbeasca prea mult si nu aduc nimic bun.
de
Florin AmarieiPasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.
Tags: sigmund freudfreud in afaceriprincipiipsihologie