de Bianca Tila
27 Iun. 2024
368
In mediul afacerilor, un tanar antreprenor trebuie sa detina o baza solida de cunostinte. In acest sens, noi venim in ajutorul noii generatii de oameni de afaceri propunand teme de interes. Astazi discutam despre costul de oportunitate si cum influenteaza acesta calculele afacerii.
Ce este costul de oportunitate?
Costul de oportunitate reprezinta valoarea celei mai bune sanse sacrificate, la care se poate renunta in momentul in care se face o alegere oarecare. In plus, acesta masoara cea mai mare pierdere dintre variantele sacrificate, considerandu-se ca alegerea facuta este "castigul".
Cu alte cuvinte, fiecare afacere pusa pe masa inseamna provocari si alegeri. De cele mai multe ori, acestea sunt dificile, precum alegerea infiintarii unei noi firme. Acest caz pune doua intrebari, sa construiesti o afacere pentru care ai o idee cu potential de crestere sau sa investesti capitalul intr-o alta firma deja profitabila.
In universul afacerilor, antreprenorii dau de multe alegeri dificile, daca sa cumpere un echipament nou sau sa economiseasca banii, ori sa dea 30% din companie unui investitor pentru dezvoltarea afacerii timp de 6 luni sau sa ofere 50% pentru fonduri in schimbul extinderii afacerii timp de 3 luni. Acestea sunt cateva dintr-o serie lunga de alegeri si provocari la care sunt expusi antreprenorii.
Fiecare alegere lasa in spate alte posibilitati. In acest sens, fiecare alegere financiara se bazeaza pe un cost, fondatorul firmei fiind nevoit sa-l plateasca in momentul in care renunta la o alta varianta. Costul pe care antreprenorul il plateste pentru ceea ce pierde atunci cand alege intre doua sau mai multe variante poarta numele de cost de oportunitate.
Denumierea este fireasca avand in vederea situatia de fata. Costul de oportunitate reprezinta un pret, o pierdere pe care seful firmei si-o asuma pentru a obtine un castig posibil, o oportunitate.
Cum se calculeaza costul de oportunitate?
Costul de oportunitate poate fi determinat cu ajutorul optiunilor si randamentului fiecarei optiuni. Ulterior, antreprenorul trebuie sa aleaga o optiune. Costul de oportunitate va fi castigul alternativ pe care antreprenorul l-ar fi putut obtine si la care a renuntat in urma alegerii facute. In cazul unui laborator de prajituri, antreprenorul poate isi doreste sa maximizeze profitul si are la dispozitie o suma de 10.000 de euro. Optiunile in acest caz sunt:
- economisire
- achizitie de echipament nou
- investitie in resursa umana prin cresterea bonusurilor angajatilor
Fiecare optiune vine cu castigul si pierderea sa. Antreprenorul trebuie sa fie atent si sa se gandeasca care este cea mai buna alegere pentru afacerea sa. Nu uitati, afacerea nu constituie bani, reprezinta un ansamblu ce tine cont atat de parametrii financiari, calitatea produselor si fericirea angajatilor.
Un calcul simplu al costului de oportunitate este diferenta dintre randamentele asteptate ale fiecarei optiuni.
Cost oportunitate = Randamentul celei mai avantajoase optiuni - Randamentul optiunii alese
Cum se poate reduce costul de oportunitate?
Precum am mentionat si mai devreme, fiecare decizie in afacere reprezinta o pierdere si un castig. Astfel, fiecare castig presupune consumul unor resurse, precum timp, bani, munca sau echipamente.
In acest caz, fiecare decizie financiara trebuie construita pe costul de oportunitate pe care il puteti accepta. Antreprenorul este nevoit sa aleaga resursa ce o poate pierde pentru un potential castig.
Costul de oportunitate redus ar fi determinat de resursa de care se poate lipsi firma. Mai exact, acesta poate fi redus cu ajutorul celor patru pasi de mai jos:
- Planificare - antreprenorul trebuie sa-si stabileasca obiectivele afacerii sale pe termen mediu si lung.
- Evaluare - antreprenorul trebuie sa-si evalueze optiunile de decizie pentru a identifica castigul pe care il poate obtine afacerea. Randamentul fiecarei optiuni cantareste mult la decizia finala, antreprenorul alegand costul de oportunitate cel mai avantajos.
- Comparare - antreprenorul trebuie sa compare costurile si beneficiile fiecarei optiuni disponibile.
- Decizie - antreprenorul trebuie sa aleaga la ce optiuni renunta si sa hotarasca care cost il considera benefic afacerii sale.
Decizia costului de oportunitate poate fi deficila. De aceea, ii sfatuim pe tinerii antreprenori si nu numai sa analizeze si sa fie informati la optiunile posibile de pe masa pentru a lua cele mai bune decizii.
Risc si investitie - Care sunt diferentele dintre riscuri si investitii intr-o afacere?
In mediul businessului, riscul reprezinta posibilitatea ca rentabilitatea reala si cea proiectata a unei investitii sa prezinte diferente, astfel investitorul pierzand o parte sau tot.
In partea opusa se afla costul de oportunitate care arata posibilitatea ca randamentele unei investitii alese sa fie mai mici comparativ cu profiturile unei investitii renuntate.
Diferenta dintre risc si cost de oportunitate este ca riscul compara performanta reala a unei investitii cu performanta proiectata a aceleiasi investitii, in timp ce costul de oportunitate compara performanta reala a unei investitii cu performanta reala a unei alte investitii.
Costurile de oportunitate pot fi luate in considerare in momentul in care antreprenorul vrea sa aleaga intre doua profituri de risc. In cazul in care investitia x este riscanta, dar are un ROI de 25%, iar investiti y este mult mai putin riscanta cu un ROI de 5%; chiar daca investitia x are sanse mai mari de reusita, s-ar putea sa esueze. Daca nu reuseste, costul de oportunitate al optiunii y va fi semnificativ.
Complexitatea costului de oportunitate este subliniata prin diversele modalitati de abordare. Unii specialisti sunt de parere ca acest element este asociat consumatorilor, in timp ce altii extind problema la nivelul producatorilor, comunitatii, natiunii sau regiunii. In acest sens, fiecare decizie luata de antreprenor nu tine doar de calculele din fata ci si de perspectiva acestuia asupra afacerii sale si mediului in care isi desfasoara activitatea. Fiecare antreprenor are un punct diferit de vedere si incurajam informarea si analizarea datelor.
Costul de oportunitate poate aduce avantaje semnificative fiecarei afaceri daca este calculat corespunzator. Antreprenori, nu uitati unde veti sa ajungeti cu afacerea voastra si ce doriti sa oferiti clientilor!
de
Bianca Tila Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.
Tags: cost de oportunitateriscinvestitiecalcul cost oportunitate