de Bianca Tila
23 Feb. 2024
288
Mediul afacerilor se dezvolta din ce in ce mai repede si devine o poarta intimidanta pentru tinerii antreprenori. De aceea, este important sa ne familiarizam cu toate aspectele zonei de business inainte de a intra. Conceptul de produs minim viabil a fost introdus de Eric Ries ca o componenta cheie a "Lean Startups".
In comunitatea antreprenoriala s-a produs nevoia de o reorganizare in ceea ce priveste procesul fundamental de creare a valorii. In acest sens, noile strategii au venit ca raspuns la o cerere ridicata pentru o noua modalitate de a lansa un produs pe piata.
Ce este MVP?
Un produs minim viabil reprezinta o versiune a unui produs care are suficiente caracteristici si functionalitati pentru a multumi primii clienti. La randul lor, acestia ofera feedback companiei, ceea ce va ajuta in dezvoltarea produsului final.
Aceasta tehnica te ajuta sa construiesti o potentiala imagine a produsului tau. Mai exact, testezi piata cu o prima versiune minima a produsului pentru a te asigura ca este validat si acceptat de piata inainte de a face investitia.
Cum se construieste un MVP?
Ideea de la care se pleaca este de a construi un produs autentic. Prima varianta a produsului nu va fi cea finala, iar pentru acest proces trebuie sa avem in minte un parcurs circular:
Cauta - Prioritizeaza - Construieste - Masoara - Invata - Schimba
Aceasta tehnica este un proces continuu, in momentul in care vei termina o prima varianta si aceasta va fi testata, intotdeauna vor fi necesare cateva imbunatatiri.
Pentru a construi un MVP:
- identifica problema - ca si antreprenor trebuie sa intelegi problemele publicului tinta si cum le poti rezolva.
- rezolva problema cat mai simplu - dupa ce ai descoperit problema, trebuie sa gasesti o solutie. Pentru a evita investitiile inutile, poti opta pentru lansarea unei variante simple a produsului tau. Baza pe care trebuie sa o ai in atingerea acestui punct sta in fundamentele pe care Ryan Law le numeste ca: existenta poblemei, importanta problemei si solutia problemei.
- invata sa prioritizezi - pentru a construi un MVP trebuie sa stabilesti care sunt caracteristicile high-reward ale produsului tau, dar si cele low-reward. Astfel, vei stii ce sa amani si pe ce sa pui accent.
- uita de eficienta - nu uita ca mvp nu este produsul final care va ajunge la clienti. Poti sa dezvolti un produs intr-un mod ineficient si sa-l lansezi, astfel vei urmari cu precizie ce trebuie imbunatatit. In acest pas, concentreaza-te pe testarea elementelor fundamentale.
- construieste, masoara si invata - ca si antreprenor trebuie sa ai in vedere o crestere organica, nu un boom din care sa faci avere. Misiunea ta este de a continua procesul de invatare si de a crea un produs cat mai bun. Incearca sa construiesti o comunitate de utilizatori cu ajutorul careia poti masura datele de utilizare. Nu uita sa ceri feedback! Ulterior, poti actualiza produsul.
- schimbare sau conservare - acest prag se intampla dupa lansarea MVP-ului. Dupa primirea feedback-ului, trebuie sa intelegi ce parti merg prost si trebuie imbunatatite, dar trebuie sa vezi si partile bune care au adus un plus utilizatorului.
Minimum viable product (mvp)
MVP ajuta antreprenorii si arata talentul echipei, timpul de producere si costurile produsului. De asemenea, acest instrument valideaza masura popularitatii. Cu toate acestea, nu este nevoie sa se afiseze in numere mari, dar cu cat sunt mai mari, cu atat sunt mai relevante.
Avantajele unui MVP
Pe scurt, produsul minim viabil este un produs cu minime functionalitati cheie ce permit lansarea acestuia pe piata . Acesta se realizeaza intr-un timp scurt cu eforturi si costuri reduse. Antreprenorul care foloseste aceasta tehnica va intra repede pe piata, fara a cheltui toti banii pe un anumit produs.
MVP ajuta la evitarea costurilor uriase ce pot influenta constructia unui produs care poate ajunge sa nu fie utilizat de clienti. Prin acest proces, MVP ofera un avantaj stratup-urilor, crescand sansele de succes ale produsului.
MVP este mai putin riscant, avand in vedere ca acesta valideaza potentialul produsului prin feedback-ul potentialilor clienti. In acest fel, se lanseaza un risc minim pentru ca stii ca ai fabricat ceea ce publicul tinta a cerut.
MVP te ajuta pe tine ca antreprenor, prin reducerea timpului dintre creare si lansarea comerciala. Echipele actioneaza mai rapid si pun produsul disponibil pentru vanzare inainte ca interesul sa scada sau ca un rival sa intervina pentru a umple golul.
In plus, un produs minim viabil ofera validare rapida. O astfel de tehnica ajuta echipa de dezvoltare in a primi rapid feedback-ul utilizatorilor. Acest avantaj determina potrivirea de produs-piata rapid si eficient, putand fi lansat cu mai multa incredere.
Prin aplicarea unei astfel de strategii, echipa primeste o sursa larga si nefiltrata de cunostinte. Feedback-ul obtinut din partea consumatorilor este aur curat pentru succesul produsului tau. MVP poate fi folosit de echipele de vanzari si marketing pentru a crea mesaje de marketing clare. De asemenea, se pot stabili propuneri de valoare si profiluri de cumparatori clare si detaliate.
Care este diferenta dintre MVP si prototip?
Fata de prototip, MVP intra pe piata pentru a putea fi testat de utilizatori. Pot exista mai multe prototipuri pana cand afacerea decide sa scoata pe piata un produs minim viabil.
In urma feedback-ului primit din partea utilizatorilor, echipa de dezvoltare se poate apuca de constructia unei noi variante a produsului.
Principala diferenta dintre cele doua este ca MVP include doar caracteristicile esentiale necesare pentru a rezolva o problema, in timp ce un prototip include caracteristici suplimentare care nu sunt esentiale pentru rezolvarea problemei.
MVP - utilizarea sa in proiecte de afaceri
MVP este o tehnica utilizata frecvent de marcile mari. Un astfel de exemplu il are chiar Airbnb, faimoasa platforma prin care poti inchiria online camere, apartamente sau case intregi oriunde in lume.
La acel moment, fondatorii platformei nu aveau banii necesari pentru a construi o afacere, insa s-au folosit de propriul apartament pentru a-si valida ideea. Au creat un site web minimalist in care au publicat fotografii si alte detalii despre proprietatea lor, gasind imediat oaspeti platitori. Cu ajutorul unui MVP au creat o piata care ofera locuinte de inchiriere pe termen scurt.
Un alt exemplu il ofera Foursquare. Reteua sociala bazata pe locatia Foursquare a inceput un MVP cu o singura caracteristica. Fondatorii au oferit doar check-in-uri si recompense. Mai tarziu, echipa de dezvoltare a inceput sa adauge recomandari, ghiduri de oras si alte functii pana cand au validat ideea cu o baza de utilizatori dornici si in crestere.
Mark Zuckerberg a folosit si el aceastra strategie la inceputul platformei Facebook. Aceasta a fost conceputa pentru conectarea studentilor de la Harvard.
La acel moment, faimoasa platforma era cunoscuta drept Thefacebook si avea obiectivul de a aduce mai aproape studentii din aceleasi clase, permitandu-le sa posteze mesaje pe forumuri partajate. Fondatorul a reusit sa-si valideze ideea si sa castige o masa mare de oameni. Introducerea Facebook intr-un segment foarte ingust al pietei a dus la construirea unei uriase companii.
Drew Houston, unul dintre co-fondatorii Dropbox, a reusit sa faca o demonstratie video simpla de trei minute a tehnologiei pe care voia s-o dezvolte.
In acest sens, videoclipul a explicat cat de usor este sa folosesti platforma de partajare a fisierelor, rezultatul? Peste 75.000 de oameni au asteptat sa primeasca o invitatie beta. Toate acestea s-au intamplat literalmente peste noapte. In acest caz, Houston a folosit un video ca produs minim viabil pentru a-si valida ideea.
Oamenii isi doreau un software de partajare a fisierelor care sa functioneze "prin magie". Astfel, fondatorul a reusit sa indeplineasca toti pasii necesari unui MVP de succes.
O alta companie cunoscuta care a reusit cu ajutorul MVP-ului este Uber. La momentul lansarii, Uber functiona doar pe iPhone si prin SMS, fiind disponibil doar in San Francisco. MVP-ul creat de Uber a demonstrat ca un serviciu ieftin de partajare a calatoriei are o piata. Astfel, invatarea si datele de validare din prima aplicatie au ajutat compania sa se extinda rapid.
de
Bianca Tila Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.
Tags: mvpminimum viable productavantaje mvp