de Idei de afaceri
29 Mar. 2024
621
Din punctul de vedere al planificarii de afaceri, strategia este ansamblul de operatii realizate in vederea atingerii unui obiectiv.
Strategia de marketing este ansamblul structurat al activitatilor de marketing prin care o firma urmareste sa-si indeplineasca obiectivele specifice.
Este o forma a strategiei unei unitati economice, care priveste activitatea compartimentului de marketing al acesteia. Acest tip de strategie se refera la evolutia activitatilor firmei, la comportamentul fata de concurenta, la avantajul concurential, la pozitionare si la stabilirea directiilor de dezvoltare a mix-ului de marketing (cei patru P: produse/servicii, preturi, plasare si promovare).
Strategia de marketing pentru o ferma care se ocupa cu cultivarea plantelor medicinale si aromatice in sistem ecologic poate fi:
- efectuarea cercetarii de marketing si a analizei SWOT;
- definirea obiectivelor de marketing;
- elaborarea strategiei de evolutie a activitatii firmei (de crestere prin expansiune, crestere prin integrare sau restrangere a activitatii);
- elaborarea strategiei concurentiale (ofensiva sau defensiva);
- elaborarea strategiei privind avantajul concurential (de dominare prin costuri, de dife - rentiere sau de focalizare);
- elaborarea strategiei mix-ului de marketing (privind produsele si serviciile, pretul, plasarea si promovarea).
Asadar, dupa ce au fost stabilite obiectivele de marketing ale firmei (cifra de afaceri urmarita, profitul net dorit, cota de piata etc.), urmeaza sa se determine ce trebuie sa faca firma din punctul de vedere al activitatii sale, adica trebuie definita strategia de evolutie a activitatii firmei.
Astfel, trebuie stabilit daca se urmareste:
– o crestere prin expansiune (prin penetrarea pietelor existente cu produse existente, dezvoltarea unor piete noi pentru produsele existente, dezvoltarea de produse noi pentru piete existente sau crearea de produse noi destinate unor piete noi);
– o crestere prin integrare (prin absorbtia furnizorilor, distribuitorilor, clientilor sau concurentilor);
– o restrangere a activitatii (prin reorganizarea activitatii sau dizolvarea societatii).
Odata stabilita strategia de evolutie a activitatii firmei, urmeaza sa determinam strategiile concurentiale (mai ales dupa trecerea primilor cinci ani de activitate ai fermei). Evident, ne vom folosi de rezultatele cercetarii de marketing pentru a identifica concurentii potentiali si forta acestora, si vom utiliza analiza SWOT pentru a vedea daca trebuie sa atacam sau sa ne aparam, si, in functie de resurse, ce tip de ofensiva sau defensiva urmeaza sa abordam:
– o atitudine ofensiva prin agresiune (atacati direct concurentul pentru a-l dobori, prin acapararea principalilor furnizori, distribuitori si clienti ai acestuia);
– o atitudine ofensiva prin imitare (erodandu-i pozitia de piata a concurentului prin imi ta rea produselor si serviciilor acestuia si oferirea lor la un pret mai bun, la o calitate mai buna);
– o atitudine ofensiva de nisa (oferind ceva specific, ce nu mai ofera altii);
– o atitudine defensiva (mai ales daca sunteti in fata altor firme din domeniu si sunteti atacat, astfel va puteti consolida numele printre furnizori, distribuitori si clienti, puteti stabili parteneriate strategice cu acestia).
Dupa alegerea unei strategii concurentiale adecvate este momentul sa alegeti una din strategiile privind avantajul concurential. Adica, va trebui sa va decideti daca doriti:
– sa dominati piata prin costuri totale (avand produse si servicii pentru realizarea firmei cheltuiti mai putin decat altii din domeniu) – aceasta strategie este greu de adoptat, deoarece costurile de exploatare intr-o ferma de cultivare a plantelor nu prea pot fi reduse intr-o asa masura incat sa constituie un avantaj;
- sa va diferentiati mai puternic fata de concurenti prin produse si servicii, o calitate superioara sau o eficacitate (promptitudine) mai mare in realizarea produselor si serviciilor - nici aici nu va veti putea diferentia prea mult fata de concurenti, deoarece sunteti un simplu producator;
– sa va focalizati pe activitatea dumneavoastra si sa fiti capabili sa oferiti cumparatorilor produse ecologice la o calitate foarte buna in mod constant. Aceasta este strategia avantajului concurential cea mai potrivita pentru o ferma de cultivare a plantelor medicinale si aromatice in sistem ecologic, cel putin in primii ei 5 ani.
de
Idei de afaceriRedactia Idei de afaceri este formata dintr-un colectiv de 3 autori cu experienta in domeniile care formeaza intreaga sfera a lumii afacerilor. Ei va livreaza cele mai importante si relevante noutati.
Tags: analiza swotswotplanificarea afacereantreprenorvanzari