In momentul lansarii unei afaceri, pragul de rentabilitate reprezinta unul dintre cei mai importanti indicatori analizati de antreprenori. Acesta este un instrument util pentru toti cei care sunt implicati in procesul de finantare a unui nou proiect, precum start-up sau firme cu experienta: finantatori, beneficiari, management.
In conditiile in care vrei sa incepi o afacere, trebuie sa analizezi vizibilitatea ideii tale de afaceri, dar si cat de repede isi poate atinge obiectivele. De asemenea, timpul in care iti poti recupera investitia si cand vei avea o afacere stabila financiar sunt elemente ce necesita o analiza a pragului de rentabilitate.
Ce este pragul de rentabilitate - definitie
Pragul de rentabilitate se refera la nivelul activitatii unei firme in care vanzarile realizate egaleaza costurile totale ale afacerii, rezultatul obtinut fiind zero. In literatura de specialitate, pragul de rentabilitate este numit si punct critic sau punct de echilibru. Pornind de la acest nivel, orice vanzare va genera profit.
In vederea asigurarii echilibrului unei afaceri este esentiala atingerea pargului de rentabilitate intr-un timp cat mai scurt.
Rentabilitatea si pragul de rentabilitate
Pentru a sparge unele opinii, rentabilitatea si pragul de rentabilitate sunt doua lucruri care fac referire la zona financiara a unei afaceri. Rentabilitatea reprezinta calitatea de a fi rentabil, posibilitatea de profit.
Pragul de rentabilitate face referire la pozitia in care entitatea comerciala isi poate recupera costul prin veniturile generate, exact cum am mentionat mai sus.
Cum se calculeaza pragul de rentabilitate
Formula rentabilitatii are in vedere mai multe variabile. Pragul de rentabilitate poate fi exprimat ca fiind punctul de echilibru intre venituri si cheltuieli:
Cifra de afaceri = Costurile afacerii
Avand in vedere ca profitul este 0, formula poate fi scrisa si:
Cifra de afaceri - Costurile afacerii = 0
Diferenta dintre cifra de afaceri inregistrata de afacere si costurile pe care activitatea le genereaza este denumita marja de siguranta. Daca cifra de afaceri este mai mare, pragul de rentabilitate va depasi mai mult, riscul de a inregistra pierderi fiind inlaturat.
In ceea ce priveste cifra de afaceri, aceasta poate fi prezentata sub forma unui produs intre pretul de vanzare si cantitatea efectiv vanduta. Formula pragului de rentabilitate va deveni:
Pretul de vanzare x Cantitatea vanduta = Costuri fixe + Costuri variabile
In calculul pragului de rentabilitate avem in vedere:
- estimarea costurilor fixe
- stabilirea costurilor variabile
- estimarea pretului de vanzare
- stabirea adaosului comercial
- interpretarea rezultatelor
Formula de calcul a pragului de rentabilitate
Pragul de renatbilitate este o informatie cheie in orice afacere. Cu ajutorul acestui indicator financiar poti:
- stabili un pret corect pe piata
- analiza gradul de acoperire a costurilor fixe
- stabili un nivel al vanzarilor
- lua decizii corecte
- identifica riscurile
- estima corect timpul de care businessul tau are nevoie pentru a deveni profitabil
- obtine finantari pentru extinderea/dezvoltarea afacerii
Pragul de rentabilitate - formula
Vanzari prag = Costuri Fixe/(100% - pondere Costuri Variabile in Vanzari Realizate)
In formula de rentabilitate, vanzarile realizate pot fi reale sau estimate.
Pragul de rentabilitate - exemplu de analiza
Pana nu ajungi sa cunosti acest indicator financiar, nu trebuie sa irosesti niciun leu. Pragul de rentabilitate este volumul de vanzari necesar. In acest fel, profitul generat de vanzari acopera cheltuielile fixe de functionare ale businessului.
In sectorul comertului, profitul generat trebuie sa acopere cheltuielile fixe intr-o perioada de cel mult 6 luni - 1 an. Nu trebuie sa ocolim detaliile economice din dorinta de a fi proprietarul unei afaceri.
Pragul de rentabilitate tine cont de:
- cheltuieli fixe
- marja/adaos comercial
Calculul efectiv al pragului de rentabilitate poate fi exprimat in volumul de produse vandute si ca volumul de vanzari. In acest sens, mai jos va prezentam un exemplu.
Pragul de rentabilitate - exemplu
In conditiile in care afacerea se bazeaza pe comercializarea florilor, cheltuielile fixe lunare trebuie sa acopere:
- spatiu de inchiriere - aproximativ 1800 lei
- utilitati - aproximativ 300 lei
- un salariat - aproximativ 1800 lei - cu toate taxele incluse
- telefon - aproximativ 100 lei
- salubritate - aproximativ 50 lei
- paza securitate - 200 lei
- alte cheltuieli - 150 lei
Totalul cheltuielilor fixe este de 4400 lei. Preturile pot varia in functie de piata, acestea sunt drept exemplu pentru calcul.
Marja sau adaosul comercial este reprezentat de costul achizitiei de flori, care tine cont de calculul pe fir. Mai exact:
pretul mediu de achizitie de la depozit - 4,8 lei
cost de transport pe fir - 0,1 lei
cost de ambalare pe fir - 0,1 lei
Totalul costului de mediu intrare este de 5 lei bucata. De asemenea, pretul mediu de vanzare este de 8 lei pe fir estimat de afacerea in cauza. Astfel, marja comerciala este de 3 lei pe fir => 8-5=3
Adaosul comercial poate fi exprimat si ca procent din pretul achizitiei sau din pretul de vanzare al produsului. In acest sens, se va calcula ca rezultat al relatiei dintre marja comerciala si pretul de vanzare al produsului.
3/8 lei *100= aproximativ 38% adaos comercial mediu in procente
Calculul efectiv al pragului de rentabilitate tine cont de volumul de produse vandute si de volumul de vanzari. In acest sens, volumul de produse vandute reprezinta rezultatul relatiei dintre valoarea cheltuielilor fixe si marja comerciala.
Prag de rentabilitate = 4400/3
Volumul de vanzari este egal cu rezultatul relatiei dintre valoarea cheltuielilor fixe si procentul marjei comerciale.
Prag de rentabilitate = 4400 lei/0,38%
Pragul de rentabilitate - probleme rezolvate
Pragul de rentabilitate este determinat de datele din jurul afacerii tale. Inainte de a trece la calculul pragului de rentabilitate trebuie sa te asiguri ca ai inclus toate cheltuielile. In acest sens, piata, concurenta, viitori furnizori, potentialii clienti, costurile fixe, costurile variabile si pretul mediu de vanzare reprezinta puncte importante de luat in vedere pentru a cunoaste mediul afacerii in care te activezi.
Cu cat vanzarile egaleaza mai repede costurile totale ale afacerii, cu atat businessul va atinge starea de echilibru financiar si va deveni profitabil.
Pragul de rentabilitate probleme rezolvate:
Vanzari realizate (CA) = 4.500 lei
Costuri fixe (CF) = 1.00
Costuri variabile (CV) = 4.000 lei
Rezultat firma = Vanzari – Costuri fixe – Costuri variabile
Rezultat firma = 4.500 – 1.000 – 4.000 = – 500 lei (pierderi)
Care este nivelul minim al vanzarilor pentru care firma nu mai inregistreaza pierderi?
Ponderea CV in CA realizata = 4.000 / 4.500 = 88,8%
Vanzari la prag = 1.000 / (100% – 88,8%) = 1.000 / 11,2% = 8.928 lei
Interpretare rezultate
Vanzari la prag = 8.928 lei
Costuri variabile = 88,8% * 8.928 = 7.928 lei
Costuri fixe = 1.000 lei
Rezultat firma = 8.928 – 7.928 – 1000 = 0 (nu mai sunt pierderi pentru firma)
Tags: prag de rentabilitateinterpretare rezultateprobleme rezolvatemarjaadaos comercialformula prag de rentabilitateformula de calculcifra de afacericum se calculeaza pragul de rentabilitateprofitdefinitie rentabilitaterentabilitate