de Andrioae Ruxandra
08 Mai. 2014
5371
Proprietatea intelectuala, care nu este listata pe bilantul unei companii, trebuie protejata ca o mica avere. Pentru afacerile mici, a intelege ceea ce merita sa fie protejat si cum sa protejezi poate fi coplesitor. Iata cateva secrete in legatura cu aceste simple, dar puternice cuvinte invocate adesea de care avocati - brevete, secrete comerciale, drepturi si marci inregistrate - toate menite sa-ti protejeze proprietatea intelectuala (IP).
"Este important ca firmele mici sa stie care le sunt drepturile si cum pot utiliza aceste instrumente pentru a le aduce venit si a nu incalca drepturile exclusive ale altcuiva", sustine Ian Cockburn, un avocat specializat pe brevete la o firma de avocatura din Noua Zeelanda.
Cateva dintre drepturile intelectuale includ:
• Numele companiei, logo-ul si sloganul
• Produsele exclusive
• Procesele sau metodele prin care afacerea ta se desfasoara
• Materiale de marketing - site-uri web, brosuri, reclame, etc.
Odata ce ai identificat proprietatea intelectuala a companiei tale, urmatoarea sarcina este sa iti dai seama cat valoreaza si cum s-o protejezi.
"Produsul unei afaceri sau serviciu poate fi eligibil pentru mai mult de un singur tip de protectie IP ", scria pe site-ul Biroul Brevetelor din SUA.
"De exemplu, numele companiei poate fi protejat de marca inregistrata, produsele sunt brevetate si materiale promotionale sunt protejate de drepturile de autor. Decide care dintre aceste protectii sunt corecte pentru tine", conform site-ului The United States Patent and Trademark Office.
Brevete si secrete comerciale
Sunt doua cai de baza: una poate proteja IP cuprinsa in cadrul unei inventii sau unui produs - brevete si secrete comerciale.
"Brevetul ofera drepturile proprietarului pentru a preveni sau a-i opri pe altii de la producerea, utilizarea, scoaterea la vanzare sau importarea produsului sau a procesului, bazat pe inventia brevetata fara permisiunea proprietarului", conform documentului publicat pe site-ul american al World Intellectual Property Organization.
"Brevetele deschid si inchid usi", a spus Cockburn. Ele inchid usi pentru competitori si ii previn sa copieze de la o companie concurenta. In acelasi timp, ele deschid usi proprietarului brevetului in termenii licentei si a acordurilor inventiei brevetate. (Licenta aduce venituri proprietarului brevetului).
Dezavantajul este ca brevetele sunt informatii publice si inseamna ca cei care fac parte din concurenta pot folosi aceasta informatie si pot improviza folosind-o in avantaj propriu, savarsind o incalcare a legii brevetelor.
Un secret comercial, pe de alta parte, protejeaza doar impotriva "achizitiei necorespunzatoare, folosire sau furnizare" a acelui secret. Acest lucru inseamna ca acea concurenta poate legaliza produsul. De asemenea, daca secretul este facut public, oricine care are acces la acea informatie este liber s-o foloseasca.
Avantajul: secretele comerciale nu sunt publice si daca sunt impuse de catre companie prin acordurile angajatilor si cultura companiei, ele pot fi valoroase pentru a proteja IP. De exemplu, cateva IP-uri nu necesita brevete, dar pot avea protejarea secretului comercial.
"In timp ce brevetele si secretele comerciale pot fi percepute ca o alternativa a protejarii inventiilor, ele sunt adesea complementare fiecareia dintre ele. Acest lucru se intampla din cauza brevetelor aplicate in general pentru a pastra in secret inventiile pana cand brevetul este publicat la biroul brevetelor. Mai mult, pana si exploatarea unei inventii brevetate este pastrata ca secret comercial.
Copyright si marca inregistrata
Dreptul de proprietate intelectuala se afla dincolo de produse. Acolo exista liste cu clienti, simbolurile brandului si alte lucruri.
Majoritatea companiilor vor avea afaceri ale caror drepturi de proprietate intelectuala vor fi protejate de copyrighturi. De exemplu: programe pentru computere sau software, continutul site-urilor, cataloagele produselor, manuale pentru clienti, arta si text in literature, etichete sau ambalare, marketing si materiale publicitare.
Alte cai de a proteja "creatii originale " includ marci inregistrate si designul brevetelor. Marcile inregistrare produc "exclusivitate asupra unui simbol " (sau cuvant, logo, culoare sau o combinatie a acestora) care ajuta la distingerea produsului afacerii de la persoane la persoane. Designul brevetelor, pe de alta parte, protejeaza infatisarea estetica a produsului.
Sursa: www.businessnewsdaily.com
Tags: idei de afaceriproprietate intelectualamarca inregistratabrevete