Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Dosare de Afaceri: Agentie de casting

de Cristian Gerea 12 Iul. 2007 7222
37% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
46% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
29% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Un domeniu care se extinde in progresie geometrica, asa cum este audiovizualul modern, n-ar putea exista fara servicii de casting, adica fara acele servicii care fac legatura intre cererea producatorilor si oferta actorilor amatori sau profesionisti.



Nu atat productia cinematografica, dar mai ales explozia televiziunii face necesara, mai mult ca oricand, aparitia si in Romania a unei branse a agentilor de casting, care sa poata oferi, in orice clipa si oricui doreste, fie un public de 150 de persoane pentru un show televizat, fie un grup de copii pentru un spot de reclama la o pasta de dinti, fie o sosie pentru Mihaela Radulescu sau pentru Ion Iliescu, in ideea unei emisiuni dedicate personalitatilor publice.

Este permanent nevoie de noi programe TV, de noi grile, de noi emisiuni, de figuri si expresii noi, iar aceasta primenire necesara nu se poate face fara profesionistii castingului. Este aproape o certitudine, aceasta bransa se va dezvolta in urmatorii ani pe piata romaneasca. Cei care au vocatie pentru aceasta se afla in fata unei provocari veritabile.

Agentie de casting: Cateva cazuri de succes
1) Brigit Erhart, de 36 de ani, a intrat in bransa intr-un mod cu totul neobisnuit: intr-o zi mai plicticoasa, ea a incercat sa-si umple timpul fotografiindu-si bebelusul in varsta de cateva luni, dupa care, la recomandarea prietenelor sale, a prezentat fotografiile unei agentii de publicitate. Iar colaborarea cu agentia a facut sa se nasca si ideea de afacere: crearea unui birou propriu de casting.

Asta se intampla in 1994. Initial, biroul ei (botezat Bambini) furniza agentiilor de publicitate fotografii infatisand copii de 5-6 ani, ce puteau fi folosite in pliante publicitare, actiuni de mailing etc. Prin 1995, si-a extins aria de interes in zona filmului, trimitand tuturor marilor case de productie si agentiilor de publicitate un mesaj simplu si eficace: "Daca aveti nevoie de copii pentru a-i distribui intr-un rol, telefonati-mi!"

Imediat au urmat solicitarile si comenzile. Ulterior, Brigit Erhart a schimbat numele biroului sau de casting din Bambini in People & Faces pentru a marca noul orizont al activitatii sale, care cuprinde acum copii, adolescenti, dar si tineri actori, in curs de consacrare, sau figuranti cu sanse mari de reusita.

In cazul copiilor-actori secretul consta in a te imprieteni cu ei si a le incredinta roluri care le plac cu adevarat. Copilul trebuie sa fie motivat in ceea ce face, iar optiunea sa vina din partea lui. Fireste, deciziile finale apartin intotdeauna parintilor, pe care agentia ii consiliaza cu generozitate.

2) Vicky Hinrichs, de 30 de ani, a infiintat in octombrie 1993 un birou de casting care ii poarta numele, dupa ce a lucrat cativa ani ca asistenta de montaj, iar apoi ca producator de filme de desene animate si documentare.

Principalul ei atu, talentul de a selectiona candidati, s-a dovedit decisiv, dar el a trebuit sa fie completat cu foarte multa munca si tot atata inspiratie.

Astfel, fiind in situatia de a gasi peste noapte un partener de mana a doua pentru un actor binecunoscut, intr-un film de lung metraj, a avut ideea de a lansa un anunt publicitar, care incepea astfel: "Cine vrea sa faca un film impreuna cu marele actor..." A doua zi a primit peste 100 de oferte, dintre care nu i-a fost greu sa retina cativa candidati valabili.

Altadata, a batut timp de trei saptamani cartierele marginase din Hamburg pentru a gasi 30 de figuranti reprezentativi pentru un segment social plin de culoare si pitoresc. Desigur, a stat de vorba personal cu fiecare dintre posibilii candidati, dupa care i-a supus unor teste de dictie, elocinta si miscare scenica.
 
3) Biroul de casting al Simonei Baer, de 31 de ani, inaugurat in martie 1990 la Berlin, este un model de succes. Ajutata de doua colaboratoare, ea face o continua si asidua prospectare a ofertantilor, fie ei consacrati sau tinere talente. Aceasta se concretizeaza in peste 15.000 de fise profesionale (jumatate fiind actori amatori si figuranti) si o medie de 1.500 de contacte telefonice saptamanal pentru tatonarea unor candidaturi, completarea si actualizarea bazei de date etc.

Acoperirea unei distributii pentru un scenariu obisnuit, ca amploare, cere trei-patru saptamani de munca. In final, i se pot prezenta producatorului intre cinci si zece propuneri de actori pentru fiecare rol (pentru o partitura dificila, baza de selectie ajunge la 50 de persoane), cu fotografii, benzi video si toate datele necesare pentru fiecare dintre ei. Important este sa intelegi exact sensul scenariului, directia pe care o imprima producatorul si proiectul artistic al regizorului. Nu mai ramane decat sa pui apoi in miscare imaginatia si creativitatea pentru a gasi actorii ideali pentru toate acestea.
 
4) Agentia de casting a Rosemariei Fieting este specializata in a oferi sosii pentru diferite genuri de productii de cinema si TV. Ideea isi originile intr-un show televizat, in care Rosemarie insasi a jucat un rol oarecare si care amuza telespectatorii, aducand in fata camerei oameni obisnuiti ce semanau izbitor cu diverse personalitati publice.

Exista numeroase incercari de a exploata artistic aceasta gaselnita, de la seriale TV, in care joaca sosiile unor personalitati surprinse in diferite posturi compromitatoare, la parodii ale unor festivaluri, in care apar dublurile lui Humphrey Bogart, Jack Nicholson, Liz Taylor etc. Intr-o alta varianta, Marilyn Monroe face publicitate la maioneza, iar printul de Wales prezinta un nou tip de telefon celular.

Agentie de casting: ABC-ul afacerii

Agentie de casting: Un munte de date, administrat cu ajutorul culorilor
Cel mai pretios capital pentru un birou de casting il constituie baza de date continand numele, particularitatile si fotografiile actorilor si figurantilor pe care ii poate propune clientilor. Ca urmare, o parte considerabila a spatiului unei asemenea agentii va fi ocupata de etajere continand fise, dosare, benzi video, albume cu fotografii.

Agentia de casting Tiger Cast, din Köln, are in arhiva sa peste 1.500 de casete video cu probele de filmare ale tot atator artisti si 120 albume cu fotografii si informatii legate de acestia. Albumele albastre sunt dedicate actorilor, iar cele cu coperti roz actritelor. Albumele verzi contin date despre actorii de mana a treia si figuranti. In dosarele negre se afla contractele si alte documente administrative.

Dosarele cu coperti mov sunt rezervate contractelor mari, cum este cazul serialului TV, in 26 de episoade, "Park Hotel Star". Agentia de casting trebuie sa furnizeze actorii cei mai potriviti pentru rolurile prevazute in scenariu, ceea ce inseamna in medie opt artisti riguros selectionati pentru fiecare episod, adica saptamanal.

Agentie de casting: Oameni si rafturi
Agentia de casting a lui Tiger Cast functioneaza intr-un spatiu de circa 80 mp, impartit in birouri. Oamenii de baza ai agentiei de casting sunt un agent comercial, care este initiat si in tehnicile audiovizualului, si o asistenta care face munca de secretariat, dar rezolva si problemele administrative curente. Peretii birourilor sunt tapetati cu fotografii ale artistilor, instantanee de la filmari, taieturi din presa. Etajere pline de bibliorafturi, cu CV-urile actorilor, cu dosare de presa si corespondenta, se gasesc la fiecare pas.

Pe langa birouri, agentia de casting mai dispune de o mica sala de conferinte (22 mp) si de un studio pentru filmari video (30 mp), unde candidatii dau probe de filmare. Echipamentul tehnic al studioului de casting se compune dintr-un magnetoscop, o camera video cu microfon performant si monitor de control, doua reflectoare, un decor de fundal in mai multe variante si o mica masa de montaj.

Agentie de casting: 7.000 de fise pentru o singura optiune
Dana Cebulla, care a creat aceasta agentie de casting in 1985, are avantajul de a fi posesoarea unei experiente de o viata in bransa: asistent de regie pentru emisiuni televizate, producator, director de casting la cea mai mare firma particulara europeana de productii de televiziune - Endemol Entertainment (care face filme si seriale pentru RTL).

Aventura cautarii candidatilor pentru o productie TV, video sau cinematografica poate incepe din momentul in care exista un scenariu, din care sa rezulte cu claritate profilul actorilor cautati. De mare ajutor este clasificarea artistilor candidati pe genuri, intr-un fel de galerie a portretelor tipice. Multiplicand numarul actorilor aflati in banca de date, cu prestatiile posibile pe care acestia le pot oferi, rezulta peste 7.000 de fise profesionale, cu care Tiger Cast reuseste sa acopere orice comenzi: seriale TV, documentare, spoturi publicitare, filme de training profesional s.a.m.d.

Agentie de casting: O mica fabrica de talente
La fel de importanta se dovedeste a fi identificarea candidatilor si alcatuirea bazei de date, respectiv a fiselor profesionale. Cheia problemei consta in a fi la curent cu aparitia si evolutia talentelor in domeniu, ceea ce presupune prezenta la repetitii si reprezentatii teatrale, legaturi stranse cu scolile de arta dramatica de orice gen si nivel, concursuri si selectii realizate chiar de agentie (fie la intervale regulate, fie pentru o comanda anume).

Tiger Cast consacra o zi pe saptamana selectiei de candidati pentru viitoare roluri, la sediul agentiei de casting. Prin anunturi publicitare, amatorii sunt invitati sa se inscrie. Candidatii sunt cuplati doi cate doi si li se cere sa-si dea reciproc replicile dintr-o scena de dialog de doua pagini, aleasa la intamplare. Rezulta o scena de o remarcabila spontaneitate, care este inregistrata pe video si arhivata dupa toate regulile.

Agentie de casting: O piata larga si promitatoare
Daca in S.U.A. (unde au si fost inventate prin anii '20), agentiile de casting sunt extrem de numeroase si au o piata bine structurata, in Europa de Est ele se dezvolta lent si sunt inca in faza de pionierat. Prin urmare, nevoia unei activitati profesioniste de selectie si promovare a talentelor actoricesti si pentru productiile cinematografice, TV si video exista si creste, fara insa ca oferta sa capete o dimensiune comparabila.

[pagina_noua]

In Romania, aceasta ocupatie specializata se rezuma la activitatea catorva persoane, care s-au exersat fie in cinematografie, fie in Televiziunea Romana, si opereaza pe baza unei experiente individuale, evident limitate. Aparitia unei pleiade de agentii profesionale de casting este un fenomen asteptat de o piata ale carei evolutii sunt mai mult decat promitatoare. Aceasta afirmatie este acoperita fie si numai de explozia audiovizualului, care plaseaza tara noastra pe locuri fruntase in Europa, din acest punct de vedere.

Majoritatea genurilor de emisiuni TV (dar si radiofonice) - divertisment, documentare, filme de productie proprie, jocuri si concursuri, talk-showuri etc. - au nevoie de serviciile unor agenti de casting.

Nu in ultimul rand, spoturile publicitare sunt mari consumatoare de actori si figuranti, iar perspectiva este, pe acest segment, chiar roz.

Agentie de casting: 40% profit
Atat cifra de afaceri, cat si marja de profit pot atinge cote impresionante. Tiger Cast, de pilda, a realizat, la sfarsitul celui de-al doilea an de activitate, incasari de 340.000 euro, din care peste 100.000 euro, adica 30%, reprezentau profitul. Agentia de casting Bambini/People & Faces a avut in 1996 un venit anual de 70.000 euro, pe care si l-a dublat in 1997 (rata profitului - 30%).

Vicky Hinrichs Casting realizeaza o cifra de afaceri de 120.000 euro, din care 66.000 euro reprezinta beneficiul. Rosemarie Fieting incaseaza anual, de pe urma distribuirii sosiilor in diverse roluri, 138.000 euro, cu o marja de profit de 30%. In fine, agentia Simonei Baer are un venit anual record de 550.000 euro, din care 220.000 euro, adica 40% din total, reprezinta beneficiul inainte de impozitare.

Agentie de casting: Factori obligatorii

O asemenea perspectiva promitatoare este insa conditionata de o suita de factori socotiti obligatorii.

1. Puterea de convingere. In discutii telefonice sau directe cu clientii, trebuie sa fiti capabili sa explicati si sa convingeti clientul. Pentru aceasta aveti nevoie de simtul relatiilor sociale, de usurinta exprimarii si de o organizare fara cusur. A recruta mereu noi clienti este esential.

2. Experienta profesionala. Ar fi greu, daca nu imposibil, sa razbiti in bransa fara sa cunoasteti mediul audiovizualului, atat in ce priveste meseria, cat si contactele, dar si nevoile producatorilor din bransa.

3. Managementul. Capacitatea de a actiona rapid si de a oferi solutii clientilor este deosebit de importanta. Lamuriti pana la ultimul amanunt ce vrea clientul si introduceti totul intr-o baza de date; eliminati, pe cat posibil, hartiile din munca dvs. Oferiti inregistrari ireprosabile din punct de vedere tehnic.

4. Disponibilitatea. Viteza de reactie este definitorie in bransa. Trebuie, deci, sa puteti fi gasit oricand si oriunde. Evitati sa folositi robotul telefonic si echipati-va cu un telefon celular. Nu amanati clientii, nu anulati intalnirile.

5. Punctualitatea. Organizati-va munca astfel incat sa respectati riguros termenele, pentru ca lucrati intr-un domeniu in care fiecare ora se masoara in sume uneori uriase. Supravegheati-va colaboratorii si verificati ca fiecare componenta sa se miste in ritmul cerut.

Agentie de casting: Calcul lunar de rentabilitate
Se considera o agentie de casting avand un local cu suprafata de 150 mp (70 mp pentru birouri si sala de primire, 40 mp pentru studioul video, 40 mp pentru spatii anexa - arhive, grup sanitar, oficiu). Personalul cuprinde o asistenta si o secretara angajata cu jumatate de norma.

Agentie de casting: Venituri
Contract trei roluri principale si sase secundare pentru un serial TV
(800 euro/zi timp de trei saptamani a cate cinci zile lucratoare)................ 12.000 euro
Contract doua spoturi publicitare TV
(o saptamana a cinci zile lucratoare cu 1.400 euro/zi).................................7.000 euro
Contract trei sosii
(10% din onorariul de 2.800 euro pentru fiecare)........................................ 840 euro
Contracte pentru figuranti jocuri si concursuri TV......................................5.520 euro
                                                                                                                                               Total                                                                                                    25.360 euro

Agentie de casting: Cheltuieli
Chirie...........................................................1.350 euro
Onorarii colaboratori externi ("vanatori de capete").......350 euro
Salarii pentru personal.......................................6.600 euro
Publicitate......................................................2.000 euro
Amortizari (*)...................................................808 euro
Telefon, fax......................................................640 euro
Intretinere sediu .................................................280 euro
Consilieri (juridic, fiscal).......................................170 euro
Consumabile.....................................................380 euro
Altele (deplasari, asigurari etc.).............................3.182 euro
                                                         Total       15.760 euro

Profit inainte de impozitare                             9.600 euro

(*) Amortizarea se refera la suma de 27.000 euro distribuita pe 3 ani (9.000 euro/an, respectiv 750 euro/luna) pentru echipamentul tehnic, plus 3.500 euro pe 5 ani (700 euro/an sau 58 euro/luna).

Agentie de casting: Spatiul si amplasamentul
Aceasta afacere de forma unei agentii de casting, poate fi demarata ca ocupatie auxiliara, folosind pentru inceput propria locuinta. Astfel, veti testa piata, limitand la minim riscurile financiare. In schimb, va trebui sa discutati si sa convingeti vecinii sa suporte neplacerile unui aflux considerabil de persoane, care vor asalta zilnic agentia de casting dvs.

Intr-o a doua faza (sau varianta) va puteti multumi cu un birou si o incapere de primire de 40 mp. Concepeti un stil de amenajare interioara care sa va permita folosirea incaperii ca studio video, fara sa mutati mobilierul de dimineata pana seara. In investitia initiala trebuie sa se regaseasca obligatoriu etajere pentru bibliorafturi,m albume si casete video, birouri, scaune pentru vizitatori si un echipament tehnic destul de sofisticat.

Un birou de casting trebuie sa se afle in raza unui mare oras, cu cateva sute de mii de locuitori si in care se realizeaza activitati care sa presupuna si contributia dvs. profesionala. Se poate alege si o amplasare in suburbii sau chiar extraurbana (unde chiriile sunt suportabile), cu conditia existentei unor legaturi de transport rezonabile.

Agentie de casting: Echipamentul
Aparatura informatica performanta este indispensabila, in urmatoarea configuratie: un PC Pentium de minim 166 MHz, cu Windows cat mai recent, 16 Mb RAM, hard disk de 1-2 Gb, placa de sunet, boxe audio, monitor color de 15 inch si imprimanta color cu jet de cerneala; un PowerMac Apple, cu procesor 604 si configuratie similara.

Aveti nevoie de aplicatii soft pentru baza de date (Access sau 4D) pentru procesoare de text (Word) si pentru tabele (Excel), care sunt oferite intr-un pachet, atat pentru PC, cat si pentru Macintosh. Pentru a construi si utiliza baza de date, va trebui sa stabiliti o suita de criterii de selectie, ceea ce presupune un exercitiu de logica si o oarecare experienta informatica. Daca nu va descurcati, ori va puneti la punct cu aplicatiile soft ori apelati la o persoana priceputa.

Straduiti-va sa folositi tehnica de ultima ora si pentru inregistrari video. Va recomandam un aparat digital (DV-Camera) care permite oricarui amator sa realizeze imagini profesionale. In plus, acest aparat are o capacitate de sase ori mai mare decat camerele traditionale, poate fi folosit si ca aparat foto digital si permite transferarea imaginilor pe calculator, pentru procesare si imprimare (ceea ce scuteste cheltuielile de developare etc.). DV-Camera poate fi bransata la un magnetoscop sau televizor clasic (luati in considerare un monitor sau un TV cu diagonala de 36 cm pentru vizualizarea inregistrarilor si o casca pentru verificarea sunetului).

Se mai recomanda doua spoturi pentru filmari video de tip Magnum 300 Zoom, marca Hama, cu lampi 230 V/300 W. Pentru decorul de fond, folositi hartie colorata mata, simpla sau in combinatii mai savante.

Pentru un montaj facil, dar nu foarte pretentios, puteti folosi un video recorder Sony DHR, circa 4.800 euro, asistat de doua monitoare, pentru a realiza sincronizarea montajului. Intrucat casetele digitale nu sunt foarte raspandite, va trebui sa transferati inregistrarile pe casete VHS, scop in care puteti folosi un magnetoscop obisnuit.

Daca doriti sa realizati retusuri de imagine pentru a obtine portrete foto perfecte cu DV-Camera, va trebui sa echipati calculatorul cu o placa speciala, digital Capture PC Card produsa de Sony (800 euro). De asemenea, veti avea nevoie de programe Photoshop pentru Macintosh sau Corel Office Professional 7 pentru Windows PC. In fine, pentru a incheia lista, mai adaugati un fotocopiator, un modem si un telefon celular.

Agentie de casting: Factori de succes

1. Competenta profesionala. Prima grija - redactarea corecta a contractelor cu clientii si cu actorii. Apoi, documentati-va sau urmati un curs care sa va puna la curent cu modul de organizare si de functionare a unei echipe de filmare sau TV. Puneti-va cel putin o data in pielea unui actor (figurant).

2. Contactul personal cu clientii. Mai ales la festivaluri si alte asemenea ocazii, intrati in legatura cu producatorii si regizorii. Cultivarea relatiilor e decisiva in aceasta bransa. Nu promiteti ceea ce nu puteti oferi. Informati-va in detaliu in legatura cu dorintele si pretentiile clientilor potentiali.

3. Selectia actorilor. Faceti fise pentru fiecare actor. Cititi foarte atent scenariul si incercati sa va transpuneti in fiecare rol, pentru a determina cerintele acestuia (mimica, ticuri, voce, alte particularitati). Apoi selectionati unul sau mai multi candidati pentru fiecare rol. Faceti, in fiecare caz, inregistrari video dupa ce v-ati asigurat ca actorii sunt in cea mai buna forma.

4. Flexibilitatea. Daca aveti deja experienta in domeniu, nu ezitati sa incercati ceva nou. Nu va lasati prada rutinei. E de dorit sa va specializati pentru un segment anume de casting (copii, sosii, voci, figuranti s.a.m.d.), dar sa pastrati deschideri si spre celelalte.

Agentie de casting: Factori de risc

1. Lipsa de rigoare. Lumea audiovizualului e mica, vestile proaste circula repede, iar un prestigiu sifonat se repara greu, cu eforturi foarte mari. Nu va incurcati cu colaboratori neseriosi, care va pot compromite in ochii clientilor.

2. Concurenta. Exista oameni care au deja un palmares in bransa, vor aparea agentii de casting care va vor concura. Lupta se va duce indeosebi pe tarife, dar mai ales pe promptitudinea onorarii comenzilor.

3. Scepticismul. Producatorii de televiziune (mai ales de la posturile publice) au mari rezerve, de obicei, fata de capacitatea agentiilor private de casting de a asigura servicii de calitate. Nu abandonati, insa, lupta, pentru ca miza este considerabila.

[pagina_noua]

Agentie de casting: Personalul
Cautati un asistent competent, capabil sa preia o parte din obligatiile profesionale de casting (ex.: sa se ocupe de figuranti, de publicul pentru showuri si de inregistrarea/procesarea casetelor video). Angajati o secretara cu experienta in domeniul audiovizualului si publicitatii, capabila totodata sa escurce treburile administrative, dar si sa discute cu clientii ori cu actorii.

Mijlocul ideal de a va recruta colaboratorii de zi cu zi este sa publicati un anunt, in care mentionati toate conditiile de angajare. Daca aveti de unde alege, cercetati palmaresele profesionale. Candidatii trebuie sa inteleaga ca munca la care se inhama este una foarte stresanta cateodata si ca ea cere mult dinamism si pricepere in relatiile cu oamenii. O buna capacitate de comunicare este esentiala.

Agentie de casting: Managementul
Odata ce ati echipat studioul de casting si v-ati instalat in propriul birou, nu va mai ramane altceva de facut decat sa porniti activitatea, adica sa porniti in cautarea atat a clientilor (producatorii), cat si a pretioasei dvs. marfi (actorii si figurantii pentru diverse genuri cinematografice, modele pentru prezentari de moda si publicitate s.a.).

Incepeti prin a explora fiecare din locurile in care puteti descoperi persoane care va pot interesa, incepand cu institutiile si asociatiile profesionale.

Nu va retineti sa abordati, in orice imprejurare, oameni ale caror expresii faciale si comportamentale va inspira. Mobilizati, in acest scop, rudele, prietenii, cunoscutii. Niciodata nu se stie de unde sare iepurele. Pentru rolurile mici si de figuratie, folositi anunturile in presa. Pentru rolurile de copii, cautati si in cercul cunoscutilor sau in gradinite si scoli.

Iata cateva criterii de selectie pentru actori si figuranti, pe baza carora puteti concepe cateva teste concrete:
• sa se comporte cu naturalete in fata obiectivului camerei;
• sa fie capabili sa improvizeze pe loc, pe o tema data, un scurt text, in fata camerei;
• sa fie capabili sa exprime diverse sentimente (tristetea, durerea, bucuria, surpriza etc.), de o maniera credibila, fara a lasa impresia de joc fals;
• sa fie capabili sa-si adapteze mimica si gesturile la caracteristicile unui rol dat;
• sa fie fotogenici/telegenici (in sensul expresivitatii, nu al frumusetii);
• sa fie capabili si dornici de a-si etala calitatile artistice astfel incat sa convinga.

Pentru o mai buna intelegere a ceea ce dvs. insiva cereti actorilor si figurantilor, nu strica sa incercati sa va produceti, cu titlu de experienta, in fata camerei sau chiar sa urmati un scurt curs de arta dramatica.

Agentie de casting: Tehnici de lucru

Agentie de casting: Vanatoarea de figuranti
Numeroase productii de televiziune - cum sunt jocurile, concursurile si (talk) showurile cu public - sunt mari consumatoare de figuranti. Este destul de dificil sa recrutati suficient de multi figuranti, mai ales cand ei trebuie sa fie dintr-o anumita categorie de varsta. Intr-o asemenea situatie, anunturile din ziar s-ar putea sa nu ajute.

De aceea, dezvoltati cautarile pe doua cai:
a) explorati locuri foarte aglomerate (vaduri, locuri cu trafic pietonal, iesirile din institutii si intreprinderi la ora incetarii programului s.a.);
b) solicitati studiourile fotografice din oras/din zona sa va ofere figuri interesante sau sa inceapa sa le caute.

Nu in ultimul rand, rasfoiti cu perseverenta revistele ilustrate, presa, in general, si selectionati tot ceea ce va inspira. Frecventati festivalurile de filme, de televiziune sau pe cele dedicate producatorilor de publicitate; de fiecare data cereti lista participantilor, pentru a-i putea contacta pe cei care va intereseaza.

Agentie de casting: Procedee pentru seducerea clientelei
O strategie oarecum diferita trebuie sa folositi pentru a identifica posibila clientela si a o seduce. Contactati pe toti clientii potentiali, telefonic, in scris si personal, dar faceti-o atunci cand partitura dvs. de prezentare este fara fisura, iar agentia este in stare de functionare. Nu ezitati sa va oferiti serviciile in calitate de colaborator unei agentii similare care functioneaza deja ori departamentului de casting al unei case de film, agentii de publicitate s.a.m.d. Veti avea, astfel, sansa de a intra pe piata fara socuri si de a beneficia de experienta altora.

Nu uitati ca mai toti clientii dvs. potentiali folosesc masiv calendare, planninguri si organizare. Prin urmare, imprimati asemenea gadgeturi de birou, personalizate cu numele si logo-ul firmei dvs. si bombardati-i pe producatorii din bransa cu asemenea cadouri publicitare. Exista mari sanse ca, aflati la nevoie sub presiunea timpului, multi dintre ei sa apeleze la firma al carei nume il vad zilnic in birourile lor.

Apoi, daca veti reusi sa stimulati, intr-un fel sau altul, curiozitatea ziaristilor, ei ar putea sa va faca o foarte eficienta publicitate gratuita, dat fiind ca genul acesta de activitate este suficient de interesant pentru a deveni un subiect de presa.

Agentie de casting: Tarifele practicate
Aveti posibilitatea sa facturati serviciile pe care le oferiti producatorilor cel putin in doua moduri:

1) forfetar, cu o suma fixa de cheltuieli zilnice, stabilita in functie de dificultatea sarcinii de rezolvat (pe piata europeana, suma variaza intre 400 si 1.400 euro pe zi, fara cheltuielile de deplasare s.a.);

2) in comision, calculat ca o cota-parte din onorariile incasate de catre actori si figuranti (in jur de 10%).

Cat priveste tarifarul dupa care sunt platiti actorii si figurantii, acesta are o plaja destul de larga. In Europa de vest, onorariile sunt, pentru o zi de lucru, intre 100 si 400 euro pentru un copil si 700-1.400 euro pentru un actor amator. Figurantii castiga, desigur, mai putin, in timp ce actorii profesionisti sunt platiti in multiplu de aceasta suma.

Agentie de casting: Probleme juridice
In general, asemenea agentii sunt organizate sub forma unui S.R.L. Indiferent insa de statutul juridic, atunci cand semnati un contract, trebuie sa tineti cont de cateva amanunte importante:

1. Onorariul dvs. trebuie sa fie clar stabilit si precis mentionat in contract.

2. Prestatia trebuie sa fie finalizata. Astfel, nu e suficient sa oferiti producatorului numele unui actor, trebuie sa i-l si aduceti pe platoul de filmare.

3. Daca alegeti sa fiti platit in comision, nu veti putea incasa onorariul decat dupa ce actorii insisi au fost platiti, situatie in care intervin multe si riscante conditionari.

Pe aceste trei chestiuni intervin cel mai frecvent neintelegerile. Asa incat, daca vreti sa pastrati bune relatii profesionale si comerciale, incepeti prin a menaja acest mic triunghi al punctelor sensibile in bransa. Ca regula generala, veti semna contracte de prestator cu clientii, de genul celor incheiate de agentiile de intermedieri pentru vanzari imobiliare. Va veti putea incasa onorariul in masura in care actorul pe care il furnizati clientului va semna el insusi un contract, in care se va mentiona comisionul dvs.

Pentru a evita situatia in care clientul respinge toate ofertele dvs., cereti de la bun inceput sa va trimita in scris o comanda cuprinzand descrierea detaliata a rolurilor si cerintelor. In cazul ca nimic din ce ii oferiti nu-i este pe plac, intocmiti o confirmare de comanda, in care aratati ca i-ati satisfacut cerintele. Se mai obisnuieste si includerea in contract a acestor cerinte.

Alte amanunte pe care e de dorit sa le conveniti prin contract: • durata pentru care actorul e considerat la dispozitia producatorului; • intervalul in care clientul trebuie sa se decida daca il angajeaza sau nu pe actor; • intervalul de gratie acordat pentru a testa actorul; • daca, eventual, clientul trebuie sa se pronunte sau sa faca o optiune inca de la consultarea dosarului actorului; • despagubiri acordate in cazul in care probele de filmare nu sunt acceptate de client sau clientul se razgandeste pe parcurs; • daca dvs. va incasati comisionul si in situatia cand actorul preia un alt rol decat cel pentru l-ati propus; • ce se intampla in situatia in care prestatia actorului propus se prelungeste dincolo de cele convenite initial (sa zicem, la limita, ca i se ofera rolul principal intr-un serial...).

Agentie de casting: Oportunitati complementare
1. Agentie de locatii. Casele de film se afla in mod curent in cautarea unor cadre exterioare pentru turnarea productiilor proprii. Mutatis mutandis, asa cum le puteti oferi actori, puteti sa le oferiti si o uzina dezafectata, un pisc de munte, o plaja cu perspectiva sau un teritoriu cu alura salbatica.
2. Agentie de voci. Clientii sunt, in acest caz, studiourile de sunet care fac spoturi publicitare radiofonice, dublaje sau post-sincronizari si care cauta voci de diferite genuri (ca timbru, accent, expresivitate, coloratura etc.).
3. Studio de proiecte TV. Indiferent ca s-ar chema asa sau altfel, treaba unui astfel de studio ar fi sa ofere idei sau schite de scenarii pentru emisiuni si showuri TV, pe baza unor contracte de colaborare.

Capital de start
                                           Minim                          Maxim
Publicitate                              5.500 euro                 7.000 euro
Echipament electronic (*)    19.600 euro                 24.800 euro
Software                                1.000 euro                  1.800 euro
Echipament de birou              2.700 euro                   4.000 euro
Casete video                             200 euro                    600 euro
Diverse                                  1.000 euro                  2.000 euro
                                  Total   30.000 euro              40.200 euro

(*) Echipamentul electronic cuprinde: calculator cu imprimanta color cu jet de cerneala, fotocopiator, modem, telefon celular, camera video digitala, magnetoscop digital, placa video pentru calculator, 2 TV color (monitoare), accesorii diverse (casca, microfoane, lumini s.a.).



Tags: afacericastingagentie de casting

Urmareste-ne pe Google News

Articole conexe

Cifra de afaceri din comertul cu amanuntul a crescut in primele zece luni

de Bianca Tila
05 Dec 2024
Volumul cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul a inregistrat o crestere de 8,7%, ca serie bruta, in primele zece luni ale acestui an, fata de...

Cifra de afaceri din comert a inregistrat scaderi in primele 9 luni ale acestui an

de Bianca Tila
26 Nov 2024
Cifra de afaceri din comertul cu ridicata a inregistrat scaderi, in primele noua luni din acest an, fata de perioada 1 ianuarie - 30 septembrie 2023,...

INS: Volumul cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul creste

de Bianca Tila
07 Nov 2024
Volumul cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete) a inregistrat cresteri, in primele noua...

INS: Cifra de afaceri din comertul cu ridicata a inregistrat scaderi

de Bianca Tila
24 Oct 2024
Cifra de afaceri din comertul cu ridicata (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete) a inregistrat scaderi, in perioada 1 ianuarie - 31...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024








SUCCES in AFACERI


Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
Descarca Gratuit
"Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim"
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]