Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Dosare de Afaceri: Comercializarea de ceaiuri medicinale
Aproape ca nu este farmacie care sa nu ofere o gama importanta de produse naturiste. Intr-o vreme, pana aproape de sfarsitul anilor '90, majoritatea erau din import, dar marele lor inconvenient era ca se vindeau la un pret foart e piperat. Pe de alta parte, nu exista o constanta in aducerea acestui tip de produse. Astfel, exista posibilitatea sa constati, in calitate de cumparator, ca te afli in imposibilitatea de a urma un tratament complet, pe durata mai multor saptamani, si asta tocmai pentru ca farmaciile nu importau respectivul produs tinand cont de cererea de pe piata, ci dupa ureche.
In ultimii ani insa, firmele romanesti au intuit ca aceasta industrie a prelucrarii plantelor cu efect tamaduitor si nutritionist, a distribuirii si promovarii lor ar putea reprezenta o afacere deosebit de profitabila. Cu alte cuvinte, ca medicina traditionala romaneasca poate fi un bun punct de plecare.
Magazin Online - cum sa pornesti propria ta afacere online
Pasii catre o afacere de succes Berea Artizanala
Criptomonede Ghid practic pentru incepatori
3 culturi profitabile - Goji Merisoare Aronia
Asa au ajuns unele firmele romanesti la concluzia ca multe dintre ceaiurile facute din plante medicinale autohtone pot inlocui produsele farmaceutice de acelasi tip aduse din import. Avantajul lor consta in faptul ca nu au costuri foarte mari de productie, distributie si promovare. Si un alt motiv pentru a porni o astfel de afacere o reprezinta materia prima care se gaseste din belsug si se obtine relativ usor (menta, sunatoarea sau teiul, spre exemplu). Pe de alta parte, increderea romanilor in astfel de produse este ridicata si, in majoritatea cazurilor, mostenita din familie.
Pentru ca afacerea cu ceaiuri naturiste sa functioneze, mai aveti nevoie sa puneti la punct cateva amanunte, cum ar fi depasirea obstacolelor birocratice, promovarea eficienta sau castigarea increderii clientilor.
Informatii pe scurt
Ideea: Productia si comercializarea de ceaiuri naturiste autohtone
Capital initial: 30.000 de euro
Cifra de afaceri: In primul an de activitate se estimeaza atingerea unei cifre de afaceri de 50.000 de euro, iar in al doilea - de 150.000 de euro (in cazul unei firme care foloseste doar materii prime autohtone si se adreseaza exclusiv pietei romanesti)
Profit brut: 20.000 de euro, in primul an, iar in al doilea profitul va fi in functie de investitiile facute
Situatia pietei: Piata este intr-o continua si constanta expansiune. Tot mai multi inteleg ca una dintre cele mai simple si mai putin costisitoare modalitati de a combate anumite afectiuni o reprezinta consumarea unor ceaiuri facute din plante cu proprietati tamaduitoare.
Sanse de reusita: Foarte mari, deoarece putine firme existente pe piata sunt cu adevarat profesioniste
70% din femei consuma ceaiuri din plante medicinale
Aproape orice roman a consumat ceaiuri, cel putin o data, nu doar din simpla placere, ci sub pretextul ca doreste sa slabeasca sau sa reduca nivelul colesterolului, pe cel al glicemiei etc. Un studiu realizat in cursul anului trecut de catre compania Dedalus a adus in prim plan cateva aspecte remarcabile: astfel, datele statistice indica faptul ca, intr-o luna, peste 70% din persoanele adulte din mediul urban consuma cel putin un tip de ceai. Dintre acestia, ponderea cea mai mare este a persoanelor de peste 40 de ani. Venitul si educatia nu influenteaza aproape deloc cantitatea de ceai consumata, cu alte cuvinte orice persoana cu varsta intre 18 si 65 de ani (esantionul pe care s-a facut acest sondaj) trebuie privita ca un posibil consumator.
Conform aceluiasi studiu, ceaiul din plante medicinale este de departe cel mai utilizat tip de ceai. Peste 60% dintre persoanele adulte din mediul urban au declarat ca l-au consumat in ultima luna. Consumul de ceaiuri din plante medicinale creste cu varsta: de la 43.6% pentru persoanele cu varsta intre 18 si 24 de ani, pana la 73.3% pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 55 si 65 de ani.
Interesant este si un alt aspect. Femeile consuma intr-o proportie mult mai mare astfel de produse - 70%, fata de barbati care consuma in proportie de 50% ceaiuri cu efect nutritionist. Tot ca o curiozitate, trebuie mentionat faptul ca persoanele cu venituri mici (69%) si pensionarii (75%) sunt categoriile cele mai inclinate sa consume ceaiuri din plante medicinale. Pe de alta parte, sanatatea, in general, si tratarea problemelor de sanatate sunt motivele principale pentru care consumatorii utilizeaza ceaiurile cu efect nutritionist sau tamaduitor.
Ce trebuie sa deducem din aceste date statistice? O concluzie foarte simpla: exista un mare potential de dezvoltare a pietei ceaiurilor cunoscute sub denumirea generica de naturiste. Este adevarat ca in acest moment nu sunt foarte multi jucatori, iar o parte dintre acestia actioneaza haotic; spre exemplu unii dintre ei se axeaza doar pe obtinerea unei calitati excelente a produsului, uitand sa-l promoveze corespunzator, altii fac rabat de la calitate in incercarea de a obtine un profit rapid, mai sunt o serie de producatori care nu inteleg ca pentru a vinde un produs trebuie sa-l faci atractiv in ochii cumparatorului etc.
Dar dincolo de aceste cautari, de altfel inerente oricarui inceput, piata ceaiurilor nutritioniste (care in Asia se cifreaza la cateva zeci de miliarde de dolari anual) isi va gasi in urmatorii ani un fagas normal, chiar si numai plecand de la simpla observatie ca, in cazul nostru, cererea e foarte mare, iar gusturile posibililor consumatori se cizeleaza pe zi ce trece.
Principalii pioni in aceasta afacere sunt companiile Larix, Laboratoarele Medica, Kalpo, All Plants, aceasta din urma fiind una dintre putinele care se axeaza exclusiv pe comercializarea si producerea de ceaiuri medicinale.
[pagina_noua]
Prezentarea afacerii
Ce sunt ceaiurile medicinale? Specialistii din domeniu si nutritionistii considera ca ceaiurile medicinale sunt acele produse care contin o serie de suplimente nutritionale. Si care, foarte important, au la baza medicina naturista traditionala. Efectul consumarii lor este unul terapeutic, deoarece, fiind foarte bogate in vitamine, minerale, saruri, ajuta la ameliorarea unor boli sau la refacerea organismului supus stresului si efortului cotidian.
Paleta bolilor care se incearca a fi combatute cu ajutorul medicinei naturiste este foarte larga. Firma Laboratoarele Medica produce in acest moment 300 de ceaiuri, tincturi, comprimate si capsule de plante, obtinand succese chiar si in tratarea bolilor vasculare, dupa cum a declarat seful firmei, dr. Ionut Moraru. Acest aspect este relevat si de catre specialistii unuia dintre cei mai mari producatori si distribuitori de ceaiuri naturiste din lume, FML Tea, care au ajuns la urmatoarele concluzii:
- ceaiul chinezesc ajuta la scaderea colesterolului;
- baut in cantitati bine dozate, la recomandarea medicului, ceaiul negru combinat cu diverse extracte de plante poate spori fertilitatea la femei si potenta la barbati;
- consumarea unei cani de ceai pe zi sporeste puterea sistemului imunitar.
Pentru mai multe detalii puteti accesa www.fmltea.com/company.htm
Primii pasi, cei mai dificili
Primul lucru pe care trebuie sa-l faceti in cazul in care doriti sa va lansati intr-o afacere cu produse naturiste este acela de a va inregistra o firma. Lucian Trif, actionar majoritar al companiei All Plants, isi aduce aminte ca primii pasi au fost si cei mai dificili: "In domeniul farmaceutic, ceaiurile nu au un brand, nu sunt ceaiuri promovate. Astfel mi-am dat seama ca acesta este segmentul de produse ce trebuie atacat. Mi-am zis ca e o mare cerere pe piata, mai ales ca majoritatea dintre noi ducem o viata agitata si nu prea avem grija la alimentatie, la sanatatea corpului, nu gasim timp sa facem miscare si atunci suntem nevoiti sa apelam la suplimente nutritionale.
Desigur, au existat dintotdeauna si ceaiuri autohtone, dar mi se parea ca arata neatractiv, iar cele care aratau mai bine se gaseau la un pret de import, cam piperat. Vroiam un ceai romanesc la un pret atractiv care sa arate atat de bine incat sa inspire oamenii sa-l cumpere", spune Lucian Trif.
Inregistrarea produselor - doar cu ajutorul nutritionistului
Marele inconvenient in faza de inceput este necunoasterea domeniului plantelor. De aceea, e nevoie sa consultati mai multi nutritionisti. Rolul acestora este vital, deoarece ei decid care este compozitia finala a fiecarui produs in parte. Spre exemplu, daca doriti sa produceti ceai de coada soricelului, aveti nevoie de o reteta ce va trebui omologata de Ministerul Sanatatii. Prin reteta nu se intelege doar specificarea dozajului de plante de coada soricelului pe care il includeti in plicul de ceai, ci si cand a fost cules produsul, care sunt efectele pe care consumul acestuia il are asupra oamenilor, modul de preparare etc.
Dupa ce ati reusit sa obtineti aceasta reteta cu ajutorul nutritionistului, trebuie sa mai prezentati o serie de acte si documente: "La dosar ai nevoie sa spui nu doar formula verificata de nutritionist, ci si cum arata produsul final, sa anexezi mostre, buletine de analize, avize potrivit carora hartia amblajului este bun alimentar sau ca produsele nu sunt din zona poluata si ca respecta un anumit procedeu tehnologic", explica Lucian Trif.
Exista doua categorii mari de ceaiuri: unele facute dintr-o singura planta, iar altele din mai multe. Toate insa au nevoie sa fie omologate de catre Ministerul Sanatatii si fiecare in parte are nevoie de o reteta proprie dupa care sa fie produs. Spre exemplu, exista ceaiuri facute din 10 sau 15 plante.
Reteta este, cel mai adesea, una originala si la ea lucreaza, contracost, mai multi nutritionisti. In fond, e vorba de retete traditionale romanesti, dar adaptate la cerintele si normele actuale. Obligatorie este testarea acestor produse timp de o saptamana sau doua pentru a vedea daca prin consumarea lor se obtine efectul dorit.
Datorita documentatiei foarte amanuntite care trebuie depuse la Ministerul Sanatatii, autorizatiile pentru producerea si comercializarea ceaiurilor nu se obtin mai devreme de o luna jumatate sau chiar doua.
Investitiile initiale, dupa buget
Suma de bani de care trebuie sa dispuneti pentru a intra intr-o astfel de afacere se ridica la cateva zeci de mii de euro. Fara indoiala ca aveti nevoie de un sediu utilat corespunzator, de o dubita si de foarte multe relatii in domeniu, cu ajutorul carora sa formati o retea care sa functioneze perfect. Din ea va trebui sa faca parte, de exemplu, o firma de design care sa lucreze ambalajul.
O alta trebuie sa realizeze fizic aceste ambalaje, astfel incat sa respecte normele igienice si, in fine, trebuie sa conclucrati cu o firma care sa produca efectiv acea reteta de ceaiuri. Aceasta, desigur, in cazul in care nu aveti bani pentru achizitionarea unei linii de productie care costa 50.000 de euro si care se aduce doar din import.
Pentru o firma care produce 15 ceaiuri, dintre care cinci sunt combinate, graficul investitiei arata in felul urmator:
Onorariile a sase nutritionisti................6 x 700 = 4.200 euro
Celulare, benzina, alte cheltuieli...........................800 euro
Salarii....................................3 angajati x 200 = 600 euro
Design ambalaj.............................................2.000 euro
Machete de publicitate....................................2.000 euro
Publicitate in ziare, distributie fluturasi (4-6 luni)....6.000 euro
Achizitionare materii prime..............................4.500 euro
Productie...................................................7.500 euro
Chirei sediu........................4 luni x 200 de euro = 800 euro
Telefon, fax...................................................150 euro
Calculator.....................................................350 euro
Total 28.900 euro
Incepeti cu produse cunoscute romanilor
Un sfat este acela de a nu incerca din prima sa acoperiti o gama foarte larga de ceaiuri naturiste, din doua motive: cu unele dintre produse, mai extravagante, ati putea ramane in depozit, deoarece nu sunt pe gustul romanilor si un alt motiv il constituie faptul ca aceasta afacere este una de tip piramidal. Este recomandabil sa lansati pe piata un produs numai cand aveti certitudinea ca el va va aduce profit in mod constant. Asta deoarece, asa cum am vazut si mai sus, pentru a obtine un aviz favorabil aveti nevoie de bani si timp.
[pagina_noua]
Exista, totusi, o categorie de produse care nu trebuie sa lipseasca din oferta dvs. initiala. Spre exemplu, ceaiul epigastralin pe care Laboratoarele Medica il comercializeaza la pretul de 39.000 de lei, ceaiul ginseng care combate starile de astenie, surmenaj si anemie si ceaiul verde, care costa aproape 80.000 de lei. Legat de preturi, acestea sunt intre 40.000 si 70.000 de lei pachetul. "Am inceput cu o gama pe care eu am considerat-o completa, de 14 produse. Dintre acestea patru erau simple, iar cinci combinate", isi aminteste patronul All Plants, care a inceput afacerea in urma cu doar sapte luni.
La o simpla trecere in revista a acestor ceaiuri, ne dam seama ca multe dintre ele sunt bine cunoscute romanilor: coada soricelului, galbenele, macese, menta, musetel, salcam, sunatoare, tei, comercializate la pretul de 38.000 de lei. In ceea ce priveste ceaiurile combinate, avem de-a face cu patru produse: "All energy tea", pe baza de macese, scortisoara, afin, coacaz negru, "Splendiva", un ceai facut din zece plante si care "lupta" impotriva kilogramelor in plus, "All memory tea" sau "Eros tea".
Un alt exemplu este cel al companiei Kalpo, o societate cu capital privat integral romanesc, obiectul principal de activitate fiind productia si ambalarea ceaiurilor naturale. Infiintata in 1999, compania a ajuns un an mai tarziu la un numar de 11 angajati si o cifra de afaceri de 15 miliarde de lei. Profitul brut a fost, potrivit datelor depuse la Ministerul de Finante, de 10.000 de dolari. Un an mai tarziu, cifra de afaceri se dublase, ca si profitul brut care ajunsese la 20.000 de dolari.
Oferta companiei este generoasa, fiind vorba de 16 ceaiuri simple: ceai de menta, ceai de musetel, ceai de crusin, ceai de urzica, ceai de sunatoare, ceai de fructe de padure etc. Unul dintre cele mai interesante produse este ceaiul din matase de porumb, care se vinde la punga de 25 de grame. Producatorii dau asigurari ca produsul are un efect terapeutic si spun ca materia prima trebuie recoltata in timpul infloririi sau, cel tarziu, cand porumbul este "in lapte".
Un alt competitor, firma Larix Sovata, are sediul central la Sovata si se mandreste ca este producator de ceaiuri medicinale si aromate, exportator de plante medicinale recoltate din Transilvania. Dupa ce a inceput timid, cu un sortiment redus de ceaiuri, in 1992 compania a reusit sa achizitioneze o hala moderna de productie. Pe lista cu produse gasim: ceai hepatic, ceai diabetic, ceai laxativ, ceai renal etc.
Procurarea materiilor prime
Procurarea materiilor nu este o operatiune atat de complicata ca inregistrarea produselor, dar trebuie identificati cei mai buni furnizori de pe piata autohtona. Nu trebuie sa semnati contracte de aprovizionare cu materii prime inainte de a face o documentare temeinica. Compania Fitoterapia din Bucuresti are o oferta diversa, de la macese, sunatoare si menta pana la crusin sau musetel, iar cifrele de performanta ale companiei arata ca, in 2001, compania inregistra o cifra de afaceri de 12 miliarde de lei si un profit de doua miliarde. Aceasta in conditiile in care existau 73 de angajati.
O alta firma competitiva este Plafar Brasov. Aceasta are ca obiect principal de activitate productia, industrializarea si comercializarea la intern si la export a plantelor medicinale, aromatice, toxice si stupefiante din culturi si flora spontana. Pentru a studia oferta, care este deosebit de generoasa, puteti face o incursiune pe Internet la www.plafarbv.com.
Cu rol informativ, trebuie spus ca preturile sunt accesibile.Spre exemplu, un kilogram de galbenele se poate achizitiona cu 200.000 de lei. Cele mai scumpe sunt coacazul negru si branca ursului care pot ajunge si la 280.000 de lei pentru un kilogram. De obicei, livrarea se face in cateva zile, dar in afara sezonului de crestere a plantei se poate astepta si 90 de zile. In acest moment, pe piata exista cel putin 50 de producatori de materii prime pentru ceaiurile din plante medicinale (impartiti aproape uniform in toata tara), dar numai 10 pot fi considerati cu adevarat competitivi.
[pagina_noua]
Important! Nu cumparati marfa fara ca aceasta sa aiba certificat de conformitate sau buletin de analiza.
Parteneri dupa chipul si asemanarea dvs.
Cel putin in prima faza a afacerii, aveti nevoie de cativa parteneri de incredere care sa va ajute in ceea ce priveste marketingul, promovarea si productia efectiva. Ulterior, cand veti avea profituri care sa va permita investitii majore, veti putea deschide departamente distincte, parte din propria companie, care sa se ocupe de aceste aspecte. In ceea ce priveste productia, ar fi bine, ca cel putin la inceput sa apelati la o firma specializata, precum Plafar si sucursalele sale. Asta pentru ca procesul de productie este unul complicat, care inseamna dozarea, mixarea, cantarirea dupa reteta facute cu o precizie elvetiana.
"M-am gandit ca din gama foarte larga de distribuitori sa-i aleg pe cei pe care ii cunosteam personal si care imi fusesera recomandati de alti oameni care lucrau in bransa. Puteam colabora cu cinci sau sase, dar capacitatea de productie initiala a fost una limitata, iar daca eu nu furnizam o cantitate importanta, nici concentrarea lor pe produs nu era atat de mare. La inceput ai nevoie de un distribuitor national pentru farmacii si unul sau doi mai mici pentru gama de plafare", spune Lucian Trif.
"Exista doua modalitati de plata a distribuitorilor: in primul rand, oferirea unui discount situat intre 10 si 30%, dar cu obligativitatea respectarii unui anumit pret impus de producator. A doua o reprezinta plata la termen. Pentru a avea o mai buna relatie cu distribuitorul ar fi indicat sa mentionezi numele lui pe pliantele prin care tu iti promovezi produsul. In acest fel sunt si ei promovati si toata lumea e multumita."
Fisa de castiguri pe produs
Pret produs ("energy tea") 61.000 lei
Cheltuieli
Materia prima si ambalarea 14.000 lei
Sigiliu, punga, eticheta, cod de bare 7.000 lei
Transport 1.000 lei
Plata distribuitor (discount de 10-30%) 12.000 lei
Publicitate 7.000 lei
Total 41.000 lei
Profit 20.000 lei
Legislatia, o piatra de incercare pentru investitori
Una dintre problemele cu adevarat delicate cu care se confrunta producatorii de ceaiuri naturiste este legislatia. Spuneam mai sus ca pentru fiecare dintre produsele pe care doriti sa le puneti in vanzare este nevoie de intocmirea unui dosar foarte voluminos care sa contina, printre altele, reteta produsului evaluata in prealabil de o echipa de nutritionisti, rezultatele testelor facute pe diversi subiecti, descrierea amanuntita a ambalajului, modul de procurare al materiilor prime, conditiile de depozitare etc.
[pagina_noua]
Organismul care se ocupa de omologarea acestor retete este Agentia Nationala a Medicamentului. La adresa www.anm.ro puteti studia nomenclatorul pentru medicamentele de uz uman pe 2004, elaborat si editat de A.N.M. sau diverse acte normative elaborate de Ministerul Sanatatii, care va pot ajuta in aceasta afacere. Tot aici veti gasi si o lista cu plantele autohtone care nu pot intra in componenta diverselor medicamente sau ceiuri naturiste. Daca sunteti nou in domeniu, cu siguranta veti avea nevoie de consilierea unui specialist care sa va descurce prin hatisul legislativ.
Facand o comparatie cu legislatia europeana din domeniu, putem spune ca cea romaneasca este mult mai restrictiva. Unul dintre producatorii de medicamente si ceaiuri cu suplimenti nutritionali spune ca, potrivit calculelor sale, aproape 200 de plante medicinale acceptate in tarile U.E. sunt interzise de legislatia romaneasca. De aici se naste un mare inconvenient - firmele romanesti colaboreaza foarte greu cu cele occidentale, deoarece ceea ce este valabil in Uniunea Europeana este interzis in Romania. Iesirea din impas o reprezinta aderarea Romaniei la U.E., atunci cand, vrand-nevrand, va trebui ca legislatia in domeniului plantelor medicinale sa fie armonizata cu cea din statele occidentale.
Ordinul care interzice tot
Anul trecut a intrat in vigoare Ordinul nr. 179 al Ministerului Sanatatii, al Ministerului Agriculturii si al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului privind regimul de comercializare a produselor prezentate ca miraculoase, precum si a unor produse alimentare in scopul protejarii vietii, securitatii si intereselor economice ale consumatorilor. Il puteti gasi in Monitorul Oficial nr. 166, din 17 martie 2003. Va prezentam doar cateva dintre prevederile cu caracter restrictiv care ingreuneaza dezvoltarea derularii unor afaceri in acest domeniu:
1. Se interzice folosirea cuvantului "miraculos".
2. In publicitatea si etichetarea produselor se interzice utilizarea de cuvinte care sa indice unul dintre urmatorii termeni:
a) "igiena", "medical", "bolnav", "farmacie", "remediu", "medicament";
b) nume de boli;
c) referinte la slabire sau ingrasare (cu alte cuvinte nu poti spune ca vinzi un produs pentru slabit, ci trebuie sa mentionezi ca e vorba de un produs pentru silueta);
d) reprezentari de persoane, imbracaminte sau aparate care pot sugera profesii medicale, paramedicale sau farmacii;
e) referinte care genereaza sau exploateaza sentimente de teama, frica sau credulitate.
3. De asemenea, pe etichete nu pot fi inscriptionate cuvinte precum "pur", "biologic" sau "organic".
Daca mai adaugam ca, pentru ca un produs naturist sa primeasca unda verde din partea Agentiei Nationale a Medicamentului, puteti astepta si doua sau chiar trei luni, veti intelege adevarata dimensiune a birocratiei din acest domeniu.
Prima referire la ceaiuri a fost gasita intr-un dictionar chinezesc din anul 350 i.Ch. Pana in secolul al XV-lea ceaiul a fost aproape necunoscut in Europa
Factori de succes
1. Creativitate si inventivitate. Aceste doua cuvinte trebuie sa fie farul calauzitor pentru orice investitor si ele se aplica atat in ceea ce priveste activitatea de marketing cat si in cea de productie. Concret: intrand intr-o farmacie pentru a cumpara un pachet de ceai de musetel, fara indoiala ca posibilul client isi va arunca ochii asupra produsului care are cel mai frumos ambalaj si care inspira cea mai mare incredere. La fel se intampla, atunci cand doriti sa promovati produsele prin diverse mijloace de informare.
O prezentare inteligenta a produsului, identificarea lui cu un anumit mesaj sau o anumita imagine il pastreaza mai usor in constiinta cumparatorului. In cazul produselor combinate, pentru fabricarea carora este nevoie de imbinarea mai multor plante, e nevoie sa gasiti reteta care sa imbine efectele tamaduitoare cu placerea gustului.
[pagina_noua]
2. Retea puternica de distributie. E foarte important sa nu aveti sincope in ceea ce priveste prezenta produselor dvs. pe piata. Disparitia unui produs, din diverse motive, de pe piata, chiar si numai pentru o saptamana, poate determina cumparatorul sa renunte la el. De aceea e foarte important sa reusiti sa aveti cu distribuitorul o relatie de interdependenta, astfel incat el sa fie supermotivat in a va vinde produsele. Spre exemplu, puteti incerca sa ii faceti distribuitorului o oferta in care procentul care reprezinta castigul sau sa creasca direct proportional cu cantitatea de marfa vanduta.
3. Seriozitate. Ca in orice afacere, pentru a putea fi competitiv trebuie sa va fidelizati clientii. Puteti spune ca ati devenit un jucator important in piata ceaiurilor medicinale doar in momentul in care oamenii va identifica produsele cu seriozitatea si calitatea.
Factori de risc
1. Lipsa materiei prime. In momentul in care identificati posibilii furnizori de materie prima (si inainte de a semna contracte), trebuie sa cercetati daca acestia pot onora comenzi in tot timpul anului. Pentru ca exista anumite plante care nu se cultiva decat cateva luni pe an. Spre exemplu, la inceputul acestui an, galbenelele au lipsit de pe piata nu mai putin de 60 de zile. Ca urmare a acestei situatii, produsele firmelor mici, care nu au avut forta financiara sa achizitioneaze galbenele din import la un pret aproape dublu au disparut de pe piata, iar efectul a fost ca multi dintre clienti s-au orientat catre produsele firmelor concurente.
2. Lipsa de lichiditati. Este foarte important ca la inceputul fiecarui an sa va intocmiti un buget foarte strict, cu venituri si cheltuieli, dar care sa tina cont de specificul fiecarei luni. Spunem asta pentru ca sezonul de varf in ceea ce priveste vanzarile de ceaiuri se intinde pe durata a sase sau sapte luni, din septembrie pana in martie, cel mult aprilie.
Odata cu incalzirea vremii, se inregistreaza o scadere a vanzarilor. Un alt motiv al acestui fenomen il reprezinta aparitia fructelor si a legumelor, consumatorul preferand aceste produse in locul suplimentelor nutritionale oferite de ceaiuri sau diverse medicamente.
Bugetul de publicitate inseamna 25% din cheltuieli
Aproape un sfert din cheltuielile din firma trebuie indreptate spre promovare. Exista posibilitatea de a crea un produs extraordinar de performant, dar care sa nu aduca vanzarile scontate fiindca nu este cunoscut. Apoi, trebuie sa fiti constient ca orice client se va indrepta spre produsul care ii va atrage atentia la prima vedere, de aceea modul in care arata ambalajul ceaiului este foarte important. Macheta unei cutii de ceai se poate realiza in cateva zile de catre o firma de grafica la un pret de 150-200 de euro, in functie de complexitatea desenelor si a imaginilor pe care doriti sa le imprimati.
Este foarte important ca ilustratiile de pe cutia de ceai sa produca un sentiment pozitiv. Spre exemplu, compania Larix a ales sa ilustreze cutia de ceai "Silufit", recomandat pentru cura de slabit, cu imaginea unei tinere, in timp ce firma Kalpo a decis ca pe cutiile ceaiurilor medicinale pe care le produce sa existe imaginea idilica a respectivului produs (musetel, fructe de padure etc.) in mediul sau natural. Iar firma All Plant a ales sa-si ambaleze produsele intr-o punga de carton care da senzatia de noblete si seriozitate. Cate strategii, atatea moduri de promovare.
Cheltuielile mari apar atunci cand trebuie sa va promovati produsul in mass-media. Cel mai indicat este sa cumparati spatiu publicitar in ziarele care au rubrici in care se trateaza subiecte legate de medicina naturista, cum ar fi "Formula As", "Olivia", "Practic in bucatarie", "Farmacia ta" etc. De asemenea, e indicat sa fiti prezent in paginile ghidurilor TV sau in suplimetele marilor cotidiene.
O firma aflata in primul sau an de activitate va trebui sa cheltuiasca lunar cel putin 1.000 de euro pentru publicitate in mass-media. In aceasta perioada de dezvoltare este contraindicat sa va faceti reclama la radio, unde exista riscul ca viitorul client sa nu ramana nici macar cu numele produsului, si nici la televizor, deoarece in acest caz ar trebui sa aveti vanzari foarte mari pentru a va acoperi costurile publicitare.
[pagina_noua]
Consolidarea afacerii, in doi ani
Dezvoltarea afacerii este data de succesul pe care il aveti cu produsele lansate initial. De exemplu, daca ati pornit cu un set de zece produse, cu greu ati putea sa mai lansati un altul nou inainte de sase luni, in primul rand datorita costurilor de publicitate, fiecare produs avand nevoie de o promovare corespunzatoare, dar si din cauza sumelor importante pe care trebuie sa le investiti pentru a inregistra produsul. Mai important decat lansarea a numeroase produse este sa faceti cunoscut brand-ul. Dupa ce reusiti ca marca dvs. de produse sa inspire cumparatorilor incredere, veti putea sa lansati cate produse doriti.
De aceea sfatul specialistilor este sa nu va grabiti sa investiti sume mari sperand sa obtineti un profit pe masura. Nu puteti afirma ca aveti o pozitie consolidata pe piata mai devreme de un an si jumatate sau doi. Daca insa respectati legile pietei si gustul consumatorilor, veti avea, in patru ani, capacitatea de a colabora cu firme din strainatate, de a ataca piata occidentala sau, daca va convine aceasta alternativa, sa fuzionati cu o firma de profil cu renume din strainatate.
Adrese utile
All Plants International
Tel. 021-250.96.37
www.allplants.ro
Larix Sovata
Tel. 0265-577.404
www.larix.ro
Kalpo
Tel. 0788-52.53.54
www.ceaiurimedicinale.ro
Laboratoarele Medica
Tel. 021-266.47.78
www.medicalab.ro
Fitoterapia S.A.
Tel. 021-210.61.09
Plafar Brasov
Tel. 0268-440.857
www.plafarbv.com
Agentia Nationala a Medicamentului
Tel. 021-224.11.00, 224.11.01
www.anm.ro
Ministerul Sanatatii si Familiei
Tel. 021-315.49.26
www.ms.ro
Daca sunteti interesat de o afacere cu plante medicinale, aflati povestea afacerii Fares>>
Articole conexe
INS: Volumul cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul creste
de Bianca TilaINS: Cifra de afaceri din comertul cu ridicata a inregistrat scaderi
de Bianca TilaS-a finalizat clasamentul companiilor romanesti. Cifra de afaceri este de 270,56 miliarde de euro
de Bianca TilaINS: Cifra de afaceri din comert a inregistrat scaderi in 2024
de Bianca TilaAboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Citeste Raportul Special GRATUIT
Idei de AFACERI 2024
- Colectia de Idei de Afaceri
- 24 de idei inedite pe pietele din S.U.A. si Europa de Vest
- Birouri inchiriate cu ora
Afaceri la cheie
- NOU: Berea artizanala. Pasii catre o afacere de succes
- Vrei sa-ti deschizi propria AFACERE? Venim in ajutorul tau: descopera 14 IDEI de afaceri inedite!
- Secretele comertului ONLINE iti sunt, in sfarsit, dezvaluite! Porneste propria ta afacere online
- Afacerea momentului: vanzarile pe Amazon! 9 motive pentru comert online prin platforma Amazon:
- Oferta zilei: Reducere de pana la 25% si Transport Gratuit