Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Dosare de Afaceri: Restaurant cu specific asiatic
La Hollywood Megaplex, un mare centru comercial din orasul austriac Linz, specialitatile asiatice sunt, de o buna bucata de vreme incoace, atractia zilei. La primul etaj al cladirii, intre un bar italienesc si un magazin, se afla restaurantul Kontiki, un local in stil polinezian ale carui locuri (80 la numar) sunt aproape permanent ocupate. El a fost deschis in decembrie 1995 de Bernhard Ilming, fostul sef al restaurantului asiatic Mangostin, gazduit de hotelul Hilton din Viena.
Criptomonede Ghid practic pentru incepatori
Afacere la cheie cu flori in ghiveci
Propriul meu plan de afaceri
Ghid practic Realizarea de sapun natural
In afara de spatiul de 120 mp rezervat restaurantului, Ilming mai detine si un altul in care, pe timpul sezonului cald, tine un bar cu profil similar si purtand acelasi nume. Baza afacerii ramane insa restaurantul, care se hraneste din foamea clientilor sai; specialitatile asiatice au sucit mintile austriecilor, pur si simplu. Asa, de pilda, cea mai solicitata mancare in acest sezon este “Solomo Piccado”, preparata din cubulete de carne la gratar, condimentata cu soia si ardei iute si servita pe un strat de felii de banane.
Restaurantul lui Ilming a avut un mare succes chiar din ziua deschiderii, datorita curiozitatii deosebite pe care a starnit-o. Inca din prima luna de functionare, el aducea incasari de 75.000 € (in 1995), in conditiile in care consumul mediu al unui client se situa in jurul a 12 €. Astazi, cifra de afaceri este si mai mare, mai ales in lunile de vara, cand este deschis barul de noapte. Desi isi realizeaza veniturile in proportie de 70% din bauturi, restul din mancare, adica invers fata de restaurant, barul realizeaza incasari comparabile cu acesta.
Informatii pe scurt
Capital initial minim………………….40.000 €, in varianta fast-food
Profit brut lunar………………………………………...peste 7.000 €
Situatia pietei……………...publicul este deschis unei astfel de oferte, mai ales daca afacerea propune si un serviciu de livrare la domiciliu
Factori de risc…… amplasamentul localului, competenta bucatarului,
calitatea servicii
Afacerea se recomanda persoanelor cu experienta in alimentatia publica
Specialitati asiatice cu servire rapida
Retetele sunt la indemana oricui, materiile prime sunt accesibile, multe semipreparate pot fi cumparate ca atare si stocate in congelator, iar utilizarea condimentelor este o chestiune de gust. Practic, oricine poate pune pe picioare o astfel de afacere fara sa fi beneficiat anterior de o experienta in domeniu.
Restaurantul Kontiki, fara a fi chiar un fast-food, este organizat dupa o idee similara. Localul este deschis intre orele 9.00 si 23.00, personalul fiind distribuit in doua ture zilnice: cate un bucatar, un ajutor de bucatar si un barman, care este totodata si casier. Partea de senzatie o reprezinta “Centrul de creatie gastronomica” (denumirea este data de patron). Concret, e vorba de punctul de lucru al bucatarului, cu echipamente culinare aranjate circular in jurul lui, unde el prepara, la vedere, mancarurile. In spatele lui se afla un frigider urias, cu usi transparente, in care sunt pastrate materiile prime si condimentele. Tot acest complex tehnologic este strajuit de o oglinda care da posibilitatea clientilor sa observe din toate unghiurile miscarile magice ale bucatarului. Peste intreg ansamblul troneaza o hota imensa, care creeaza un efect estetic special si da senzatia de intimitate. Clientii gusta cu toate simturile lor aceasta experienta unica, oferindu-si in cele din urma una sau mai multe din cele sase specialitati ale casei, la preturi mai mult decat rezonabile:
– supa de creveti Tom Yang Gung (3 €);
– salata thailandeza de fructe de mare (3,75 €);
– orez fiert cu friptura de pui si ceapa (4 €);
– taitei cu friptura de vaca si legume (4,5 €);
– friptura de pui cu castane (5 €);
– sote de legume cu creveti din marile Sudului (6,75 €).
Pentru a completa atmosfera de vacanta exotica, mancarurile sunt servite pe un blat impletit din frunze de banane. Bauturile – bere si racoritoare – sunt oferite in recipiente de 300 ml.
STOP!
Porniti ACUM eco-afacerea momentului! O afacere profitabila, europeana si... morala! De ce este "morala"? Pentru ca produsele sunt benefice pentru sanatatea cumparatorilor si de sanatate au nevoie si sunt preocupati direct absolut toti oamenii - clientii dumneavoastra. Detalii despre
afacere!
Variante ale afacerii
Fast-food Kontiki
O varianta a restaurantului cu specific asiatic este fast-food-ul cu specific asiatic. Bernhard Ilming a deschis la Salzburg un asemenea local, care nu se mai adreseaza clientelei de 25-40 de ani, ca in cazul restaurantelor din Linz si Viena, ci pustimii – tineri vesnic grabiti si care mananca in functie de buget. Un fast-food de acest gen incape si pe 50 mp, poate fi dotat chiar si numai cu o friteuza (si instrumentele obisnuite de bucatarie, desigur) si este performant daca reuseste sa ofere cinci-sase mancaruri diferite, de la friptura de pui marinata pana la grill-ul indonezian “Satay” cu condimente picante. Ilming ofera conceptul in franchising, amatorii trebuind sa ia in considerare o investitie de 40.000-125.000 €, in functie de felul, amplasamentul si marimea localului.
Master Fu
Acest concept a fost pus la punct de catre doi bavarezi, pe la mijlocul anului 1991. Ei au deschis primul fast-food in Gara de Est din München si au adus din mers numeroase corecturi proiectului initial. Asa de pilda, ei preparau o multime de feluri de mancare in sarje mici, tinandu-le in permanenta calde pentru vanzare. Foarte curand, au renuntat la acest sistem dupa ce au constatat ca mai toti clientii sunt preocupati de prospetimea preparatelor si prefera sa le vada pregatite sub ochii lor.
Standul de tip Master Fu este amenajat intr-un spatiu de 10 mp. Cifra lunara de afaceri se ridica la aproape 15.000 €, cheltuielile cu aprovizionarea reprezentand 30%, iar salariile 20% din suma. In prezent, patronii lantului Master Fu pun la punct mici standuri mobile, care pot fi utilizate in gradini de vara sau la petreceri in aer liber. Investitia pentru un astfel de stand mobil se cifreaza la cateva zeci de mii de euro.
Han Mongolian Barbecue
Pentru Hans Fraunkhauser, aventura gastronomica a inceput in urma unei excursii in Asia. Acolo a avut prilejul sa cunoasca bucataria mongola si a fost fascinat de simplitatea si gustul deosebit al preparatelor ei. Intors acasa, el a transformat aceasta experienta intr-o afacere care foarte rapid a luat forma concreta a unui lant de restaurante cu specialitati mongole numite Han Mongolian Barbecue.
Intr-un restaurant mongol, clientul isi alcatuieste singur meniul din preparatele etalate pe o masa uriasa. El gaseste acolo un sortiment inepuizabil de legume proaspete, carne taiata in felii subtiri, vase pline cu fructe de mare si o multime de boluri cu sosuri picante. Bucatarul primeste de la client ingredientele alese de acesta, le rastoarna intr-o tigaie fierbinte si prepara in cateva minute o mancare delicioasa pe care o ofera clientului intr-o farfurie aburinda. Este inutil sa mai spunem cu cata pofta o devoreaza acesta. Foarte interesant si, dupa parerea multor clienti, foarte avantajos este faptul ca, indiferent de tipul si cantitatea ingredientelor alese de client, pretul este unic: 19,75 €.
Primul restaurant mongol s-a deschis in 1990. 12 ani mai tarziu, Frankhauser detinea zece asemenea localuri, care aduceau vanzari de peste 5 milioane de euro anual.
Mister Wong
Un concept asemanator a dezvoltat Robert Keppler, proprietarul restaurantelor Laomai si Mister Wong. Sistemul lui Keppler se bazeaza pe o atmosfera calda, tipic asiatica, care incepe cu politetea vesela a personalului si se incheie cu decoratiunile interioare, inspirand optimism si buna dispozitie.
Ultimul lucru la care s-ar putea gandi clientul restaurantului Mister Wong este ca se afla intr-un fast-food standard, pentru ca intreg personalul este de origine asiatica. Clientul este intampinat de la usa cu bunavointa surazatoare, este condus la pagoda aflata in mijlocul restaurantului pentru a-si alege singur bauturile, pentru ca apoi, sub ochii lui, sa-i fie pregatite mancaruri apetisante.
Investitia lui Keppler a fost considerabila, dar el a ajuns astfel sa desavarseasca un concept care poate fi acum multiplicat in oricat de multe exemplare. Pana acum are trei localuri, care ii aduc un venit lunar de 180.000 €, din care 30% reprezinta profitul brut.
Model de calculatie lunara
Se ia in considerare un restaurant asiatic cu servire rapida, amplasat intr-un “food court” dintr-un mare centru comercial. Suprafata inchiriata este de 38 mp si costa lunar 1.400 €, incluzand cheltuielile de intretinere. Standul este deschis 25 zile pe luna, intre orele 9.00 si 18.30 (joi, intre orele 9.00 si 20.30).
Zilnic sunt serviti 300 de clienti, care cheltuie in medie 5 € fiecare. Patronul este si manager. Personalul e format de doi angajati cu norma intreaga (2.500 € fiecare, inclusiv asigurarile sociale) si patru angajati cu norma fractionata (500 € fiecare). Datele nu includ T.V.A.
Venituri
300 clienti x 5 € x 25 zile…………………37.500 €
Cheltuieli
Materii prime (35% din cifra de afaceri)…13.125 €
Chirie………………………………………1.400 €
Salarii si cheltuieli aferente………………..7.000 €
Amortizari(*)……………………………....1.250 €
Publicitate………………………………….1.500 €
Altele (apa, curent, telefon, asigurari)……..3.000 €
Credite(**)…………………………………2.500 €
Total 29.775 €
Profit brut 7.725 €
(*) Amortizarea echipamentului de 75.000 € se realizeaza in cinci ani, cu o rata lunara de 1.250 €.
(**) La o investitie initiala de 120.000 €, daca doar o treime ar proveni din capitalul propriu, restul de 80.000 € ar trebui acoperit din finantarea pe baza de credit. Intr-o astfel de situatie, cheltuielile lunare s-ar suplimenta cu un serviciu al datoriei bancare de cca 2.500 €.
[pagina_noua]
Sistemul “food court”
Un concept care cunoaste un succes si o raspandire rapida si in Romania este sistemul “food court”, care consta in reunirea mai multor genuri de fast-food in acelasi spatiu comercial. Initial, intreprinzatorii concurenti au fost nevoiti sa se intalneasca in centrele comerciale si sa-si dispute clientii. Ulterior, ei au avut ideea de a concepe un complex de fast-food-uri in care oferta sa fie suficient de variata incat sa satisfaca orice gusturi.
Avantajul este gradul foarte ridicat de atractie pe care il reprezinta acest sistem, precum si faptul ca o multime de cheltuieli de intretinere sunt impartite intre parteneri, ceea ce duce in final la posibilitatea de a cobori preturile de desfacere. Un asemenea “food court” a fost inaugurat intr-o hala din Zürich, unde, pana in urma cu cativa ani, se puteau manca numai carnati si cartofi prajiti. Incasarile erau foarte bune, dar nu pot fi comparate cu cifra de afaceri de 4,5 milioane de franci elvetieni pe care o aduce anual reunirea in acelasi spatiu a cinci restaurante etnice cu servire rapida: german, turc, italian, arab si asiatic. Liderul necontestat este restaurantul asiatic, mai exact bucataria chinezeasca, pentru care comenzile cunosc o crestere exponentiala. 80% din solicitari vin intre orele 11.00 si 15.00 si reprezinta gustari pentru birou. Intreprinzatorii studiaza acum posibilitatea de a promova vanzari la pachet pentru acasa, dupa ora 16.00, mizand pe disponibilitatea clientilor de a face un popas aici imediat dupa incheierea programului de lucru.
STOP!
Porniti ACUM eco-afacerea momentului! O afacere profitabila, europeana si... morala! De ce este "morala"? Pentru ca produsele sunt benefice pentru sanatatea cumparatorilor si de sanatate au nevoie si sunt preocupati direct absolut toti oamenii - clientii dumneavoastra. Detalii despre
afacere!
Tendinta pietei
Bransa fast-food-ului este de mai multi ani intr-o ascensiune pronuntata si, dupa aprecierile expertilor, va urma acelasi trend si in anii urmatori. Aceiasi specialisti estimeaza ca ponderea meselor servite in oras va creste in totalul cheltuielilor populatiei pentru alimentatie (in Occident, de la 25% la 30%, in intervalul acestui deceniu). Comportamentul consumatorilor este in mod inexorabil orientat catre comoditate, confort, divertisment, preocupare pentru petrecerea timpului liber. Aceasta situatie, alaturi de cresterea numarului de celibatari si de familii fara copii, promoveza tendinta de a lua tot mai frecvent masa in oras. Desigur, sunt vizate mai putin restaurantele scumpe si in mult mai mare masura snack-urile si fast-food-urile.
Pana in prezent, tinerii constituiau grupul principal de consumatori pentru un restaurant cu servire rapida. Dar intrucat ponderea lor in structura populatiei scade constant, intreprinzatorii sunt nevoiti sa se preocupe de atragerea altor categorii de clienti. Noile concepte pe care trebuie sa le dezvolte pot miza indeosebi pe sistemul bucatariei etnice, eventual exotice, pe design si ambient. Rezultate excelente au obtinut in aceasta privinta restaurantele mongole, care recruteaza fani din toate straturile sociale, precum si deja amintitele “food courts”.
6 cai pentru un profit de 20-30%
Profitul ce se poate obtine intr-un restaurant cu specialitati asiatice ar putea atinge valori de 20-30% din cifra de afaceri, cu conditia sa se tina seama de urmatorii factori:
1. Ingredientele. Patronul restaurantului Mister Wong a incercat “n” formule in propria sa bucatarie, a stabilit niste retete foarte exacte, a calculat necesarul de ingrediente si a incheiat contracte ferme cu furnizorii. Pretentiile lui? Sa i se livreze marfuri de cea mai buna calitate, proaspete si cu gradul de prelucrare necesar introducerii directe in procesul de preparare culinara.
2. Personalul. In acest caz, cuvantul-cheie este sistematizarea. Cu cat sunt stabilite mai clar fazele si operatiunile de realizat, cu atat angajatii trebuie instruiti mai putin. O organizare mai buna inseamna mana de lucru mai ieftina.
3. Depozitarea. Cheltuielile pot fi reduse daca se evita stocarea materiilor prime, utilizandu-se metoda de aprovizionare “just in time”. Aceata inseamna ca produsele sa ajunga la restaurant in momentul solicitat si gata portionate sau prelucrate.
4. Chiria. Amplasarea localului este poate principalul factor de succes. O pozitie buna inseamna insa o chirie foarte mare. Solutia este sa va restrangeti la o suprafata rezonabila.
5. Preturile. Clientii sunt foarte atenti la preturi, mai ales intr-un fast-food. Exista un prag psihologic al preturilor (in Germania – 5 €), dincolo de care consumatorul nu este dispus sa treaca decat daca produsul se remarca prin originalitate si calitate.
6. Finantarea. Conform cu marimea localului si gradul de echipare, investitia initiala se poate plasa intre 40.000 si 250.000 €. Aproape sigur va trebui sa apelati la credite. Totusi, trebuie sa asigurati din capital propriu cel putin o treime din investitie, pentru a nu fi coplesit de problema rambursarii imprumutului.
Factori de succes
1. Personalul. Clientii vor reveni cu placere in restaurantul dvs. daca vor fi serviti prompt si cu deferenta. Va recomandam, si din alte motive, sa folositi pe cat posibil personal de origine asiatica, care are calitati innascute pentru un asemenea serviciu.
2. Diversitatea si calitatea ofertei. Daca intr-un restaurant chinezesc obisnuit clientul poate alege dintr-un numar urias de feluri de mancare, un fast-food asiatic trebuie sa se limiteze la doar 8-12 variante culinare. Apoi, consumatorul pune un accent deosebit pe relatia pret-calitate. Pentru dvs., aceasta inseamna ca trebuie sa ii oferiti cea mai buna calitate care va este accesibila la un pret convenabil. Daca veti reusi acest lucru, veti avea privilegiul de a polariza foarte rapid o clientela fidela.
3. Organizarea. Achizitionarea marfurilor, contabilitatea, coordonarea personalului, operatiunile comerciale necesita anumite calitati manageriale. Aprecierile eronate, mersul in gol al afacerii, calculele gresite costa bani. Solutia consta in planificarea, conducerea si controlul activitatii firmei intr-o maniera optima.
4. Amplasamentul. Numai o pozitie comerciala de exceptie poate aduce incasari de exceptie. Concurenta nu e tocmai neglijabila, asa incat clientul s-ar putea hotari pentru localul dvs. numai pentru ca i-a iesit in cale la momentul potrivit.
Factori de risc
1. Imaginea. Ea se intretine printr-un serviciu fara cusur, produse proaspete si curatenie. Acestea sunt calitatile definitorii ale unui restaurant cu specific asiatic. Daca un intreprinzator vrea sa faca bani oferind calitate putina, nu numai ca nu va avea succes, dar va strica reputatia intregii branse.
2. Concurenta. Teoretic, restaurantele cu servire rapida vor domina in viitorul apropiat piata alimentatiei publice. Daca marile retele, de genul McDonald’s, si-ar adapta oferta la tendinta care favorizeaza succesul localurilor cu specific asiatic, organizand de pilda “saptamani chinezesti”, atunci ele ar deveni concurenti incomozi pentru intreprinzatorii independenti din bransa.
3. Moda. Nimic nu este mai greu de prezis decat gustul consumatorului. Daca astazi cele mai frecventate sunt restaurantele asiatice, maine ar putea fi la moda bucataria mexicana sau cea ruseasca. Important este sa urmariti tendintele si sa le asimilati ofertei dvs.
[pagina_noua]
Primii pasi in afacere
Sansa de a realiza o afacere infloritoare, soldata cu incasari de milioane, este practic la indemana oricui, mai precis la indemana oricui are o farama de talent, este dispus sa munceasca fara ragaz, sa faca toate sacrificiile necesare si, mai ales, are suficienta vointa pentru a reusi.
Inainte de toate, verificati daca indepliniti conditiile personale pentru o astfel de afacere. Pentru a lansa si a conduce un restaurant asiatic sunt obligatorii niste minime cunostinte comerciale. Totodata, este de la sine inteles ca trebuie sa aveti o pasiune oarecare pentru gastronomie, sa va placa ideea de a face o activitate comerciala si sa aveti abilitatea de a stabili relatii interpersonale. In plus, trebuie sa acceptati sa munciti, in primii ani, nu 8 ore pe zi, ci 16; in aceeasi ordine de idei, trebuie sa existe cineva care sa va poata inlocui in concediu sau in caz de boala. Acestea nu sunt aspecte menite a va descuraja, ci cateva adevaruri elementare ale unei afaceri destul de pretentioase.
Reusita afacerii depinde in mod esential de doua elemente:
• calitatea excelenta a mancarurilor si a serviciului prestat;
• conducerea firmei potrivit unui sistem simplu si eficient care va face ca succesul dvs. sa nu depinda nici de folosirea unui bucatar, maestru in specialitati asiatice, nici de investitii exagerate.
Inainte de a incepe pregatirile pentru a demara afacerea, trebuie sa va decideti in ce limite se va dezvolta ea si unde va fi pozitionat localul. Tot astfel, socotiti daca porniti de la experienta altora sau puteti sa va descurcati prin eforturi proprii. Indiferent ca veti porni cu un concept personal, veti cumpara o licenta ori veti intra intr-un franchising, examinati piata existenta, contactati intreprinzatorii si “furati-le” experienta, testati cererea in zona de interes si identificati oferta potentialilor furnizori.
Amplasamentul
Atat intreprinzatorii din bransa, cat si studiile de marketing releva ca majoritatea consumatorilor se decid in mod spontan sa calce pragul unui fast-food cu specific asiatic. Acesta este si motivul pentru care aproape toate localurile de acest fel sunt plasate in pozitii comerciale privilegiate. Decurge, in mod evident, ca trebuie sa alegeti pentru localul dvs. zona in care se intersecteaza traiectoriile cat mai multor persoane, indiferent ca acestea merg la serviciu, la cumparaturi sau sa-si petreaca timpul liber. Cel mai bine se potrivesc scopurilor dvs. complexele comerciale, garile si autogarile, aeroporturile, zonele de agrement etc.
Concurenta nu trebuie neaparat sa va ingrijoreze; atata vreme cat nu depaseste o limita, ea are un rol pozitiv, inviorandu-va afacerea. In aceeasi ordine de idei, daca se iveste o asemenea oportunitate, nu ocoliti sansa de a va integra intr-un “food court” care v-ar da posibilitatea sa impartiti nu numai costurile, dar si o multime de avantaje si de efecte benefice cu partenerii de afaceri.
Amenajarea
Spatiul necesar se plaseaza in mod obisnuit intre 10 si 100 mp, dar limitele absolute sunt 10 mp pentru standul fast-food Master Fu si 350 mp pentru restaurantul Han Mongolian Barbecue. Distribuirea spatiului se face, de regula, astfel: 3/4 din suprafata – spatiu comercial, incluzand aici si bucataria care lucreaza in fata clientilor, iar 1/4 sa fie ocupat de grupuri sanitare, depozit, vestiare pentru personal, birouri etc. Faceti tot posibilul sa preluati un spatiu care a avut inainte o utilizare similara cu cea care va intereseaza. Puteti in felul acesta sa economisiti o multime de bani reducand investitiile.
Amenajarea unui restaurant asiatic se supune unor reguli nescrise, dar de neocolit. Astfel, clientul trebuie sa vada ingredientele in starea lor originara (proaspete) si sa le poata alege in voie, eventual cu propria-i mana. Este un lucru deja constatat ca el ia cel mai adesea o decizie emotionala in privinta mancarurilor pe care le doreste preparate in fata sa. A doua regula este, prin urmare, transparenta totala a operatiunilor culinare, bucataria trebuind sa se afle obligatoriu sub ochii clientului. In al treilea rand, o ambianta corespunzatoare inseamna, in acest caz, confort si exotism: iluminare indirecta, culori calde, atmosfera de vacanta, mobilier din bambus, folosirea impletiturilor din stuf si frunze de bananier.
Apelati la un decorator profesionist pentru a obtine un interior cat mai atragator. Nu uitati insa acest interior trebuie sa fie, in acelasi timp, functional si usor de intretinut.
Mici trucuri care tin de bucataria afacerii
• Garnitura de orez, obligatorie in bucataria asiatica, este singura care poate fi preparata dinainte si tinuta calda (in apa fierbinte) pana in momentul servirii. Orice alt fel de mancare se gateste pe loc, la solicitarea clientului.
• Un local performant presupune utilizarea unei aparaturi culinare pe masura, care inseamna consumuri mici si igiena maxima. Puteti economisi bani achizitionand echipament la mana a doua.
• In privinta veselei si a tacamurilor, exista numeroase variante, incepand cu a le prelua de la un alt intreprinzator pana la a comanda seturi speciale la fabricile de profil. In orice caz, nu uitati de traditionalele betisoare din lemn care inlocuiesc furculita.
• Oferta unui fast-food cu specific asiatic depaseste doar prin exceptie 12 articole. Ingredientele principale sunt carnea de porc sau de vita, de pui sau de peste, alaturi de diferite combinatii de legume si sosuri. Pentru a economisi timp, carnea si legumele sunt portionate si prelucrate dinainte, dand bucatarului posibilitatea sa serveasca simultan mai multi clienti, gatind in moduri diferite pentru fiecare, si sa onoreze comenzile “la minut”.
• Una din metodele curente de preparare este “stirfrying”, care consta in prajirea si amestecarea continua a compozitiei.
• Intr-o bucatarie profesionala nu exista alternativa la plita cu gaze sau electrica. Aparatele electrocasnice din magazine sunt bune cel mult ca jucarii sau pentru colectie; efectul lor util in bucataria unui restaurant este aproape nul.
• Punand la punct retete standard bine precizate pentru mancaruri, sosuri, amestecuri de condimente s.a., reduceti riscul unor accidente si puteti utiliza personal cu calificare inferioara, dar constiincios si ascultator.
• Toate restaurantele reputate merg pe ideea de a realiza un compromis gastronomic, care poarta numele de mancare asiatica pentru europeni. Asadar, ei incearca sa adapteze produsele culinare gustului european, care nu corespunde neaparat celui asiatic. Desigur, acesta e un lucru mai greu de realizat daca aveti un bucatar chinez.
• In privinta bauturilor, lucrurile sunt mai simple, gama sortimentala putand fi in proportie de 100% nonasiatica.
STOP!
Porniti ACUM eco-afacerea momentului! O afacere profitabila, europeana si... morala! De ce este "morala"? Pentru ca produsele sunt benefice pentru sanatatea cumparatorilor si de sanatate au nevoie si sunt preocupati direct absolut toti oamenii - clientii dumneavoastra. Detalii despre
afacere!
Personalul. Cine n-are chinezi sa-si cumpere
Prestatia angajatilor dvs. este unul din factorii care pot inclina balanta de partea reusitei. Solutia cea mai simpla este sa angajati chinezi sau alti asiatici. Pentru un chinez binecrescut, a fi amabil, politicos si prietenos este lucrul cel mai natural din lume. In plus, prezenta unor asiatici accentueaza caracterul exotic al ofertei facute clientului.
Numarul angajatilor poate merge de la doi-trei, in cazul unui fast-food de anvergura minima, pana la 8 persoane cu statut permanent si trei-patru ajutoare cu norma fractionata, pentru perioadele de varf. Este bine sa investiti macar timp in alegerea, instruirea, supravegherea si controlul angajatilor dvs. Distribuiti oamenii pe schimburi, avand grija ca cei mai experimentati sa acopere in mod echilibrat intreaga perioada a zilei de lucru. Asigurati-va oameni de rezerva pentru perioadele de varf si situatiile de forta majora. In pozitia de asistent sau manager, selectionati un om competent si care va inspira incredere. Daca nu il aveti, faceti tot posibilul sa aduceti unul, oferindu-i avantaje materiale si morale.
Manipularea zilnica a banilor poate oricand sa genereze tentatii, iar dvs. nu veti putea fi totdeauna prezent pentru a le putea tine sub control. O modalitate de a verifica corectitudinea si amabilitatea personalului este apelarea la niste cunoscuti care sa se comporte ca niste clienti obisnuiti. O alta metoda consta in utilizarea unei case electronice de marcaj care inregistreaza toate comenzile si sumele de bani. A treia si cea mai eficienta metoda este prezenta dvs. la firma. Cu cat veti petrece mai mult timp in randul angajatilor, cu atat treaba va merge mai bine.
[pagina_noua]
Cum va faceti publicitate
Pe langa mijloacele publicitare obisnuite – campania de lansare, reportajele de presa, anunturile si fluturasii – trebuie antrenate toate resursele capabile sa declanseze in potentialul client impulsul spontan de a intra intr-un snack bar cu specific asiatic. Trebuie sa-i dati clientului sansa de a auzi, a vedea si a mirosi ofera dvs., pentru a trezi in el dorinta de a si beneficia de ea.
Cea mai buna publicitate pentru afacerea dvs. poate fi insasi amplasarea localului intr-un loc cu vad comercial, de natura sa acroseze atentia trecatorului. Atragerea lui catre restaurant poate aparea gratie manierei inspirate de alcatuire a fatadei si a decoratiunilor interioare. De mare efect sunt imaginile fotografice color ale mancarurilor din bucataria asiatica, etalate in vitrina, ca si deasupra barului. Patronul restaurantului Kontiki a constatat ca, in asteptarea preparatelor comandate, clientii fixeaza cu insistenta fotografiile si saliveaza abundent.
Cat priveste raspandirea mirosului, nu trebuie sa va dati prea mult silinta. Carnea si legumele prajite sau calite agreseaza simturile si poftele adormite in pasnicii trecatori. Mai ramane doar sa-i invitati sa guste gratuit din binemirositoarele bucate pentru a vi-i face clienti.
De o deosebita eficacitate s-au dovedit a fi fluturasii publicitari, atunci cand cei in posesia carora ajung beneficiaza prin aceasta de mici cadouri si bucurii cu efect promotional: bauturi racoritoare gratuite oferite la restaurant, reduceri de pret, o portie de proba dintr-un alt fel de mancare decat cel comandat, betisoare din lemn gratuite s.a.m.d. Important este sa agatati omul si sa-l determinati intr-un fel sau altul sa va calce pragul. Restul ar trebui sa-l faca gustul si aroma mancarurilor, precum si calitatea deosebita a ambiantei si a serviciului. Un client castigat – dupa cum ne confirma intreprinzatorii din bransa – devine automat, fara voia lui, un agent publicitar cat se poate de zelos si de eficient.
Posibilitati de dezvoltare a afacerii
Doua sunt, in principal, directiile in care acest concept poate fi extins, fara un efort managerial si financiar deosebit. In primul rand, un fast-food asiatic care si-a format o clientela stabila poate incepe sa propuna clientilor produse pentru acasa, indiferent ca este vorba de mancaruri ambalate in conditii igienice si izotermice, de snacks-uri de inspiratie asiatica ori de condimente, ingrediente si semipreparate, ambalate sau conservate conform standardelor si care pot fi folosite de client pentru prepararea mesei in bucataria proprie (ciuperci murate, sos de castane, suc de soia etc.).
O a doua mare oportunitate ar fi sa incercati sa fiti prezent cu oferta dvs. la manifestarile colective: petreceri in aer liber, reuniuni amicale etc.. Prezenta unui stand mobil cu specialitati asiatice (sau satelit, cum i se mai zice) in astfel de prilejuri este nu numai acceptabila, dar este chiar inspirata si binevenita.
Costuri de start
Cu 40.000 € puteti intra in posesia unui stand mobil foarte dichisit, tip Master Fu. Investitia necesara amenajarii unui restaurant poate ajunge insa la cifre mai greu accesibile: 150.000-250.000 €, pentru un local tip Han Mongolian Barbecue, cu o suprafata de 350 mp. O investitie completa (adica restaurant construit de la zero, inclusiv cladirea, utilitatile si restul) merge insa pana la 750.000 €.
Amenajarea unui fast-food din clasa localurilor Kontiki si Mister Wong revine la costuri mai modeste, plasate intre 75.000 si 150.000 €. Puteti reduce considerabil cheltuielile de demarare a afacerii daca achizitionati la mana a doua mobilierul si aparatura pentru bucatarie (ceea ce ar insemna ca le-ati putea scoate la 25-35% din pret). N-ar fi un semn de exagerata prudenta daca ati prevedea, pe langa cheltuielile dedicate lansarii propriu-zise a afacerii, si o suma de rezerva care sa va acopere eventualul deficit, pentru o perioada initiala de 3-6 luni.
Per ansamblu, costurile de start pot avea urmatoarea structura de baza, in varianta cea mai ieftina si, respectiv, cea mai costisitoare:
Amenajarea localului 5.000-75.000 €
Utilarea bucatariei 20.000-75.000 €
Chiria (pe 3 luni) 6.200-15.000 €
Salarii (pe o luna) 6.300-9.000 €
Publicitate de lansare 2.500-10.000 €
Stocul initial de materii prime 3.000-5.000 €
Altele (taxe, asigurari) 1.250-2.500 €
Total 44.250-191.500 €
Articole conexe
INS: Volumul cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul creste
de Bianca TilaINS: Cifra de afaceri din comertul cu ridicata a inregistrat scaderi
de Bianca TilaS-a finalizat clasamentul companiilor romanesti. Cifra de afaceri este de 270,56 miliarde de euro
de Bianca TilaINS: Cifra de afaceri din comert a inregistrat scaderi in 2024
de Bianca TilaAboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Citeste Raportul Special GRATUIT
Idei de AFACERI 2024
- Colectia de Idei de Afaceri
- 24 de idei inedite pe pietele din S.U.A. si Europa de Vest
- Birouri inchiriate cu ora
Afaceri la cheie
- NOU: Berea artizanala. Pasii catre o afacere de succes
- Vrei sa-ti deschizi propria AFACERE? Venim in ajutorul tau: descopera 14 IDEI de afaceri inedite!
- Secretele comertului ONLINE iti sunt, in sfarsit, dezvaluite! Porneste propria ta afacere online
- Afacerea momentului: vanzarile pe Amazon! 9 motive pentru comert online prin platforma Amazon:
- Oferta zilei: Reducere de pana la 25% si Transport Gratuit