Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Dosare de Afaceri: Servicii de curierat
Obisnuiti prea mult timp cu monopolurile, romanii au descoperit in ultima vreme marele avantaj pe care il reprezinta posibilitatea de a alege. Se poate spune ca, incet-incet, incepem sa ne emancipam si sa invatam sa refuzam lucrurile de o calitate indoielnica. Astfel, tot mai multi romani refuza sa mai stea la cozi in terminabile, sa aiba de-a face cu angajati plictisiti, sa rabde tacuti ori de cate ori li se imputa pe un ton obraznic faptul ca au uitat sa completeze o rubrica pe un formular. Si asta dintr-un singur motiv: acum exista alternative. Monopolul pe piata serviciilor de curierat s-a spart complet in 2001 si, in acest moment, exista peste 100 de firme care ofera o gama variata de servicii, atat pe plan intern cat si international. Afacerea este, totusi, abia la inceput, daca ne gandim ca cifra de afaceri pe piata americana a furnizorilor de servicii postale se ridica la cateva sute de miliarde de dolari anual, iar la noi aceasta este cam de 250 de milioane de dolari. In plus, se poate vedea, statistic, ca in ultimii trei ani numarul firmelor a crescut de cateva ori, aceasta tendinta urmand sa se mentina si in urmatorii ani. Explicatia este simpla: o serie de servicii nu sunt inca neexploatate, altele nu sunt oferite la standarde occidentale si, mai ales, numarul posibililor beneficiari ai acestor servicii este foarte mare.
Afacere la cheie cu flori in ghiveci
Cresterea prepelitelor japoneze
Cultura de sofran
Propriul meu plan de afaceri
Servicii de curierat
Informatii pe scurt
Ideea: servicii de curierat catre orice destinatie si cu diverse mijloace de transport
Capital initial: 7.000 $ (minim)/30.000 $ (mediu)/100.000 $ (o investitie de amploare)
Cifra de afaceri: A. 30.000 $ in al doilea an al afacerii si 65.000 $ in al treilea an al afacerii (in cazul unei unei firme cu 7 angajati si care furnizeaza servicii cu acoperire in Bucuresti; B. 600.000 $ in al doilea an al afacerii si 2.500.000 $ in al treilea (in cazul unei firme cu aproximativ 100 de angajati si care furnizeaza servicii cu acoperire nationala)
Profit brut: A. 4.500 $ (an II)-14.500 $ (an III); B. 390.000 $ (an II)-720.000 $ (an III, la o crestere a personalului cu 30%)
Situatia pietei: intr-o continua expansiune - orice persoana particulara si aproape orice persoana juridic reprezinta un posibil client
Sanse de reusita: marele avantaj este ca nu sunteti nevoit de la inceput sa oferiti toate serviciile si va puteti permite sa acoperiti doar o anumita zona, clar delimitata
Servicii de curierat
O piata de 200 de milioane de dolari
Potrivit datelor furnizate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (A.N.R.C.), aproape 130 de firme sunt autorizate sa desfasoare servicii postale de curierat. In ultimii ani, s-a inregistrat o crestere constanta a numarului de furnizori de astfel de servicii. Acest lucru se poate verifica in mod statistic: daca in 2001, anul in care Posta Romana a pierdut complet monopolul in acest sector, au fost autorizate opt companii pentru a furniza servicii postale, in 2002 numarul acestora a crescut la 67, pentru ca anul trecut din 139 de companii care au depus cereri de inscriere la A.N.R.C. sa primeasca aviz favorabil un numar de 128.
Printre firmele autorizate intalnim furnizori cu traditie, care au decis sa-si deschida filiale si in Romania: DHL International Romania, Trans Courier Service (apartinand celui mai de succes furnizor de servicii de curierat - UPS, potrivit publicatiei „Fortune"), TNT Romania sau Pegasus Courier. Acestea sunt concurate cu succes de firme cu capital integral autohton precum Fan Courier Expres sau Cargus. Numitorul comun al acestor companiilor il reprezinta faptul ca au acoperire nationala si ofera servicii internationale.
In afara acestora, exista si firme care furnizeaza servicii de curierat pe o arie limitata: pe piata bucuresteana sunt foarte active firme precum Kangaroo Expres, IT Expres sau Curier Rapid. Exista si o serie de furnizori de servicii de curierat care isi desfasoara activitatea in provincie: Cargo & Cargo la Constanta, Depocons la Buzau, Interas la Ploiesti, pentru a da numai cateva exemple.
Piata furnizorilor de servicii de curierat se afla pe o linie ascendenta care se va mentine cel putin in urmatorii citiva ani. De altfel, se apreciaza ca, anul acesta, cifra de afaceri a furnizorilor de servicii postale va depasi 210 milioane de dolari, cat s-a inregistrat anul trecut.
[pagina_noua]
Servicii de curierat
„In fiecare luna, alte patru sau cinci companii
isi exprima intentia de a intra pe piata."
Interviu cu Ion Smeeianu, presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii
Idei de AFACERI: Domnule Smeeianu, cum se prezinta piata serviciilor de curierat rapid? Mai exista loc pentru alti competitori sau este suprasaturata?
Ion Smeeianu: Curieratul rapid reprezinta o piata pentru care interesul a crescut semnificativ in ultima perioada. Dinamica sa din ultimii ani a facut ca in acest moment sa avem un numar de 126 de companii ce desfasoara activitati de curierat. De asemenea, incepand cu 2000, am asistat practic la o completare a randurilor companiilor de curierat ce activeaza in Romania cu toate numele prestigioase la nivel international. Acestea sunt doua aspecte ce demonstreaza faptul ca domeniul suscita interesul investitorilor.
Idei de AFACERI: Cum se descurca firmele autohtone in competitie cu filialele marilor companii internationale?
Ion Smeeianu: Companiile romanesti au reusit adoptand oricare dintre cele trei strategii care le stateau la dispozitie. Multe au mers pe cont propriu, in vreme ce altele au preferat asocierea cu companiile internationale, realizand pentru acestea sortarea si distributia trimiterilor postale pe teritoriul Romaniei. O a treia strategie, adoptata de catre companiile de talie mica, este de a opera la nivel regional, alegand sa isi furnizeze serviciile catre un numar de comunitati locale.
Idei de AFACERI: Care este, in linii mari, procedura de legalizare a firmelor de curierat rapid si care ar fi principalele reguli pe care acestea ar trebui sa le respecte (scrise si nescrise)?
Ion Smeeianu: Pentru a fumiza servicii de curierat, companiile trebuie sa notifice Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii cu privire la intentia de a intra pe piata acestor servicii. Procedurile sunt extrem de simple, iar detaliile in legatura cu informatiile pe care trebuie sa le comunice catre ANRC se gasesc pe pagina de Internet a ANRC - www.anrc.ro.
Exista desigur si reguli nescrise, care deriva din functionarea efectiva a pietei. Una dintre ele este aceea de a dispune de o retea, adica de instrumentul prin intermediul careia sa se poata realiza colectarea, sortarea si distributia trimiterilor postale. A doua se leaga de impunerea unor proceduri clare si transparente cu privire la mecanismul de solutionare a reclamatiilor. As sfatui orice furnizor sa acorde importanta acestor reguli, caci in lipsa lor companiile nu vor avea nici o sansa in ochii potentialilor clienti, carora compania de curierat trebuie sa le ofere in primul rand garantia ca trimiterea nu se va pierde.
Succesul este conditionat in primul rand de capitalul de incredere pe care companiile reusesc sa il acumuleze. El provine in mod direct din calitatea si siguranta serviciilor oferite. De asemenea, pentru a-si asigura succesul pe termen lung, companiile vor trebui sa se consolideze si sa aiba resursele de a-si extinde afacerile dincolo de piata, de obicei regionala, unde si-au inceput activitatea.
Idei de AFACERI: Ce sfaturi le-ati da celor care doresc sa-si infiinteze o firma de curierat rapid?
Ion Smeeianu: Sa isi foloseasca resursele de creativitate. Piata a intrat deja in faza de maturitate, iar consumatorul roman este destul de sofisticat, mai ales in segmentul de business. Cei care isi doresc adevaratul succes vor trebui sa capteze inca din primele momente atentia grupurilor-tinta prin noutate.
Idei de AFACERI: Ne puteti enumera cativa factori de risc si cativa de succes in acest domeniu?
Ion Smeeianu: Nu cred ca exista factori suplimentari de risc fata de afacerile din alte domenii. In schimb, adevaratul succes cred ca depinde in acest moment de gama de facilitati suplimentare pe care compania poate sa le puna la dispozitia clientului dincolo de nucleul de baza reprezentat de simplul serviciu de colectare, transport si distribuire a trimiterilor. Povestile de succes s-au bazat pana in acest moment mai ales pe capacitatea de a imbogati serviciul cu o serie de optiuni noi, care au reusit sa capteze interesul publicului.
Idei de AFACERI: Cam la cat apreciati ca se ridica suma rulata de companiile de servicii de curierat pe piata autohtona?
Ion Smeeianu: Pana in acest moment, toate companiile ce furnizeaza servicii postale au intrat si pe piata serviciilor de curierat. La nivelul anului 2002, cifra de afaceri totala a furnizorilor de servicii postale a atins 6.500 de miliarde de lei. In curand, o data cu incheierea operatiunii de trimitere catre A.N.R.C. de catre furnizori a situatiilor financiare pentru anul 2003, vom avea o imagine si despre volumul cifrei de afaceri ale acestor companii in anul trecut..
Idei de AFACERI: Exista servicii de curierat care "au prins" mai repede la romani? Care sunt serviciile cele mai solicitate?
Ion Smeeianu: Unul dintre succesele majore a fost reprezentat de curieratul rapid intern, mai ales pe segmentul de corespondenta, adica trimiteri cu o greutate sub 2 kilograme. De asemenea, romanii au raspuns foarte bine la ofertele ce le dau posibilitatea de a beneficia de „valori adaugate serviciilor postale", altfel spus optiuni suplimentare puse la dispozitia consumatorului, cum ar fi monitorizarea electronica a trimiterii sau livrarea prin curier special. Ele au reusit sa propuna acel set de facilitati suplimentare dorit de consumator, de care vorbeam anterior.
Idei de AFACERI: Cum apreciati ca va arata piata de servicii de curierat in urmatorii ani?
Ion Smeeianu: In primul rand, vor exista pe piata jucatorii mari - Posta Romana si companiile specializate care reprezinta deja nume de marca in domeniul curieratului. Un fenomen extrem de probabil va fi, cred, regruparea micilor companii de nivel local in asociatii, astfel incat sa poata acoperi o zona mai larga decat cea deservita pana acum.
Idei de AFACERI: Care credeti ca va fi tendinta: crescatoare sau descrescatoare? Vor aparea alte companii?
Ion Smeeianu: Cu siguranta ca vor aparea si alte companii. Ma bazez pe faptul ca, lunar, Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii este notificata cu privire la intentia de a intra pe piata a cate patru-cinci companii noi. Este o tendinta constanta care, cred eu, ne da o buna imagine cu privire la evolutia pietei in perioada urmatoare.
[pagina_noua]
Servicii de curierat
Prezentarea afacerii
Daca dorim o defintie standard, putem spune ca serviciul de curierat este cea mai sigura si mai rapida modalitate de a expedia colete, marfuri sau documente oriunde in tara si in lume. Unul dintre marile avantaje ale acestei afaceri este faptul ca va lasa o mare posibilitate de a va organiza dupa propriile reguli si puteri. Este ca un puzzle in care piesele sunt reprezentate de bugetul pe care il aveti, serviciile pe care le puteti oferi si zona pe care doriti sa o deserviti.
Avand foarte clar fixate in minte aceste coordonate, puteti sa incepeti o afacere in domeniul furnizarii serviciilor de curierat. Specialistii in domeniu recomanda ca, la inceput, sa va limitati la oferirea unor servicii sa le spunem de baza si la o zona pe care puteti sa o acoperiti cu mijloacele de care dispuneti in acel moment. Altfel riscati sa ramaneti fara lichiditati si sa intrati in incapacitatea de a onora comenzile.
Atunci cand doriti sa demarati o afacere de curierat trebuie sa fie foarte clar conturate sase aspecte :
1. aria pe care doriti sa o acoperiti
2. bugetul de care dispuneti
3. serviciile pe care le puteti oferi
4. servicii speciale & gratuitati
5. posibilii clienti
6. dotarile necesare
Servicii de curierat
1-2. Aria de acoperire, direct proportionala cu bugetul
a) Va puteti concentra asupra unei zone restranse, sa spunem un oras. Avantajul il reprezinta faptul ca investitia nu este foarte mare, iar numarul de angajati este in jur de zece. Spre exemplu, compania Kangaroo, care ofera servicii de livrari, distributie sau publicitate pe aria municipiului Bucuresti a avut in al doilea an de activitate un numar de sapte angajati, in conditiile in care inregistra o cifra de afaceri de aproximativ un miliard de lei, cu un profit de aproximativ 200 de milioane de lei, potrivit Ministerului de Finante.
Serviciile de curierat nu sunt monopolul Capitalei. Spre exemplu, la Arad, firma Ariola Sped a inregistrat un profit net de un miliard si jumatate, avand aproape 30 de angajati si o cifra de afaceri de aproximativ 7 miliarde de lei. Trebuie precizat ca foarte active pe piata sunt firmele aflate in vestul tarii, la granita cu Ungaria si care isi permit, datorita costurilor mici, sa acopere si o zona importanta din afara granitelor. In acest caz, este nevoie de o investitie initiala de numai cateva mii de dolari.
b) Acoperirea nationala creste si cheltuielile
Pentru a face fata tuturor cererilor, compania Fan Courier Expres, in primul an in care a fost inregistrata in catalogul Ministerului de Finante (2001), avea 131 de angajati, o cifra de afaceri de 18 miliarde de lei si un profit brut de 1,5 miliarde. Ceea ce inseamna ca firma a decis sa reinvesteasca o parte din bani, lucru care se vede astazi cand beneficiaza de un parc auto de 350 de masini si de aproximativ 150 de centre de sortare. De altfel, in urmatorul an, bilantul contabil inregistra o triplare a cifrei de afaceri.
Daca doriti sa intrati pe piata oferind servicii cu acoperire nationala, investitia initiala se poate ridica la cateva zeci de mii de dolari, deoarece aveti nevoie de un sediu central, un parc auto bine utilat si reprezentante in majoritatea judetelor tarii. Exista, totusi, o varianta de a deveni furnizor national de servicii postale si de a investi o suma mai mica (in jur de 10.000 $). Acest lucru este posibil specializandu-va doar pe anumite tipuri de servicii. Spre exemplu, compania Direct Mail & Press Distribution a reusit sa fie un furnizor de servicii nationale, chiar daca are doar zece angajati. Cifra sa de afaceri ajunge la trei miliarde de lei.
c)
Curieratul international, o afacere de categoria grea
Aproape toti furnizorii de servicii de curierat rapid international sunt, de fapt, filiale ale unor mari companii occidentale: DHL, UPS, TNT etc. Majoritatea au beneficiat de o infuzie puternica de capital (sute de mii de dolari) de la compania-mama, altele au ajuns in aceasta postura prin cumpararea unor firme romanesti (cum a fost cazul TNT, care a achiztionat in 1999 intreg pachetul de actiuni de la Romcargo SRL).
3. Serviciile de baza
Accesand site-ul companiei DHL, constatam ca furnizorul german de servicii de curierat pune la dispozitia clientilor nu mai putin de 150 de modalitati de a trimite colete, marfuri sau documente. Putem vorbi, din perspectiva noastra, de un caz special, DHL acoperind cinci continente si avand la dispozitie mijloce de transport dintre cele mai moderne, printre care avioane de ultima generatie sau ambarcatiuni.
De aceea, dintr-o lista foarte lunga (o gasiti la www.dhl.com, cu o descriere destul de amanuntita si chiar cu preturi), va semnalam cateva servicii indispensabile pentru o firma, indiferent de stadiul de dezvoltare la care a ajuns:
[pagina_noua]
a) Transport expres - presupune transportul plicurilor, documentelor sau coletelor in sistem door-to-door (din usa in usa), intr-un timp clar specificat (in termen de 24-48 de ore etc.) Cost: aproximativ 140.000 de lei/kg in alta localitate si 70.000 de lei/kg in aceeasi localitate. Este un serviciu foarte des folosit de persoane fizice, dar si de firme care doresc sa trimita documente. Unii furnizori lucreaza in regim non-stop, in sensul ca preluarea si livrarea pot fi facute si in afara orelor de program.
b) Livrare standard plic. Costul acestui serviciu este de aproximativ 2,5 euro, iar greutatea plicului nu trebuie sa depaseasca 200 de grame. Este unul dintre cele mai folosite servicii.
c) Publicitate expres - distribuirea rapida a unor cantitati mari de materiale publicitare: brosuri, oferte, fluturasi, reviste, cataloage, prezentari. Se adreseaza, in primul rand, companiilor din industria media, dar si celor care doresc sa-si faca promovare.
d) Floral expres - trimiterea de flori la o adresa indicata (un buchet de flori poate fi trimis in schimbul a 9 euro, iar o planta pentru 15 euro). Compania de curierat garanteaza pentru integritatea coletului, orice deteriorare urmand a fi suportata de catre aceasta.
e) Livrare instant - timp livrare: 45 minute - 2 ore. Cost: 1,85 euro pe plic. Este folosit in caz de urgenta.
f) Retur documente - la cererea expeditorului se pot returna diverse documente ca urmare a livrarii unei expeditii (facturi, notificari, orice alt document ce nu reprezinta un instrument de plata). Cost : aproximativ 100.000 de lei o livrare.
h) Livrarea abonamente de presa - se poate face catre persoane fizice sau chioscuri. De regula, se negociaza contracte pentru un tiraj de cel putin cateva mii de exemplare.
4. Oferte speciale/servicii gratuite pentru combatea concurentei
Pentru atragerea clientilor, numeroase firme incearca sa introduca in oferta o serie de servicii speciale si de facilitati. Spre exemplu, companii precum Trans Courier, Cargus sau TNT pun gratuit la dispozitia clientilor un serviciu de urmarire a expedierilor, cu ajutorul caruia acestia pot sti unde se afla, intr-un moment sau altul, coletul trimis. De asemenea, unele firme trimit gratuit, prin fax sau telefon, confirmarea de primire. Altele ofera posibilitatea de a se efectua plata la destinatie sau se angajeaza sa faca doua incercari de livrare in cazul in care destinatarul nu este gasit.
De asemenea, exista posibilitatea de a va calcula singuri, on-line, costul expedierii unui colet, accesand pagina de Internet a companiei la care doriti sa apelati. Prin aceeasi metoda, firme precum Fan Courier sau DHL ofera posibilitatea lansarii unor comenzi prin Internet. Un exemplu de astfel de formular pe care il puteti completa on-line il puteti gasi la adresa www.fancourier.ro/comanda.php. Avantajul il reprezinta faptul ca sunteti scutit de un drum pana la sediul firmei.
5. 23 de milioane de posibili clienti
Aceste servicii, prin diversitatea si complexitatea lor, se adreseaza tuturor categoriilor sociale si companiilor de toate tipurile. Orice persoana s-a lovit macar o data in viata de necesitatea de a trimite un plic, un colet, un buchet de flori. Si aproape toate firmele au nevoie de un ajutor in ceea ce priveste trimiterea unor documente in tara sau in strainatate, distribuirea unor pliante, ziare, reviste etc. Se poate spune, din acest punct de vedere, ca oricine - persoana fizica sau juridica - este un potential client al furnizorilor de servicii de curierat.
6. Dotari necesare
Deoarece prima impresie conteaza, este foarte important ca locul unde va desfasurati activitatea sa arate ingrijit si spatios pentru a putea primi cat mai multi clienti. De preferat este sa inchiriati un sediu pe o perioada cat mai indelungata, pentru a va feri de surprize. Din pacate chiria poate ajunge si la 2.000 $/luna, tinand cont ca e obligatoriu ca imobilul sa dispuna de curte sau parcare.
O problema destul de spinoasa din punct de vedere financiar o reprezinta crearea unui parc auto propriu. Indiferent de ceea ce v-ati propus, achizitionarea unui numar de 3-5 masini, cel putin, este obligatorie. Cele mai performante sunt Iveco Daily si Mercedes Sprinter, ambele existente in mai multe variante. Pretul unui astfel de transporter este in jur de 20.000 de euro, dar el se poate achiztiona in leasing. Desigur, mai exista posibilitatea de a cumpara masini la mana a doua. E obligatoriu sa semnati un contract cu o firma specializata pentru intretinerea parcului auto prin verificari periodice.
[pagina_noua]
Servicii de curierat
In cazul in care doriti sa va extindeti deschizand puncte de lucru in tara, costurile nu sunt foarte mari. Chiria pentru o locatie spatioasa, eventual cu curte, intr-un oras de provincie ajunge la cateva sute de dolari, iar numarul angajatilor nu trebuie sa fie mai mare de doi.
Curieratul pe doua roti, un posibil inceput
Unul dintre cele mai ieftine servicii in domeniul curieratului o reprezinta trimiterea la destinatie a coletelor sau a unor documente, cu o greutate de maximum zece kilograme, folosindu-te exlusiv de biciclete sau de motoscuter. In S.U.A., numarul furnizorilor de servicii de curierat exclusiv de acest tip este atat de mare incat exista chiar un sindicat. In plus, aproape fiecare companie de curierat are un astfel de compartiment.
Pentru a putea demara o astfel de afacere, aveti nevoie de un centru de comanda unde sa puteti receptiona comenzile. Solicitarile pot fi trimise prin telefon, fax sau Internet. Un numar de 15-20 de bicicletete sau motoscutere sunt suficiente pentru a deservi un oras precum Bucurestiul. Acestea pot fi achizitionate in leasing sau pot apartine chiar angajatilor. De regula, acestia sunt tineri entuziasti, descurcareti si cu o mare pasiune pentru plimbarile pe doua roti. (Cu 1.000 sau 1.500 de dolari se poate incepe o astfel de afacere.)
Un alt avantaj pentru un posibil investitor il reprezinta faptul ca angajatii nu au salariu fix, ci un comision. Spre exemplu, angajatii de la Philadelphia Express pot castiga pana la 400 de dolari pe saptamina. Comisonul acestora este de 5-7% pentru fiecare livrare, iar preturile variaza intre 3,5 si 8 $. Potrivit aceleiasi surse, un curier-biclist poate ajunge sa faca si 70 de livrari pe zi.
Prevederi legale
Autorizarea este gratuita
Dupa ce v-ati decis sa intrati pe piata serviciilor de curierat, trebuie sa faceti o vizita la Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii, organism care are rolul de pune in aplicare prevederile legale in domeniul serviciilor postale. Aveti nevoie de obtinerea unei autorizatii generale care se elibereaza la sediul central sau la oricare dintre oficiile teritoriale. Autorizarea este gratuita si se obtine in urma completarii unui formular pe care il puteti procura fie de la sediul firmei, fie accesand www.anrc.ro. Pentru a nu avea neplaceri in momentul inregistrarii firmei, trebuie sa aveti la dvs. urmatoarele acte:
1) certificatul de inmatriculare la Registrul Comertului si certificatul de inregistrare fiscala
2) actul constitutiv, cu toate modificarile si completarile ulterioare, insotit de certificate de inscriere de mentiuni, in copie;
3) mecanismul de solutionare a reclamatiilor utilizatorilor;
4) lista cu toate punctele de acces in reteaua postala;
5) lista cu toate judetele pe aria carora intentionati sa furnizati servicii postale pentru care se solicita autorizarea.
Trebuie stiut faptul ca dobandirea autorizatiei generale va permite sa efectuati doua categorii de servicii:
a) Serviciile postale fara valoare adaugata - servicii de posta nationala (cu limite de greutate a trimiterilor postale interne si internationale de 10-50 kg), servicii de curierat (cu limite de greutate a trimiterilor postale interne si internationale de 10-50 kg), servicii financiar-postale si servicii de publicitate prin posta.
b) Serviciile postale cu valoare adaugata - servicii de posta nationala si servicii de curierat, ambele cu limita maxima de greutate a trimiterilor postale de 50 kg si care includ si serviciile express, servicii financiar-postale si servicii de publicitate prin posta.
Dreptul de a furniza servicii postale pe baza regimului de autorizare generala se obtine in cel mult 45 de zile de la data primirii notificarii de catre A.N.R.C.
Conditii care trebuie respectate de firmele de curierat
Potrivit legilor Romaniei, firmele autorizate sa efectueze astfel de servicii trebuie sa respecte urmatoarele conditii:
• protectia secretului corespondentei;asigurarea securitatii transportului bunurilor;
• protectia datelor cu caracter personal;
• asigurarea confidentialitatii informatiilor transmise sau stocate.
De asemenea, firmele de curierat trebuie sa afiseze oferta de servicii postale si tarifele corespunzatoare in fiecare punct de acces al retelei sale postale, sa detina unul sau mai multe puncte de acces sedentare sau mobile, proprii sau ale unor terti, in zona in care furnizeaza servicii postale, sa acorde cel putin o zi lucratoare pe saptamana programului cu publicul si sa afiseze acest program in toate punctele de acces la reteaua postala publica.
Incalcarea oricareia dintre aceste prevederi poate duce la suspendare autorizatiei de functionare a companiei.
[pagina_noua]
Servicii de curierat
Calcul de profitabilitate pe un an
Model de calcul al profitului anual al unei firme (de dimensiuni mici) cu sapte angajati care desfasoara activitati de curierat pe raza municipiului Bucuresti si in zonele limitrofe. Calculul are in vedere cel de-al treilea an de existenta al firmei.
Venituri 60.000 $
(transport expres, livrare standard plic,
publicitate expres, floral expres, livrare instant)
Cheltuieli
Cheltuieli de personal.....7 x 12 luni x 150 $ = 12.600 $
Masini leasing..............4 x 12 luni x 500 $ = 24.000 $
Chirie sediu.......................12 luni x 500 $ = 6.000 $
Intretinere masini
(benzina si verificari
tennice periodice)...............4 x 1 an x 500 $ = 2.000 $
Publicitate.............................................2.000 $
Utilitare birou.........................................1.000 $
Total 47.600 $
Profit brut 12.400 $
Servicii de curierat
Factori de succes
1. Fidelizarea clientilor
Principalul factor de succes este castigarea increderii clientilor. Spotul de promovare ales de una dintre cele mai mari companii americane are un mesaj foarte simplu: "Relax, it's FedEx". Cu alte cuvinte, din momentul in care clientul a apelat la serviciile respectivei firme de curierat poate avea siguranta ca pachetul/documentul/obiectul expediat va ajunge in siguranta si la timp exact in locul dorit. Orice nemultumire legata de anumite servicii se poate propaga de la un client la celalat, astfel incat, in scurt timp, increderea in firma se va diminua.
2. Profesionalismul angajatilor
Pentru o buna desfasurare a activitatii, e necesar ca angajatii sa indeplineasca mai multe cerinte. In primul rand, trebui sa dea dovada de multa rabdare in relatiile cu clientii, mai ales ca romanii nu sint foarte obisnuiti cu aceste tipuri de servicii, atfel incat va fi nevoie de foarte multe explicatii. Pentru a realiza acest lucru, angajatii trebuie sa aiba o fire comunicativa.
Deoarece o firma de curierat pune la dispozitia clientilor foarte multe servicii, e foarte important ca angajatul sa-si cunoasca foarte bine fisa postului, sa aiba capacitatea de a retine foarte multe detalii, astfel incat sa nu fie surprins de eventualele solicitari ale clientilor. Anuntul prin care firma TNT incearca sa atraga personal calificat este urmatorul: "Cautam personal entuziast, capabil si pe care se poate conta, oameni care se pot integra usor intr-un colectiv pentru a furniza cele mai rapide si de incredere servicii de curierat."
3 Evitarea birocratiei
Clientii vor fi tratati cu maximum de respect. Trebuie evitate cozile din fata ghiseelor unde opereaza firma dvs., deorece aceasta stare de lucru va crea disconfort clientilor si i-ar putea determina sa nu mai revina a doua oara. Pe cat posibil - in limitele bugetului, desigur - centrele de colectare trebuie sa fie spatioase, aerisite si frumos decorate. Clientul va avea, in acest fel, senzatia ca timpul trece mai repede in cazul in care va fi nevoit sa astepte o perioada mai lunga de timp.
[pagina_noua]
Servicii de curierat
Factori de risc
1. Lipsa unui parc auto corespunzator
Una dintre principalele cerinte pentru a putea deveni un competitor important pe piata o reprezinta furnizarea serviciilor intr-un termen stabilit cu precizie. De aceea, este important sa existe un parc auto suficient de bine utilat pentru a face fata solicitarilor si pentru ca livrarile sa se faca in timpul stabilit. In plus, este recomandat sa aveti mereu doua sau trei masini care nu se afla in cursa si care, la nevoie, sa poata inlocui masinile care se defecteaza pe traseu.
Spre exemplu, firma Atlassib ofera servicii de curierat rapid international pentru diverse destinatii din Germania, Franta, Italia, Spania, Suedia. Pe baza unei comenzi prin telefon, fax sau internet, se asigura preluarea pachetelor de la domiciliul clientilor, pentru aceasta firma punind la dispozitie 25 de microbuze. Aceleasi masuri de precautie trebuie sa le ia firma ITS Express care, pentru rapiditatea livrarilor in Bucuresti, utilizeaza motoscutere, ideale pentru traficul aglomerat al Capitalei.
2. Management defectuos
Un vechi proverb spune ca nu trebuie sa te intinzi mai mult decat ti-e plapuma. El se potriveste perfect afacerii noastre si, in traducere, spune sa nu incerci niciodata sa oferi servicii pentru care angajatii nu au pregatirea necesara sau care nu pot fi sustinute din lipsa de fonduri. Fiind vorba de o afacere care functioneaza la foc continuu, orice sincopa poate fi fatala.
Publicitatea, in etape si dupa buget
In acest moment, foarte putine companii de curierat isi permit sa apeleze la servicii de mare publicitate. De altfel, nici nu este recomandat sa incercati a va face cunoscut de la inceput prin intermediul televiziunii sau al posturilor radio cu acoperire nationala. Exista firme din Romania care au gustat din experienta amara de a investii sume mari in spoturi media fara ca ulterior sa simta o crestere semnficativa a numarului de clienti.
O firma care ofera servicii pe o arie relativ redusa si care nu are mai mult de 10 sau 20 de angajati trebuie sa apeleze la o forma de publicitate care sa nu implice costuri foarte mari. Una dintre posibilitati o reprezinta distribuirea de fluturasi publicitari, fie pe strada, fie in cutiile postale. De asemenea, o firma de curierat nu trebuie si nu poate lipsi din nici un ghid de afaceri sau din cele de tip Pagini Aurii.
Un alt mod de a te face cunoscut, fara sa scoti bani din buzunar, este inscriptionarea numelui firmei, a adresei si a unui numar de telefon pe masinile de serviciu. Spre exemplu, masinile care apartin DHL indeplinesc acest criteriu. In plus, pentru a putea fi usor remarcate chiar si in conditiile unui trafic aglomerat s-a apelat la vopsirea lor in galben. Foarte la moda in Marea Britanie este afisarea acestor date pe mijloacele de transport in comun sau pe masinile de taxi.
Intr-o faza ulterioara (dupa ce ati inceput sa inregistrati profit), puteti lansa campanii publicitare in ziarele locale, in cele specializate pe anunturi si chiar la posturile de radio care acopera exact zona dvs. de activitate. Spre exemplu, firma Cargus a desfasurat in ultimele luni o sustinuta campanie publicitara la un post de radio care avea acoperire in principalale orase ale tarii. Adica, exact acolo unde compania avea puncte de lucru.
Foarte important de retinut este faptul ca exista posibilitatea de a incheia diverse parteneriate sau bartere. Spre exemplu, exista firme de curierat care asigura difuzarea unor ziare sau reviste. In schimbul acestor servicii, nu de putine ori respectivele firme de curierat primesc spatiu publicitar in respectivele publicatii.
Servicii de curierat
Recomandari practice
Semnarea unor contracte de exclusivitate aduce venituri constante
Ganditi-va ca trimiterea unei scrisori-expres sau a unui document cu confirmare care sa ajunga la o destinatie interna in 24 de ore costa aproximativ 4,5 $ daca serviciul este facut, spre exemplu, prin firma Pegasus. Daca ati reusit sa incheiati un contract cu o firma de telefonie mobila, care trimite zilnic diverse notificari, veti avea parte de un castig substantial si constant.
Si firmele romanesti apeleaza la o astfel de practica. Spre exemplu, Fan Courier, o companie cu capital integral romanesc, a incheiat un parteneriat de exclusivitate cu firma Bosch care dureaza de cinci ani.
De asemenea, la inceputul acestui an firma Cargus a devenit furnizorul exclusiv al serviciilor de curierat pentru compania Selgros Cash & Carry. De aceea, intr-o a faza mai avansata de dezvoltare a afacerii, ar trebui sa incheiati contracte de parteneriat cu diverse firme, astfel incat sa deventi unicul lor furnizor de servicii de curierat.
[pagina_noua]
Servicii de curierat
Atentie la canalele publicitare folosite
Atunci cand afacerea devine atat de rentabila incat permite cheltuirea unor sume importante pentru publicitate, nu trebuie sa va promovati firma in timpul unor emisiuni radio sau TV controversate, de o calitate si moralitate indoielnica, obscene sau care promoveaza prostul gust. Oricata audienta ar avea ele, aceasta asociere ar putea sa nu inspire actualilor si posibililor clienti incredere in firma dvs. Spre exemplu, marile companii de curierat precum DHL, FedEx, UPS etc. prefera sa isi promoveze serviciile prin intermediul unor publicatii financiare respectabile precum "Fortune", "Forbes" ori "Financial Times" sau in emisiuni difuzate de CNN, BBC sau chiar la televiziuni nationale.
Potential de dezvoltare
In Romania, aceasta afacere se afla la inceput, dar faptul ca an de an apar noi firme spune multe despre potentialul pietei. Mecanismul de dezvoltare al unei astfel de afaceri seamana mult cu imaginea unui bulgare de zapada care o data ce este aruncat din varful unui munte creste tot mai mult, pe masura ce parcurge o distanta mai mare. Tocmai de aceea, o firma care la inceput acoperea prin serviciile oferite o arie restransa trebuie sa incerce imediat sa isi deschida noi filiale, astfel incat sa dobandeasca acoperire nationala.
Pe de alta parte, exista inca foarte multe servicii pe care marile firme internationale le ofera, dar care nu au patruns inca pe piata romaneasca (sau au patruns, dar nu la standardele firmelor occidentale). Spre exemplu: "MidDay Expres" - primirea coletului pina la ora 12.00 a zilei urmatoare ; "Precision" - transportul unor materiale foarte sensibile precum camere video; "Specilities" - distributia unor materiale usor perisabile. Exista si foarte multe destinatii care nu sunt acoperite si foarte multe mijloace transport care nu au fost puse in slujba curieratului.
Ritm de dezvoltare, in functie de capacitatea de a investi
In ceea ce priveste ritmul de dezvoltare al afacerii acesta este unul foarte rapid. Spre exemplu, la infiintare, in 1991, firma Cargus nu efectua decit doua expedieri zilnice si, in medie, 44 de expeditii lunare. Peste numai doi ani, numarul comenzilor a crescut de cateva ori, astfel incat conducerea firmei a luat decizia de a-si dubla numarul angajatilor si pe cel al masinilor pe care le avea in parcul auto. Strategia firmei a fost una indreptata catre investitii, iar cinci ani mai tarziu toate comenzile erau gestionate informatic, iar parcul auto se marise considerabil.
Cert este ca firma - avand capital integral romanesc - acopera astazi intreaga gama de servicii de transport de marfuri in conditii de calitate exceptionale. Pentru acest an se prognozeaza o crestere de 60% a activitatii. Investitia care, astazi, totalizeaza probabil cateva sute de mii de dolari s-a facut treptat, astfel ca, daca o raportam la cei 13 ani de existenta a firmei, nu pare mare.
Ritmul de dezvoltare al unei companii este direct proprotional cu sumele investite. Spre exemplu, o companie solida precum TNT si-a permis ca, in numai patru ani, sa dobandeasca un parc auto de 160 de vehicule, cu 270 de angajati. In plus, la Timisoara si Bucuresti exista doua terminale cargo ale TNT Romania.
Servicii de curierat
Investitia initiala
10 autoturisme in leasing.................10 x 500 = 5.000 $
Chirie sediu central cu teren sau parcare...........1.500 $
Chirii sediu in filiale..........................6 x 250 = 1.500 $
Salarii personal (in lunile de inceput).................6.000 $
Publicitate (anunturi in ziare si la radioul local)...2.000 $
Pagina Internet...................................................300 $
Utilitatati:
telefoane mobile............................20 x 50 $= 1.000 $
fax.......................................... ...7 x 150 $ = 1.350 $
computere...................................7 x 350 $ = 2.350 $
Contract de intretinere parc auto........................500 $
Total 21.500 $
Fastway este cea mai mare afacere de curierat in sistem franchising, cu peste 1.000 de francizati in lumea intreaga. A fost infiintata in 1983, in Noua Zeelanda, de catre Bill McGowan. Este axata pe livrarea de scrisori si pachete mici, folosind un sistem de etichete si ambalaje pre-platite. Clientii cumpara seturi de etichete de diferite culori, in functie de zonele de destinatie a expedierii, si atunci cand vor sa trimita un colet nu trebuie decat sa dezlipeasca o eticheta corespunzatoare si sa o lipeasca pe colet. Curierul Fastway preia apoi direct pachetul, evitandu-se astfel o formularistica greoaie.
Articole conexe
5 idei de afaceri ideale pentru 2020
de Florin AmarieiIdei de afaceri in care poti investi fara frica
de Florin Amariei8 idei de afaceri mici si profitabile in 2019
de Florin Amariei6 idei de afaceri care pot fi incepute chiar azi
de Florin AmarieiAboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Citeste Raportul Special GRATUIT
Idei de AFACERI 2024
- Colectia de Idei de Afaceri
- 24 de idei inedite pe pietele din S.U.A. si Europa de Vest
- Birouri inchiriate cu ora
Afaceri la cheie
- NOU: Berea artizanala. Pasii catre o afacere de succes
- Vrei sa-ti deschizi propria AFACERE? Venim in ajutorul tau: descopera 14 IDEI de afaceri inedite!
- Secretele comertului ONLINE iti sunt, in sfarsit, dezvaluite! Porneste propria ta afacere online
- Afacerea momentului: vanzarile pe Amazon! 9 motive pentru comert online prin platforma Amazon:
- Oferta zilei: Reducere de pana la 25% si Transport Gratuit