de Florin Amariei
28 Mar. 2019
3125
Publicatia INS contine cei mai relevanti si actuali indicatori statistici referitori la inovatia introdusa sau implementata in intreprinderi, reprezentand o imagine a activitatilor inovatoare ale intreprinderilor din Romania, din perioada 2014-2016.
Analiza INS s-a efectuat pentru o perioada de 3 ani, pentru care s-au inregistrat principalele realizari in domeniul inovarii de produse, de procese, de forme de organizare si de metode de marketing, noi sau imbunatatite semnificativ, obtinute de intreprinderi, incepand din ianuarie 2014 panǎ in decembrie 2016, reprezentand contributia Romaniei la evaluarea rezultatelor cercetarii statistice europene privind inovarea, CIS 2016.
Caracterizarea inovarii se face prin urmarirea activitatilor inovatoare in care intreprinderile sunt angajate.
Din analiza datelor, rezulta ca in perioada 2014-2016, din totalul de 28809 intreprinderi, un numar de 2925 intreprinderi au desfasurat activitati inovatoare, din care 2795 sunt inovatori de succes, restul fiind intreprinderi cu inovatii nefinalizate si/sau abandonate. In tabelul 1 este prezentata tipologia inovatorilor exprimata ca numar de intreprinderi si ca pondere.
Caracterizarea inovatiei se realizeaza pe baza indicatorului statistic ce calculeaza raportul dintre intreprinderile inovatoare si numarul total de intreprinderi din populatia statistica. Pentru perioada 2014-2016 calculul acestui indicator ne arata ca, ponderea intreprinderilor inovatoare a fost de 10,2%, iar a intreprinderilor non-inovatoare de 89,8%.
Din totalul intreprinderilor inovatoare, 2,5% au introdus sau implementat numai produse si/sau procese noi sau imbunatatite semnificativ, in timp ce 4,8% dintre acestea au implementat numai inovatii de organizare si/sau de marketing, noi sau imbunatatite semnificativ. O pondere de 2,9% din intreprinderile inovatoare au avut atat inovatii de produse si/sau procese, cat si inovatii de organizare si/sau de marketing. Din totalul intreprinderilor cu inovatii de produse si/sau procese (indiferent de inovatiile de organizare si/sau de marketing), 1,5% au avut inovatii numai de produse, 1,7% au avut inovatii numai de procese, iar 1,8% au avut atat inovatii de produse cat si de procese. Din intreprinderile cu inovatii de organizare si/sau de marketing (indiferent de inovatiile de produse si/sau procese), ponderea intreprinderilor cu inovatii numai de organizare a fost de 2,6%, in timp ce intreprinderile cu inovatii numai de marketing a fost de 1,9%. O pondere mai mare au inregistrat intreprinderile care au avut atat inovatii de organizare cat si de marketing de 3,2%.
Daca clasificam intreprinderile inovatoare, dupa fiecare tip de inovatie (indiferent de celelalte tipuri de inovatii), se observa ca, formele de organizare noi in practicile de afaceri ale intreprinderii, in organizarea locului de munca si a relatiilor externe ale intreprinderii care nu au mai fost folosite de intreprindere, au inregistrat ponderea cea mai mare, respectiv 5,8%.
Intreprinderile care au implementat un concept nou sau o strategie de marketing, care nu a mai fost folosit inainte de intreprindere, au avut o pondere de 5,1%. Pe activitati economice, intreprinderile din sectorul industriei au fost mai inovatoare, avand o pondere de 10,3% in total intreprinderi, in timp ce cele din sectorul serviciilor au reprezentat 10,0% din total intreprinderi.
In activitatile economice ale sectorului industriei, industria prelucratoare detine o pondere de 97,5%, restul sectoarelor de activitate avand ponderi mult mai mici: distributia apei, salubritate, gestionarea deseurilor, activitati de decontaminare 1,7%, productia si furnizarea de energie electrica si termica, gaze apa calda si aer conditionat 0,7% si industria extractiva 0,1%.
In activitatile sectorului servicii, ponderea cea mai mare a intreprinderilor inovatoare, in total intreprinderi este detinuta de comertul cu ridicata 37,6%, urmat de sectorul transport si depozitare cu 23,5%, informatii si comunicatii 23,4%, activitati profesionale, stiintifice si tehnice 11,1% si intermedieri financiare si asigurari cu 4,4%.
Pentru perioada 2014-2016, activitatile economice cele mai inovatoare, calculate dupa ponderea acestora in total intreprinderi din sectorul lor de activitate, au fost cele din: activitati de servicii in tehnologia informatiei 25,1%, fabricarea produselor farmaceutice de baza si a preparatelor farmaceutice 24,2% si cercetare-dezvoltare 20,4%.
Pe clase de marime, dupa numarul de salariati, cele mai inovatoare sunt intreprinderile mari 17,9%, urmate de cele mijlocii, 11,9% si cele mici 9,3%. Ordinea se pastreaza si pe cele doua sectoare, industrie si servicii.
Dupa noutatea inovatiilor, numai 1,4% din toate intreprinderile au inovat produse noi pentru piata si 2,6% au inovat produse noi numai pentru intreprindere.
Dupa modul de organizare al intreprinderilor, 1,8% din intreprinderile inovatoare apartin unui grup de intreprinderi, din care 1,4% au sediul in strainatate.
Dupa locatia pietei de desfacere a produselor si/sau a serviciilor, 90,5% din intreprinderi au declarat ca isi vand produsele pe piata locala/regionala (indiferent de celelalte piete), 74,3% isi vand produsele pe piata nationala (indiferent de celelalte piete), 58,8% isi vand produsele pe piata europeana (indiferent de celelalte piete) si 31,2% din intreprinderi isi vand produsele pe alte piete (indiferent de celelalte piete).
de
Florin AmarieiPasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.
Tags: insafaceriinovatie