Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Idei de afaceri

Legea privind incubatoarele si acceleratoarele de afaceri, adoptata de Guvern

de
530 0 12 Sep. 2019
Dosare de afaceri


37% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
46% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
29% dintre persoanele care ne citesc zilnic au o afacere proprie de succes

5
din 2 voturi
RATING UTILIZATORI

Guvernul a adoptat in sedinta de joi, 12 septembrie 2019, Legea privind incubatoarele si acceleratoarele de afaceri. O puteti consulta integral mai jos.

Desi Guvernul a adoptat-o, e important sa avem in vedere ca acum actul merge in Parlament pentru a-si parcurge intregul proces legislativ. Asadar, pentru a se aplica aceasta trebuie sa primeasca votul senatorilor, al deputatilor, sa fie promulgata de Presedintele Romaniei si publicata in Monitorul Oficial. 
 
Nu uitati! Aceasta poate suferi modificari de-a lungul intregului parcurs pentru aprobare!
 
Lege privind incubatoarele si acceleratoarele de afaceri 
 
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
 
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
 
Art. 1 Obiectul si scopul reglementarii
Prezenta lege reglementeaza regimul juridic de infiintare si functionare a incubatoarelor si acceleratoarelor de afaceri, sursele de finantare si facilitatile fiscale de care pot beneficia acestea, in scopul stimularii infiintarii incubatoarelor si acceleratoarelor de afaceri, al crearii de noi locuri de munca, diversificarii economiilor si dezvoltarii unui mediu antreprenorial in cadrul comunitatilor locale.
 
Art. 2 Principii de functionare a incubatoarelor si acceleratoarelor de afaceri 
Functionarea incubatoarelor si acceleratoarelor de afaceri este guvernata de urmatoarele principii:
a) selectivitatea - administratorul incubatorului de afaceri selecteaza proiectele apte sa contribuie la dezvoltarea locala sau regionala, prin crearea de noi afaceri si locuri de munca, precum si programele de accelerare a afacerilor;
b) monitorizarea - proiectele de afaceri si programele de accelerare a afacerilor selectate sunt monitorizate in mod sistematic, in scopul determinarii modului adecvat de interventie al administratorului incubatorului de afaceri;
c) sinergia - reflectata in planurile de afaceri ale intreprinderilor, prin reunirea unei largi palete de servicii necesare derularii afacerilor oferite rezidentilor incubatorului de afaceri, asigurȃnd efecte de intrepatrundere ale diverselor politici, programe si initiative in domeniul sprijinirii dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii;
d) complementaritatea – incubatorul de afaceri ofera servicii specializate unei anumite categorii de intreprinzatori, actionȃnd ca factor complementar fata de organizatiile existente de sprijinire a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii.
 
Art. 3 Definitii ale unor termeni si expresii
In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos semnifica dupa cum urmeaza:
a) accelerator de afaceri - program derulat in cadrul incubatorului de afaceri, care asigura rezidentilor incubatorului de afaceri, in etape, accesul la surse de finantare, in scopul lansarii pe piata, in termen de 3 pana la 6 luni, a unui produs sau serviciu. Programul poate include activitati de educatie antreprenoriala, mentorat si de networking, in vederea cresterii rapide a afacerii. 
b) activitati de mentorat – activitati derulate de catre o persoana care pe baza propriei experiente si expertize antreprenoriale are abilitatea de a oferi sugestii si recomandari pentru imbunatatirea cunostiintelor, competentelor si comportamentului antreprenorial al rezidentilor incubatorului de afaceri.
c) activitati de networking – activitati de comunicare si alte activitati ce presupun schimbul de idei, de informatii sau de resurse intre mai multi operatori economici, in vederea cresterii reciproce a afacerilor derulate.
d) ciclu de incubare - perioada de timp de 3 ani, in care rezidentul incubatorului de afaceri sta in incubatorul de afaceri, beneficiind de toate facilitatile si serviciile acordate; 
e) comisia cu atributii in domeniul incubatoarelor de afaceri - comisia constituita dintr-un presedinte si 4 membri, numiti prin ordin al conducatorului autoritatii administratiei publice centrale cu atributii in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii si mediului de afaceri, care indeplineste atributiile prevazute de prezenta lege.
f) componenta specifica digitalizarii intreprinderilor mici si mijlocii - mod specific de organizare a elementelor constitutive si de dezvoltare ale unei intreprinderi mici si mijlocii prin conversia produselor in format digital, impreuna cu modificarile asociate, si care urmareste atingerea unor obiective operationale specifice tehnologiilor digitale, prin dezvoltarea de metode si/sau operatiuni care sa contribuie la inovarea in procesele si modelele economice, utilizate de operatorul economic respectiv, prin care sa exploateze oportunitatile digitale; 
g) contract de incubare – acordul de vointa dintre administrator sau, dupa caz, fondatorul incubatorului de afaceri, si rezidentul incubatorului de afaceri, care cuprinde drepturile si obligatiile reciproce pe perioda ciclului de incubare;
h) fondator – oricare dintre unitatile administrativ-teritoriale prevazute la art. 95 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, institutia sau consortiul de institutii de invatamant superior acreditate, institutele, centrele si statiunile de cercetare-dezvoltare, camerele de comert sau persoana juridica de drept privat care infiinteaza un incubator de afaceri; 
i) incubator de afaceri - structura de sprijin a dezvoltarii afacerilor care ofera un spatiu si o infrastructura adecvata pentru rezidentii incubatorului de afaceri, gestionata de un administrator, care urmareste crearea unui mediu favorabil, sustenabil pentru intreprinderile mici si mijlocii nouinfiintate, stimulandu-le potentialul de dezvoltare si de viabilitate, in vederea dezvoltarii in perioada de inceput prin asigurarea unor facilitati comune si de suport managerial;
j) infrastructura a incubatorului de afaceri - cladiri, spatii de productie, instalatii, sisteme de alimentare cu energie electrica, retele de telecomunicatii, retele de alimentare cu gaze, apa, de canalizare, parcari si servicii de internet;
k) intreprindere mica si mijlocie, denumita in continuare IMM - intreprinderea astfel cum este definita la art. 3 alin.(1) din Legea nr. 346/2004, privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare;
l) microintreprindere - intreprinderea astfel cum este definita la art. 4 alin. (1) lit.a) din Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
m) monitorizare postaccelerare – monitorizarea fostilor rezidenti ai incubatorului de afaceri care au accesat programul de accelerare a afacerii. Monitorizarea postaccelerare se va efectua pentru exercitiul financiar aferent anului urmator iesirii din programul de accelerare, pentru observarea activitatii si a rezultatelor economice obtinute;
n) monitorizare postincubare - monitorizarea fostilor rezidenti ai incubatorului de afaceri pe o perioada de 2 ani dupa incheierea ciclului de incubare, pentru observarea activitatii si a rezultatelor economice obtinute;
o) perioada de preaccelerare – perioada de timp, de cel mult 30 de zile calendaristice, cuprinsa intre data selectarii rezidentului incubatorului de afaceri si data intrarii acestuia in perioada de accelerare a afacerii, marcata prin incheierea unui contract de finantare, acordarea unui grant sau semnarea unui angajament privind lansarea unui produs sau serviciu;
p) perioada de preincubare – perioada de timp de cel mult 6 luni, cuprinsa intre data selectarii viitorului rezident al incubatorului de afaceri si data semnarii contractului de incubare; 
k) regulament de selectare a rezidentilor incubatorului de afaceri - document elaborat de administratorul incubatorului de afaceri, aprobat de fondator, prin care se stabilesc criteriile si conditiile de selectare a rezidentilor incubatorului de afaceri, respectiv acceleratorului de afaceri;
r) rezident al incubatorului de afaceri - persoana juridica romana si/sau straina, reglementata conform legii, care indeplineste conditiile prevazute la art.14 alin.(1) si care desfasoara activitati economice in interiorul incubatorului de afaceri, beneficiind de acest statut timp de pana la 3 ani.
s) titlu de incubator de afaceri - documentul emis de autoritatea administratiei publice centrale cu atributii in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii si mediului de afaceri, prin care se atesta calitatea de incubator de afaceri.
 
CAPITOLUL II
Incubatorul de afaceri
 
SECTIUNEA 1
Infiintarea incubatorului de afaceri
 
Art. 4 Autoritatea cu atributii in domeniul incubatoarelor de afaceri
(1) Organul de specialitate al administratiei publice centrale cu atributii in domeniul incubatoarelor de afaceri este autoritatea administratiei publice centrale cu atributii in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii si mediului de afaceri.
(2) Acordarea titlului de incubator de afaceri, in conditiile prezentei legi, se realizeaza prin ordin al conducatorului autoritatii administratiei publice centrale cu atributii in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii si mediului de afaceri, la propunerea Comisiei cu atributii in domeniul incubatoarelor de afaceri, denumita in continuare comisia.
(3) Titlul de incubator de afaceri confera fondatorului dreptul de a beneficia de facilitatile prevazute de prezenta lege.
 
Art. 5 Modalitatea de infiintare a incubatorului de afaceri
Un incubator de afaceri se poate infiinta de catre:
a) unul sau mai multi fondatori prevazuti la art. 3 lit.h);
b) o asociere in participatie, realizata in conditiile legii, intre o unitate administrativ-teritoriala care are rolul de fondator al asocierii, si, dupa caz:
i) una sau mai multe persoane juridice de drept privat;
ii) una sau mai multe persoane juridice infiintate potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare;
iii) un patronat sau un sindicat inregistrat conform Legii dialogului social nr. 62/2011, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
iv) o persoana juridica ce functioneaza conform Legii camerelor de comert din Romania nr. 335/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Art. 6 Tipurile de incubatoare de afaceri ce pot fi infiintate
In conformitate cu dispozitiile prezentei legi se pot infiinta urmatoarele tipuri de incubatoare de afaceri:
a) incubator de afaceri cu portofoliu mixt - vizeaza rezidentii incubatorului de afaceri cu potential de crestere dintr-o gama larga de sectoare de activitate;
b) incubator de afaceri tehnologic - vizeaza rezidentii incubatorului de afaceri inovativi, bazati pe tehnologie avansata, conform legislatiei in vigoare, a caror activitate implica aplicarea sau utilizarea activitatii de cercetare-dezvoltare din cadrul unei universitati ori institut de cercetare sau dezvolta initiativa antreprenoriala din mediul universitar, avand ca obiectiv retinerea tinerilor in comunitate si comercializarea tehnologiilor elaborate si dezvoltate de studenti sau de facultate;
c) incubator de afaceri specific unui sector - vizeaza rezidentii incubatorului de afaceri care au o idee fezabila, aplicabila intr-un anumit sector de activitate, expresie a potentialului endogen existent in teritoriul in care isi desfasoara activitatea.
 
Art.7 Constituirea si functionarea comisiei
(1) Comisia este constituita din salariati care isi desfasoara activitatea in structurile de specialitate ale autoritatii administratiei publice centrale cu atributii in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii si mediului de afaceri si care au inscrisa in fisa postului aceasta atributie.
(2) Comisia se constituie prin ordin al conducatorului autoritatii administratiei publice centrale cu atributii in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii si mediului de afaceri, emis in termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi. Prin ordinul de constituire a comisiei se va aproba si regulamentul de organizare si functionare a acesteia.
(3) Comisia are obligatia monitorizarii indeplinirii criteriilor si conditiilor de acordare a titlului de incubator de afaceri, prin vizite inopinate la sediul fiecarei structuri de sprijinire a dezvoltarii afacerilor, realizate la fata locului, cel putin o data la 3 ani.
 
Art. 8 Cererea de acordare a titlului de incubator de afaceri
(1) Cererea de acordare a titlului de incubator de afaceri se adreseaza autoritatii administratiei publice centrale cu atributii in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii si mediului de afaceri, dupa cum urmeaza:
a) de catre fondator, in situatia in care administratorul prevazut la art. 10 alin. (4), nu a fost selectat inca, in cazul incubatoarelor de afaceri care se infiinteaza potrivit dispozitiilor prezentei legi; 
b) de catre administratorul incubatorului de afaceri care functioneaza deja in momentul intrarii in vigoare a prezentei legi, care va obtine titlul de incubator de afaceri, potrivit dispozitiilor prezentei legi.
(2) Incubatoarele de afaceri care la data intrarii in vigoare a prezentei legi nu detin titlu de incubator de afaceri, sunt obligate ca in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a legii, sa se conformeze acesteia.
(3) Cererea prevazuta la alin. (1), se analizeaza de catre comisie, intr-un termen care nu va depasi 30 de zile lucratoare de la data inregistrarii, insotita de documentele prevazute la alin.(5).
(4) In cazul in care documentele care insotesc cererea sunt incomplete sau neclare, solicitantul va fi informat intr-un termen de 10 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii, printr-o notificare scrisa. Daca in termen de 6 luni de la primirea notificarii, documentatia prevazuta la alin.(5) nu este completata in mod corespunzator, cererea se claseaza. 
(5) Cererea va fi insotita de urmatoarele documente:
a) planul de afaceri intocmit pentru o perioada de 5 ani, care va contine misiunea, tipul, obiectivele incubatorului de afaceri si modalitatile prin care se va asigura realizarea planului de afaceri, descrierea infrastructurii incubatorului de afaceri, a serviciilor oferite si a modului de gestionare a acestora, previzionarea financiara pentru asigurarea autofinantarii, numarul de rezidenti ai incubatorului de afaceri incubati anual, resursele disponibile, sprijinul local/regional asigurat;
b) dovada existentei in patrimoniul fondatorului a infrastructurii incubatorului de afaceri sau a dreptului de folosinta, superficie sau concesiune, pe o perioada de minimum 5 ani asupra acesteia, care nu face obiectul unor litigii;
c) contractele incheiate de catre administratorii, fondatorii sau proprietarii infrastructurii incubatorului de afaceri cu furnizorii de utilitati de electricitate, gaze, apa-canal, internet, salubritate;
d) hotararea autoritatii deliberative a unitatii administrativ-teritoriale privind acordul de principiu pentru acordarea facilitatilor prevazute la art. 20, din care sa reiasa care sunt facilitatile acordate si perioada de acordare a acestora.
 
Art. 9 Modalitati de acordare a titlului de incubator de afaceri si perioada de valabilitate a acestuia
(1) Titlul de incubator de afaceri se acorda pe perioada nedeterminata, la solicitarea fondatorului sau a administratorului incubatorului de afaceri, daca incubatorul de afaceri indeplineste criteriile si conditiile prevazute de lege.
(2) Comisia analizeaza cererea de acordare a titlului de incubator de afaceri si documentatia prevazuta la art.8 alin. (5) si in cazul in care le considera conforme, intocmeste o nota de eligibilitate privind indeplinirea criteriilor si conditiilor prevazute de lege si programeaza o vizita de comun acord cu solicitantul, in vederea verificarii la fata locului. 
(3) In cazul in care documentele anexate cererii de acordare a titlului de incubator de afaceri nu contin toate informatiile specifice prevazute de actele normative care reglementeaza emiterea acestora, comisia intocmeste o nota justificativa privind neindeplinirea criteriilor si conditiilor pe care o aduce la cunostinta solicitantului, iar solicitarea se claseaza.
(4) Verificarea la fata locului a indeplinirii criteriilor si conditiilor de functionare a structurii de sprijin a dezvoltarii afacerilor supusa procedurii de acordare a titlului de incubator de afaceri se efectueaza, de catre comisie, in termenul prevazut la art.8 alin. (3), in prezenta solicitantului. 
(5) Comisia intocmeste un raport de conformitate in urma verificarii la fata locului a structurii de sprijin a dezvoltarii afacerilor, din care sa reiasa daca se incadreaza in criteriile si conditiile prevazute de lege pentru acordarea titlului de incubator de afaceri.
(6) Daca la momentul verificarii la fata locului se constata deficiente minore care pot fi remediate in scurt timp, comisia poate acorda un termen de remediere, de 30 de zile lucratoare, in care solicitantul are obligatia de a face dovada efectuarii remedierilor necesare, prin transmiterea de documente justificative precum: facturi, fise de inventar, note de intrare-receptie, procese-verbale de receptie, contracte de prestari servicii sau alte documente.
(7) In cazul in care solicitantul nu transmite autoritatii administratiei publice centrale cu atributii in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii si mediului de afaceri documentele justificative in termenul stabilit prin raportul de conformitate, cererea se claseaza.
(8) In situatia in care solicitantul dovedeste efectuarea remedierilor mentionate in raportul de conformitate prin documentele justificative inaintate comisiei, aceasta intocmeste un proces-verbal.
(9) Comisia propune autoritatii administratiei publice centrale cu atributii in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii si mediului de afaceri emiterea titlului de incubator de afaceri, in termen de 10 zile lucratoare, potrivit raportului de conformitate sau, dupa caz, a procesului verbal de constatare, daca structura de sprijin a dezvoltarii afacerilor indeplineste toate criteriile si conditiile de acordare a titlului de incubator de afaceri.
(10) Titlul de incubator de afaceri se emite in doua exemplare originale, din care unul se trimite solicitantului, prin grija comisiei.
(11) In perioada de valabilitate a titlului de incubator de afaceri, structura de sprijin a dezvoltarii afacerilor are obligatia de a respecta criteriile si conditiile care au stat la baza acordarii titlului de incubator de afaceri.
 
SECTIUNEA a 2-a
Functionarea incubatorului de afaceri
Art. 10 Functionarea si administrarea incubatorului de afaceri
(1) Incubatorul de afaceri asigura rezidentilor incubatorului de afaceri:
a) spatiu de lucru adecvat specificului activitatii, de marimea si in configuratia convenite de comun acord, cu dotarile minime necesare pentru functionare: dulapuri, mese, scaune;
b) utilitati: energie electrica, energie termica, gaze, apa curenta, canalizare, salubritate, telecomunicatii;
c) servicii specifice incubatorului de afaceri: servicii de preincubare, servicii de incubare, servicii de accelerare a afacerii.
(2) Incubatorul de afaceri poate fi administrat de catre:
a) fondator, daca acesta este o persoana de drept privat;
b) o alta persoana juridica de drept privat, selectata de catre fondator printr-o procedura, realizata de acesta, intr-un mod transparent si nediscriminatoriu.
(3) In urma numirii sau selectiei administratorului incubatorului de afaceri se incheie un contract de prestari de servicii sau, dupa caz, de reprezentare, intre fondator si administrator, pe o perioada de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii acestuia, pe perioade cuprinse intre 1 si 5 ani.
(4) Administratorul incubatorului de afaceri este o persoana juridica ce indeplineste, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) este inregistrata ca persoana juridica conform Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 335/2007, sau conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, ori este un patronat sau sindicat inregistrat conform dispozitiilor Legii nr. 62/2011, ori este o institutie sau consortiu de institutii de invatamȃnt superior acreditate, un institut, centru sau statiune de cercetare-dezvoltare infiintate potrivit legii;
b) nu este in stare de faliment ori lichidare, conform dispozitiilor Legii nr. 85/2014, privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare; 
c) detine personal calificat, cu experienta in domeniul: managementului afacerilor, juridic, financiar-contabil, administrativ.
 
Art. 11 Rolul si responsabilitatile administratorului incubatorului de afaceri
(1) Administratorul incubatorului de afaceri este responsabil pentru aspectele operationale si de conducere ale incubatorului de afaceri.
(2) Administratorul incubatorului de afaceri are urmatoarele responsabilitati:
a) asigura serviciile necesare pentru buna functionare a incubatorului de afaceri;
b) asigura atragerea de operatori economici ca rezidenti ai incubatorului de afaceri;
c) asigura indeplinirea planului de afaceri prevazut la art. 8 alin. (5) lit. a);
d) elaboreaza planul de dezvoltare al incubatorului de afaceri in concordanta cu strategiile de dezvoltare ale domeniilor vizate si modul de autofinantare al incubatorului de afaceri, pe care il supune spre aprobare fondatorului;
e) elaboreaza regulamentul privind functionarea incubatorului de afaceri si il propune spre aprobare fondatorului;
f) monitorizeaza rezidentii incubatorului de afaceri;
g) asigura atingerea numarului minim de rezidenti ai incubatorului de afaceri prevazut in planul de afaceri si elaboreaza raportul de activitate anual, pȃna la data de 30 martie a anului urmator, pe care il trimite fondatorului;
h) organizeaza minimum 3 evenimente pe an, relevante pentru cresterea vizibilitatii firmelor incubate si a incubatorului de afaceri, cu aprobarea prealabila a fondatorului;
i) asigura utilizarea optima si in conformitate cu scopul incubatorului de afaceri a spatiilor, a instalatiilor si a mijloacelor aflate in dotarea acestuia;
j) elaboreaza anual rapoarte privind stadiul de realizare a obiectivelor si rapoarte financiare, pe care le inainteaza fondatorului, in situatia in care sunt persoane diferite;
k) asigura monitorizarea postincubare;
l) selecteaza rezidentii incubatorului de afaceri cu potential pentru intrarea in programul de accelerare a afacerii;
m) asigura monitorizarea postaccelerare;
n) identifica modalitati de finantare, atȃt pentru rezidentii incubatorului de afaceri, cȃt si pentru operatorii economici aflati in cadrul programului de accelerare a afacerii;
o) are obligatia de a afisa titlul de incubator de afaceri in interiorul incubatorului de afaceri, intr-un loc vizibil pentru rezidentii incubatorului de afaceri si vizitatori.
(3) In situatia in care fondatorul se identifica cu administratorul, documentele prevazute la alin. (2) lit.c) si d), se mentin in incinta incubatorului de afaceri si se vor prezenta comisiei la data monitorizarii.
(4) Calitatea de administrator al incubatorului de afaceri inceteaza in urmatoarele situatii: 
a) de drept, la incetarea contractului de prestari de servicii sau, dupa caz, de reprezentare, incheiat intre fondator si administrator;
b) prin decizie a fondatorului, cand administratorul este declarat in faliment sau dizolvare;
c) prin decizie a fondatorului, la neindeplinirea de catre administrator a criteriilor si conditiilor stabilite in contractul de prestari servicii sau de reprezentare, prin decizie a fondatorului;
d) prin decizie a fondatorului, la neindeplinirea prevederilor planului de afaceri si/sau din planul de dezvoltare al incubatorului de afaceri din culpa administratorului;
(5) Fondatorul are dreptul de a verifica cheltuielile efectuate de administratorul incubatorului, precum si de a recupera de la acesta sumele cheltuite fara documente justificative legale.
(6) Inlocuirea administratorului incubatorului de afaceri se aduce la cunostinta autoritatii administratiei publice centrale cu atributii in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii si mediului de afaceri in termen de 30 zile calendaristice.
 
Art. 12 Servicii facilitate de administratorul incubatorului de afaceri
Incubatorul de afaceri asigura rezidentilor incubatorului de afaceri urmatoarele servicii, facilitate de administratorul incubatorului de afaceri:
a) servicii de preincubare, servicii specifice, oferite viitorilor rezidenti ai incubatorului de afaceri in perioada de preincubare pentru o perioada de cel mult 6 luni. In aceasta etapa, se acorda sprijin pentru identificarea si dezvoltarea ideii de afacere, evaluarea potentialului ideii de afacere, instruire pentru elaborarea planului de afaceri, organizarea de sesiuni de informare, seminarii, consultanta juridica si alte activitati pentru imbunatatirea cunostiintelor, competentelor si comportamentului antreprenorial.
b) servicii de incubare, pentru un ciclu de incubare de maximum 3 ani. In aceasta etapa, incubatorul de afaceri asigura rezidentilor incubatorului de afaceri utilizarea spatiului si furnizarea utilitatilor prevazute la art.10 alin. (1) lit. a) si b), precum si dupa caz, urmatoarele servicii: consilierea manageriala si cooperarea intre rezidentii incubatorului de afaceri, accesul la servicii de formare profesionala pentru nevoile actuale si viitoare ale pietei, servicii profesionale financiare, contabilitate si juridice, consultanta privind accesul la surse de finantare, investitii si/sau capital de lucru, contacte cu investitori individuali, fonduri cu capital de risc, transferul si comercializarea de tehnologie, precum si contacte cu institutii de invatamȃnt superior si institute de cercetare si dezvoltare; servicii privind managementul general al infrastructurii incubatorului de afaceri.
 
Art. 13 Servicii facilitate de administratorul incubatorului de afaceri in cadrul programului de accelerare a afacerii
Tipurile de servicii facilitate de administratorul incubatorului de afaceri, in cadrul programului de accelerare a afacerii, sunt urmatoarele: 
a) program de accelerare a afacerii – pentru o perioada de 3 pana la 6 luni, putand ajunge pana la 2 ani, in cazul unor servicii si produse complexe cu ciclu lung de fabricatie;
b) facilitarea obtinerii de granturi si alocatii financiare rambursabile pentru dezvoltarea si sutinerea activitatii rezidentilor incubatorului de afaceri, prin intermediul programelor de finantare sau din alte surse atrase de acesta, potrivit criteriilor si conditiilor contractuale stabilite, pentru a reduce timpul necesar lansarii pe piata de produse sau servicii;
c) servicii de educatie antreprenoriala; 
d) organizarea de workshop-uri, conferinte in vederea promovarii produselor/servicilor oferite de catre rezidentii incubatorului de afaceri;
e) servicii de mentorat;
f) servicii de marketing si promovare;
g) activitati de networking.
 
SECTIUNEA a 3-a
Rezidentii incubatorului de afaceri
Art. 14 Conditii de eligibilitate pentru rezidentii incubatorului de afaceri 
(1) Rezidentii incubatorului de afaceri trebuie sa indeplineasca, in mod cumulativ, urmatoarele cerinte:
a) sunt societati clasificate ca intreprinderi autonome din categoria microintreprinderilor, potrivit dispozitiilor art. 42 din Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare sau a intreprinderilor mici si mijlocii, nou-infiintate sau care au cel mult 5 ani vechime; 
b) nu sunt in stare de dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, insolventa, faliment sau suspendare temporara a activitatii;
c) nu intra in categoria intreprinderilor in dificultate, potrivit prevederilor cap. 2 sectiunea 2.2 din Comunicarea Comisiei - Orientari privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nenfinanciare aflate in dificultate C(2014) 249”. 
(2) Nu pot fi rezidenti ai incubatorului de afaceri societatile bancare, societatile de asigurare si reasigurare, societatile de administrare a fondurilor financiare de investitii, societatile de valori mobiliare, societatile de activitati de intermedieri financiare, activitati auxiliare intermedierilor financiare, activitati de intermedieri imobiliare si din industria carbonifera, productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope; productie sau comercializare de produse energetice definite potrivit Legii nr. 227/2015, privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, activitati de leasing, activitati de investigare si protectie. 
 
Art. 15 Rezidentii incubatorului de afaceri
(1) Selectia rezidentilor incubatorului de afaceri se face potrivit prevederilor regulamentului de selectare a rezidentilor incubatorului de afaceri.
(2) Calitatea de rezident al incubatorului de afaceri se dobandeste la data incheierii contractului de incubare.
(3) Rezidentul incubatorului de afaceri are, in principal, urmatoarele drepturi:
a) de a folosi infrastructura incubatorului de afaceri care formeaza obiectul contractului de incubare;
b) de a beneficia de serviciile oferite de incubatorul de afaceri;
c) de a beneficia de alocatii financiare obtinute de administratorul incubatorului de afaceri pentru rezidentii incubatorului de afaceri;
d) de a beneficia de includerea in programul de accelerare a afacerii, in situatia in care administratorul incubatorului de afaceri considera ca este necesar.
(4) Rezidentul incubatorului de afaceri are, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa achite administratorului incubatorului de afaceri costurile prevazute in contractul de incubare;
b) sa respecte regulamentele aprobate de catre fondatorul incubatorului de afaceri;
c) sa foloseasca infrastructura incubatorului de afaceri cu diligenta unui bun proprietar, sa nu o degradeze sau deterioreze, cu exceptia uzurii normale;
d) sa nu cesioneze fata de terti drepturile izvorate din contractul de incubare; 
e) sa creeze cel putin un loc nou de munca, in termen de 6 luni de la intrarea in incubatorul de afaceri, in conditiile in care nu este prevazut altfel in proiectele finantate prin fonduri europene;
f) sa elibereze infrastructura incubatorului de afaceri dupa terminarea perioadei de incubare sau la incetarea contractului de incubare, dupa caz;
g) sa colaboreze cu ceilalti rezidenti ai incubatorului de afaceri;
h) sa creeze cel putin o componenta specifica digitalizarii intreprinderilor mici si mijlocii, in termen de pana la 6 luni de la data semnarii contractului de incubare.
(5) Administratorul incubatorului de afaceri si rezidentii incubatorului de afaceri pot stipula, de comun acord, in cadrul contractului de incubare, orice alte obligatii si/sau drepturi suplimentare, in acord cu scopul, obiectivele si dispozitiile prezentei legi.
 
Art. 16 Incetarea calitatii de rezident al incubatorului de afaceri
(1) Calitatea de rezident al incubatorului de afaceri inceteaza la finalizarea contractului de incubare, respectiv a programului de accelerare.
(2) Rezidentul incubatorului de afaceri are dreptul de a parasi incubatorul de afaceri in orice moment, fara plata unei despagubiri pentru incetarea incubarii inainte de termen, cu respectarea unui preaviz de 30 de zile calendaristice si cu plata tuturor obligatiilor restante. Orice clauza contractuala sau a regulamentului de functionare a incubatorului de afaceri care interzice parasirea incubatorului de afaceri inainte de expirarea perioadei de incubare, este nula de drept.
(3) Prin exceptie de la dispozitiile alin. (2), in situatia in care rezidentul incubatorului de afaceri beneficiaza de granturi si alocatii financiare din partea administratorului incubatorului de afaceri sau este inclus in programul de accelerare a afacerii, parasirea incubatorului de afaceri se face potrivit criteriilor si conditiilor contractuale stabilite in contractul de incubare. 
 
Art. 17 Contractul de incubare
(1) Relatia dintre rezidentii incubatorului de afaceri si administratorul incubatorului de afaceri deruleaza conform contractului de incubare si a regulamentului de functionare a incubatorului de afaceri.
(2) Modelul-cadru al contractului de incubare este elaborat de administratorul incubatorului de afaceri si aprobat de fondator.
(3) Durata contractului de incubare este de cel mult 3 ani, termen in care rezidentul incubatorului de afaceri isi poate desfasura activitatea in incubatorul de afaceri.
(4) In cazul in care este accesat programul de accelerare a afacerii, se va intocmi un act aditional la contractul de incubare, in care se vor inscrie drepturile si obligatiile care revin fiecarei parti semnatare in aceasta perioada, precum si faptul ca la finalizarea perioadei de accelerare, rezidentul incubatorului de afaceri are obligatia parasirii incubatorului de afaceri.
(5) Incetarea contractului de incubare are loc:
a) prin acordul partilor;
b) la expirarea termenului pentru care s-a incheiat contractul de incubare;
c) la incetarea valabilitatii sau retragerea titlului de incubator de afaceri;
d) la falimentul rezidentului incubatorului de afaceri;
e) in situatia prevazuta la art.16 alin.(2);
f) in cazul in care rezidentul incubatorului de afaceri nu isi incepe activitatea, in termen de 3 luni de la semnarea contractului de incubare;
g) in cazul in care rezidentul incubatorului de afaceri nu creeaza cel putin un loc de munca in termen de 6 luni de la intrarea in incubatorul de afaceri, in conditiile in care nu este prevazut altfel in proiectele finantate prin fonduri europene;
h) in cazul in care rezidentii incubatorului de afaceri nu sunt prezenti in incubatorul de afaceri mai mult de 4 saptamani consecutive fara justificari;
i) daca nu face dovada existentei si dezvoltarii componentei specifice digitalizarii intreprinderilor mici si mijlocii.
 
Art. 18 Surse de finantare a incubatoarelor de afaceri
(1) Finantarea incubatoarelor de afaceri se va face din urmatoarele surse:
a) private;
b) bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale, in limita sumelor aprobate cu aceasta destinatie; 
c) bugetul de stat, in limita sumelor aprobate cu aceasta destinatie;
d) externe nerambursabile;
e) orice alta sursa identificata de catre administratorul incubatorului de afaceri sau de catre fondatorul incubatorului de afaceri.
(2) Prin contractul incheiat intre fondator si administratorul incubatorului de afaceri se stabileste procentul din incasari care va reveni fiecaruia.
 
Art. 19 Drepturile si obligatiile fondatorului
Fondatorul are urmatoarele drepturi si obligatii principale:
a) aproba planul de dezvoltare a incubatorului de afaceri, la propunerea administratorului incubatorului de afaceri;
b) stabileste drepturile si obligatiile specifice ale administratorului incubatorului de afaceri, conform prezentei legi;
c) urmareste indeplinirea obligatiilor de catre administratorul incubatorului de afaceri;
d) solicita administratorului incubatorului de afaceri elaborarea raportului de activitate anual, pana la data de 30 martie a anului urmator, pentru anul anterior, precum si raportul de activitate la incetarea contractului de prestari servicii sau, dupa caz, de reprezentare;
e) intocmeste raportul de evaluare a activitatii administratorului incubatorului de afaceri;
f) transmite rapoartele de activitate si de evaluare a activitatii administratorului incubatorului de afaceri autoritatii administratiei publice centrale cu atributii in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii si mediului de afaceri, in termen de 15 zile de la primirea acestuia;
g) are obligatia de a achita administratorului incubatorului de afaceri procentul stabilit din incasarile realizate prin contractul incheiat cu acesta.
 
Art. 20 Facilitati pentru fondatorul incubatorului de afaceri
(1) Titlul de incubator de afaceri acorda dreptul fondatorului la urmatoarele facilitati, prin intermediul masurilor de ajutor de stat/de minimis initiate de autoritatile publice centrale si/sau locale, in limitele bugetului alocat anual, astfel: 
a) scutire de la plata impozitului pe terenuri, corespunzator terenului aferent structurii de sprijin a afacerii, potrivit dispozitiilor art. 464 alin. (1) lit. n) din Legea nr. 227/2015, cu aprobarea autoritatii publice centrale si/sau locale;
b) scutire de la plata impozitului pe cladiri, corespunzator cladirilor care fac parte din infrastructura structurii de sprijin a dezvoltarii afacerilor, in conformitate cu art. 456 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 227/2015, cu aprobarea autoritatii publice centrale si/sau locale;
c) scutiri de la plata oricaror taxe datorate bugetelor locale ale unitatilor administrativ-teritoriale pentru eliberarea oricaror certificate de urbanism, autorizatii de construire si/sau autorizatii de desfiintare de constructii pentru terenurile si cladirile ce fac parte integranta din infrastructura structurii de sprijin a dezvoltarii afacerilor, cu aprobarea autoritatii publice centrale si/sau locale;
d) alte facilitati ce pot fi acordate, potrivit cap. IV “Inlesniri la plata” din cadrul Titlului VII din Legea nr. 207/2015, privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare; 
(2) Masurile de natura ajutorului de stat/de minimis prevazute se vor acorda cu respectarea legislatiei europene si nationale in domeniu.
 
SECTIUNEA a 4-a
Incetarea valabilitatii si retragerea titlului de incubator de afaceri
 
Art. 21 Incetarea valabilitatii titlului de incubator de afaceri
(1) Valabilitatea titlului de incubator de afaceri inceteaza in urmatoarele situatii: 
a) la cererea fondatorului;
b) prin declararea falimentului sau dizolvarea asociatului privat al asociatiei in participatie, prin hotarare judecatoreasca definitiva;
c) prin declararea falimentului sau dizolvarea fondatorului persoana juridica de drept privat, prin hotarare judecatoreasca definitiva;
d) prin refuzul administratorului/fondatorului incubatorului de afaceri si/sau al rezidentilor incubatorului de afaceri de a transmite administratiilor publice locale si/sau centrale date despre functionarea incubatorului de afaceri, in special numele societatilor, codul fiscal, numarul de angajati, domeniul de activitate, numele fondatorilor si persoanele de contact.
(2) Incetarea valabilitatii titlului de incubator de afaceri se constata, in toate cazurile, prin ordin al conducatorului autoritatii administratiei publice centrale cu atributii in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii si mediului de afaceri, emis la propunerea motivata a comisiei.
(3) Incetarea valabilitatii titlului de incubator de afaceri conduce la pierderea calitatii incubatorului de afaceri, ca structura de sprijin a dezvoltarii afacerilor.
 
Art. 22 Retragerea titlului de incubator de afaceri
(1) Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage retragerea titlului de incubator de afaceri.
(2) Retragerea titlului de incubator de afaceri se face prin ordin al conducatorului autoritatii administratiei publice centrale cu atributii in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii si mediului de afaceri, la propunerea comisiei.
(3) Retragerea titlului de incubator de afaceri conduce la incetarea calitatii incubatorului de afaceri, ca structura de sprijin a dezvoltarii afacerilor. 
 
Art. 23 Incetarea/pierderea calitatii de incubator de afaceri
Incetarea/pierderea calitatii incubatorului de afaceri, ca structura de sprijin a dezvoltarii afacerilor, are ca efect pierderea vocatiei acestuia de a beneficia de dispozitiile prezentei legi. 
 
CAPITOLUL III
Dispozitii tranzitorii si finale
 
Art.24 Dispozitii tranzitorii si finale
(1) Eventualele litigii nascute din aplicarea dispozitiilor prezentei legi vor fi solutionate potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
(2) Cererile de acordare a titlului de incubator de afaceri existente in procesare la momentul intrarii in vigoare a prezentei legi, vor fi solutionate potrivit reglementarilor in vigoare la data inregistrarii acestora.
(3) Structurile de sprijin a dezvoltarii afacerilor care detin titlul de incubator de afaceri, emis in baza unor reglementari anterioare, au obligatia de a se conforma dispozitiilor prezentei legi, in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a acesteia.
(4) Prezenta lege nu afecteaza activitatea persoanelor juridice care desfasoara activitati similare incubatoarelor de afaceri.
 
Art. 25 Abrogari
La data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga:
a) Legea nr.102/2016, privind incubatoarele de afaceri, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 393 din 23 mai 2016.
b) Ordinul ministrului pentru mediul de afaceri, comert si antreprenoriat nr. 17/2017, privind aprobarea responsabilitatilor Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 102/2016, privind incubatoarele de afaceri, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 113 din 10 februarie 2017.
 
Art. 26 Intrarea in vigoare
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


Tags: legea incubatoarelor si acceleratoarelor de afaceriguvernlegea privind incubatoarele de afaceri

Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul

Legea privind incubatoarele si acceleratoarele de afaceri, adoptata de Guvern
Rating:
Nota: 5 din 5 - 2 voturi.


Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Afaceri cu Profit pentru 2019 - 5 Idei de Afaceri insotite de Planul de Afaceri
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Afaceri cu Profit pentru 2019 - 5 Idei de Afaceri insotite de Planul de Afaceri

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



Comentarii0 comentarii



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Afaceri cu Profit pentru 2019 - 5 Idei de Afaceri insotite de Planul de Afaceri
Afaceri cu Profit pentru 2019 - 5 Idei de Afaceri insotite de Planul de Afaceri
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2019







Iti oferim zilnic cele mai rentabile idei de afaceri si oportunitati de investitii

Descarca GRATUIT
"Afaceri cu Profit pentru 2019 - 5 Idei de Afaceri insotite de Planul de Afaceri"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016