Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Motivele pentru care BNR a sanctionat 8 banci

de Florin Amariei 03 Sep. 2021 1997
5 din 1 vot
RATING UTILIZATORI
28% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
56% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
31% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Banca Nationala a Romaniei (BNR) anunta ca a publicat motivele pentru care a sanctionat cu avertisment scris 8 banci din tara noastra.

BNR a sanctionat in acest an 8 banci cu avertisment scris, dupa ce Directia de Supraveghere a efectuat controale si a inaintat apoi primului viceguvernator Florin Georgescu propunerea de sanctionare.
 
Iata ce s-a descoperit si cine sunt entitatile sanctionate.
 
Aedificium Banca pentru Locuinte S.A - avertisment scris. Motivul:
  • deficiente de natura celor prevazute la art.228 alin.(1) lit.q) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului (articol care se refera la incalcari ale legii pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare, n.red), aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, constand in nerespectarea unor masuri dispuse prin Ordinul Prim-viceguvernatorului Bancii Nationale a Romaniei nr.92/15.09.2020. (Ordinul Prim-viceguvernatorului Bancii Nationale a Romaniei nr.76/14.07.2021).
 
First Bank- avertisment scris pentru:
  • neimplementarea unor controale interne eficiente, situatie care a permis, in unele cazuri, exercitarea prerogativelor functiilor de conducere/conducere de nivel mediu a unor activitati de importanta deosebita din cadrul institutiei de credit inainte de obtinerea aprobarii prealabile din partea Bancii Nationale a Romaniei pentru exercitarea responsabilitatilor atribuite functiilor in cauza si, respectiv, a responsabilitatilor de administrator, in lipsa indeplinirii formalitatilor de inregistrare la Oficiul Registrului Comertului a mentiunilor cu privire la functia detinuta;
  • neasigurarea unui proces decizional transparent si, totodata, crearea premiselor unei monitorizari deficitare a modului de implementare a deciziilor Comitetului de Directie al institutiei de credit, avand in vedere elaborarea, cu intarziere, a proceselor verbale si a deciziilor aferente sedintelor comitetului mentionat;
  • nerespectarea unei masuri dispuse institutiei de credit printr-un ordin al Prim - viceguvernatorului Bancii Nationale a Romaniei. (Ordinul Prim-viceguvernatorului Bancii Nationale a Romaniei nr.65/24.06.2021).
 
Banca Romana de Credite si Investitii SA- avertisment scris pentru:
  • nerespectarea prevederilor art. 395 alin. (1) paragraful (2) si art. 396 alin. (1) din Regulamentul nr.575/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerintele prudentiale pentru institutiile de credit si societatile de investitii si de modificare a Regulamentului (UE) nr.648/2012, cu modificarile si completarile ulterioare. Articolul in cauza se refera la expuneri mai mari de 25% din capitalul eligibil al bancii pe un singur client sau clienti aflati in legatura. (Ordinul Prim-viceguvernatorului Bancii Nationale a Romaniei nr.40/02.04.2021).
 
Banca Centrala Cooperatista CREDITCOOP - avertisment scris pentru:
  • neindeplinirea masurii dispusa de Banca Nationala a Romaniei la art.2 lit.a) din Ordinul Prim-viceguvernatorului Bancii Nationale a Romaniei nr.55/20.05.2020, coroborata cu nerespectarea prevederilor cadrului de reglementare intern al bancilor cooperatiste, respectiv Indrumarul pentru elaborarea regulamentului de organizare si functionare a bancii cooperatiste – Cadru de administrare si Regulamentul cadru de organizare si functionare a Comitetului de administrare a riscurilor, avand in vedere neasigurarea unei structuri adecvate si complete la nivelul bancilor cooperatiste cu privire la Consiliul de administratie (in cazul bancilor cooperatiste Deltacoop Tulcea, Unirea Brasov, Eurocoop Sf. Gheorghe) si Comitetul de administrare a riscurilor (in cazul bancilor cooperatiste Jijia Dorohoi, Unirea Brasov, Istrita Buzau, Deltacoop Tulcea);
  • nerespectarea prevederilor art.34 alin.1 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, cu modificarile si completarile ulterioare (corespondent cu prevederile art.34 alin.1 si art.341 alin.1 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, actualizat la data de 28.12.2020 cu modificarile Regulamentului nr.11/2020), coroborat cu art.337 alin.1 lit.d) si art.392 alin.3 din Ordonanta de urgenta nr.99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, avand in vedere practicile deficitare in ceea ce priveste activitatea functiei de supraveghere a bancilor cooperatiste exercitata la nivelul Bancii Centrale Cooperatiste CREDITCOOP, fapte care au condus la neidentificarea la timp a unor deficiente si la nedispunerea de masuri care sa conduca la diminuarea expunerii la riscuri a bancilor cooperatiste (calitatea slaba a rapoartelor de supraveghere, neefectuarea unor verificari cu privire la implicarea membrilor organului de conducere in litigii, valorificarea cu intarziere a constatarilor din rapoartele de supraveghere, dispunerea de masuri care nu au fost proportionale cu riscul asociat deficientelor constatate si nu au vizat cauza deficientelor, identificarea cu intarziere a unor fapte ce au avut loc cu mult timp inaintea perioadei supuse verificarii si a unor aspecte privind potentialele conflicte de interese, precum si neocuparea pozitiei de director general adjunct pentru o perioada mai mare de timp de la Banca Cooperatista Unirea Brasov);
  • nerespectarea prevederilor art.13 alin.1, art.36 alin.5 si art.40 alin.4 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, cu modificarile si completarile ulterioare (corespondent cu prevederile art.13 alin.1 si art.37 alin.8 si art.386 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, actualizat la data de 28.12.2020 cu modificarile Regulamentului nr.11/2020), avand in vedere ineficienta masurilor dispuse de Casa Centrala, aspecte care au condus la inregistrarea, in mod frecvent, a unor depasiri ale limitelor stabilite de institutia de credit pentru o serie de indicatori aferenti profilului de risc, atat pentru casa centrala, cat si la nivelul retelei de banci cooperatiste;
  • nerespectarea prevederilor art.34 alin.1 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, cu modificarile si completarile ulterioare (corespondent cu prevederile art.34 alin.1 si art.341 alin.1 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, actualizat la data de 28.12.2020 cu modificarile Regulamentului nr.11/2020), coroborat cu art.337 alin.1 lit.d) si art.392 alin.3 din Ordonanta de urgenta nr.99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, avand in vedere lipsa unor prevederi in cadrul intern de reglementare aferent organizarii si functionarii activitatii de supraveghere de la nivelul casei centrale, cu privire la modul de organizare si desfasurare al actiunilor de inspectie tematice, planificarea actiunilor on-site de supraveghere, pregatirea actiunilor de inspectie on-site, instrumentele care pot fi utilizate in cadrul actiunilor de inspectie pentru realizarea obiectivelor, modul de valorificare a constatarilor din rapoartele de supraveghere, termenele aferente etapelor de desfasurare a activitatilor de supraveghere;
  • nerespectarea prevederilor art.89 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, cu modificarile si completarile ulterioare (corespondent cu prevederile art.89 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, actualizat la data de 28.12.2020 cu modificarile Regulamentului nr.11/2020), avand in vedere deficientele identificate cu privire la metodologia de stabilire a rating-urilor initiale, respectiv rating-urilor revizuite pe parcursul derularii creditelor, cu impact asupra determinarii ajustarilor pentru depreciere si asupra raportarilor prudentiale.(Ordinul Prim-viceguvernatorului Bancii Nationale a Romaniei nr.28/11.03.2021).
 
Porsche Bank Romania SA - avertisment scris pentru:
  • nerespectarea prevederilor art. 231 coroborat cu prevederile art. 233 alin. (1) si (2) din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv pentru neimplementarea unui cadru de administrare si control eficient si prudent al riscului asociat activitatilor externalizate.(Ordinul Prim-viceguvernatorului Bancii Nationale a Romaniei nr.24/01.03.2021).
 
Banca Centrala Cooperatista CREDITCOOP - avertisment scris pentru:
  • nerespectarea prevederilor art.49 si art.50 alin.2 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, cu modificarile si completarile ulterioare, corespondent cu prevederile art.49 alin.1 si art.51 alin.2 si alin.3 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, actualizat la data de 28.12.2020 cu modificarile Regulamentului nr.11/2020, avand in vedere aspectele de risc privind conflictele de interese de la nivelul Bancii Cooperatiste Unirea Brasov, aspecte care desi au fost aduse la cunostinta casei centrale de catre banca cooperatista, nu au fost analizate de functia de conformitate si nu au fost aduse la cunostinta organului de conducere al casei centrale, nefiind totodata respectata politica de conformitate de la nivelul retelei de banci cooperatiste;
  • nerespectarea prevederilor art.4 alin.1 lit.b) si alin.2 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, cu modificarile si completarile ulterioare, corespondent cu prevederile art.4 alin.1 lit.b) si alin.2 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, actualizat la data de 28.12.2020 cu modificarile Regulamentului nr.11/2020, coroborat cu prevederile art.107 alin.1 si art.392 alin.3 din Ordonanta de urgenta nr.99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, cu modificarile si completarile ulterioare, avand in vedere dispunerea cu intarziere de catre casa centrala, a luarii unor masuri de catre Banca Cooperatista Unirea Brasov, cu privire la completarea numarului membrilor organului de conducere, pentru o perioada de 14 luni de la data comunicarii incetarii activitatii directorului general adjunct al bancii cooperatiste;
  • nerespectarea prevederilor art.6 alin.1 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, cu modificarile si completarile ulterioare, corespondent cu prevederile art.6 alin.1 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, actualizat la data de 28.12.2020 cu modificarile Regulamentului nr.11/2020, prin neasigurarea conditiilor tehnice adecvate pentru accesul la platforma de comunicare, a bancilor cooperatiste, in vederea participarii la sedinta Adunarii generale a Bancii Centrale Cooperatiste CREDITCOOP, din data de 23.04.2020, astfel incat 11 banci cooperatiste (inclusiv Banca Cooperatista Unirea Brasov) nu au putut participa, aflandu-se in imposibilitate de a-si exercita dreptul de vot. In contextul conditiilor enuntate mai sus, nu s-a asigurat astfel o structura operationala si organizatorica adecvata si transparenta. (Ordinul Prim-viceguvernatorului Bancii Nationale a Romaniei nr.18/16.02.2021).
 
Banca Cooperatista Unirea Brasov - avertisment scris pentru:
  • nerespectarea prevederilor art.16 alin.1 si art.11 alin.1 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, cu modificarile si completarile ulterioare, corespondent cu prevederile art.6752 alin.2 si art.11 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, actualizat la data de 28.12.2020 cu modificarile Regulamentului nr.11/2020, coroborat cu art.8 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.6/2008 privind inceperea activitatii si modificarile in situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte, cu modificarile si completarile ulterioare, corespondent cu prevederile art.110 alin.1 si alin.2 din Regulamentul nr.12/2020 privind autorizarea institutiilor de credit si modificarile in situatia acestora, intrat in vigoare la data de 24.12.2020, precum si cu prevederile art.107 alin.1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, avand in vedere exercitarea neadecvata a responsabilitatilor de catre membrii Consiliului de administratie al Bancii Cooperatiste Unirea Brasov, in raport cu perioada mare de timp in care functia de director general adjunct nu a fost ocupata, post vacant inca din data de 01.05.2018, fara sa fie intreprinse actiuni in acest sens;
  • nerespectarea prevederilor art.11 alin.1 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, cu modificarile si completarile ulterioare, corespondent cu prevederile art.11 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, actualizat la data de 28.12.2020 cu modificarile Regulamentului nr.11/2020, avand in vedere neconsemnarea in convocatorul, respectiv in minuta sedintei Consiliului de administratie, a aspectului cu privire la aprobarea planului de audit intern aferent anului 2020; decontarea cheltuielilor de transport pentru salariatii bancii cooperatiste fara a fi stabilite criterii clare; contractarea in perioada verificata a mai multor credite intercooperatiste de la Banca Centrala Cooperatista CREDITCOOP, scopul imprumuturilor nefiind conform cu explicatiile aduse Consiliului de Administratie la momentul aprobarii solicitarilor de credit;
  • nerespectarea prevederilor art.35 alin.3 lit.c) din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, cu modificarile si completarile ulterioare, corespondent cu prevederile art.349 alin.1 si alin.2 si art.3410 alin.2 lit.c) din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, actualizat la data de 28.12.2020 cu modificarile Regulamentului nr.11/2020, avand in vedere afectarea independentei functiilor sistemului de control intern, prin preluarea atributiilor directorului general adjunct de catre directorul general al bancii cooperatiste (ulterior datei de 01.05.2018, pana in prezent), astfel incat acesta s-a aflat in situatia in care a coordonat atat activitatea functiilor sistemului de control intern, cat si a celor de promovare si vanzare produse (credite, depozite), activitati monitorizate si controlate de functiile de control;
  • nerespectarea prevederilor standardului 2110 - Managementul riscului din cadrul Standardelor Internationale pentru Practica Profesionala a Auditului Intern, coroborat cu art.55 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, cu modificarile si completarile ulterioare, corespondent cu prevederile art.55 din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2013 privind cerinte prudentiale pentru institutiile de credit, actualizat la data de 28.12.2020 cu modificarile Regulamentului nr.11/2020, deoarece functia de audit intern nu si-a indeplinit in mod corespunzator responsabilitatea de a sprijini organizatia privind identificarea si evaluarea expunerilor la risc, intrucat nu au fost identificate deficiente semnificative de catre aceasta (de exemplu, fluctuatie de personal ridicata, conflicte de interese la nivelul personalului, conduita morala indoielnica a unui angajat din cadrul bancii, un numar ridicat al persoanelor care au parasit banca si existenta unui post vacant de Director general adjunct neocupat pentru o perioada lunga de timp) si avand in vedere calitatea rapoartelor de audit care contin, in mare parte, descrieri ale structurilor si proceselor de la nivelul bancii, fiind efectuate verificari limitate, iar in cele mai multe cazuri nefiind identificate cauzele aparitiei deficientelor constatate, respectiv evaluat impactul acestora. (Ordinul Prim-viceguvernatorului Bancii Nationale a Romaniei nr.16/16.02.2021).
 
CEC Bank SA - avertisment scris pentru:
  • nerespectarea pct.12 din Ordinul Prim-viceguvernatorului Bancii Nationale a Romaniei nr.123/19.12.2019 privind dispunerea unor masuri CEC Bank SA, respectiv: institutia de credit nu a cuantificat fluxurile comportamentale aferente iesirilor din facilitati angajate, care fac obiectul raportarii Indicatorilor Suplimentari de Monitorizare a Lichiditatii (ALMM) din formularul C.66.01.c, in conformitate cu prevederile din Anexa nr. XXIII la Regulamentul UE nr.680/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.(Ordinul Prim-viceguvernatorului Bancii Nationale a Romaniei nr.11/03.02.2021).


Florin Amarieide Florin Amariei
Pasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.

Tags: bnrbancisanctiuni banciavertisment scris bnr banci

Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Articole conexe

BNR: Activele financiare ale administratiilor publice au crescut

de Bianca Tila
10 Apr 2024
Activele financiare ale sectorului institutional Administratii publice au inregistrat cresteri in ultimul trimestru al anului trecut cu 2,8 puncte...

Depozitele la banci ale firmelor au crescut luna trecuta

de Bianca Tila
25 Sep 2023
Depozitele la banci ale firmelor si populatiei au inregistrat cresteri in luna august a acestui an cu 0,7%, comparativ cu luna anterioara, pana la...

BNR a dat unda verde achizitiei Twispay de catre Elrond

de Idei de afaceri
14 Mar 2022
Banca Nationala a Romaniei (BNR) anunta ca Elrond poate cumpara Twispay. Tranzactia oficializeaza astfel si interesul BNR pentru zona cripto....

BNR: Unele firme nu vor rezista fara ajutor de la stat

de Florin Amariei
22 Nov 2021
BNR manifesta scepticism cu privire la capacitatea unor firme de a rezista, dupa ce masurile de sprijin vor fi complet incheiate. "Pe...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024







[x]