de Idei de afaceri
19 Ian. 2024
662
Stabilirea pretului unui produs handmade este una dintre cele mai dificile etape in punerea pe picioare a afacerii. Principalul motiv il constituie aprecierea timpului si a efortului depus in crearea unui obiect de artizanat. Tocmai de aceea pot exista doua produse de aceeasi dimensiune, realizate din acelasi material, dar al caror pret sa fie diferit. Ca sa nu mai vorbim ca acelasi model de produs de la doi artizani va avea cu siguranta un pret diferit.
Pentru a fi cat mai echidistant in stabilirea pretului, puteti face un caiet in care sa notati timpul petrecut pentru confectionarea fiecarui produs. Astfel, veti avea o idee mai clara asupra sumei de bani pe care trebuie sa o adaugati la pretul final. Prin urmare, trebuie sa stabiliti de la inceput cat valoreaza o ora petrecuta lucrand la un produs.
In functie de aceasta puteti face calcule pentru a stabili cat inseama 15, 30 sau mai multe minute petrecute la masa de lucru. Calcularea pretului produsului trebuie sa inceapa cu materia prima. Si aici un caietel in care sa notati de fiecare data materia prima pe care o cumparati este de mare ajutor. La cei doi parametri (manopera si materie prima) trebuie sa mai adaugati profitul pe care vi-l stabiliti de la inceput.
Cat ar trebui sa insemne profitul este o decizie care ramane la latitudinea fiecarui designer sau artizan. Acesta poate insemna pana la 30% din valoarea celor doi parametri mentionati anterior. Pretul final se stabileste adunand valoarea materiei prime cu cea a mainii de lucru si a profitului.
Rezultatul obtinut reprezinta pretul final. Acesta poate fi modificat in anumite conditii precum vanzarea intr-un magazin de specialitate unde pretul trebuie sa se alinieze cu al celorlalte obiecte, fie in cazul in care alegeti ca politica de marketing ofertele promotionale. In acest ultim caz, orice produs poate constitui oferta promotionala pe site-ul sau blogul de prezentare si atunci se scade din pret, se reduce din profit. Aceasta politica de promovare este recomandata atunci cand aveti o clientela deja formata si urmariti sa o fidelizati.
„Am cerut oare prea mult?”, „Am cerut oare prea putin?” – sunt intrebari pe care vi le puneti ori de cate ori scoateti pe piata un produs nou. Si raspunsul afirmativ la oricare dintre aceste intrebari constituie o sursa de regrete. In primul caz, pentru ca vanzarile nu sunt la nivelul la care v-ati asteptat si, in plus, pentru ca va vine greu sa reduceti pretul, stiind ca o sa va puneti in cap toti clientii care au apucat deja sa cumpere la pretul initial.
Iar in al doilea caz, regretele sunt si mai puternice, deoarece va dati seama ca ati fi putut obtine fara niciun efort mult mai multi bani, pe care clientii ar fi fost dispusi sa vi-i ofere. Primul lucru pe care trebuie sa-l aveti in vedere atunci cand stabiliti pretul de vanzare al produselor este urmatorul: cautati, pe cat posibil, sa nu mergeti pe ghicite.
Testati, adica incercati mai multe preturi, in locuri diferite si vedeti care dintre ele da cele mai bune rezultate. Daca va bazati strict pe intuitie sau pe argumente logice, s-ar putea sa pierdeti, in ciuda tuturor rationamentelor care va arata ca ati procedat bine. Clientul, prin definitie, e plin de tot felul de atitudini imprevizibile.
Un exemplu concludent. Jay Abraham, un renumit specialist american pe probleme de marketing, mentioneaza in una dintre lucrarile sale cazul foarte sugestiv al unui magazin din Santa Fe, New Mexico, ce se ocupa cu vanzarea de bijuterii turcesti: la un moment dat, din cauza ca afacerea mergea destul de prost, patronul s-a hotarat sa lichideze stocul pe care-l avea si sa inchida magazinul. Ca urmare, inainte de a pleca intr-o calatorie de afaceri, i-a dat instructiuni directorului magazinului sa scada toate preturile la jumatate si sa vanda cat mai repede marfa.
Directorul a inteles insa exact pe dos, cum ca trebuie sa dubleze preturile, si a procedat in consecinta. Si nu mica a fost mirarea patronului cand s-a intors si a descoperit ca, in mai putin de doua saptamani cat fusese plecat, se vandusera absolut toate bijuteriile, la pretul dublu. Explicatia? Oamenii nu doreau de fapt sa cumpere o bijuterie in sine, ci un obiect valoros, cu care sa se laude in fata cunoscutilor. Iar dublarea preturilor nu facuse decat sa le induca ideea ca respectivele bijuterii sunt intr-adevar niste lucruri de exceptie, asa cum cautau ei. Concluzia e, asadar, clara: nu aveti de unde sa stiti cum stau lucrurile pana nu testati.
de
Idei de afaceriRedactia Idei de afaceri este formata dintr-un colectiv de 3 autori cu experienta in domeniile care formeaza intreaga sfera a lumii afacerilor. Ei va livreaza cele mai importante si relevante noutati.
Tags: produs handmadehandmadepretpret produs handmade