Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Restaurant la domiciliu
O varianta a serviciului de livrare la domiciliu, inca relativ necunoscuta la noi, cucereste continentul european: clientul nu mai trebuie neaparat sa mearga la restaurant pentru a se bucura de diverse delicii gastronomice.
Ghid practic Realizarea de sapun natural
Ghid practic pentru realizat felicitari de lux
Propriul meu plan de afaceri
Firme specializate ii aduc acasa tot ce ar putea primi in restaurantul preferat, adica feluri de mancare si bauturi luate direct din meniul respectivului local, indiferent ca este vorba de bucataria chinezeasca, italieneasca, greceasca sau tipic germana. Comanda se face prin telefon sau fax, iar livrarea are loc cel mult intr-o ora.
Ce este deosebit la noul serviciu: restaurantele-partenere ofera calitate de prima clasa. Intreprinzatorii, al caror numar este deocamdata mic, castiga din faptul ca primesc mancarea si bauturile cu 20-30% mai ieftine. Este o idee geniala, care se situeaza chiar in tendinta serviciilor de livrare si se potriveste si pentru intreprinzatorii cu un capital mai scazut. Parcurgand acest concept de afaceri veti afla cum lucreaza initiatorii acestui tip de serviciu in Germania.
Informatii pe scurt
Ideea: un serviciu de livrare la domiciliu, care aduce clientului mancare din restaurante diferite.
Capitalul de pornire: de la 25 000 euro in sus.
Profit inainte de impozitare: circa 20-30% din cifra de afaceri.
Piata: serviciul este dezvoltat in S.U.A. Pana in prezent, exista putini intreprinzatori in Europa, insa primele incercari se bucura de succes.
Sansele: afacerea este ideala pentru intreprinzatorii cu talent organizatoric si care stapanesc sectorul gastronomic.
Puncte sensibile: serviciul este putin cunoscut si are nevoie de timp pentru a castiga increderea publicului. Este nevoie, de asemenea, de o buna organizare a activitatii, de negocieri eficiente cu restaurantele furnizoare si de un interes permanent pentru mentinerea cheltuielilor la un nivel cat mai scazut.
Scurta descriere
Catering cu mancare buna
Cu toate ca nu e nici macar ora 12.00, telefonul suna neintrerupt la Peter Enkel. Primele comenzi se fac deja cu o ora inainte de inceperea oficiala a programului firmei. Nu este de mirare, la pranz oamenilor le este foame, iar Peter Enkel (35 de ani, Köln) le aduce mancarea. Pentru asta, nu are nici un restaurant propriu, nici nu lucreaza pentru o pizzerie sau un restaurant chinezesc. De la sfarsitul lui 1998 el a pus in functiune À la carte Kurier, un serviciu special de livrare a mancarii.
Ideea acestui serviciu neobisnuit s-a nascut dintr-o experienta personala, nu prea placuta. „Ma saturasem de mancarea fada, gata preparata, livrata de Pizza-Taxi", isi aminteste Peter Enkel. In cautarea unei alternative, a descoperit firma americana Take-Out-Taxi. Principiul unui serviciu de livrare fara bucatarie proprie l-a entuziasmat pe tanar. Fara multa vorba, a renuntat la jobul pe care-l avea la o agentie de turism si a inceput sa puna bazele propriei firme.
Inca de la inceput, Enkel a fost hotarat sa ofere clientilor sai calitate. De aceea a cautat sa aleaga ca parteneri restaurante cu bucatarie de prima clasa. Pentru a nu fi catalogat ca Pizza-Taxi, Enkel a renuntat la inceput la un restaurant italienesc, insa cererea clientilor i-a deschis ochii. „Specialitatile italienesti sunt foarte cautate la noi si de aceea nu am putut renunta la ele pana la urma", spune el astazi.
La inceput - in noiembrie 1998 - a pornit cu sapte restaurante-partenere si i-a convins repede pe directorii acestora ca o colaborare este profitabila pentru ambele parti. Aproximativ 50.000 de euro (100.000 DM la data aceea) a investit Peter Enkel in acest proiect ambitios, cea mai mare parte in publicitate. Insa banii au fost bine investiti. Pe langa reclama platita in ziare si reviste, de mare ajutor s-a dovedit reclama directa facuta de clientii multumiti, ceea ce a permis ca afacerea sa se dezvolte foarte bine. In acest an, Peter Enkel prevede o cifra de afaceri de aproximativ 150.000 de euro.
Cu privire la secretul succesului sau, el raspunde: „Respectarea termenului de livrarea si calitatea mancarurilor. In faza de inceput, am sunat fiecare client la doua zile dupa prima comanda si l-am intrebat daca totul a fost in ordine. Astfel am invatat foarte multe. Clientii nostri au fost primii consilieri ai firmei."
Cum se onoreaza comenzile
In timp ce la pranz firmele sunt cele care lanseaza cele mai multe comenzi, seara clientii sunt persoane private, care doresc sa le ofere musafirilor altceva decat o simpla pizza. Firma À la carte colaboreaza cu aproximativ 15 restaurante. Enkel alcatuieste un catalog al locurilor de unde clientii pot comanda si cei interesati pot consulta acest catalog in forma tiparita sau pe Internet. Insa comenzile le primeste deocamdata doar prin telefon sau fax.
Enkel transmite dorintele clientilor restaurantelor in care este pregatita mancarea. Cu aceasta ocazie stabileste si ora la care soferul ia marfa. In plus, trimite restaurantului, prin fax, comanda in doua exemplare: o copie pentru restaurant si una ca bilet de livrare pentru client. Cel mai tarziu dupa o ora de la lansarea comenzii, mancarea se afla pe masa clientului. Livrarile se fac de luni pana vineri intre 12.00 si 15.00, precum si intre 18.00 si 22.00. La sfarsitul saptamanii, serviciul este disponibil doar pe baza de precomanda.
Pentru ca mancarea sa ajunga calda si proaspata la client, Peter Enkel o serveste pe farfurii de portelan incalzite inainte foarte bine. Acestea pastreaza caldura foarte bine si sunt incluse in pret; clientul le poate pastra. Enkel are insa o oferta permanenta: pentru 22 de farfurii returnate ofera o sticla de vin. Pentru transportul propiu-zis, el foloseste cutii cu pereti grosi si foarte bine izolate. Un rol important il joaca strategia de transport, foarte bine gandita, care permite ca mancarea sa circule doar 15 minute pe strada.
Valoarea minima a comenzii in interiorul orasului Köln este de 15 euro, iar in afara orasului de 25 de euro. Clientii platesc pretul obisnuit al restaurantului, plus o suma fixa de 3,5 euro pentru fiecare restaurant. Profitul lui Enkel, asa cum am mentionat, vine din discount-ul de 20-30% pe care il primeste de la restaurante. Daca, de exemplu, patru clienti comanda mancare din trei restaurante, atunci valoarea comenzii insumeaza 56,5 euro (4 x 15 euro plus 3 x 3,5 euro). Taxa de livrare de 10 euro, precum si 25% din pretul mancarii, deci 14 euro, ii aduc lui Peter Enkel incasari de 24 de euro.
Pe langa cele aproximativ 300 de feluri de mancare à la carte, provenind din mai mult de 12 restaurante, Peter Enkel livreaza si snacks-uri, asa-numitele „finger-food", precum si platouri reci. In ceea ce priveste bautura, soferul tine pregatite cateva sticle de vin in masina cu care face livrarile. Pretul: 11-15 euro sticla.
Costuri de inceput
Cei mai multi bani merg in publicitate
Costurile de inceput pentru un serviciu de livrare a mancarii se ridica la suma de 25.000-50.000 de euro. Cea mai mare parte o investiti in reclama si in personal. La inceput puteti face economii, livrand chiar dvs. mancarea. In ceea ce priveste reclama, aici nu se pune problema sa faceti economii - sansele de succes sunt mari doar daca vestea despre serviciul pe care il oferiti se raspandeste rapid.
Privire de ansamblu asupra costurilor de inceput
Chiria pentru birouri (3 luni avans) 1.500-3.000 euro
Publicitatea de inceput 12.000-5.000 euro
Computer-Hardware/instalatia telefonica 3.000-6.000 euro
Computer-Software 2.000-3.000 euro
Costuri de personal (3 luni avans) 2.500 euro
Dotare birou/cutii termoizolante etc. 3.000-6.000 euro
Altele (asigurari etc.) 1.500-3.000 euro
Total 25.500-48.500 euro
Luati in calcul un timp de 6-12 luni pana la punerea afacerii pe picioare. In aceasta perioada, trebuie sa aveti rezerve pentru cheltuielile personale.
Piata si posibilitati
Potential de crestere pentru home delivery
Fie ca este vorba de pizza sau de legume ecologice, bere sau carti, prezervative sau haine - serviciile de livrari aduc clientului aproape orice produs in casa. Un telefon e de ajuns. Home delivery este una dintre bransele cu cea mai mare dezvoltare in cadrul sectorului de prestari servicii si ofera multe sanse intreprinzatorilor cu idei originale. Important pentru succes: calitatea prestatiei trebuie sa se afle pe primul plan, clientul este stapan.
In prezent, principiul serviciului de livrare la domiciliu este cel mai larg raspandit in domeniul food. Si tocmai aici exista o crestere din ce in ce mai accentuata. Astfel, in raportul lor, consultantii germani prevad ca tendintele din cadrul pietei de consumatie in afara casei vor avea in viitor rate mari de crestere. Aceasta se intampla datorita tendintei oamenilor catre mai multa comoditate.
Mai ales in marile orase si in imprejurimi, numarul si afacerile firmelor de servicii gastronomice cresc considerabil, lucru datorat inmultirii celibatarilor, pentru care gatitul isi pierde din ce in ce mai mult sensul. Serviciile de home delivery valorifica dorinta de comoditate si de economisire a timpului in mai multe feluri. Pentru cei care incep aceasta afacere exista inca suficient loc. In Germania isi desfasoara activitatea aproximativ 6.000 de firme de home delivery.
Cum se ia startul
Un asemenea serviciu se infiinteaza relativ simplu. Un minim de know-how, capital propriu intre 25.000 si 50.000 de euro pentru dotarea firmei si publicitate, un software functional, orientare 100% catre client, precum si suficienti consumatori gata sa cheltuiasca - iata necesarul pentru a demara o afacere rentabila. Cunostintele de specialitate pot fi insusite din diverse surse de catre intreprinzator, dar ele trebuie dublate de talent organizatoric si de un oarecare simt comercial. In afara de aceste lucruri nu este nevoie de o pregatire speciala.
Un exemplu de succes este si Andreas Steckelberg. Aproape in acelasi timp cu Peter Enkel din Köln, acesta a infiintat in Hamburg serviciul Gourmet-Express. Tanarul in varsta de 30 de ani a descoperit ideea in revista Die Geschäftsidee, care a relatat la sfarsitul anului 1997 cazul firmei americane À la carte Express, cu sediul in Washington. Entuziasmat de idee, Andreas Steckelberg a verificat, a calculat si a discutat conceptul cu cativa prieteni care activau in domeniul gastronomic. Rezultatul: ideea ar trebui sa functioneze si in Germania. Asa ca tanarul intreprinzator a elaborat un plan de afaceri, a formulat texte pentru reclama si a pornit la drum.
Si ideea a prins. Imediat ce fluturasii publicitari au ajuns in cutiile postale ale locuitorilor din Hamburg, telefoanele de la Gourmet-Express au inceput sa sune. Clientii au putut alege dintre ofertele a 12 restaurante, printre care unul grecesc, unul spaniol, unul chinezesc si unul cu specific vegetarian.
[pagina_noua]
Valoarea comenzii minime este acum de 9 euro, plus un pret pausal de 1 euro pentru fiecare restaurant. Dupa circa 40-50 de minute, meniul se afla pe masa clientului. Zona de livrare a initiatorului acestui serviciu in Hamburg cuprinde in prezent centrul orasului, dar este planuita o extindere in alte parti ale orasului, precum si marirea programului de lucru. Pana acum se livra intre 17.00 si 22.30, luni-sambata, iar duminica intre 12.00 si 22.00.
„Am inceput de jos si am inregistrat o crestere constanta!"
Mosi`s Gourmet Express este primul restaurant din Zürich cu livrare la domiciliu. Totusi concurenta incepe sa se arate, de accea Martin Mosimann, initiatorul afacerii, planuieste sa se extinda rapid.
Idei de AFACERI: Cum v-a venit ideea sa infiintati o firma privata de livrare a mancarii?
Martin Mosimann: Ideea mi-a venit in Australia, unde am lucrat doi ani. In Australia exista peste tot curieri profesionisti ai restaurantelor. Cercetand, am aflat ca acest serviciu exista si in S.U.A. si in Anglia. Si pentru ca inainte am lucrat in domeniul transporturilor, m-am gandit sa probez aceasta idee.
Idei de AFACERI: Cine sunt clientii dvs. tipici?
Martin Mosimann: Predomina tinerii, celibatari sau casatoriti, care nu vor sa gateasca singuri sau, pur si simplu, nu stiu sa gateasca. Cei mai multi clienti cunosc restaurantul de unde vor sa comande.
Idei de AFACERI: Cum faceti sa coordonati comenzile in asa fel, incat mancarea sa ajunga calda la client?
Martin Mosimann: Aceasta este intr-adevar una dintre cele mai mari provocari. Pentru ca un singur curier duce mancarea clientului, chiar daca aceasta provine din restaurante diferite. Dar cu ajutorul unui software bun, prin care preluam comenzile telefonice rapid si le trimitem prin fax restaurantelor, totul merge foarte bine. Dar la fel de importanta este colaborarea cu restaurantele, pe care le-am ales in asa fel incat sa se afle in zona noastra de livrare si sa putem ajunge repede la ele.
Idei de AFACERI: Ce mancare este preferata?
Martin Mosimann: Castigatorul absolut sunt specialitatile italienesti, pe care le livram de la restaurantul Santa Lucia. Pe primul loc se afla desigur pizza. Apoi pastele, dar si specialitatile mai scumpe, precum Piccata Milanese. Pe locul al doilea se afla mancarea chinezeasca si pe al treilea specialitatile bucatariei elvetiene.
La inceputul lui 1998, Martin Mosimann a pus bazele firmei Mosi`s Gourmet Express, in Zürich. Tanarul de 28 de ani a descoperit aceasta idee in Australia, unde a lucrat la o firma de transport. Elvetianul a fost imediat convins: ceea ce functioneaza in uriasa Australie, trebuie sa functioneze si in mica Elvetie. Mosimann a reusit repede sa incante cu aceasta idee cateva restaurante din Zürich si sa intre in afacere. Cu aproximativ 12.000 de euro, doua masini inchiriate si doi curieri cu jumatate de norma, Mosimann a indraznit sa paseasca spre independenta. Pentru ca nu dispunea de mijloace financiare suficiente, s-a asociat cu restaurantele pana si la costurile de tipar pentru primii fluturasi publicitari.
La mijlocul lui martie 1998, Mosimann a impartit 1.000 de astfel de fluturasi, dar ecoul asteptat a intarziat sa apara. Insa dupa cateva zile au sosit primele cereri si, treptat, telefonul pentru comenzi suna tot mai des. Intre timp, Mosimann nu si-a mai putut conduce firma de la biroul de acasa, ci s-a mutat intr-o cladire de birouri cu dotari moderne, aflata la marginea orasului Zürich. Cei 15 curieri ai sai livreaza acum 120-160 de meniuri zilnic. Cu ajutorul unui software special, intreprinzatorul introduce fiecare client nou in baza sa de date. Relatiile cu clientii sunt cele mai importante pentru el. Cine comanda la Mosi`s primeste de patru ori pe an o scrisoare personala de la director.
Mosimann are contracte cu mai mult de 25 de restaurante. Chiar si un sushi-bar si un restaurant tailandez sunt incluse. Livrarile se fac de luni pana sambata intre 11.00 si 13.30, precum si intre 17.00 si 22.30, iar duminica intre 17.00 si 22.00. Timpul de livrare este de 30-60 de minute, iar clientii pot comanda telefonic sau pe Internet. In general, transportul este gratuit, dar in cazul anumitor restaurante, care se afla mai departe, apare un pret pausal de 9 euro. Valoarea minima a comenzii este de 15 euro pentru fiecare restaurant. Clientii pot plati cash la livrare sau cu carte de credit, odata cu comanda. Firmele cu comenzi regulate primesc factura, care poate fi achitata lunar.
Dupa declaratiile sale, in ultimele 12 luni, elvetianul a livrat circa 15.000 de meniuri. Pentru a motiva clientii si in viitor, Mosimann a avut ideea unui program-bonus: de fiecare data cand comenzile unui client ating suma de 100 euro, i se adauga in cont 5 euro. Mosimann nu vrea sa se opreasca la nivelul actual, asa ca planuieste sa extinda zona de livrare. In acest scop s-a adresat unui numar de 1.200 de restaurante de pe intreg teritoriul Elvetiei si multe s-au aratat foarte interesate.
Hop si concurenta!
Imediat ce s-a vazut ca ideea unui astfel de serviciu de livrare are succes, a inceput sa apara concurenta: Hüseyin San a deschis acum un an Royal Gourmet Express. In mod ironic, concurentul a lucrat cateva saptamani la Mosimann si astfel a descoperit potentialul afacerii. In plus, a obtinut si importante informatii din know-how-ul afacerii. Pana in prezent, Royal Gormet Express inregistreaza 40-50 de comenzi pe zi, iar numarul lor este in crestere.
Spre deosebire de Mosimann, care serveste mai ales clienti-persoane private in timpul serii, San se concentreaza asupra firmelor de asigurari si bancilor din Zürich, livrandu-le angajatilor acestora meniul preferat, la pranz, in biroul climatizat. San este convins de succesul serviciului sau de livrare. In prezent, tanarul home-deliverer cauta doi parteneri carora sa le ofere afacere in franciza.
Cum merge afacerea peste ocean?
In S.U.A., Canada si Australia, serviciile acestea de livrare functioneaza de ceva timp. Unul dintre cele mai de succes este À la carte express din Washington. Co-fondatorul si directorul firmei este Martin Scholl, german de origine. „Serviciul nostru de livrare se afla pe val", spune Scholl. „In medie, obtinem in fiecare an circa doua milioane de dolari cifra de afaceri. Din acestia, pentru mine si partenerul meu raman de fiecare data mai mult de 200.000 de dolari."
Catalogul de 70 de pagini cuprinde aproximativ 100 de restaurante. La fiecare sase luni, el este reeditat si trimis celor 20.000 de clienti fideli. Din acest catalog, acestia isi aleg mancarea si bautura. Patru telefoniste preiau comenzile si le transmit mai departe, prin fax, restaurantelor respective. Totul functioneaza cu ajutorul unui software special de prelucrare a datelor, in care sunt introduse datele clientilor, meniurile restaurantelor, precum si orarul de plati.
À la carte express livreaza sapte zile pe saptamana, intre 10.00 si 23.00. Zona de livrare cuprinde circa 50 km². In functie de distanta de la centrala firmei pana la client se percepe un comision de livrare de 2,5-5 $. Clientul plateste direct, cu cartea de credit, o data cu primirea comenzii, sau cash la livrare. „Nu castigam la acest comision de livrare, ci la achizitionarea mancarii si bauturii", dezvaluie Martin Scholl. „Le cumparam cu un rabat de 30-35%. O data pe saptamana ne socotim direct cu restaurantele."
Si Scholl subliniaza cat de importante sunt restaurantele bune ca parteneri. „Le alegem mereu pe criteriul calitatii si seriozitatii", spune el. "Daca clientii nu sunt multumiti cu mancarea, restaurantul este primul care simte aceasta. Si organizarea trebuie sa fie foarte buna. Daca un restaurant uita o parte a comenzii, soferul trebuie sa faca un drum in plus, clientul este nemultumit, distribuitorul este nemultumit. Si totul costa bani. Daca asemenea accidente se intampla des, restaurantul respectiv este exclus din oferta."
À la carte express are aproape 50 de soferi. Acestia primesc, pe langa remuneratia pentru fiecare cursa, si un bacsis de 2 $ in medie de la clienti. „Avem 12 motociclete pe care soferii le aduc dimineata si cu care isi fac cursele. Acest lucru se intampla si vara si iarna, deoarece cu motocicletele se poate circula cel mai rapid in oras", spune Martin Scholl. „Ne aflam permanent in contact cu soferii, prin intermediul statiei sau pagerelor. Astfel le dam indicatii, de unde trebuie sa ia mancarea si unde trebuie sa o duca, daca trebuie sa incaseze banii sau daca clientul a platit deja cu carte de credit."
Cea mai profitabila zi este joia, cea mai putin profitabila lunea. „Joia pentru ca multi lucreaza pana mai tarziu, pentru a-si putea incepe week-end-ul punctual, vineri, la pranz", spune Martin Scholl, din experienta.
La fel ca À la carte express lucreaza si Waiters en route delivery in Calgary, Canada si Cuisine courier in Sidney, Australia. Canadienii si australienii ofera chiar si posibilitatea de a consulta meniurile si a alege si comanda mancarea si bautura via Internet.
Cea mai noua pe scena este firma urbanbite cu sediul la Londra. Ea a fost infiintata in decembrie 1999 si si-a inceput activitatea in luna septembrie 2000. Britanicii au „ambalat" profesional acest concept si l-au expediat imediat in Olanda. Ei au aruncat deja o privire pe piata germana. Totusi, modelul lor arata un pic diferit fata de concurenta. Astfel, urbanbite se considera mai mult un intermediar decat un serviciu de livrare. Cei interesati pot cauta pe site-ul urbanbite.com restaurantele care ofera, printre altele, si un serviciu de livrare.
Profit
Cum sa cumparati avantajos
Daca sunteti interesat de aceasta afacere, e bine sa stiti ca va puteti astepta la un profit de 20-30% din cifra de afaceri. Nivelul profitului este influentat, printre altele, de cheltuielile cu reclama. E indicat sa faceti tot posibilul pentru a beneficia de avantajele reclamei din gura in gura, pe care v-o fac chiar clientii si care este gratuita. In relatia cu restaurantele, folositi-va talentul de negociator.
Veniturile dvs. vin din rabaturile la achizitionarea marfii, pe care vi le ofera restaurantele-partener. Negociati deci pentru fiecare procent. Nu in cele din urma, si talentul dvs. de organizator contribuie la pastrarea nivelului costurilor cat mai scazut, cu implicatii directe asupra nivelului profitului.
Varietatea produselor garanteaza succesul
Ca home deliverer, sunteti prestator de servicii in cel mai bun sens al cuvantului. Principala dvs. sarcina consta in a multumi partenerii (restaurantele) si clientii (cei care comanda), o sarcina care presupune mult tact. Pentru ca, daca o parte sau alta este nemultumita, veti fi primul care afla. Depinde de imprejurari sa micsorati pagubele, chiar daca nu sunteti cel care a cauzat nemultumirea.
Cautati mereu sa comunicati cu ambele parti, pentru a nu aparea probleme deloc. Plangerile referitoare la mancare rece sau proasta transmiteti-le celor care livreaza. Verificati intotdeauna daca v-au fost predate intr-adevar feluri de mancare calde. Si inca ceva: atunci cand clientii lauda calitatea mancarii, transmiteti acest lucru restaurantului respectiv.
Important pentru un start plin de succes este, de asemenea, talentul de negociator. Trebuie sa convingeti proprietarii de restaurante sa participe la serviciul dvs. si sa scoateti un rabat bun. Intrarea in aceasta afacere incepe, deci, prin a-i convinge si entuziasma pe proprietarii de restaurante sa colaboreze cu dvs.
O organizare buna este
hotaratoare pentru succes
1. Telefonul suna, un client da o comanda. Operatorul acceseaza meniurile si noteaza dorintele clientului, apoi inregistreaza modalitatea de plata (cu cartea de credit sau cash, la livrare) si adresa de livrare.
2. Cu ajutorul software-ului, operatorul printeaza bilete de comanda pentru restaurantele de la care clientul vrea sa primeasca mancarea si le trimite acestora prin fax. Cu ajutorul bazei de date, el elibereaza o factura pentru restaurant (pe care soferul o lasa drept chitanta pentru marfa primita) si o chitanta pentru client (cu care soferul confirma primirea banilor).
3. Dupa ce se stabileste cand poate fi luata mancarea comandata, este trimis un sofer pentru a lua comenzile de la restaurante si a le livra clientilor. Daca este vorba de mai multe restaurante, care se afla la distante mai mari unul fata de altul, un al doilea sofer e de ajutor, el putand face jonctiunea cu primul sofer pentru a-i preda o parte din comanda care urmeaza a fi livrata.
4. Dupa ce soferul a predat clientului comanda si a incasat banii, anunta ca este disponibil din nou, primeste urmatoarea cerere sau se intoarce la centrala. Acolo preda banii.
5. La sfarsitul unei luni, se face socoteala cu restaurantele-partenere si se trimit sumele corespunzatoare, scazand discountul stabilit. De asemenea, tot la sfarsitul lunii soferii isi primesc salariul.
Cei mai importanti pasi pentru succesul dvs.
Cum sa castigati restaurantele ca parteneri
Cand porniti in cautarea restaurantelor care sa devina parteneri ai sistemului dvs., inarmati-va cu rabdare. Serviciul de livrare pe care il oferiti este relativ necunoscut in Europa si de-aceea trebuie sa intervina arta dvs. de convingere. Aveti insa argumente bune. Dupa cum arata experientele din S.U.A., proprietarii restaurantelor au numai de castigat din colaborarea cu un serviciu de livrare extern:
• serviciul se adreseaza clientilor care nu au chef sau timp sa mearga sa manance in oras. In mod normal, acesti clienti ar fi pierduti pentru restaurante, dar nu si daca apeleaza la home delivery. Prin urmare, dvs. aduceti restaurantelor-partenere venituri dintr-o zona care altminteri nu ar genera nici un venit;
• pentru ca in majoritatea restaurantelor capacitatea bucatariilor este mare, in timp ce numarul chelnerilor este mai mic, dvs. contribuiti la o exploatare mai buna a bucatariilor;
• partenerii dvs. economisesc cheltuielile si logistica pentru un serviciu propriu de livrare.
[pagina_noua]
Doua aspecte sunt importante
in alegerea restaurantelor
Pe de o parte este nevoie de o combinatie echilibrata a celor mai diverse oferte, incepand cu mancarea obisnuita pana la mancarea chinezeasca, italieneasca sau greceasca. Pe de alta parte, calitatea mancarii conteaza enorm. Daca aveti pe lista restaurante a caror mancare nu place clientilor, veti pierde repede cererile. Pentru ca totul sa decurga fara probleme, stabiliti in scris la ce preturi primiti mancarea si bautura si care este modalitatea de plata. Orice alte acorduri suplimentare trebuie puse si ele pe hartie.
Cum sa organizati productia
Pentru preluarea comenzii aveti nevoie de 1-2 operatori la telefon care sa preia comenzile si sa le transmita restaurantelor respective. Importanta este instalatia telefonica prin intermediul careia sa puteti avea mai multe convorbiri in acelasi timp, folosind acelasi numar. Incercati sa primiti de la compania telefonica un numar cat mai usor de tinut minte, pe care sa il introduceti in reclama, de exemplu 312.13.14 sau 333.45.67 sau altele asemanatoare.
Este indicat sa aveti disponibile intr-o baza de date meniurile restaurantelor care va sunt partenere. Astfel, nu este nevoie decat sa activati meniurile corespunzatoare si sa incercuiti pozitiile respective. Din aceasta baza de date vor fi alcatuite un formular de comanda pentru restaurantul respectiv, o factura cu suma totala pentru client, precum si un act pentru socotelile cu restaurantul. Exista inca un avantaj pentru a introduce meniurile in computer: astfel, le puteti actualiza oricand. In plus, le puteti reuni sub forma unui catalog sau le puteti pune la dispozitie pe Internet.
Pe langa baza de date cu meniurile, trebuie sa aveti si una cu clientii. Aici includeti toate cererile si astfel ii puteti servi pe clientii fideli mai repede si mai bine. Cu ajutorul acestei baze de date adunati si informatii importante cu privire la atitudinea clientilor: de exemplu, care restaurante sunt preferate, la ce ore se inregistreaza cele mai multe comenzi, cat de mare este valoarea medie a unei comenzi, din ce zone vin clientii si multe altele. In afara de aceasta, puteti utiliza banca de date cu privire la clienti pentru a anunta ofertele speciale si pentru a-i trata deosebit pe principalii clienti (felicitari de Craciun, scrisoare de multumire dupa a zecea comanda etc.).
De asemenea, in banca de date isi au locul si informatiile despre soferii care livreaza mancarea. In functie de cum decurge afacerea, aveti nevoie de 10-20 de soferi. Plata se face la ora sau pentru fiecare comanda. In functie de sistem, puteti plati pe cursa sau pe ora. Costul benzinei il suportati dvs. De regula, soferii folosesc propriile masini. Insa pentru orice eventualitate trebuie sa aveti la dispozitie o masina a firmei.
Inregistrati toate cursele facute de soferi pentru ca apoi sa puteti face socotelile exact. Tineti, deci, un fel de registru virtual al curselor, pe care il veti folosi si pentru reglarea conturilor cu serviciul financiar.
Transportati mancarea in cutii speciale care sa o mentina calda; le puteti achizitiona de la magazinele cu produse pentru baruri si restaurante. Astfel de cutii costa 40-125 euro/bucata. Pentru dotarea de baza aveti nevoie de cel putin 20 de cutii.
Cum va faceti reclama
Odata incheiate pregatirile pentru organizarea firmei, este timpul sa castigati clientii. Incepeti de acolo de unde aduceti mancarea, adica de la restaurantele-partenere. Conform experientelor intreprinzatorilor existenti, clientii carora le place sa manance la restaurant folosesc cu placere si serviciul de livrare. Asa ca puneti prospectele publicitare si in restaurantele-partenere. De asemenea, impartiti fluturasi in sediile bancilor, firmelor de asigurari si peste tot unde lucreaza multi oameni.
Pe langa acestea, articolele publicitare aparute in presa constituie calea cea mai sigura de a castiga clienti. Informati redactiile ziarelor locale despre noul serviciu pe care il oferiti. Poate ca unele vor scrie despre acest subiect si va vor ajuta astfel. Apoi, daca serviciile dvs. sunt de calitate, veti primi treptat din ce in ce mai multe comenzi in urma recomandarilor clientilor multumiti, spun intreprinzatorii cu experienta.
Desigur, pe langa serviciul de livrare de mancare si bauturi puteti livra si alte marfuri. Nu este nevoie sa deveniti o taraba ambulanta, ci sa va faceti un nume ca specialist. Fiti foarte atent daca clientii isi exprima dorinta de a mai primi si altceva in afara de mancare si bautura si ganditi-va daca este rentabil pentru dvs. sa veniti in intampinarea acestei dorinte.
Factorii de succes
Calitatea restaurantelor partenere. Restaurantele care livreaza mancare proasta pun repede in pericol imaginea unui serviciu de home delivery. Si asta deoarece clientii pun problemele direct pe seama serviciului de livrare. De aceea este bine sa eliminati din oferta restaurantele neserioase, care creeaza probleme. Nu aveti nevoie de prea mult timp ca sa va dati seama care sunt acestea.
Profesionalismul soferilor. Cei care livreaza sunt reprezentantii directi ai firmei dvs. De aceea politetea, rapiditatea si seriozitatea sunt indispensabile pentru fiecare dintre ei. Daca un sofer incalca aceste reguli, nu are ce sa caute in echipa dvs.
Concurenta. In cele mai multe orase, concurenta este inexistenta. Dar acest lucru se poate schimba repede. Consecinta este cel mai probabil o lupta la nivelul preturilor, pe care trebuie sa o evitati si in loc de aceasta trebuie sa straluciti prin calitate si printr-o oferta exclusiva a restaurantelor de varf. Incercati sa asociati restaurantele respective strict cu firma dvs.
Familiarizarea publicului cu oferta dvs. Un serviciu de livrare acasa a felurilor de mancare si a bauturilor prezente in meniurile diferitelor restaurante nu este foarte cunoscut. De aceea trebuie sa convingeti restaurantele partenere si clientii, iar asta cere timp si efort. Insa merita. Este important totusi sa subliniati foarte clar diferenta fata de un serviciu obisnuit de livrare al unui restaurant.
Internet - da sau nu?
Toti intreprinzatorii intervievati pentru realizarea acestui concept de afaceri sunt prezenti cu oferta lor pe Internet, totusi nu toate comenzile se pot lansa prin Internet. Oricum, si dvs. trebuie sa apareti in Internet cu serviciul dvs. de livrare, pentru ca exista o serie de avantaje evidente. Astfel, puteti folosi Internetul pentru:
• a face clara oferta dvs. si a raspunde intrebarilor legate de serviciul de livrare;
• a pune la dispozitie online meniurile, pentru ca cei dornici sa poata comanda in orice moment;
• a cauta soferi;
• a prezenta noile restaurante-partener;
• a provoca clientii sa propuna alte restaurante ca parteneri;
• a oferi programe-bonus speciale;
• a informa clientii prin e-mail cu privire la noile restaurante din oferta.
Chiar daca Internetul nu promite in prezent cifre mari de afaceri, nu va puteti permite sa il ignorati, pentru ca in viitor din ce in ce mai multi vor comanda online. Mai ales asa-numitele "flat rate" (taxe lunare pausale) fac accesibila folosirea Internet-ului, atat pentru ofertant, cat si pentru utilizator si vor duce la o crestere a avantajelor ofertelor online.
Informatii suplimentare
A la carte Kurier, Köln
www.alacarte-kurier.de
Mosi's Gourmet Express, Zürich
www.mosi.ch
Gourmet King, Zürich
www.gourmetking.ch
A la carte express, Washington
www.alacart.com
Dining in, Boston
www.diningin.com
Cuisine Courier, Sydney
www.cousinecourier.com
Waiters en route, Calgary
www.waitersenroute.com
urbanbite, Londra
www.urbanbite.com
Articole conexe
Productia industriala a inregistrat scaderi de 1,8%
de Bianca TilaInvestitiile nete inregistrate in economia romaneasca cresc
de Bianca TilaDeficitul comercial a crescut cu 17,2%
de Bianca TilaCifra de afaceri din comertul cu amanuntul a crescut in primele zece luni
de Bianca TilaAboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Citeste Raportul Special GRATUIT
Idei de AFACERI 2024
- Colectia de Idei de Afaceri
- 24 de idei inedite pe pietele din S.U.A. si Europa de Vest
- Birouri inchiriate cu ora
Afaceri la cheie
- NOU: Berea artizanala. Pasii catre o afacere de succes
- Vrei sa-ti deschizi propria AFACERE? Venim in ajutorul tau: descopera 14 IDEI de afaceri inedite!
- Secretele comertului ONLINE iti sunt, in sfarsit, dezvaluite! Porneste propria ta afacere online
- Afacerea momentului: vanzarile pe Amazon! 9 motive pentru comert online prin platforma Amazon:
- Oferta zilei: Reducere de pana la 25% si Transport Gratuit