Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Taxe salariu: Cat platesti la stat daca ai angajati

de Bianca Tila 26 Ian. 2024 198
Taxe salariu: Cat platesti la stat daca ai angajati
5 din 2 voturi
RATING UTILIZATORI
39% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
52% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
31% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Ca viitor antreprenor trebuie sa iei in vedere taxele salariale pentru viitorii tai angajati. O recomandare din partea noastra este ca in momentul interviurilor sa alegi persoanele cu care reusesti sa ai chimie, cel putin la inceput. Daca te intelegi cu colectivul pe care il formezi, munca va merge mult mai bine, iar profitul se va vedea la sfarsit.

Pe langa aceste detalii in vederea alegerii personalului potrivit, trebuie sa stii ce taxe salariale sunt prevazute in legislatie. Aceasta parte de contabilitate trebuie intocmita atent pentru a nu exista probleme in relatia angajator - angajat.
 

Care este salariul minim pe economie in 2023?

 
Pentru inceput trebuie sa cunosti ce inseamna un salariu minim pe economie, inainte de a te apuca sa angajezi sau inainte de a-l stabili la o anumita functie din corpul finanaciar al firmei.
 
Salariul minim pe economie este valoarea cea mai mica a salariului orar, zilnic sau lunar pe care legea il permite angajatorilor sa-l acorde unui salariat.

Planul de afacere este o parte esentiala a businessului. Gasesti in ghidurile noastre informatii complete pentru un start in afaceri plin de succes...click AICI pentru detalii si comenzi<<
 
Salariul este vazut diferit de angajator si angajat. Din perpectiva angajutului, acesta este interesat de salariul net, in timp ce angajatorul este preocupat de salariul brut, care include taxele si contributiile obligatorii.
 
In acest sens, In Romania la momentul actual, salariul minim brut este de 3.000 de lei pe luna, iar cel net este de 1989 de lei.

Net vs brut

 
Salariul brut face referire la suma dinaintea impozitelor/contributiilor/taxelor care este eliberata de catre angajatorul unei firme fata de angajatii sai. Salariul brut mai este cunoscut si sub forma de contributii, iar angajatii il primesc fara impozitele aferente, precum impozitul pe venit, asigurari medicale, fondul de providenta, etc.
 
De asemenea, venitul brut include bonurile, plata de concediu, plata orelor suplimentare si multe altele.
 
Pe de alta parte, salariul net sau "in mana" este suma pe care persoanele salariate o primesc dupa calcularea taxelor. Acest venit este suma finala pe care un angajat o ia acasa dupa taxele fiscale, fondurile de providenta si alte impozite.
 
Salariul net este mai mic comparativ cu suma bruta, avand in vedere calcul mentionat. In unele cazuri, salariile brute si cele nete pot fi egale daca nu exista nicio taxa a impozitului pe venit. Acest fapt se intampla atunci cand salariile persoanelor fizice nu intra sub limitele impozitului pe venit.
 
Net vs brut se rezuma la cifra obtinuta dupa totalizarea tuturor indemnizatiilor si beneficiilor, dar inainte de a scadea orice impozit, in vreme ce salariul net este suma pe care un angajat o ia in mana.
 
In ceea ce priveste salariul brut, acesta include beneficii precum HRA, indemnizatie de transport, indemnizatie medicala, etc.
 
Salariul net = Salariul brut - (impozit pe venit, pensie, impozitul profesional, etc.)

Care sunt taxele obligatorii aferente salariilor?

 
Contributiile sociale obligatorii aferente salariilor sunt:
 
- contributia de asigurari (CAS) 25%, suportata de angajat
 
- contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) 10%, suportata de angajat
 
- contributia asiguratorie pentru munca (CAM) 2,25%, suportata de angajator

Planul de afacere este o parte esentiala a businessului. Gasesti in ghidurile noastre informatii complete pentru un start in afaceri plin de succes...click AICI pentru detalii si comenzi<<
 
In ceea ce priveste impozitul pe venit, acesta este suportat de angajat in proportie de 10%.
 
In acest sens, contributiile sociale, mai exact CAS, CASS si CAM, se declara si se vireaza lunar sau trimestrial catre bugetul de stat pana in data de 25 a lunii succesive celei in care se platesc salariile. De asemenea, acestea se vireaza de catre angajator.
 
Ulterior achitarii contributiilor obligatorii la stat, angajatului i se mai opreste din salariul brut inca 10%, acesta fiind impozitul pe venit.
 
Veniturile in salarii sunt taxate proportional cu valoarea reala a venitului si nu la valoarea salariului de baza minim brut.
 
In conditiile in care angajatii au un venit lunar brut mai mic de 3.600 de lei, acestia beneficiaza in temeiul legii de o deucere persoanala calculata in functie de valoarea salariului si de numarul de persoane avute in intretinere.
 
De la 1 ianuarie 2023, angajatii cu salariu minim de 3.000 de lei, sunt scutiti de 200 de lei din taxe si contributii. Pentru angajatii cu copii inscrisi intr-o forma de invatamant se ofera o suma suplimentara de 100 de lei.

Cum se calculeaza salariul brut si salariul net?

 
Daca vrei sa calculezi atat salariul brut, cat si salariul net poti apela la calculatoare online speciale. Acestea te vor ajuta sa introduci toate taxele in procentul conform legii, fara a fi nevoie sa depunui vreun efort.

 
Puteti folosi acest calculator de salariu apasand aici.
 

Contractul individual de munca - Ce alternative exista?

 
In functie de tipul de incadrare a activitatii in activitati dependente/independente se poate inlocui contractul de munca dupa cum urmeaza:
 
- activitati independente cu o persoana fizica neautorizata - se poate face contract de colaborare, incheiat pe Codul Civil, art. 1176, cu retinere a impozitului de 10% la surse, dar este cu risc fiscal mare, putand fi reincadrat ca activitate dependenta
 
- activitati independente cu PFA - se poate face un contract de prestari servicii, dar cu risc mare asemenea contractului de colaborare
 
- activitati independente cu SRL - se poate face un contract de prestari servicii, fiind un risc fiscal redus, asemenea CIM.
 
Un lucru important de retinut este ca firmele care au cifra de afaceri sub 500.000 de euro pot sa ramana microintreprinderi, cu conditia de a avea un angajat. Aceasta conditie se considera indeplinita si daca ai un contract de administrare. Principalul beneficiu in acest caz este biocratia redusa.


Bianca Tila de Bianca Tila
Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.

Tags: taxe salariunet vs brutsalariul minim pe economie 2023taxe obligatorii

Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 5 - 2 voturi.


Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024







[x]