Vanzarile de autoturisme si vehicule comerciale usoare noi din tara vor incheia acest an pe crestere, estimata la aproximativ 7% fata de 2022. Totusi, productia auto locala va fi pe minus.
"Piata auto din Romania a avut o evolutie buna in acest an, cu un progres remarcabil pe segmentul de masini electrice si o scadere importanta pe cel de masini second hand. In schimb pe partea de productie, desi s-a inregistrat o usoara revenire in unele luni, previziunile pentru intreg anul nu sunt prea optimiste.
Ne asteptam ca reluarea productiei de vehicule comerciale usoare in 2023 sa compenseze partial pierderea rapida a productiei de automobile. Atat Ford, cat si Renault-Nissan-Mitsubishi au planuri pana in 2030 cu Transit Courier si Dacia Dokker", a declarat Daniel Anghel, partener, liderul serviciilor pentru industria automotive, PwC Romania.
In T2, vanzarile de autoturisme au crescut cu 13,8% comparativ cu acelasi interval al anului trecut si cu 59,6% fata de aprilie - iunie 2020. Indicatorul Sentimentului Economic a ramas relativ stabil, insa indicatorul de incredere industriala a avut o traiectorie in zig-zag, alternand intre pozitiv si negativ la fiecare cateva luni. Aceasta evolutie are impact asupra cifrelor de vanzari.
In ceea ce priveste cresterea de 7%, aceasta plaseaza Romania pe locul doi in regiune, dupa Ungaria (7,7%) si inaintea Slovaciei (6,8%), Poloniei (3%) si Cehiei (2%).
In T1 2023, Dacia a inregistrat o crestere de 45,9% fata de intervalul similar din anul trecut. Compania a vandut mai multe masini decat urmatoarele cinci marci la un loc. Se preconizeaza ca vanzarile de vehicule utilitare usoare si vehiculele de pasageri vor continua sa se apropie de nivelurile din 2019.
Nivelul vanzarilor de vehicule pentru pasageri din 2019 va fi depasit in 2026, chiar daca ratele de crestere vor incetini simtitor, conform estimarilor Autofacts.
La nivelul celor cinci piete, vanzarile de vehicule usoare ar urma sa creasca moderat, cu 4,2% in 2023 comparativ cu 2022. Dintre pietele analizate, tara noastra este singura piata cu o crestere negativa prognozata pentru acest an fata de anul precedent. In acest sens, volumele de productie sunt proiectate sa scada cu 3,2% de la an la an, potrivit Autofacts.
Pana anul trecut, Romania s-a plasat pe locul al treilea in Europa Centrala dupa nivelul productiei auto, dupa Cehia si Slovacia si inaintea Poloniei si Ungariei. Insa, in acest an va scadea un loc, fiind depasita de Polonia, iar pana in 2026 ar urma sa fie surclasata si de Ungaria.
Productia din cele cinci state din Europa Centrala analizate a crescut in primul semestru cu 16,9%, comparativ cu primele sase luni din 2022, la 2,1 milioane de unitati.
Rata de crestere prognozata pentru intreg anul este de 9%, Polonia urmand sa afiseze cea mai mare crestere, cu 33,4%, in timp ce singura scadere va fi inregistrata de Romania, cu -3,2%.
Tags: autodaciavanzari auto romania