Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vreau si eu sa am cafeneaua mea
Deschiderea unei cafenele nu este deloc o joaca. Nimeni nu pocneste din degete si orice lampa a lui Alladin nu poate fi decat inutila. Trebuie sa muncim, sa gandim si mai ales sa actionam cum se cuvine, pentru a ne asigura succesul. Privim cu invidie si resemnare la locatii deja consacrate, unde nu ai loc de dimineata pana seara. Pentru a juca la masa celor mari, trebuie sa devenim mari.
I. Alcatuieste un plan bun de afaceri
Criptomonede Ghid practic pentru incepatori
Pasii catre o afacere de succes Berea Artizanala
Cultura de sofran
Cum sa faci bani din vanzarile pe Amazon
Primul pas in deschiderea unei cafenele este bineinteles planul de afaceri. Scrierea acestuia trebuie sa corespunda cu aspiratiile tale. Ce vrei sa obtii? Cum doresti sa ajungi acolo? Cati bani esti dispus sa investesti in visul tau? Vei fi obligat sa stabilesti principalele costuri pe care le impune deschiderea cafenelei, o proiectie asupra vanzarilor si cheltuielile lunare de intretinere.
In cat timp va deveni afacerea ta profitabila? Imediat sau dupa o perioada de asteptare? Un plan de afaceri bine conceput este esential, atunci cand cauti o locatie si finantare. Are menirea de a-i convinge pe investitori, proprietarii de locatii si manageri ca afacerea ta merita atentie.
II. Gaseste o locatie de vis
Locatia cafenelei tale reprezinta un punct absolut vital. Chiar daca oamenii adora sa iasa in oras, nu se vor deplasa foarte mult pentru a-si savura cafeaua. Trebuie sa-ti deschizi cafeneaua “acolo unde se petrece actiunea”, in mijlocul forfotei, nu la marginea padurii. Amplasamentul localului tau trebuie sa fie oportun, fie in drumul lor spre munca, fie la coltul blocului, fie in mall-ul in care isi fac de regula cumparaturile.
Gasirea locatiei de vis necesita efort, ambitie si rabdare. Desigur, vei alege locul in functie de conceptul de cafenea dorit de tine. Oamenii trebuie sa realizeze ca timpul rezervat cautarii acestei locatii nu este timp pierdut. Dimpotriva, atentia ta va fi rasplatita.
Bruce Milletto imparte locatiile unde am putea deschide o cafenea in doua mari categorii: cele de migratie si cele de sine statatoare. In categoria locatiilor de migratie intra mall-urile, magazinele, centrele, teatrele, parcurile de distractie, atractiile turiste. Volumul de oameni care tranziteaza aceste locatii este urias si nu poate decat sa aduca beneficii cafenelei tale.
Locatiile de sine statatoare pot fi considerate cladirile de birouri, parcurile industriale, spitalele, centrele medicale, bancile, campusurile universitare, bazele militare, cartierele suprapopulate. Aceste locatii sunt importante datorita caracterului de stabilitate. In cafeneaua ta vor veni aceiasi oameni, deci iti vei forma un portofoliu solid de clienti. In mare masura, ai profitul asigurat.
III. Asigura o ambianta placuta!
Poate cel mai important element dintre toate este ambianta oferita clientilor. Daca localul tau nu-i multumeste din punct de vedere estetic si functional, vor pleca in alta parte!
In Romania, exista o mare problema a servirii. In multe localuri, personalul angajat lasa de dorit la multe capitole, cum ar fi: politete, viteza de lucru si tinuta. De multe ori, chelneritele isi trateaza clientii de sus si le ofera o comanda rece. Tot de atatea ori, cafeaua, mancarea sau bautura au preturi exorbitante, neconforme cu servirea oferita. Dictonul “Clientul nostru, stapanul nostru” functioneaza doar pe alocuri in localurile din Romania. De aceea, trebuie sa oferim ceva de calitate.
Dincolo de acest aspect, o importanta deosebita o are ergonomia cafenelei tale. Oamenii nu trebuie sa stea inghesuiti, in scaune incomode sau mirosuri neplacute. Cand merg la toaleta, se asteapta sa gaseasca curatenie, nu mizerie. Iluminatul nu trebuie sa te lase orb, dar nici in intuneric. Toate aspectele mentionate conteaza! Daca nu oferi o ambianta frumoasa, vei lucra in pierdere chiar din prima zi.
Chiar si detaliile minore iti pot inchide afacerea. Gandeste-te la o treapta montata aiurea sau un bec prea puternic. Gandeste-te la o fata de masa murdara sau o cana de cafea ciobita. Unii oameni tin cont si de aspectele minore, pe care crezi ca nu le observa, in dorinta lor de a se simti bine, inaintea unei zile de munca sau in weekend. Ambianta are un rol important in strategia de marketing abordata de tine.
Numele pe care ti-l creezi, brandul, poate fi decisiv in alegerea facuta de clienti. Tu sau concurenta? Nu-i lasa pe altii sa-ti ia clientii, din cauza unor erori personale usor de prevenit si absolut remediabile. Incearca sa fii original. Ce zici de barul cu masini din anii ’50, folosit la turnarea celebrului “Pulp Fiction”? Ce poate fi mai original decat savurarea unei mese pe o bancheta de Corvette dezafectat? Designul nu se intampla pur si simplu, trebuie creat. Vrem sa avem un meniu usor de citit, simplist, fara inflorituri, dar in acelasi timp iesit din tipare.
Designul cafenelei tale trebuie sa permita servirea optima a tuturor clientilor chiar si la cea mai aglomerata ora a zilei sau a noptii! Oamenii vin la tine ca sa se relaxeze, deci in niciun caz nu vor sa simta pe pielea lor lipsa de experienta a personalului sau mai rau, un blocaj in servire. Scaunele si mesele trebuie sa fie dintre cele mai confortabile.
IV. Alege-ti cu grija echipamentele si compania partenera
Ca sa raspundem la intrebarea “Cum poate afecta echipamentul intreaga afacere?”, avem nevoie de un scurt studiu de caz. Un client al lantului Bellissimo si-a deschis propria cafenea, de o frumusete superioara. Nu exageram insa cand spunem ca a cumparat un expresor urat “cu spume”, care se potrivea ca nuca in perete cu tema minimalista a localului sau. Dupa inlocuirea lui cu un expresor de culoarea “rosu Ferrari”, cafeneaua a capatat aspectul dorit, unul simplist si totodata extravagant.
Cand cumperi echipamentul pentru cafeneaua ta, ai nevoie si de un service de calitate din partea companiei producatoare. Ce faci daca ti se strica automatul de cafea? Cine il repara? Asigura-te ca firma iti pune la dispozitie un serviciu de depanare rapid, eficace si mai ales profesionist. Daca singurul tip dispus sa-ti repare aparatul este “nea x”, treci la alta firma.
V. Meniul, va rog!
Meniul este unul dintre punctele forte ale cafenelei tale. Conceperea lui trebuie sa tina seama de specificul zonei si de clientela. Factorii determinanti sunt reducerea costurilor si a spatiului, oferirea unui meniu ieftin si cuprinzator. Oamenii beau o cafea fierbinte mai ales inainte de 10 dimineata. Tu vrei sa tii deschis toata ziua. Ai un plan pentru intreaga zi? Fii creativ, vino cu idei originale de meniu. Chifle, cereale, fructe proaspete, napolitane, si lista poate continua. Supe si sandwich-uri pentru pranz, cafea cu gheata, un pahar de granita, toate aceste bunatati isi gasesc repede clientii. In lunile de vara, mizeaza pe inghetata sau gelato.
Indiferent de varietatea meniului tau, principalul produs este cafeaua. Oamenii vin in cafeneaua ta ca sa bea cea mai buna cafea si, de ce nu, sa savureze cel mai bun croissant din zona.
VI. Angajeaza oamenii potriviti si pregateste-i cum se cuvine
Cei pe care ii angajezi iti vor ridica sau cobori afacerea. Oricat de inspirat ai fi, daca nu angajezi oamenii potriviti, iti ruinezi inca de la inceput sansa. Nu alege pe oricine. Angajatii tai trebuie sa se apropie de perfectiune si sa reprezinte cu succes imaginea cafenelei. Poti sa pregatesti un angajat sa execute o anumita munca, dar foarte rar vei reusi sa-i modifici atitudinea aroganta.
Nu subestima rolul angajatilor. Ei nu sunt doar o parte din afacerea ta, sunt chiar afacerea ta. Prin pregatirea continua a angajatilor si edificarea unei atmosfere bune de munca, vei reusi sa iti asiguri linistea. Chiar si atunci cand nu vei fi acolo, cineva te va reprezenta cu succes, loialitate si profesionalism. Scopul tau este angajarea, pregatirea si pastrarea unor angajati de calitate. De asemenea, concedierile fac parte din program, nu exista alta cale. Uneori, se simte necesitatea unui “refresh” de personal, moment in care vei fi fortat de situatie sa apelezi la concedieri.
Ca sa-ti pastrezi angajatii valorosi, nu ajunge doar pregatirea si buna intelegere. Plateste-i cum se cuvine si ei te vor rasplati cu profesionalism. Salariile de mizerie din Romania incurajeaza delasarea si aroganta la locul de munca, fie ca vorbim de o cafenea, un restaurant sau un atelier. Nimic nu este gratis.
VII. Lucreaza pentru client
Calitatea serviciilor oferite trebuie imbunatatita in mod constant, adusa aproape de perfectiune. Clientii care au anumite intrebari, nelamuriri sau nemultumiri necesita un suport imediat si politicos din partea echipei tale. Oamenii se asteapta ca angajatii tai sa fie politicosi, prietenosi si profesionisti.
Sa nu uitam insa ca si chelnerul este tot un om si are dreptul la demnitate. Ca urmare, tolerarea caracterului arogant al unui client reprezinta o greseala. Alaturi de cafea, vinzi un pachet de servicii excelente. Experienta de exceptie oferita de angajatii tai clientilor va multiplica de multe ori numarul lor. Renumele cafenelei tale va fi modelat chiar de cei care ti-au trecut pragul.
VIII. Fii un sef de exceptie!
Cel mai potrivit este sa-ti conduci echipa dupa modelul exemplului. Eficienta se apropie de 100%. Fiecare angajat trebuie sa stie ce poate face si ce nu. Vei castiga respect si adeziune prin impartasirea pasiunii tale cu ceilalti si prin stabilirea unor scopuri personale, care sa devina comune cu angajatii. Acestia se vor asocia unor teluri, ramanand intotdeauna pe pozitii. Incearca sa vezi realitatea prin ochii lor. Greseala? Este omeneasca. Reparatia ei? La fel. Persistenta in greseala? Nu este de dorit.
Un bun manager ii determina pe angajatii sai sa “scoata” tot ce au mai bun din ei, sa-si descopere calitatile. Un bun manager antreneaza o echipa aspiranta la aceleasi scopuri. Incurajeaza-i pe oameni sa rezolve singuri problemele zilnice, pentru ca numai asa vor capata experienta. Vointa ta da tonul intregii afaceri. Buna comunicare cu clientii si angajatii reprezinta calea spre succes. Totul incepe bine, atunci cand iti pasa de ceilalti ca si de tine.
IX. Promoveaza-te!
Ca detinator al unei singure cafenele, te vei lupta “corp la corp” cu marile lanturi din zona, care dispun de sume mari pentru reclama. Nu te speria. Cu o suma rezonabila, iti poti asigura o expunere suficienta a afacerii. Ai nevoie de un nume, un logo si o identitate a cafenelei tale. Planul trebuie sa vizeze aspectele demografice si alegerea unui suport adecvat de publicitate. Doresti sa aduni noi clienti? Sa-i pastrezi pe cei actuali? Sa ii determini sa cumpere mai mult? Gandeste-te la promotii, reduceri de pret sau o promovare mai serioasa.
X. Lucreaza cu un sistem operational
Avand in vedere ca trebuie sa supraveghezi atatea aspecte ale afacerii tale, vei avea nevoie de un sistem solid de contabilitate. Evidenta pe calculator va elimina din start neplacerile si vor spori eficienta afacerii tale.
Post Scriptum
Banii cu miros de cafea sunt la fel de buni ca oricare altii, poate chiar mai buni. O cafenea poate insemna nostalgie, revenire si apartenenta. Nu de putine ori, un client se ataseaza emotional de locul in care-si consuma ceasca de cafea. Nu de putine ori, cafeneau devine o a doua casa, dominata de caldura si dorinta de socializare. Pentru proprietarul clasic de cafenea, aceasta poate insemna o mostenire solida lasata in urma, un nume care nu se va sterge asa repede din memoriile oamenilor. Din punct de vedere material, succesul unei cafenele nu se va lasa prea mult timp asteptat.
Cine este Bruce Milletto?
Bruce Milletto este presedintele grupului Bellissimo Inc. si fondatorul Scolii Americane de Cafea Barista. Milletto s-a impus ca specialist in industria cafenelor pe piata americana, fiind supranumit, pe buna dreptate, “Mister Espresso USA”.
Presa il considera cea mai importanta voce a industriei cafenelelor din America de Nord. Niciun alt specialist in aria mai sus-amintita nu este citat mai des decat Bruce Milletto, cu exceptia lui Howard Shultz, fondatorul lantului de cafenele Starbucks.
Mass-media apeleaza frecvent la Bruce pentru a primi informatii avizate legate de industria cafenelelor. Printre altele, a oferit interviuri pentru The New York Times, Time Magazine, Newsweek, Entrepreneur, Kiplinger’s, Forbes si San Francisco Chronicle. Comentariile sale au putut fi ascultate pe Postul National de Radio, in cadrul emisiunii “Coffee Talk”. In anul 2005, Bruce Milletto a aparut intr-un episod “Modern Marvels” despre cafenele, difuzat de History Channel.
Asociatia Specialistilor in Cafenele din America i-a oferit lui Bruce Milletto, in anul 2003, un loc in lista celor 20 de “Inovatori in domeniul cafenelelor”. Cu numeroase premii la activ, atat in industria cafenelelor, cat si in spectrul de marketing, Bruce Milletto ramane una dintre cele mai influente personalitati din breasla. Tot el ne ofera si “Profitabilitatea unei cafenele: 10 pasi esentiali catre un succes asigurat”, o lucrare simpla, despre oportunitatea deschiderii unei asemenea locatii. Ghidul lui Milletto a stat la baza succesului lantului de cafenele “Bellissimo”, pe care il conduce.
Articole conexe
Ce ar trebui sa incluzi intr-un plan de afaceri pentru un restaurant
de Bianca TilaMagazin online cu produse bio. Model plan de afaceri
de Idei de afaceriSelectia si pregatirea angajatilor dintr-o cafenea
de Teo ManoleAspecte primordiale intr-o afacere profitabila cu cafea
de Silviu Marian BanilaAboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Citeste Raportul Special GRATUIT
Idei de AFACERI 2024
- Colectia de Idei de Afaceri
- 24 de idei inedite pe pietele din S.U.A. si Europa de Vest
- Birouri inchiriate cu ora
Afaceri la cheie
- NOU: Berea artizanala. Pasii catre o afacere de succes
- Vrei sa-ti deschizi propria AFACERE? Venim in ajutorul tau: descopera 14 IDEI de afaceri inedite!
- Secretele comertului ONLINE iti sunt, in sfarsit, dezvaluite! Porneste propria ta afacere online
- Afacerea momentului: vanzarile pe Amazon! 9 motive pentru comert online prin platforma Amazon:
- Oferta zilei: Reducere de pana la 25% si Transport Gratuit