de Bianca Tila
03 Aug. 2022
1310
Metrorex sufera de ani de zile de o subfinantare masiva. In timp, aceasta a devenit sistematica si risca sa blocheze activitatea, potrivit reprezentantilor Sindicatului Liber Metrou din Metrorex SA, intr-un comunicat remis Agerpres.
Sindicalistii au facut publica situatia Metrorex, in urma afirmatiilor in care banii publici ar fi folositi ineficient.
"Cel care a creat acest deficit de finantare a fost politicul prin deciziile sale. Magistrala V a generat costuri suplimentare Metrorex de aproximativ 110.000.000 euro, bani pe care asocierea de firme care avea obligatia sa construiasca Magistrala V, desi a intarziat 5 ani sa o dea in exploatare, i-a castigat in instanta. Cauza: deciziile politice din cei 10 ani de santier. Metrorex a fost obligat sa plateasca aceste sume, desi vinovat era politicul nu oamenii din metrou", se mentioneaza in comunicat.
De asemenea, reprezentantii sindicatului sunt de parere ca pandemia a dus la o scadere drastica a numarului de calatori. "Au fost zile cand am avut doar 10% din numarul de calatori, fata de normal. Desi se regasea in aceasta situatie, politicul a cerut Metrorex sa circule cu toata flota din dotare, pentru a combate transmiterea Covid 19", se mai spune in document.
Sindicalistii sunt de parere ca Metrorex este cel mai mare consumator de energie electrica din Bucuresti. Totodata, compania nu beneficiaza de un pret special, avand in vedere caracterul social al transportului public pe care metroul il presteaza.
"Mai grav, fata de anul 2020 pretul pe care il plateste Metrorex pe MWh a crescut de la 400 de lei la 2.400 de lei incepand cu 1 august 2022. Adica aproape de 8 ori. Fara energie electrica roata nu se invarte. Se discuta despre trecerea metroului la Primaria Capitalei.
Ideea nu e noua, insa ne intrebam cu ce bani o sa tina Primaria Generala metroul? O precizare: in Capitala Europeana, Bruxelles, metroul are 3 surse de finantare: bugetul de stat, bugetul regiunii si bugetul orasului Bruxelles. Este si normal, caci in acest oras se regasesc marile institutii europene, nationale, iar regiunea Bruxelles este aducatoare de venituri importante in PIB", potrivit comunicatului.
Datoriile Metrorex sunt generate de activitatea de investitii dictata de Guvern, spun reprezentantii USLM. "Activitatea de exploatare nu a generat datorii istorice, iar in aceasta zona subfinantarea este cauza majora a riscurilor, avand in vedere ca in ultimii 10 ani aceasta activitate a primit intre 38% si 73% din necesarul solicitat anual.
Cu toate acestea roata se invarte. Cu toate acestea nu au fost incidente majore in activitate, pentru ca noi, salariatii metroului, am facut tot ce a fost posibil pentru ca metroul sa circule.
USLM considera necesar ca activitatea de transport public de calatori, cu specific feroviar sa se desfasoare cu respectarea instructiilor de serviciu si a procedurilor de lucru pentru eliminarea riscurilor si a pericolelor incetarii activitati si pentru ca publicul calator sa fie transportat in conditii de siguranta si confort. Pentru ca acest lucru sa se intample este nevoie de finantare".
de
Bianca Tila Pasionata de zona business, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor starea afacerilor de pe piata nationala si internationala. Ofera idei de afaceri rentabile potrivite situatiei actuale, strategii de marketing si modele de afaceri in diverse zone.
Tags: metrorexuslmsubfinantare