de Florin Amariei
26 Oct. 2020
2653
Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) spune ca granturile de lucru oferite prin Masura 2 nu sunt suficiente si impactul acestora in economie va fi minim, intrucat nu vor fi acceptati la plata multi dintre aplicanti.
Patronatul arata ca, desi intreaga industrie si-a pus mari sperante in Masura 2 – granturile pentru capital de lucru, din primele date reiese faptul ca vor fi foarte putini beneficiari care vor primi finantare, iar impactul in economie nu va fi cel asteptat. Despre Masura 3 – granturi pentru investitii considera ca este inoportuna in cazul agentiilor de turism. Pentru anul 2019, agentiile de turism au raportat la ANAF o cifra de afaceri totala de aproximativ 500 milioane de euro (rulajul efectiv fiind de circa 4,3 miliarde euro), iar pentru 2020 estimeaza scaderi de circa 60%.
"Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) atentioneaza ca in cazul agentiilor de turism, unde exista mai multe modalitati de evidentiere a cifrei de afaceri, stabilirea unui unic criteriu de calcul pentru acordarea granturilor de lucru devine inechitabila. Peste 90% dintre agentiile de turism evidentiaza cifra de afaceri la valoarea marjei si nu la valoarea totala a rulajului realizat intr-un exercitiu financiar", arata ANAT intr-un comunicat.
ANAT mai precizeaza ca, in cazul agentiilor de turism, ponderea costurilor cu forta de munca este dubla fata de cea din hotelarie si alimentatia publica (in medie, depasind 60% din totalul cheltuielilor), ceea ce face ca impactul social al luarii sau neluarii la timp al oricarei masuri de sprijin economic, sa fie sensibil mai mare. Prin urmare, ANAT doreste sa vina in completarea propunerii inaintate de colegii din industria turismului, cu adaugarea unui al doilea criteriu legat fie de contributivitate, fie de accesul la granturile pentru capital de lucru oferite in baza OUG 130/2020.
"ANAT saluta propunerea inaintata de Federatia Industriei Hoteliere (FIHR) si de Organizatia Patronala a Hotelurilor si Restaurantelor din Romania (HORA), de a merge pe o schema de ajutor care sa acopere un procent de 20% din diferenta intre cifra de afaceri realizata in 2019 si cea realizata in 2020. Pentru comparatie, pentru o valoare facturata de 1000 de lei, inregistrata de marea majoritate a companiilor drept cifra de afaceri, agentiile de turism inregistreaza ca si cifra de afaceri o medie de 70 de lei. In mod corespunzator, spre exemplu, un ajutor de 20% raportat la cifra de afaceri, inseamna pentru vasta majoritate a companiilor din economie un aport de 200 de lei, in timp ce pentru agentii acesta se traduce printr-o suma de numai 14 lei, de 14 ori mai putin!", declara Dumitru Luca, presedintele ANAT – asociatie profesional-patronala care detine, la ora actuala, presedintia Aliantei pentru Turism (APT).
In vederea elaborarii unui model de calcul pentru o schema de ajutor de stat personalizata pentru agentiile de turism, ANAT inainteaza propunerea acordarii unui sprijin care sa reprezinte intre 20 si 35% din diferenta dintre cifra de afaceri realizata in 2019 si cifra de afaceri realizata in 2020, compusa dintr-un procent fix de 20% si unul variabil, calculat dupa cum urmeaza: 15% din diferenta dintre cifra de afaceri realizata in 2019 si cifra de afaceri realizata in 2020 pentru cei care nu au reusit sa acceseze granturile pentru capital de lucru; valoarea rezultata prin aplicarea acestui procent inseamna mai putin de jumatate din valoarea grantului pe care l-ar fi putut accesa, potrivit ANAT. Plus un procent reprezentand ponderea impozitelor totale platite pentru anul 2019, dar nu mai mult de 10% din diferenta dintre cifra de afaceri realizata in 2019 si cifra de afaceri realizata in 2020.
"Astfel, suma cumulata ar ajunge la cel mult 35% din diferenta dintre cifra de afaceri realizata in 2019 si cea realizata in 2020, adica maximum la nivelul granturilor pentru capital de lucru conform OUG 130 (15% din cifra de afaceri pe 2019), in conditiile in care estimam la nivelul anului 2020 o scadere a cifrei de afaceri totale a agentiilor de minimum 60%", arata ANAT.
Din datele pe care le detine ANAT, pentru anul 2019, agentiile de turism au raportat la ANAF o cifra de afaceri totala de circa 500 milioane de euro (rulajul efectiv fiind de circa 4,3 miliarde euro).
"Pornind de la estimarea unei scaderi de circa 60% pentru anul 2020 si avand in vedere plafonarea ajutoarelor de stat posibil de acordat unei singure intreprinderi la 800.000 de euro, rezulta ca impactul bugetat (valoarea ajutorului solicitat de catre agentiile de turism) se situeaza undeva intre 50 si 70 de milioane de euro, adica cel mult la 20% din volumul fondurilor alocate pentru Masura 2 – granturi pentru capital de lucru, suma ce ar putea fi, in mare parte, acoperita, prin realocarea fondurilor neconsumate la Masura 1 – microgranturi, conform OUG 130. Cu aceasta suma, se pot crea premisele relansarii unei ramuri-cheie a industriei ospitalitatii, de care depinde indeosebi incoming-ul, dar si o serie intreaga de alte profesii si activiati conexe, oferindu-se sanse egale de relansare a celor peste 2.000 intreprinderi din acest domeniu, in conditiile in care, la nivel international prognozele de revenire sunt revizuite in sens negativ", spun reprezentantii ANAT.
IATA (International Air Transport Association) indica, in prognoza transmisa pentru luna octombrie, o revenire usor intarziata fata de estimarile facute in luna iulie. Daca in termeni de trafic, IATA spera ca revenirea la volumele din 2019 sa se faca undeva in 2023, in termeni de pasageri, acest lucru nu va fi posibil mai devreme de 2024, adauga ei.
de
Florin AmarieiPasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.
Tags: anatagentii de turismpatronatgranturi de lucru