Franciza este, probabil cel mai puternic vehicul de crestere din lume. Insa, pentru crestere mai exista inca 3 solutii.
            
		
	
			
	Acestea prezinta, la randul lor, dezavantaje, inclusiv pierderea controlului, incapacitatea de a construi un brand si cresterile potentiale ale raspunderii. La fel ca la franciza, aceste metode pot fi scumpe si greoaie, asa ca poti consulta un avocat. 
 
	 
	Iata care sunt cele trei variante:
	 
	1. "Oportunitate de afaceri" sau licenta
	Daca nu doresti sa incepi o franciza, o optiune este de a permite unei persoane sa isi deschida o versiune cookie-cutter a afacerii tale, sub un nume propriu. Aceasta se numeste "oportunitate de afaceri" sau licenta.
	 
	Ca un licentiator, nu trebuie sa respecti aceleasi cerinte de prezentare a informatiilor asa cum face un francizor, ceea ce face documentatia juridica si procesul de vanzare mai putin complexe. 
	 
	Principalul dezavantaj, insa, este ca nu vei fi capabil sa construiesti o valoare comuna de brand de consum in acest mod. Acest lucru te poate pune intr-un dezavantaj semnificativ cand concurezi cu un francizor, care poate folosi publicitatea pentru a promova un brand comun. Dar daca nu acorzi atat de multa importanta brandingului, atunci este o optiune perfecta pentru tine.
	 
	2. Licenta de marci
	A doua optiune este sa simplifici licenta marcii tale, care este similara cu ceea ce face un francizor. Dar aici este diferenta: prin definitie, un francizor trebuie sa ofere "sprijin operational semnificativ" si sa exerseze "control operational semnificativ". Cand esti un licentiator de marca, nu poti oferi o astfel de consultanta sau control, ca programe de training, manuale operationale sau sfaturi manageriale.
	 
	Din nefericire, foarte putini dintre noi detin afaceri unde numele este atat de valoros incat oamenii ar plati pentru acesta fara alte cereri de ajutor in stabilirea afacerii in sine. Si chiar daca iti poti licentia marca, trebuie sa te gandesti cu atentie daca vrei ca cineva sa iti foloseasca numele fara abilitatea de a controla modul in care il foloseste. 
	 
	3. Traseul nicio taxa
	O alternativa la franciza implica oferirea partilor interesate o optiune care nu implica niciun comision. Asta inseamna, desigur, ca le dai din profit. Dar tu trebuie sa structurezi aceasta tranzactie intr-un mod care este semnificativ diferit de franciza, care colecteaza taxele initiale, drepturile de autor, taxele de publicitate, taxele de instruire sau pentru echipament.
	 
	De exemplu, ai putea sa nu percepi niciun comision, dar permite altcuiva sa porneasca un dealership sau distributorship, facand bani mark-up masiv pe buna credinta a produselor tale pentru el. Sau ai putea permite altora sa fie reprezentanti de vanzari, in cazul in care colecteaza toate veniturile, si plateste-le un comision pentru a vinde produsul sau serviciul tau. 
	O alta optiune pentru tine si pentru o alta parte este crearea unui joint-venture in care ai putea distribui proprietatea afacerii, iar compensatia ta va veni sub forma de profit.
	 
	Pentru a decide care dintre aceste solutii este cea mai buna, trebuie sa iti pui 3 intrebari obligatorii:
	- Vrei sa construiesti un brand comun? 
	- Vrei sa controlezi brandul sau sa oferi asistenta operatorilor tai?
	- Cum vrei sa fii compensat?
	 
    
            
            	
        
      
    Tags: afacerifrancizaoportunitati de afaceriantreprenoribrandlicenta