Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ai o afacere la cheie? Iata cum trebuie sa-ti redactezi manualul de operare!

de Alina Farcasu 18 Nov. 2014 5466
59% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
38% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
41% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Manualul contine toate procedurile si standardele pe care trebuie sa le respecte francizatul in operarea zilnica a afacerii. Informatiile cuprinse in manual asigura mentinerea identitatii francizorului si a omogenitatii retelei de franciza dezvoltate de acesta.

Acest manual este creatia fiecarui francizor in parte. Alcatuirea lui se face pe baza experientei acumulate in practica din operarea concreta a afacerii. In functie de specificul afacerii, unele informatii sunt mai importante decat altele pentru un francizor decat pentru altul. Unii francizori pot pune accentul pe Manualul de Identitate Vizuala, altii pe Manualul de Produs, iar altii pe Manualul de Marketing.

Va prezentam, cu titlu exemplificativ, cateva din informatiile pe care le pot contine aceste manuale operationale.

Manualul de marketing contine date precum:
Date despre conceptul de afacere, respectiv:
– definirea conceptului afacerii;
– originalitatea sa in raport cu concurenta;
– capacitatea conceptului de a fi reprodus;
– capacitatea conceptului de a aduce profit.

Date despre francizor, respectiv:
– istoricul francizorului, obiectivele acestuia, produsele si serviciile sale;
– organigrama francizorului;
– reteaua de franciza creata de francizor;
– raporturile dintre francizati.

Date despre magazin, unitate, dupa caz (conceptul material al afacerii):
– descrierea locului in care se desfasoara afacerea;
– vecinatati;
– date despre concurenta.

Exemplu. O unitate de preparare si vanzare de gustari calde poate fi descrisa astfel:
– este o locatie in suprafata de 15 metri patrati, cu vanzare la trotuar;
– are peretele de la trotuar complet transparent; este vizibil tot ce se intampla inauntru: modul de preparare (cantarire, productie, mixaj), aspectul lucratorilor, conditii de igiena, fereastra frigiderului de sucuri etc.

Unitatea se afla intre Liceul nr. 4 si statia de autobuz. Distanta fata de liceu este de 50 de metri, iar fata de statie este de 20 de metri. in zona mai exista o unitate similara, situata la 150 de metri, in Piata Gemeni, in suprafata de 30 de mp, care vinde inauntru gustari calde, pizza si sucuri. Pe timpul verii, unitatea concurenta vinde inghetata.

Date despre consumatori:
– numar de potentiali clienti;
– descrierea grupurilor de clientela;
– numarul de comenzi;
– valoarea medie a unei comenzi.

Exemplu. Clientii unitatii sunt:
– jumatate din numarul de elevi ai liceului (aproximativ 5.000 de elevi);
– o cincime din trecatorii spre statia de autobuz (dimineata: 400 de persoane, in timpul zilei 2.000 de persoane, seara 300 de persoane);
– clientii de la intreprinderile din jur, care cumpara pentru pauza de masa prin comenzi telefonice sau direct din magazin: 300 de persoane.
Valoarea unei comenzi: 10 lei.
Nr. de comenzi/zi: luni-vineri – 3.000, sambata – 200, duminica – 50.

Alte date referitoare la:
– aprovizionare;
– tehnici de vanzare;
– gestiunea punctului de vanzare;
– serviciile oferite de francizor;
– informatii despre plata redeventelor.

Manualul de produse sau servicii contine, printre altele, date cum sunt:
–descrierea produselor si serviciilor

in cazul unei companii de intretinere si curatenie la sediul clientului, serviciile vandute pot fi descrise astfel: curatenie generala, spalat geamuri exterioare ale cladirilor inalte, curatire mochete, ingrijire mobilier si elemente de decor etc.

–lista de furnizori;
–descrierea gamei de produse, a liniilor de produse sau a colectiilor, dupa caz;
–descrierea raioanelor destinate productiei, vanzarilor sau serviciilor.

Manualul de identitate vizuala contine ansamblul de elemente si semne preponderent grafice, care constituie conceptul imaginii marcii:
– descrierea si desenul marcii;
– modalitatile de folosire a elementelor de identitate vizuala: coli antet, carti de vizita, plicuri, mape, felicitari, pliante de prezentare, site, ambalaje, masinile firmei, uniformele angajatilor;
– desenul paginilor de reclama, al spoturilor tv si audio, al panourilor exterioare, al afiselor;
– descrierea modalitatii de modificare a elementelor de identitate vizuala;
– planuri detaliate de arhitectura, amenajarea interioarelor si a exterioarelor, pozitionarea mobilierului, a echipamentelor, descrierea mobilierului, a culorilor dominante, descrierea decorului, descrierea mediului de contact cu clientii, cu publicul, cu partenerii;
– descrierea a ceea ce este cu desavarsire interzis a se schimba in imagine si a com- ponentelor la care se permit adaptari.

Important!
Pentru un francizor care are ca obiect de activitate Bar, cel mai important este Manualul de Identitate Vizuala. Pentru o franciza de productie, in mod evident, este esential cum se face produsul. in acest caz, Manualul de Produs va fi cu siguranta mai stufos decat Manualul de Identitate Vizuala.


Tags: francizafrancizormanual operationalredactarea manualului operationalmanual de marketing

Urmareste-ne pe Google News

Articole conexe

Franciza. Ce inseamna, cum functioneaza si exemple de francize in Romania

de Bianca Tila
12 Mar 2024
Franciza este un model popular pentru afacerile in ascensiune. Daca afacerea ta vrea sa se extinda sau este foarte cautata de clienti din alte orase...

Franciza Spartan: cum poti sa iti deschizi o afacere cu specific grecesc in Romania

de Bianca Tila
01 Dec 2023
Printre afacerile de succes din Romania se numara francizele. Cu ajutorul francizelor, antreprenorul incepator are ocazia de a invata strategii de...

Care sunt avantajele si dezavantajele unui francizat?

de Idei de afaceri
24 Iun 2024
Pentru francizat, avantajele optiunii pentru o afacere in sistem de franciza sunt numeroase, iar cele mai evidente le veti gasi mai jos. Prin...

Viata de francizat. Provocari si alegeri

de Idei de afaceri
26 Aug 2024
Intrarea intr-o afacere in sistem de franciza poate fi o provocare pentru oricine doreste sa-si deschida o afacere proprie. Avantajele derularii unei...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024








SUCCES in AFACERI


Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Descarca Gratuit
"Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim"
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]