Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Ce este aceea o afacere in franciza si la ce va ajuta ea?
In jurul nostru vedem din ce in ce mai multe magazine de care am auzit inca dinainte sa se deschida. Cum? Prin imaginea lor. Marca, cea care sintetizeaza imaginea unei firme, face posibila impunerea rapida a unor concepte de afaceri care au reusit deja sa se impuna pe alte piete.
Un om de afaceri sau un potential investitor, cu un capital disponibil, doreste sa porneasca o afacere pe cont propriu. Acest demers implica, pe langa resursele financiare, demersuri multiple necesare asigurarii si amenajarii unui amplasament, elaborarea strategiilor de marketing, de resurse umane, de publicitate, de aprovizionare, desfacere etc. Elanul dispare treptat si, din nou, momentul demararii proiectului este amanat...
Cultura de sofran
Cresterea prepelitelor japoneze
Ghid practic pentru realizarea de felicitari decupate
Exista noi forme de comert, intrate in mediul de afaceri romanesc, care permit dezvoltarea unei afaceri independente cu multiple avantaje pentru investitor. Este vorba de franciza, un termen des intalnit, dar nu pe deplin inteles de catre potentialii investitori.
Iata cateva societati bine cunoscute din Romania dezvoltate in regim de franciza: Carrefour, Metro, McDonald’s, Kentucky Fried Chicken sau Gregory’s, Marks & Spencer, Nautica, Stefanel, Shell etc. Succesul lor este bine cunoscut, demonstrand potentialul pietei romanesti pentru acest model de dezoltare.
Conform legislatiei romanesti, “Franciza este un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continua intre persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana, denumita francizor, acorda unei alte persoane, denumita francizat, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.” In cuprinsul aceluiasi act normativ, sunt incluse si definitiile francizorului, francizatului, retelei de franciza si know-how-ului. Astfel:
Francizorul este un comerciant care:
• este titularul drepturilor asupra unei marci inregistrate. Drepturile trebuie sa fie exercitate pe o durata cel putin egala cu durata contractului de franciza;
• confera dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu;
• asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii inregistrate;
• utilizeaza personal si mijloace financiare pentru promovarea marcii sale, cercetarii si inovatiei, asigurand dezvoltarea si viabilitatea produsului.
Francizatul este un comerciant, persoana fizica sau juridica, selectionat de francizor, care adera la principiul omogenitatii retelei de franciza, asa cum este ea definita de catre francizori.
Reteaua de franciza cuprinde un ansamblu de raporturi contractuale intre un francizor si mai multi beneficiari, in scopul promovarii unei tehnologii, unui produs sau serviciu, precum si pentru dezvoltarea productiei si distributiei unui produs sau serviciu.
Know-how-ul este ansamblul formulelor, definitiilor tehnice, documentelor, desenelor si modelelor, retelelor, procedeelor si al altor elemente analoage, care servesc la fabricarea si comercializarea unui produs.
Pentru o intelegere deplina a continutului francizei, este necesara definirea suplimentara a urmatorilor termeni:
Contract de franciza: document stabilit de catre francizor in care figureaza drepturile si obligatiile semnatarului sau semnatarilor;
Package Deal: termen ce desemneaza, in afara de conceptul de afaceri, know-how-ul si prestarile, ansamblul de investitii de orice natura care au condus de la inceput la perfectionarea diferitelor parti constitutive ale unei francize si deci la stabilirea notorietatii unei marci;
Manual operational: document confidential care contine ansamblul de informatii relative la know-how-ul francizorului. In principiu, tot ceea ce are legatura cu activitatea firmei este definit in acesta pana in cel mai mic detaliu. Acest document permite francizatului sa exerseze foarte rapid activitatea firmei. Este restituit in caz de parasire a retelei;
Comision de adeziune: suma ce trebuie paltita pentru a putea sa intre in lant. Suma depinde in principiu de notorietatea marcii sau de pachetul adus de francizor;
Redevente – plati periodice – exprimate procentual, aplicabile la cifra de afaceri – ale francizatului catre francizor, in schimbul unor servicii;
Cod deontologic european: text ce defineste principiile si regulile pentru francizori. In caz de litigiu, instantele pot sa se bazeze pe acest text pentru a-l solutiona;
Asadar, franciza este o strategie de intreprindere care permite dezvoltarea unei retele impreuna cu parteneri independenti in jurul unui concept performant, cu un transfer de experienta ce garanteaza repetarea reusitei, intregul ansamblu fiind directionat de o singura marca, comuna tuturor.
Complexitatea acestui tip de relatie contractuala este data de multiplele forme in care este intalnita (de servicii materiale sau imateriale, industriala, de distributie, de productie, financiara etc). In literatura de specialitate sunt prezentate doua mari categorii de franciza:
• Franciza de prima generatie sau de produs, care poate fi aplicata:
o in relatiile dintre producator si detailist (statiile de benzina);
o in relatiile dintre producator si angrosist (bauturile racoritoare);
o combinat (unele lanturi hoteliere).
• Franciza de a doua generatie sau de formula de afaceri, francizatul primind „formula completa de afaceri” (industria fast-food).
Un contract de franciza presupune avantaje atat pentru francizat, cat si pentru francizor. Dar specificul acestei relatii contractuale confera francizatului liberatatea de alegere si initiativa in procesul de contractare.
Cunoasterea principalelor motivatii pentru care detinatorul unei marci decide sa abordeze dezvoltarea afacerii sale in regim de franciza reprezinta un avantaj pentru potentialul investitor. Intelegerea obiectivelor partenerului de afaceri confera francizatului posibilitatea de a se adapta mult mai rapid si a deveni parte componenta a retelei si a modului de gandire „in retea”. Beneficiile rezultate de pe urma acestei „compatibilitati” vor influenta in mod pozitiv atat rezultatele financiare ale francizatului, cat si omogenitatea si functionalitatea retelei in ansamblul sau.
Este utila, de asemenea, cunoasterea avantajelor pe care le dobandeste investitorul in momentul in care opteaza pentru a deveni parte a unei retele de franciza. De aceea, privirea unitara a stimulentelor care antreneaza cele doua parti in constituirea unei relatii contractuale de tip franciza, apare necesara, pentru stabilirea conexiunilor care asigura succesul unui astfel de demers.
Principalele motivatii care fundamenteaza decizia unui proprietar de marca de a initia sau extinde procesul francizarii si beneficiile pe care le au atat francizorii cat si francizatii, sunt urmatoarele:
Dezvoltarea si impunerea pe piata a propriei imagini. Acest obiectiv reprezinta o tinta pentru oricare firma, pentru indeplinirea lui fiind alocate sume importante. Acest efort financiar nu este neglijabil, necesitand resurse financiare (dar si umane) importante. Prin abordarea modelului de afaceri in regim de franciza, cheltuielile de publicitate sunt repartizate tuturor participantilor din retea, rezultand un impact mai puternic al strategiei globale de promovare si o imagine unitara a marcii. Sunt realizate astfel economiile de scara, iar fiecare participant din retea are de castigat de pe urma imaginii comune, prin cresterea vanzarilor.
Asigurarea unei piete de desfacere pentru productia realizata. Este cazul producatorilor si al importatorilor. Posibilitatea de a realiza productii mai mari este data de accesul pe o piata de desfacere cat mai mare si aduce cu sine efectele economiilor de scara, traduse prin profituri superioare. O modalitate la indemana pentru atingerea acestor obiective este crearea unei retele de desfacere a propriilor produse. Cu cat mai multe magazine functioneaza in reteaua de franciza, cu atat este mai mare volumul produselor comercializate, crescand si notorietatea marcii.
Extinderea retelei prin utilizarea resurselor financiare ale francizatilor. Odata demonstrata viabilitatea unei formule de afaceri, detinatorul acesteia va cauta sa extinda aria teritoriala in cadrul careia actioneaza pentru a creste pozitia sa competitiva. Riscurile acestui demers reprezinta un impediment in calea extinderii prin mijloace financiare proprii.
Alternativa este reprezentata de francizare, prin care reteaua creste foarte repede utilizand capitalul francizatilor. Astfel, afacerea creste rapid, devine o forta, isi maximizeaza profiturile si isi poate infrunta mai usor competitorii. De asemenea, parteneriatul intre independenti se dovedeste a fi mai eficient, francizatii bine selectionati fiind mai motivati decat proprii angajati.
Pentru francizat, alocarea resurselor financiare reprezinta o investitie intr-un model de afaceri verificat, cu riscuri mai mici, precum si obtinerea de asistenta din partea francizorului. El va fi proprietarul intreprinderii, beneficiind de autonomie, insa nu va fi izolat. Tot ca un avantaj poate fi considerat si tratamentul preferential de finantare de care francizatul poate beneficia.
Obtinerea unei puteri de negociere superioare in raport cu furnizorii. Prin constituirea unui lant de magazine raportul de forte dintre furnizor si beneficiar se imbunatateste considerabil in favoarea celui din urma. In acest fel, membrii retelei obtine preturi mult inferioare celor la care s-ar fi putut aproviziona fiecare in parte.
Valorificarea propriei productii de utilaje catre francizor. In aceasta situatie se afla firmele care pe langa know-how livreaza si echipamentele necesare derularii activitatii, cum ar fi firmele specializate in industria fast-food, spalatorii, curatatorii chimice, laboratoare foto etc. In acelasi timp, pentru francizat, procurarea de echipamente de la francizor poate insemna preturi preferentiale, deci costuri mai mici.
Valorificarea ideii de afaceri prin incasarea taxei de intrare (entry fee) si a redeventelor (royalties). Aceste avantaje financiare de care beneficiaza firma francizoare reprezinta plata unor servicii, cum ar fi: transmiterea know-how-ului, formarea personalului francizatului, asistenta acordata francizatului etc. In acest caz, sumele platite de catre francizat sunt justificate, acesta beneficiind de pe urma serviciilor primite care-i sporesc valoarea adaugata.
Secretele reusitei unui parteneriat in regim de franciza provin in special din asocierea experientei (know-how-ului) francizorului si a spiritului de intreprinzator al francizatului. Este un sistem rapid si evolutiv pentru acoperirea unei piete, investitiile si componentele fiind impartite.Prin originalitatea sa, franciza si-a dovedit viabilitatea in experientele de succes. Mijloacele adecvate si o comunicare orientata permit marcii sa reziste, sa se consolideze si sa se impuna. Gruparea in retea confera membrilor forta necesara pentru a se adapta pietei si pentru a reusi.
Detalii: www.observatoiredelafranchise.ro
Articole conexe
Franciza. Ce inseamna, cum functioneaza si exemple de francize in Romania
de Bianca TilaCum procedez daca vreau sa-mi francizez afacerea?
de Idei de afaceriCosturile unei francize. Care sunt cheltuielile initiale?
de Idei de afaceriRegistru National de Franciza pentru monitorizarea afacerilor
de Florin AmarieiAboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri
Citeste Raportul Special GRATUIT
Idei de AFACERI 2024
- Colectia de Idei de Afaceri
- 24 de idei inedite pe pietele din S.U.A. si Europa de Vest
- Birouri inchiriate cu ora
Afaceri la cheie
- NOU: Berea artizanala. Pasii catre o afacere de succes
- Vrei sa-ti deschizi propria AFACERE? Venim in ajutorul tau: descopera 14 IDEI de afaceri inedite!
- Secretele comertului ONLINE iti sunt, in sfarsit, dezvaluite! Porneste propria ta afacere online
- Afacerea momentului: vanzarile pe Amazon! 9 motive pentru comert online prin platforma Amazon:
- Oferta zilei: Reducere de pana la 25% si Transport Gratuit