Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum se cloneaza o afacere de succes?

de Mihai Balescu 02 Oct. 2014 5098
37% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
46% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
29% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Totul pleaca de la urmatoarea idee: aflati prin diferite mijloace (din presa, de la cunoscuti, printr-un contact personal) ca cineva desfasoara o afacere interesanta si foarte profitabila si vi se pare ca respectiva afacere ar fi foarte potrivita si pentru dvs. Ati vrea sa demarati ceva similar, dar... cum sa procedati?

 
In mod sigur, intreprinzatorul care detine afacerea s-a lovit de o gramada de greutati pana sa obtina succesul care v-a incantat pe dvs. Poate ca exista si unele secrete, pe care nu aveti cum sa le descoperiti singur, decat dupa ce pierdeti o gramada de timp si cheltuiti ceva bani. Si atunci se pune intrebarea: oare merita sa bajbaiti dupa raspunsurile la toate problemele care apar, cand stiti cu siguranta ca cineva are deja aceste raspunsuri?
 
Solutia este urmatoarea: s-ar putea ca intreprinzatorul in cauza sa fie dispus sa va furnizeze, contra cost(*), toate informatiile de care aveti nevoie pentru a pune pe picioare o afacere similara. Practic, veti putea “clona” afacerea respectiva, bucurandu-va, de ce nu, de acelasi succes. Mai facem doar precizarea ca numele deja incetatenit pentru toata povestea aceasta suna ceva mai pretentios: franchising.
 
Exemplul cel mai la indemana pentru ceea ce inseamna franchising este cel al  firmei McDonald’s. In acest caz, Informatiile care i se ofera beneficiarului sunt rezultatul unei experiente indelungate si prezinta un grad inalt de sistematizare. McDonald’s are un raspuns simplu si clar pentru absolut orice problema legata de functionarea unui asemenea restaurant, de la timpul exact (in secunde!) cat trebuie prajiti cartofii, pana la fraza cu care angajatii ii intampina pe vizitatori. Aceste lucruri pot parea exagerate, dar ele nu fac decat sa contribuie la reusita “clonarii” afacerii.
 
McDonald’s nu lasa nimic la latitudinea angajatilor; este un stil McDonald’s pentru orice si absolut orice este facut in stilul McDonald’s. Firma a dezvoltat in timp un program de training pentru beneficiari, care da siguranta ca acestia nu se vor abate nici o clipa de la modul de functionare stabilit.

Mai mult, contractul de franchising prevede o relatie mai speciala intre francizor si beneficiar: astfel, McDonald’s este detinatorul cladirii restaurantului si al terenului pe care este construit acesta, iar afacerea este, practic, inchiriata beneficiarului (chiria insemnand un anumit procent din vanzarile inregistrate de unitatea respectiva).

In acest mod, interesele firmei McDonald’s si cele ale beneficiarului se intrepatrund, iar ceea ce este bun pentru o parte este bun si pentru cealalta. Contractul de franchising care se incheie este categoric in favoarea firmei McDonald’s: daca beneficiarul nu respecta la sange standardele impuse (care sunt reunite sub formula “Calitate, Serviciu ireprosabil, Curatenie”), McDonald’s are dreptul sa-l excluda din sistem. Si firma n-a ezitat niciodata sa ia aceasta masura atunci cand s-a confruntat cu o asemenea situatie.
 
Am prezentat exemplul McDonald’s pentru ca dvs. sa intelegeti exact ce rol joaca respectarea exacta a “retetei” originale pentru reusita unui franchising. Dar, in general, francizorul nu este chiar atat de implicat in activitatea beneficiarului. El ii ofera beneficiarului proceduri pas cu pas pentru fiecare aspect al afacerii si solutii manageriale viabile pentru fiecare problema care poate aparea (si cu care el, francizorul, s-a confruntat deja), dar nu investeste bani in “afacerea - clona”. 
 
 
(*) Cel care ofera modelul afacerii (francizor) va primi de la cumparator (beneficiar) o suma initiala fixa, numita taxa de intrare in afacere, si o taxa periodica reprezentand un procent din cifra de afaceri inregistrata. Afacerea beneficiarului va functiona sub acelasi nume ca afacerea-mama, din acest motiv se plateste, uneori, si o taxa de publicitate, datorita faptului ca reclama pe care si-o face francizorul se rasfrange, implicit, si asupra afacerii beneficiarului.
 


Tags: afacereafacerifranchisingfrancizafrancizorfrancizat

Urmareste-ne pe Google News

Articole conexe

Franciza. Ce inseamna, cum functioneaza si exemple de francize in Romania

de Bianca Tila
04 Dec 2024
Franciza este un model popular pentru afacerile in ascensiune. Daca afacerea ta vrea sa se extinda sau este foarte cautata de clienti din alte orase...

Franciza Spartan: cum poti sa iti deschizi o afacere cu specific grecesc in Romania

de Bianca Tila
01 Dec 2023
Printre afacerile de succes din Romania se numara francizele. Cu ajutorul francizelor, antreprenorul incepator are ocazia de a invata strategii de...

Cum procedez daca vreau sa-mi francizez afacerea?

de Idei de afaceri
24 Iun 2024
Daca vrei sa iti francizezi afacerea trebuie sa apelezi la o firma specializata. In acest fel, afacerea ta se va extinde, ajungand la cat mai multi...

Care sunt avantajele si dezavantajele unui francizat?

de Idei de afaceri
24 Iun 2024
Pentru francizat, avantajele optiunii pentru o afacere in sistem de franciza sunt numeroase, iar cele mai evidente le veti gasi mai jos. Prin...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024








SUCCES in AFACERI


Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim
Descarca Gratuit
"Idei de Afaceri pentru 2025. 5 idei de profit maxim"
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]