de Florin Amariei
18 Nov. 2019
37962
De cate ori ai avut indoieli asupra unei idei sau, pur si simplu, nu ai vrut sa iti asumi un risc in plus prin a deschide un nou business? Ei bine, exista o alternativa pentru a scapa de aceste indoieli.
Franciza este o strategie de business din care pot beneficia atat cumparatorul, cat si vanzatorul.
Franciza - cum functioneaza?
In Romania opereaza, in prezent, peste 500 de companii in franciza care realizeaza anual afaceri estimate la 1,4 miliarde de euro. Franciza este o strategie de dezvoltare a unei afaceri. Este o forma de comert care pune in legatura un francizor - proprietar al unei marci si detinator de know-how si un comerciant independent care se numeste francizat. Pentru proprietarul afacerii, franciza este un mod de extindere a afacerii. Pentru francizat, este o oportunitate de a deschide si a conduce o afacere sub o marca recunoscuta.
O franciza se deschide atunci cand francizorul autorizeaza un francizat sa utilizeze marca si metodele sale de organizare a afacerii. Francizatul este de acord sa functioneze conform conditiilor stipulate in contractul de franciza, iar francizorul acorda francizatului sprijin si asistenta in deschiderea si derularea afacerii.
In contrapartida, francizatul plateste francizorului o taxa de intrare in reteaua de franciza (numita taxa de franciza - entry fee) si o taxa periodica (numita redeventa - royalties).
Franciza - cate tipuri sunt?
Exista 2 tipuri principale de franciza:
– Franciza de produs sau marca de comert, care are ca obiect un produs sau o marca comerciala, pe care francizorul vrea sa distribuie intr-o anumita zona geografica prin distribuitori exclusivi.
– Franciza de afacere, care are ca obiect modul de functionare al unei afaceri (echipamente de lucru, proceduri de operare, standarde de calitate dar si management, marketing, instruire pentru personal etc.).
Franciza - avantaje
Preluarea unei afaceri viabile. Afacerea care face obiectul francizei este indelung verificata in practica, in economia reala, fiind astfel organizata incat sa faciliteze transferul prin franciza. Cumparatorul francizei obtine metoda de organizare interna a activitatii productive, dar si a relatiilor cu clientii, furnizorii, concurentii sau alti terti. In plus, francizorul sprijina cumparatorul tehnic, organizatoric, financiar, la inceperea activitatii sau daca exista posibilitati de extindere. Practic, toate aceste lucruri inseamna implicit ca francizatul are sanse de succes mai ridicate.
Stii ce obligatii ai in cazul telemuncii? Amenzile ajung pana la 10.000 de lei!
Click AICI pentru a le evita!
Asistenta tehnica si manageriala. Deoarece castigul francizorului depinde de succesul activitatii desfasurate de francizat, el il sprijina pe acesta in toate fazele stabilirii noii activitati, incepand cu sugestii privind alegerea locului de desfasurare a activitatii si amenajarea spatiului si pana la selectarea si pregatirea personalului si instruirea in management. Activitatile de instruire continua, de regula, pe parcursul derulari activitatii functie de necesitati.
Investitie initiala mai redusa. De regula, experienta posesorului francizei permite stabilirea mai precisa a fondului de rulment si evitarea unor cheltuieli neprevazute.
Imagine foarte buna. Apartenenta la un lant de francize garanteaza intreprinzatorului recunoasterea extrem de rapida, pe baza prestigiului de care se bucura francizorul. In plus, cumparatorul francizei este instruit cu privire la tehnicile de marketing care trebuie utilizate pentru mentinerea acestei imagini favorabile.
Franciza - dezavantaje
Libertate redusa de miscare. Franciza presupune respectarea stricta a „manualului de functionare” al afacerii cu un grad de detaliere foarte mare, ceea ce se va dovedi o ingradire majora pentru intreprinzatorul creativ si dornic sa inoveze.
Costuri ridicate pentru franciza. Nu numai dreptul de a desfasura afacerea sub forma stabilita de proprietarul francizei costa o suma importanta, dar toate serviciile furnizate de acesta (organizare, instruire etc.). Pentru toate acestea, cumparatorul plateste o parte din profit si efectueaza o serie de cheltuieli de publicitate.
Dificultati la vanzarea francizei. Atunci cand, din diferite motive, intreprinzatorul decide sa nu mai continue activitatea luata sub franciza, el o poate vinde numai cu acordul proprietarului francizei care trebuie sa accepte in prealabil cumparatorul.
Existenta unor riscuri specifice. Identificarea cu franciza duce, atunci cand imaginea francizorului se deterioreaza, la o inrautatire a imaginii francizatului; acest lucru se poate produce si atunci cand o serie de cumparatori ai francizei aduc, prin activitatea lor, atingere imaginii afacerii iar proprietarul francizei nu reactioneaza destul de prompt pentru a-si repara imaginea.
Pe de alta parte, uneori cumparatorul nu primeste tot sprijinul asteptat din partea proprietarului francizei, cea mai sigura cale de evitare a unor astfel de situatii fiind redactarea cu maxima atentie a contractului (acordului) de franciza.
Stiai ca legislatia s-a schimbat in privinta PFA? Afla noutatile si evita contraventiile!
Click AICI pentru detalii!
de
Florin AmarieiPasionat de extinderea orizontului serviciilor financiare si de schimb alternative, el lucreaza in cadrul IdeiDeAfaceri.ro inca din 2018 pentru a furniza cititorilor numai informatiile care conteaza cu adevarat.
Tags: francizadefinitie francizafranciza bucurestifranciza 2018