de Andrioae Ruxandra
21 Mai. 2014
3725
Daca esti in punctul in care ai facut o lista scurta a unor eventuale oportunitati de franciza, atunci este gata sa discuti cu proprietarii acestora. Opiniile lor, sugestiile si sfaturile vor fi un barometru excelent vizavi de ce franciza merita sa investesti in ea. Totusi, este important sa discuti cu cativa proprietari diferiti pentru a-ti face o idee buna despre directia in care sa o apuci, fiindca unul poate fi extrem de entuziast, in timp ce altul mai degraba negativist. Desi fiecare opinie conteaza, tu esti cel care trebuie sa cantareasca informatia, folosindu-te de propriile ganduri si sentimente. Asta te va ajuta sa vezi franciza din perspectiva cuiva care chiar lucreaza in domeniu, in loc sa citesti despre asta intr-o brosura sau in rapoartele financiare.
In SUA, francizorii sunt obligati prin lege sa furnizeze informatii de contact ale celor mai apropiate puncte de franciza de locul unde intentionezi sa-ti deschizi afacerea. Asta iti va da ocazia sa discuti cu ei si sa folosesti aceste conversatii in luarea unei decizii, in asa fel incat sa faci pana la urma o investitie inteligenta si atent gandita. Totusi, nimeni nu promite ca nu exista companii in franciza prost administrate, care sa-si incurajeze francizorii deja existenti sa puna compania intr-o lumina buna cand vorbesc cu alti doritori. In timp ce o franciza buna nu va face niciodata ceva de genul acesta, exista si companii mai putin scrupuloase care folosesc aceasta tactica pentru a obtine rezultate.
Nu esti obligat sa discuti cu francizorii care sunt pe o anumita lista. De fapt, poti sa cutreieri tara in lung si in lat si sa pui intrebari oricui vrei. Ideea este sa obtii o opinie sincera de la oameni care si-au investit timpul, banii si viata in afacerea cu pricina. Poti afla multe lucruri doar discutand, chiar si la telefon, cu francizori greu de gasit prin alte mijloace. Dar trebuie sa stii ca multi dintre ei nu sunt dispusi sa discute despre bani, afacerea lor si ideile lor de dezvoltare. Trebuie sa ataci lucrurile cu finete, ca sa-i faci sa vorbeasca si cu tine.
Asta nu se intampla fiindca s-ar teme de repercusiuni din partea companiei mama, ci pentru ca nu vor sa lase din mana secrete bine pazite ale afacerii lor, care au contribuit la succesul lor din prezent sau care ii vor ajuta pe viitor. Acest lucru se intampla mai ales atunci cand trebuie sa discute cu cineva pe care nu cunosc, care ii suna la intamplare in miezul zilei si vrea sa stie totul despre experienta lor in afaceri. De aceea, sunt sanse ca o abordare directa si personala sa nu functioneze in cazul celor mai multi asemenea intreprinzatori. Dar sunt destui care sunt dispusi sa impartaseasca din experienta lor. Trebuie ceva timp, rabdare si disponibilitatea de a stabili o legatura de incredere inainte ca proprietarii firmelor sa se deschisa si sa iti raspunda la intrebari.
Un lucru pe care trebuie sa-l tii minte este ca e mereu mai bine sa discuti fata in fata decat la telefon. Poate vei stabili o intalnire la pranz, la o cafea sau ai putea sa intri in magazinul lor si sa te prezinti cand nu sunt foarte ocupati. Prezenta ta va fi incomoda intr-un grad sau altul si este important sa constientizezi ca ii "furi" din timp unui proprietar de mica afacere care nu va fi recompensat pentru sfaturile pe care ti le da. Acestea fiind zise, foloseste-ti bunul simt si incearca sa fii cat mai prietenos cand incerci sa-i faci sa-ti vorbeasca. Odata ce gasesti pe cineva care este dispus sa-ti impartaseasca din experienta sa, ar trebui sa ai deja pregatite cateva intrebari la care sa-ti poata raspunde fara sa-ti dea informatii foarte specifice.
Ar trebui sa-i intrebi cum se simt in cadrul respectivei companii, daca simt ca sunt tratati corect. Ar trebui sa-i intrebi daca investitiile si taxele pe care le platesc se justifica din punct de vedere al profitului si daca le serveste compania mama nevoile si interesele. Poti intreba si daca ar recomanda franciza unui prieten sau membru al familiei si ce sfaturi le-ar da acestora inainte sa semneze contractul. Intreaba-i daca termenii contractului li se par corecti si daca te poti astepta sa-ti recuperezi investitia. Incearca sa eviti intrebarile directe despre anumite castiguri si alte lucruri legate de bani cu exceptia momentului in care ii simti dispusi sa raspunda, eventual impinge aceste intrebari spre sfarsitul intrevederii. Astfel, daca se supara sau se enerveaza, cel putin nu risti sa ti se tranteasca usa in nas inainte de a-ti fi raspuns la toate intrebarile.
Sa afli lucruri despre afacere de la alti francizori va fi un pas important in procesul decizional referitor la faptul daca o anumita oportunitate este cea potrivita pentru tine. Fa-ti timp sa intrebi si chiar sa-ti faci ceva relatii care sa te ajute sa iei o hotarare corecta. Cine stie, daca decizi sa-ti deschizi propria afacere in franciza, contactele pe care le stabilesti in timpul acestei etape preliminare s-ar putea dovedi folositoare pe masura ce inaintezi cu afacerea.
Informatia inseamna putere, mai ales cand cauti o oportunitate de franciza si vrei sa inveti de la oameni care sunt in mijlocul lucrurilor.
Nu toata lumea va fi dispusa sa discute cu tine si nu toata lumea iti va da informatiile pe care le doresti. De aceea, este important sa vorbesti cu mai mult de unul, doi francizori, iar informatiile astfel obtinute te vor ajuta sa deschizi conversatii interesante pe parcursul carora sa obtii si raspunsurile de care ai nevoie. Profita de aceasta oportunitate de a invata despre afacere si la ce sa te astepti de la ea, daca decizi sa semnezi si sa incepi lucrul cu o anumita companie.
Sursa: income.com
Tags: afacerifrancizaoportunitati de afaceriantreprenorifrancizori