de Idei de afaceri
18 Apr. 2024
1322
Daca decizi sa pornesti o afacere prin cumpararea unei francize, exista cateva lucruri pe care ar trebui sa le afli inainte de a demara afacerea.
Mai intai de toate, ar trebui sa stii ca pretul unei francize variaza intre 10.000 si 500.000 de euro, la care se adauga un procentaj din incasarile brute, de regula de 8%, ca redevente, inca un procentaj pentru publicitate si contributii la un fond de infiintare si un fond de rulment.
Odata decizia luata, este important sa alegi franciza care ti se potriveste. Acestea se regasesc acum in aproape toate domeniile care te-ar putea interesa: vanzari de autovehicule, alimentatie publica, ateliere cu diverse activitati, magazine, restaurante etc.
In cazul in care stii deja domeniul in care ti-ar placea sa lucrezi, te poti informa cu privire la companiile care se extind in regim de franciza si poti alege una dintre acestea.
Diferenta dintre o firma independenta si una care isi desfasoara activitatea in sistem de franciza este ca cea de-a doua trebuie sa functioneze sub
numele firmei francizoare si dupa normele standard impuse de aceasta.
Contractarea unei astfel de francize se face pe termen lung (10-15 ani) si obliga la plata redeventelor si a taxelor de franciza, precum si la mentinerea unor relatii continue si stranse de colaborare cu firma francizoare pe toata durata contractului.
Nu doar sistemul de functionare a acestui tip de afaceri difera, ci si produsul efectiv vandut prin franciza. Astfel, un produs vandut prin sistemul de franciza si unul vandut prin sistemul obisnuit de distributie difera in primul rand prin faptul ca dealerul care lucreaza in cadrul francizei se identifica mai mult cu marca produsului respectiv, pe cand in alte forme de distributie exista o anumita distanta intre produs si cel care se ocupa de comercializarea acestuia.
In al doilea rand, dealerul are parte de asistenta si informare intr-o masura mult mai mare decat in alte forme de distributie. Mai mult, dealerul se bucura in mod exclusiv de piata produsului pe care il vinde. Serviciile de marketing si reclama vor fi la dispozitia dealerului la sediul firmei francizoare, aceasta asigurand astfel partea de promovare.
Sfaturi in alegerea francizei
Viitorul beneficiar al unei francize trebuie sa analizeze punctele forte ale lantului de francize. Acest studiu include cercetarea istoriei francizorului:
- de cat timp se afla francizorul in afacere?
- ce numar de francize exista in momentul actual?
- care este rata de nereusita a francizei?
- exista procese intentate asupra francizorului si care sunt cauzele acestora?
- produsele/serviciile lantului de francize sunt cunoscute pentru calitatile lor?
- care este situatia financiara a francizorului?
- care este rata castigului si proie ctia profitului in viitor?
Se pot lua in considerare proiectiile afacerii facute de francizor sau de unitatile de franciza care functioneaza.
- care este experienta in afacere? Se va analiza daca au fost in trecut cazuri de faliment, litigii
Studierea si obtinerea acestor informatii in legatura cu francizorul si contractul de franciza necesita in general consultanta de specialitate.
de
Idei de afaceriRedactia Idei de afaceri este formata dintr-un colectiv de 3 autori cu experienta in domeniile care formeaza intreaga sfera a lumii afacerilor. Ei va livreaza cele mai importante si relevante noutati.
Tags: procesul de alegerefrancizatip de francizafrancizorfrancizatcontract de franciza