Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Totul despre francize, pe intelesul tuturor

de Matei Antonescu 05 Sep. 2011 12001
3.95 din 29 voturi
RATING UTILIZATORI
39% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
52% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
31% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Franciza este o strategie de dezvoltare a unei afaceri. Este o formă de comerţ care pune în legătură un francizor – proprietar al unei mărci şi deţinător de know-how – şi un comerciant independent care se numeşte francizat. Pentru proprietarul afacerii, franciza este un mod de extindere a afacerii. Pentru francizat, este o oportunitate de a deschide şi a conduce o afacere sub o marcă recunoscută.

O franciză se deschide atunci când francizorul autorizează un francizat să utilizeze marca ÅŸi metodele sale de organizare a afacerii. Francizatul este de acord să funcÅ£ioneze conform condiÅ£iilor stipulate în contractul de franciză, iar francizorul acordă francizatului sprijin ÅŸi asistenţă în deschiderea ÅŸi derularea afacerii. În contrapartidă, francizatul plăteÅŸte francizorului o taxă de intrare în reÅ£eaua de franciză (numită taxă de franciză – entry fee) ÅŸi o taxă periodică (numită redevenţă – royalties).

Prin taxa de intrare sunt remunerate investiÅ£iile francizorului în dezvoltarea mărcii ÅŸi serviciile furnizate de acesta francizatului înaintea deschiderii activităţii economice în regim de franciză. Taxa periodică va compensa serviciile furnizate pe toată durata contractului. Pe perioada contractului de franciză, francizorul poate controla modul în care francizatul respectă angajamentele asumate prin contractul de franciză.

Printre elementele esenÅ£iale ale francizei se numara si însemnele de atragere ale clientelei, know-how-ul ÅŸi asistenÅ£a tehnică ÅŸi comercială. În plus, faţă de împrejurarea că ambele părÅ£i ale francizei urmăresc un beneficiu – realizarea de profit, denumirea de „beneficiar“ dată francizatului este inexactă.

O definiÅ£ie mult mai cuprinzătoare ÅŸi mai precisă este dată de FederaÅ£ia Europeană de Franciză în Codul Deontologic European al Francizei, care prevede că franciza este: ,,Un sistem de comercializare a produselor ÅŸi/sau serviciilor ÅŸi/sau tehnologiilor, bazat pe o colaborare strânsă ÅŸi continuă între întreprinderi distincte ÅŸi independente sub aspect juridic ÅŸi financiar – francizor ÅŸi francizat“.

Potrivit acestei definiÅ£ii, trăsăturile esenÅ£iale ale unei afaceri în sistem de franciză sunt următoarele:
franciza este un sistem de comercializare a bunurilor ÅŸi/sau serviciilor ÅŸi/sau tehnologiilor;
– o afacere în sistem de franciză se bazează pe o strânsă ÅŸi continuă colaborare între întreprinderi distincte ÅŸi independente din punct de vedere juridic ÅŸi financiar, denumite francizor ÅŸi francizat;
– în cadrul unei afaceri în sistem franciză, francizorul acordă francizatului dreptul de a exploata o afacere în conformitate cu conceptul său;
francizorul autorizează şi obligă francizaţii să utilizeze:
            – firma ÅŸi/sau marca produselor ÅŸi/sau marca serviciilor,
            – know-how-ul,
            – metodele tehnologice ÅŸi de operare a afacerilor,
            – sistemul de proceduri,
            – alte drepturi de proprietate industrială ÅŸi/sau intelectuală pe care le deÅ£ine;    
francizorul acordă asistenţă tehnică ÅŸi comercială în cadrul ÅŸi pe durata termenului specificat în contractual de franciză încheiat între părÅ£i în acest scop;
francizatul, în schimbul dreptului de folosinţă cedat de francizor, plăteÅŸte francizorului o taxă de intrare în reÅ£ea (,,entry fee“) ÅŸi redevenÈ›e (,,royalties“);
francizatul inveÅŸteÅŸte capital propriu pentru exploatarea francizei; desigur, francizatul investeÅŸte practice în propria sa afacere, care însă constă în exploatarea conceptului de afacere creat ÅŸi cedat de francizor;
francizatul răspunde faţă de terÅ£i pentru actele îndeplinite de el în cadrul exploatării francizei;
francizatul are obligaţia de a colabora loial pentru reuşita reţelei la care aderă.

Cu alte cuvinte, franciza este un sistem de marketing prin care francizorul dă dreptul francizatului să vândă bunuri, să presteze servicii sau să producă bunuri sub marca sa. RelaÅ£ia dintre francizor ÅŸi francizat se întemeiază pe un contract, care se numeÅŸte contract de franciză.

Francizorul oferă francizatului dreptul de a folosi marca ÅŸi celelalte semne distinctive ale afacerii sale ÅŸi-i pune la dispoziÅ£ie know-how-ul său. Deoarece marca ÅŸi semnele distinctive sunt cunoscute, francizatul beneficiază încă de la deschiderea firmei proprii de o clientelă potenÅ£ială.

Francizatul este un comerciant independent, este „propriul său stăpân“, iar nu un angajat al francizorului.
El plăteÅŸte folosinÅ£a dreptului de a desfăşura afaceri sub marca francizorului. În plus, el este cel care face investiÅ£ia necesară activităţii comerciale proprii. Cu toate acestea, este obligat să menÅ£ină standardele ÅŸi procedeele puse la punct de francizor. El face parte dintr-o reÅ£ea de franciză ÅŸi toate actele sale trebuie să concureze la menÅ£inerea ÅŸi creÅŸterea reputaÅ£iei acesteia.

AÅŸa se explică de ce francizorul asigură francizatului asistenţă continuă în organizarea afacerii, a unităţii ÅŸi a muncii.
DeÅŸi francizorul ÅŸi francizatul sunt întreprinzători diferiÅ£i, interesul lor comun creează între ei o legătură permanentă ÅŸi puternică. Ei sunt independenÅ£i ÅŸi dependenÅ£i unul de celălalt în acelaÅŸi timp pe tot parcursul relaÅ£iei lor contractuale.

Pe plan internaÅ£ional, sistemul de franciză a devenit una dintre principalele surse de profit pentru marile mărci. În plus, creează locuri de muncă ÅŸi satisface cererea consumatorilor. Dar mai important este că sistemul de franciză oferă oportunităţi pentru deÅ£inerea unei afaceri ÅŸi crearea unei situaÅ£ii material personale.

Cei care doresc sa preia o afacere in sistem de franciza, au la dispozitie un ghid complet cu informatii specializate si vitale in demararea unui astfel de proiect. Ghidul este disponibil aici!



Tags: francizafrancizefrancizorfrancizatafaceri

Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul

Rating:
Nota: 3.95 din 5 - 29 voturi.

Articole conexe

Franciza. Ce inseamna, cum functioneaza si exemple de francize in Romania

de Bianca Tila
12 Mar 2024
Franciza este un model popular pentru afacerile in ascensiune. Daca afacerea ta vrea sa se extinda sau este foarte cautata de clienti din alte orase...

Franciza Spartan: cum poti sa iti deschizi o afacere cu specific grecesc in Romania

de Bianca Tila
01 Dec 2023
Printre afacerile de succes din Romania se numara francizele. Cu ajutorul francizelor, antreprenorul incepator are ocazia de a invata strategii de...

Cum procedez daca vreau sa-mi francizez afacerea?

de Idei de afaceri
06 Sep 2023
Daca vrei sa iti francizezi afacerea trebuie sa apelezi la o firma specializata. In acest fel, afacerea ta se va extinde, ajungand la cat mai multi...

Care sunt avantajele si dezavantajele unui francizat?

de Idei de afaceri
10 Oct 2023
Pentru francizat, avantajele optiunii pentru o afacere in sistem de franciza sunt numeroase, iar cele mai evidente le veti gasi mai jos. Prin...

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024







[x]